Trømsø dag 7+8

29 februari 2020 - Tromso, Noorwegen

28-02-2020. De kabelbaan Fjelheijsen is open en we nemen een taxi over de brug naar de kabelbaan om in de rij te gaan staan om de lift naar boven te nemen. Boven is het steenkoud een stevige wind zorgt ervoor dat de vingers afsterven zodra de handschoenen uitgaan om foto’s te maken. Het uitzicht is adembenemend. In het restaurant nuttigen we een traditionele wafel die we besmeren met jam en crème, heerlijk en meteen een hele middagmaaltijd. De (IJszee) Ishaqs-kathedraal, die we al eerder van ver hadden gezien is eigenlijk geen kathedraal maar een kerk we lopen er vanaf de kabelbaan in een kwartiertje naartoe. Het is een betonnen gebouw van 35 meter hoog, aan de buitenkant bekleed met aluminium en heeft aan 2 kanten een glazen gevel. In 1972 is er een gebrandschilderd raam aan toegevoegd. Het staat symbool voor de ijsbergen het poollicht en de poolnachten. Tim en Miran nemen een taxi naar het centrum doen wat boodschappen en belanden vervolgens in het café van de bierbrouwerij Mack, die we begin deze week hebben ontdekt en waar we regelmatig te vinden zijn. Wij lopen de brug over langs het water waar we de Hurtigruten-Spitsbergen aan zien leggen. Daarna zoeken we de jongelui op het is een leuke kroeg waar ze zo’n 50 soorten bier tappen die je in 3 verschillende afmetingen kan bestellen, 25cl, 33cl en 50cl. Ook kun je hier een rondleiding doen. We houden een taxi aan die ons naar het appartement brengt. De pizza’s gaan de oven in onze bagage stoppen we in de tassen. Ingecheckt voor de vluchten van morgen is ook al gebeurd en de taxi haalt ons morgen half 10 op. De laatste avond is restjes opmaken.

29-02-2020 Zaterdag. Met sneeuw staan we op en na het ontbijt is het wachten op de taxi, er blijkt een communicatie stoornis te zijn want er komen tegelijkertijd 2 taxi’s aan. Tim lost het op ze willen beide geld hebben. Met sneeuw rijden we naar de luchthaven. Deze is gelegen in Langnes, een deelgemeente van de Noorse stad Trømsø, aan de westzijde van het eiland Trømsøya. Er is een probleem er is overgeboekt en ze zoeken 4 vrijwilligers die de vlucht willen verzetten naar morgen, ze bieden €250,00 p.p. plus overnachting en eten aan. Er meld zich een vrouw met 2 jongens. Nu zoeken ze nog 1 persoon. Niemand die zich vrijwillig aanmeld dus kijken ze op de lijst en kiezen een willekeurig persoon en dat is Tim. Die moet naar de balie komen maar geeft aan dat we met meerdere zijn dus niet kan. Uiteindelijk vinden ze toch nog iemand en kunnen we eindelijk boarden. Inmiddels is het Widerøe propeller vliegtuigje klaar voor vertrek, maar eerst moet er nog gecontroleerd worden of er ijs op de vleugels is en wordt het schoon gespoten. Het is een DASH-8 Q400, slechts 78 zitplaatsen. Met sneeuw vertrekken we eindelijk naar Bergen. Er staat een stevige storm en dat merken we bij het landen. Hier stappen we over op een Boeing 737-900 max 188 pers. van KLM. Ook weer later dan gepland. De vlucht duurt anderhalf uur. Al met al een dagje onderweg.

We kijken terug op een leuke, sportieve, gezellige maar dure vakantieweek. Toch hadden we dit zeker nooit willen missen.

(IJszee) Ishaqs-kathedraal(IJszee )Ishaqs-kathedraal(IJszee) Ishaqs-kathedraalFlellheisen Kabelbaanvanaf TromsdalenFjellheisen boven op de topzicht op Tromsøvan bovenafKabelbaan Fjellheisen(IJszee )Ishaqs-kathedraal(IJszee) Ishaqs-kathedraal(IJszee) Ishaqs-kathedraal(IJszee) Ishaqs-kathedraal