Trømsø dag 5+6

27 februari 2020 - Tromso, Noorwegen

26-02-2020.Het sneeuwt als we lopend/glibberend  vertrekken met een rugzak op de rug naar het  Radison Blu hotel waar we om 15.00 uur worden opgehaald. Veel te vroeg zijn we er maar dat lossen we op door in de bar ernaast  een biertje te happen. Precies 15 uur vertrekken we in een VW busje met een alleraardigste begeleider (gids), Gudman genaamd. We zijn de enige deelnemers. Na 1 uur worden we afgezet in Vikran midden tussen de fjorden waar we een Arctic Dome (Iglo) hebben geboekt het blijkt een tent met een doorzichtig dak en uitzicht op het water te zijn, wel heerlijk rustig en stil is het hier.  Het vrouwtje Tove die het exploiteert serveert om 18.00 uur de soep met zelf gemaakt brood en kruidenboter, de kruiden komen uit eigen tuin. Het is een leuk vrouwtje van 60 jaar. Na de soep gaan we naar onze tent waar we vervolgens door diep sneeuw naar de vuurplaats proberen te komen wat met vallen en opstaan lukt. Whisky- wijn en foto-toestellen mee. We houden intussen de app Aurora Borealis goed in de gaten. En ja hoor we zien een grijze streep met het blote oog maar als de camera het registreert is het groen, kijk dan kijk hoe mooi het danst en het wordt steeds helderder, fantastisch, weergaloos, super geen woorden! Hier kwamen we voor. Dronken van vreugde en de drank gaan we het bed in, de Arctic Dome is eigenlijk te klein voor 4 bedden en het slapen gaat ook niet echt lekker.

27-02-2020. Na het ontbijt worden we om 11.00u opgehaald door onze gids die ons meeneemt naar een gebied voor een sneeuwschoen wandeling.  Dit is een slimme Scandinavische uitvinding die lijken op tennisrackets maar zorgen ervoor dat je niet te diep wegzakt in de sneeuw. De zon schijnt en we lopen rustig in anderhalf uur naar boven. Onderwijl steeds even stoppen om van de uitzichten foto's te maken. De gids verteld regelmatig iets over dit gebied. Boven aangekomen haalt de gids uit zijn rugtas chocomelk, en/of koffie en thee, en een lokale lekkernij. Helaas stond daar schimmel op, de datum was oké hij had het gisteren gekocht. Erg sneu maar heel lief heeft hij zijn lunch met ons gedeeld. Naar beneden ging een stuk makkelijker. De gids was zo aardig om ons vlakbij het appartement af te zetten. Een paar onvergetelijke mooie dagen waren het.

Arctic DomeAurora Boralisnoorderlicht Timnoorderlichtnoorderlichtgoede morgen Vikransneeuwschoenmooi plaatjesneeuwschoenwandelinguitzichtwandelen met sneeuwschoenensneeuw in het bossneeuwschoentijdens de sneeuwschoenwandeling