Laatste etappe

4 april 2022 - Cuijk, Nederland

Alweer de laatste etappe,

Lieve volgers, het was super gezellig en leuk dat jullie weer met ons mee zijn gegaan.

23 mrt '22- Dwars door een prachtig natuurgebied rijden we de grens van Portugal naar Spanje over bij Portela do Home en gaan Regio Galicië, de provincie Ourense binnen waar we zo snel mogelijk op een parking bij de hete baden van Bubaxes gaan staan. Het is verrukkelijk om in de buitenlucht in een heet bad te zitten, wij waren niet de enigen! Het dorp Aceredo kwam op 8 januari 1992, compleet onder water te staan toen de Portugese elektriciteitsmaatschappij EDP het stuwmeer vulde met water uit de rivier Limia. De tragedie begon toen in 1968 een overeenkomst werd gesloten tussen de dictators van Spanje, Francisco Franco en Portugal, António de Oliveira Salazar, om de gemeenschappelijke grensrivieren te gebruiken voor het bouwen van de Lindose-dam. De 160 inwoners werden gedwongen te vertrekken protesteren hielp niet de huizen werden onteigend en de mensen zijn halsoverkop vertrokken. Door de droogte zijn de huizen en straten boven water komen te staan en is nu een toeristische attractie geworden. We gaan kilometers maken en nemen de snelweg naar Santo Domingo de Silos, in de Regio Castilla y Leon, deze bestaat uit 9 provincies en is de grootste van Regio van Spanje. Over de hoogvlaktes (800-1200meter) geel-rood van de aarde en groene weilanden kilomaters, saai,  komen door gehuchten, waar we veel onbewoonbare woningen/krotten zien, deze zijn in het landschap verankerd. geleidelijk aan zien we in de provincie Burgos het landschap veranderen in bergen en dalen, bossen en mooie grote steden. In Santo Domingo is een camperplek dichtbij het oude centrum waar we door een oude poort de volgende morgen in lopen. Het historische klooster werd gesticht in de 7e eeuw. We gaan de kerk in als er net een dienst begint. We gaan ook staan met de handen eerbiedig gevouwen, het hek gaat open en de monniken komen de kerk in achter de monnik aan die loopt te zwaaien met een wierookvat. De dienst begint en wordt volledig gezongen in het Gregoriaans, ze schijnen wereld beroemd te zijn met hun gezangen. Ik neem muziek op want foto’s en/of film maken is verboden. We zitten de dienst niet uit en als we buiten komen en een bakkie willen doen voel ik een schok in mijn buik, potverdikkie mijn tasje ligt nog in de kerk! Terug de kerk in, de dienst is nog ik volle gang, ik gris mijn tasje van de bank, alles zit er nog in, en geloof me echt alles wat we zeker niet kwijt mogen raken zit er in! Natuurlijk kun je beter hier je tasje vergeten dan in het voetbalstadion.

25 mrt '22-Hiervandaan is het ongeveer 5 km om naar Sad Hill te gaan. Als we het slechte weggetje inrijden worden we gestopt door een man die er woont, die maant ons terug te gaan ook komt er een auto van de andere kant en die zegt nee niet doen weg is kapot omrijden! Dat doen we en geloof me het is een prachtig ruig gebied waar we door komen, kost ons wel 40km! We voeren Baradillo del Mercado in. Sad Hill is de (fictieve) begraafplaats uit de film, the Good, The Bad and the Ugly, (wie kent hem niet?). Deze begraafplaats werd in 1966 door het Spaanse leger gebouwd er zijn ongeveer 5000 graven met eenvoudige houten kruizen. In 2015-2016 werd de locatie door vrijwilligers gerenoveerd deze kregen een graf toegewezen. Voor een donatie kun je een ‘graf’ kopen. Erg toeristisch is het niet het ligt ongeveer 45 km van Burgos af. We rijden de Bu 825 op, deze weg noemen we omdat door een fantastische gebied komen met prachtige authentieke historische dorpjes.  Het landschap veranderd voortdurend het is ongelooflijk, hier gaan we zeker terug komen! Als we de prov La Rioja inrijden wordt de weg La 113. Deze volgen we tot we op de camperplek Cecinaro staan.

Vroeg 6 uur staan we op wat voor ons echt uniek is. We vertrekken naar Estella-Lizarra. en gaan op zoek naar Parque - Desvelados - Parkea, De kunstenaar Luis Carcia Vidal heeft er meer dan 30 jaar over gedaan om hier op een plek in de natuur een fantasierijke begraafplaats te creëren. Via dit stadje kunnen we er komen maar dan over een heel smal steil weggetje! Dat doen we niet dus rijden we er van de andere kant naar toe. Maar ook daar waren stukken bij die smal, vol gaten en onverhard waren. We zetten de auto neer, een Parkeerplaats is er niet en lopen een paar honderd meter. Het hek staat open en we zien bizarre, enge, surrealistische beelden! Er staan er een stuk of 6, wat zien we eigenlijk, een paar spookachtige figuren, enorme schedels van hout, takken, gaas, gips en verf naast oude gestapelde auto’s. Achteraf gezien hadden we beter de camper beneden op de parkeerplaats kunnen zetten en het smalle weggetje lopend naar boven nemen zagen we toen we via dit weggetje naar beneden reden!

Via de N 135, door het dorpje Valcarios-Luzide verlaten we Spanje en zijn we in Frankrijk waar we op de ons bekende camperplek Saint-Jean-Pied-de-Port gaan staan. De temp is hier een stuk aangenamer dan in Spanje, de mensen lopen buiten in korte broeken en zitten heerlijk in het zonnetje aan een drankje. Wij hebben er ook zin in en lopen het leuke stadje via de historisch poort binnen om op een terrasje een biertje en een wijntje te nuttigen. Schrikken bij het afrekenen € 10.00, wijntje was 3 slokken! Spanje is toch een stuk vriendelijker qua terrasjes.

27 mrt ’22- zondag-In de middag maken we een wandeling naar de citadel, het is hard werken we klimmen zeker honderden treden maar dan heb je ook een fantastisch uitzicht, via een ander pad komen we weer beneden in het stadje het is er erg druk en gezellig. De burcht is gebouwd in de 17e eeuw en staat op de plek waar ooit het huis stond van de koning van Navarra. Het is nu een school. Dit stadje ligt in het departement Pyrénées-Atlantiques en is vooral bekend bij de bedevaarders op weg naar Compostela. Vandaag brengen we een bezoek aan de kapel Notre Dame du Rugby, in het plaatsje Larriviere-Saint-Savin. Het is een eerbetuiging aan de spelers waarvan de meesten verongelukt, gewond of vermist zijn. Er hangen in de kapel 185 shirts. De kapel heeft 4 ovalen glas in lood ramen deze verlichten de kapel. Er is naast de kapel ook nog een gebouw waar een tentoonstelling is van rugby landen en van de spelers. Leuk en mooi om te zien maar wij hebben er totaal geen verstand van. We besluiten wat sneller naar huis te rijden, de laatste week is het weer bizar slecht, nat en koud! In Luxemburg gooien we de tank nog even vol, scheelt toch wat eurotjes en knallen door.

De blauwe heeft het weer goed gedaan en dat na zoveel kilometers!!!! De reis zit erop. we zijn inmiddels weer terug op honk. Nogmaals hartstikke bedankt voor jullie support. We wensen allen een fijne zomer met mooie momenten voor elk wat wils en blijf gezond!

En hou vol, J/P xxx

1. C. Hutting:
    4 april 2022
    Was weer superrrrrr
  2. Fred Deijkers:
    4 april 2022
    Prachtig om jullie blog te volgen . Jullie boffen wel samen,, en mooie foto,s
    kijk al uit naar jullie volgende reis
  3. Jaap en Gepke:
    5 april 2022
    Dat was weer een prachtige reis. Blijf genieten en dan kunnen wij mee genieten

Liefs Jaap en Gepke
  4. Mieke Vissers:
    5 april 2022
    Super gaaf heb weer genoten van jullie reis 🥰
  5. Els:
    5 april 2022
    Ohh het was weer heerlijk om mee te reizen! Jullie hebben weer zo veel bijzondere plekjes gezien!
    We hebben met jullie mee genoten.
  6. Ellen:
    5 april 2022
    Hebben jullie weer goed gedaan🚌
  7. Dick en Sien:
    5 april 2022
    Zo, jullie hebben weer een mooie reis gemaakt en veel moois gezien.
    Als we nu langs Cuyk rijden op weg naar het Maasziekenhuis kunnen wij wel eens aan komen. Als jullie tenminste niet weer op pad zijn. Je weet maar nooit.
  8. Nel:
    5 april 2022
    Welkom op jullie honk.!!!
    Met veel plezier de mooie en interessante verhalen te lezen!
  9. Henny van der Velden:
    Jeanne en Pieter
    Weer genoten van jullie verhalen en mooie foto's. Mooie en bijzondere plekjes gezien. Wij hebben met jullie mee genoten!!
  10. Anja:
    5 april 2022
    Ook weer helemaal bij en toch geprobeerd jullie op een juiste manier te volgen. Of dat gelukt is? Wel je tasje!! Uitrusten nu en alles weer laten bezinken. Lieve groetjes van ons.
  11. Irene&Cees Spaanderman:
    5 april 2022
    Jullie hebben weer een mooie reis gemaakt
    en leuke verhalen erbij!
    Terug in ons koude kikkerlandje!
    Fijne zomer gewenst, wij hopen in juni weer te vertrekken met de ⛵
    Hartelijke groet van ons!
    Cees&Irene
  12. Will:
    6 april 2022
    Hoi Jeanne en Pieter, welkom thuis . Het was weer leuk jullie te volgen .
    Wij wensen jullie ook een hele fijne zomer toe met natuurlijk leuke tripjes tussendoor.
    Groetjes en liefs John en Will
  13. Marianne de jong:
    6 april 2022
    Hallo Jeanne en Pieter, jullie hebben weer een geweldige reis gemaakt. Knap hoor hoe jullie dit elke keer weer voor elkaar krijgen. Heb er van mee geniten. Nu maar hopen op een fijne zomer. Liefs Marianne.
  14. Ina:
    7 april 2022
    heerlijk reisverslag...
    thnx heb genoten
  15. Marjolijn Hendriksen:
    7 april 2022
    Dank voor de tips…. Als ik weer die kant op rijd en de tijd neem😉
    Nu Weer op nl honk dus😃
    Ik ook 🥶
    Gister strada leeg gehaald 😥 en nu in Bergentheim voorlopig.
    Liefs en tot ….?
  16. Bart:
    4 mei 2022
    In één beweging het achterstallig leeswerk ingehaald en genoten, leuk om ons mee te voeren naar mooie plekken!