we reizen weer verder!

24 mei 2023 - Monte Gordo, Portugal

Zaterdag 13 mei 2023

kilometerstand 376123

Anderhalve week verblijven wij in ons appartement en nadat wij er van alles aan hebben gedaan, ook de klusjesman,  komen de gasten die het gehuurd hebben.

Appartement Altea

Wij verwelkomen hen hartelijk, zij brengen al zo’n 10 jaar door in dit luxe onderkomen.  We drinken een heerlijk wijntje cq biertje aan de overkant bij Chirinquito, strandbar, daarna nemen we afscheid van hun.

We blijven nog een paar dagen op de berg, bij dochter en vriend, onze camperplek in Finestratt.

aan het werkin Spanje

En dan is het tijd om verder te trekken ri Portugal.

12.00 u rijden wij weg en na 400 km’s vinden we een plekje in La Peza, provincie Granada.

La Peza

We hebben veel regen, wind en kou gehad onderweg. Op ruim 1000 m hoogte is het 11 gr. Dit plaatsje heeft zo’n 1200 inwoners en is begin dit jaar groot nieuws geweest. Onverwachts kwamen er duizenden mensen uit heel Europa op af omdat er een Rave Party was georganiseerd waar niemand van de inwoners en zelfs de burgemeester niets van wist dus ook geen toestemming voor had gegeven!

Ze namen het dorpje volledig in met eettentjes, kraampjes met allerhande spulletjes, tattoo’s kon  je laten zetten, bandjes die muziek speelden enz. De mensen hadden tentjes bij zich die overal werden neergezet het was enorm druk doch de politie liet het ongemoeid en bekeek het vanaf de kant. Het feest duurde 7 dagen zonder dat er noemenswaardige ellende uit voort is gekomen. In de Spaanse media is er veel aandacht aan besteed want niemand kon vertellen hoe en door wie het was georganiseerd!

14 mei 8 gr bij het opstaan, Moederdag.

We vertrekken rond 11 uur. Zoals gewoonlijk verlaten we de “normale weg” en gaan dwars door de bergen, we doen bv over een afstand van 26 km 1 uur! Maar dan krijg je er ook mooie vergezichten voor terug en spannend is het ook want het stikt er van de wielrenners dus goed uitkijken! We gaan dwars door Granada, waar je maar 20km mag rijden naar Campillo voor de overnachting. Het is erg druk in het centrum maar we vinden toch nog een vrij tafeltje voor een drankje. Witte wijn hebben ze niet dus dan maar 2 caña’s besteld. Een salut op alle moeders!

15 mei maandag: de mannen zijn al aan het werk wat een herrie we worden er wakker van. Achter de camper is een Ramblas daar zijn ze met de bestrating bezig.

Herrie achtervolgd ons want overal waar we staan is er wel hondengeblaf, bladblazers, maaimachines, jongeren die zich luidruchtig laten horen enz. Maar hoe erg is dat? De zon schijnt en wij kunnen weg!

Onderweg wordt het steeds warmer. Over de brug van de rio Quadaira  zien we de flamingo’s in het water staan terwijl wij op de veerpont staan om aan de overkant naar het stadje Coria del Rio te gaan.

We gaan door het Nat.park de Donana waar honderden ooievaars hun nesten hebben en de kleintjes aan het voeren zijn.

Parq. nat. Coto de Donana

Als we de camper op een goede plek willen zetten hoort Pieter een vreemd geluid. We besluiten naar La Puebla del Rio te rijden en vinden een garage, we wachten tot 16.00 uur dat ze weer opengaan. Siesta tijd houden ze hier ook, niet vreemd het is 34 gr! Pieter laat het geluid horen en meteen kruipt de monteur naast het wiel en weet wat het is,

Even overleggen met een zeer kundig monteurDe boosdoener ,, Krukaspoelie'' rubberverbinding

de krukaspoelie. Er wordt meteen actie ondernomen nadat we via de vertaalapp hebben begrepen dat er een nieuwe kan worden besteld en gemonteerd, mss vandaag anders morgen maar in dat geval kunnen we gewoon in de camper overnachten voor de garage! We gaan akkoord maar gelukkig komt hij na een paar uurtjes met de nieuwe aan en monteert het waarna we €330.00 (incl fooi) hebben betaald, nee geen creditcard maar cash.

18.30 u gaan we door en zitten 21.30u aan de soep in El Rocio. Nationaal park Doñana (Huelva Andalucië).

Een fantastisch plaatsje bestraat met zand, het doet denken aan een westernstadje, waar  paard en wagens rondlopen de matadors op hun paard een drankje kunnen drinken aan de hoge statafels.  We slenteren in het donker door de zanderige straatjes, het is nu nog rustig maar over een paar weken is het groot feest hier we zien al dat ze met de voorbereidingen bezig zijn. De kerk, Ermita de la Virgen, domineert en staat in het volle licht.

El Rocio

1 x per jaar wordt hier met Pinksteren het stadje overspoeld door wel een miljoen pelgrims die de maagd van El Rocio, ook wel de witte duif genoemd, komen vereren. Wel 100 broederschappen trekken dan vanuit heel Spanje hier naar toe.

Maart 2015 waren we hier ook , (zie Reislogger) het was toen heel toevallig dat we de broederschappen tegen kwamen die met paard en wagentjes door het natuurgebied naar El Rocio trokken.

Nu gaan we verder want we willen een route in Portugal gaan volgen! De EN2 ook wel de Route 66 van Portugal genoemd!

Onderweg maken we nog een stop in Palos de la Frontera om de replica’s van de schepen te zien waarop Columbus gevaren heeft.

Land in zichtDe Santa Maria het hoofdschip van Columbus met de scheepsverlichting.

€ 1,50 p.p. intree! Waar vindt je dat nog? We mogen op en in de schepen om het te bezichtigen. Daarna eten we ter plekke iets.

replica Columbus schepenSchip ColumbusDe vloot

We rijden de Brug over de rivier Guadiana op dit is tevens de grens tussen Spanje en Portugal en even later lopen we in Monte Gordo over het strand bij 27gr met een lekker windje.

Strand bij Monte Gordo. PortugalLeven hier ook Camelions

Lieve allemaal, wat een super leuke reacties hebben we ontvangen van jullie, grappig toch wel omdat we het met plezier maken en dat jullie het ook met plezier lezen!

We zijn inmiddels al een heel stuk opgeschoten met onze reis in Portugal maar dat willen we in zijn geheel publiceren als we er klaar mee zijn.

Voor nu, blijf gezond, en tot de volgende, J/P

1. Els:
    25 mei 2023
    Wat leuk weer om jullie reis te lezen.
    Ik ben benieuwd naar het geheel.
    Goede reis.
  2. Arienne Burghard:
    25 mei 2023
    Veel plezier met het reizen, Portugal ken ik natuurlijk goed, 6 jaar gewoond boven Lagos in de bergen. Gaan jullie langs de Algarve kust naar de westkust, die is echt prachtig.
    Ik hoor en lees het wel. Liefs Ariënne
  3. Joop:
    Mooi verhaal weer.
    Geen ANWB te bekennen geweest zeker.
    Maar gelukkig Mazzel met de garagehouderhulp.
    Dat trouwe blauwe beestje doet het toch maar, af en toe een herstelling en daar gaat ie weer. Goede reis verder.
    Mazzel🌹🙋‍♂️
  4. Mariette:
    25 mei 2023
    Prachtig verhaal, ik reis weer mee, heerlijk!!!!fijne reis verder en geniet 👌🌹❤️😘👋👋👋
  5. Will:
    25 mei 2023
    Weer gezellig jullie verslag op het balkon in Altea gelezen. Jullie genieten weer en wij ook van jouw appartement en Altea. Goede reis verder en kijk uit naar het eindverslag, lieve groetjes John en Will
  6. Anja:
    25 mei 2023
    Superleuk weer dit reisverhaal. Op de kaart even meegekeken zodat het plaatje weer redelijk compleet wordt. Succes beiden met vooral het genieten alsook het schrijven !
  7. Ellen:
    26 mei 2023
    Ik wacht met smart op het volgende verslag.
  8. Lpc Willemen:
    Hoi Jeanne en Pieter.
    Leuk dat we weer een reis van jullie mogen volgen.
    We zijn benieuwd wat jullie weer gaan zien en meemaken.
    Groetjes van Lammie en Betsie
  9. Marianne de jong:
    26 mei 2023
    Is weer een gezellig reisverhaal.
    Ook leuk dat ik nu zie waar Jaqueline nu woont, hoop in augustus haar weer te zien, als ik weer heerlijk in jou appartement mag vertoeven. Verder wens ik jullie een fijne voortzetting van jullie reis. Lieve groet van Marianne.👍❤️💋😀
  10. Vera:
    29 mei 2023
    Leuk weer hoor !!! Groetjes Vera
  11. Dick en Sien:
    30 mei 2023
    EWel een beetje laat maar toch nog even tijd gevonden om jullie verhaal van de reis te lezen. Het was weer geweldig en jullie hebben weer genoten.
    Op naar het volgende reisverslag.