Trømsø dag 1=2

22 februari 2020 - Tromso, Noorwegen

22-2-2020 Almere. 06.00 wordt ik wakker een uur voor de wekker. Besloten is om toch nog eerder op de luchthaven te zijn ivm de drukte, het is tenslotte carnavalsvakantie. Als wij de trein uitkomen en appen naar Tim en Miran blijken zij er ook al te zijn, ook een half uur eerder dan afgesproken. We komen vlot door de douane en kunnen gaan winkelen of wijnen? Eerst maar een koffie. Daarna broodje en wijn, en nog een wijn en nog een. We moeten wel want er is een behoorlijke vertraging. Inplaats van 14.42u vertrek wordt het 16.35u. Nu maar hopen dat het vliegtuig naar Trømsø op ons wacht. Het is behoorlijk onstuimig weer, maar het ranke vliegtuig (CRJ900 max 90 personen) gaat snel de lucht in. De boeking bij KLM is een overboeking bij SAS geworden. Als de daling is ingezet horen we dat het vliegtuig op ons wacht we moeten naar gate B8. Er was ons al gezegd dat ze liever een vliegtuig laten wachten dan 20  personen een hotel en eten aan te moeten bieden. We moeten echt wel doorlopen maar 18.10 vertrekken we in een SAS 737-800, max 181 pers. Het nadeel is dat we geen plek meer hebben voor onze spullen met als gevolg dat ik in mijn hoekje bij het raam behoorlijk klem zit. Het is maar 2u en 8 min, maaltijden worden er niet geserveerd maar een biertje en een zakje chips is wel ff heel lekker. We nemen een taxi naar het appartement wat mooi gelegen is in de sneeuw op een berg met uitzicht op de lift Fjellheisen die er al dagen uit ligt vanwege de wind.  Kent-Ove, eigenaar van het appartement, wacht ons op laat het appartement zien en neemt ons mee naar de winkel KIWI om de eerste aankopen te doen want morgen is het zondag en dan zijn de winkels gesloten. Dat alcoholische dranken niet goedkoop zijn wisten we al maar dat het na 18.00 uur niet meer te verkrijgen is? Er is een gordijn voor gehangen.

23-02-2020 Trømsø. Al vroeg lopen we naar beneden richting centrum het is behoorlijk glad dus kopen we bij de VVV spikes voor onder onze schoenen. Dat scheelt glibberen. Denk niet dat de beschaving hier opgehouden is zo’n 400 km boven de poolcirkel. Het stadje telt ongeveer 75000 inwoners, het centrum is goed te belopen er zijn wat kledingzaken open maar de cafés zijn gesloten dus kans op een biertje c.q. wijntje is er niet dan maar een koffie want daar kunnen we wel voor terecht. We bezoeken een Zee-aquarium waar we zien welke dieren er in het pool-water voorkomen, de zeehonden worden gevoerd en we kijken naar een film over het ontstaan van het Noorderlicht allemaal leuk en aardig maar het aparte gebouw in de vorm van dominostenen is interessanter. We slenteren langs het water en aan de overkant zien we de  (IJszee)Ishaqs-kathedraal. Het is gezellig druk. Trømsø wordt ook wel de stad van Amundsen genoemd, overal komen we zijn naam en beelden tegen. Hij is de grootste poolreiziger uit de geschiedenis. Het Polaria Museum is gevestigd in een oud pakhuis, we krijgen ouderenkorting, het is fascinerend, met uitleg over dit Arctic gebied, het geeft ons een beeld van het harde leven hier, o.a. de wrede manier van walvis- zeehonden en IJsberen jacht, maar gelukkig weten we intussen dat dit nu grotendeels verboden is, er zijn veel opgezette dieren. In de middag nemen we een taxi terug naar het appartement omdat de weg omhoog behoorlijk zwaar is voor, met name ik, om het lopend te doen.

Tromsø dagelijks werk sneeuw ruimenin TromsøRoald Amundsendomino gebouw Polaria Aquariumfjellheisenbeeld van boot met schipperkiosk broodje rendiervleesfjordde havennoordpool museumtypisch noors huis