Trømsø dag 3+4

25 februari 2020 - Tromso, Noorwegen

24-02-2020. Hieperdepiep hoera vandaag is Pieter jarig en dat vieren wij met een heerlijke Noorse cake. We melden ons al vroeg in het hotel waar we worden verwacht voor een Husky-safari. Het sneeuwt behoorlijk het is 45 minuten rijden naar de farm. De wegen zijn niet schoon maar de bussen hebben gelukkig goede banden met spikes. Als we na een klein uurtje aankomen in Ramfjordboth is het een herrie van enthousiaste honden, die roepen wij willen met jullie mee. Maar eerst volgt er een uitleg van hoe we op de slede moeten staan, remmen, mee moeten werken als het voor de honden te zwaar wordt enz. Als de instructrice vraagt om vrijwilligers om het voor te doen dan staan Tim en Miran paraat, ze doen het prima. We krijgen een winddicht pak en handschoenen ook kunnen we waterdichte laarzen aantrekken. Als we bij de honden komen en in hun hemelsblauwe ogen kijken dan smelt ons hart. Pieter en Tim zijn de voermannen. Soms in hoog tempo en dan weer moeten ze meewerken, rennen en steppen, wat behoorlijk zwaar is.  Tien kilometer lang is de tocht die wij maken, Miranda en ik hebben de taak om de lijnen strak gespannen te houden en indien nodig de handrem, lees anker, in de sneeuw te gooien in geval van nood wat ook niet onbelangrijk is. Maar wat een kracht en blijheid hebben deze prachtige dieren. Het zijn Alaska-Malamute honden een mix van diverse hondenrassen die behoren tot de poolhonden de Husky’s. Ze zijn erg sterk en in hun element als ze hard kunnen werken in lage temperaturen. Het sneeuwt maar dat mag de pret niet drukken we genieten met volle teugen. Het is min 1 gr., niet echt koud. Bij terugkomst krijgen we complimenten omdat het een echte maandagochtend tocht was, heeft te maken met de moeilijkheidsgraad. Omdat er heel veel verse sneeuw is gevallen was het voor de honden lastiger en zwaarder trekken. We hebben er maar 1 persoon af zien vallen verder hebben de Musherâ’s, (voermannen) zoals Tim en Pieter het geweldig gedaan.

25-02-2020. Het 3-verdieping tellende overdekte winkelcentrum ligt tegenover de haven en de Hurtigruten-terminal, er zijn modewinkels, een boekhandel, apotheker en drankwinkel hier kunnen we wijn en bier kopen, op de bovenste etage is het restaurant waar we iets eten en drinken bij een prachtig uitzicht.                                                                                                                                                                                              We lopen nog de brug op maar door de sneeuw is het uitzicht zo slecht dat we besluiten Tim en Miran op te gaan zoeken die in het café van de bierbrouwerij Macks Brewery  (Macks lbryggeri) zitten.  Daarna met de taxi naar boven de berg op. Gisteren duurde het wachten op een taxi zo lang dat we besloten om lopend te gaan, was voor geen van ons een succes.

het kerkjeVikranhusky'sde hokkenschatjessledetochtmet zijn 4en husky'szoveel sneeuw