Scandinavië deel 2 - Zuid Noorwegen incl Bergen

29 juni 2017 - Geiranger, Noorwegen

Dag allemaal, wat een leuke reacties hebben we weer gekregen van velen via allerlei media. Erg leuk en dank daarvoor.

19 juni 2017 maandag. Half 5 schijnt de zon al op het dak van de camper, echt donker wordt het niet meer. We rijden verder ri Kristiansand bij afslag 30 gaan we binnendoor verder om in Treungen te overnachten. Hier ontmoeten we Carolien de dochter van een vriendin. Zij is met man en 2 zoontjes zo’n 12 jaar terug naar hier verhuisd en heeft samen met haar man een binnenspeeltuin (Pipo) opgezet wat een succes is geworden. Heeft dit een paar jaar terug verkocht om wat meer vrije tijd te krijgen. Een hele leuke ontmoeting. We staan aan het fjord als het begint te stormen en zetten de camper buiten bereik van de bomen. Bewolkt en wat regen onderweg gehad, het is niet warmer geworden dan 19 gr. In Nederland 30gr!

21 juni 2017 woensdag. De langste dag.  Gisteren een stop gemaakt in Lindesnes, dit is het Zuidelijkste puntje van Noorwegen en het is hiervandaan 2518km naar de Noordkaap.  Over de E39 over een stukje van 35 km zijn we door 10 tunnels gekomen van 300m tot 2000m. ln Flekkefjord gaan we over op de 44 een adembenemende weg met zeer smalle gedeeltes en bochten. Stoppen onderweg als we 2 houten huisjes onder een hellende rots zien, hier willen we meer van weten. We krijgen inzicht hoe de mensen woonden in het begin van de  20e eeuw. Ze leefden van de visvangst. De laatste bewoners hebben de huisjes verlaten rond 1920. Wat ontzettend jammer dat er mensen zijn die hun naam krassen in het hout terwijl er een boek ligt waarin zij hun naam in kunnen schrijven, wij doen dat.  De Hollandse Nieuwe komt al jaren niet meer uit Nederland. Elk jaar trekken Nederlandse vishandelaren naar Eigersund ze vissen zelf niet meer maar kopen de haring van de Noorse vissers doch zien er wel op toe dat de haringen volgens hun eigen pekelrecept wordt verwerkt. En zo komen ze op ons bordje terecht!   Een km of 40 voor Stavanger zien we een parking aan zee.  Een bewuste keuze, het was een heel zonnige dag dus de kans is  groot op de midzomernachtzon. Het is tenslotte de langste dag. Helaas te veel bewolking maar we                                                                                                                                                                                                                                                                     hopen toch nog voor half juli als we boven de poolcirkel zijn en daar iets van mee te krijgen. Wat we wel zien is een nestje Otters, moeder met zo’n 6 kleintjes, ze gaat met ze het water in maar komt weer terug en mist er nog een paar dus weer terug om ze te pakken, hup de andere kleintjes er ook weer achteraan, ze heeft het er maar druk mee!

22 juni 2017 donderdag. Regen,  Stavanger is een zeer oude stad en ligt aan de Vag de haven loopt U-vormig het stadje in. Het is levendig met een cruiseschip en nog wat andere vaartuigen. Wij lopen omhoog het gezellige stadje, met houten huisjes, mooie tuintjes en smalle straatjes in en kijken op de boten neer. We eten in het visrestaurant een vissoep, a €17,00 pp, er zat wel vis in maar meer (oud) brood. We gaan vast niet heel vaak uit eten hier in Noorwegen. Met de veerboot varen we van Lauvik naar Oanes 112 kr is € 12,03. Ideaal is dat we bij veel tankstations ons vuilwater en toilet kunnen legen en water kunnen tappen.  We worden wakker en het regent, we hebben tussendoor al regelmatig buien gehad maar nu stortregent het. We willen naar omhoog de Preikestolen (preekstoel) op, een van de hoogtepunten van Noorwegen, er is een rood formulier op het bord geplakt dat het beter is niet naar boven te gaan. Ik weet van mezelf dat ik nogal kortademig ben vanwege medicijnen en ik heb niet de juiste schoenen, Pieter gaat alleen, rugzak met proviand, chocolade voor de hongerklap en drinken. Het is 12.15u als hij weggaat en 16.15u als hij terug is met een grote smile, het was zeker de moeite waard maar toch een lastige tocht. Op zich ga je maar 334m omhoog en 3.8 km ver. Maar er is nauwelijks een fatsoenlijk pad, wel zijn er over het moerassige gedeelte houten vlonders gelegd, verder gaat het over rotsen, keien van klein tot heel groot. En nat zijn ze ook nog eens zeer glad, Pieter heeft er stumpers bij gezien die het niet haalden. Het is een vreemd fenomeen een vierkante pilaar hangt tegen steile rotsen aangeplakt. Bovenop kijk je 604m omlaag, er zijn geen hekjes dus echt niet te dicht bij de rand gaan staan. Waaghalzen heb je altijd, toch zijn er al jaren geen noemenswaardige ongevallen geweest. We  vervolgen weg nr 13 ri Odda, het wordt kouder (10gr), we zien sneeuw op de bergen en komen door heel veel (lange) tunnels. De Latefossen (tweeling-waterval) is een toeristische attractie, deze voeren het smeltwater af van de Hardangervidda hoogvlakte. Hij is ongeveer 165m hoog en ligt direct aan de weg. Met donderend geweld raast het water de bergen af, geweldig. Via Jonda met de veerboot ri Bergen. Watervallen zijn er net als tunnels, ontzettend veel en we stoppen nog een keer om deze waterval van  achteren te kunnen bekijken, weg 7.  Door nog een hele lange tunnel rijden we Bergen in en vinden een camperplek die bomvol staat. We parkeren achter de sporthallen. De volgende morgen is er een enorme toeloop van moslims die hun ramadan afsluiten, we worden ingesloten door auto’s die overal dubbel geparkeerd worden, we komen er maar moeizaam uit. We rijden Bergen in en vinden achter de Bryggen een plekje, we lopen zo naar beneden het oude gedeelte in. In Bergen valt 2x zoveel water per jaar als in De Bilt, je kunt hier dan ook een paraplu uit een automaat trekken. Het is een Hansestad tussen de fjorden en nu een wereldhaven. De rij kleurige houten Hansehuizen staan op de werelderfgoedlijst, ze zijn een aantal keer door brand verwoest maar steeds weer opgebouwd, dat het niet meer middeleeuws is maakt niet uit ze stralen het nog steeds uit. Deze huisjes zijn nu boetiekjes, souvenierswinkeltjes, juweliers, kunstenaars hebben het ook gevonden en tonen hun kunstwerken. Je loopt over houten planken door de smalle straatjes die elkaar soms raken met de daken. Drijfnat gaan we Bergen uit op weg naar Voss waar we op de parkeerplaats met nog een paar campers en jongelui met kajaks op hun auto overnachten.

26 juni 2017 maandag.  Rond half 11 worden er bussen vol Japanse toeristen gedropt voor een plaspauze. De toiletten, 2 stuks, zijn heerlijk verwarmd en er is warm water. Het is komisch te zien dat ze aan de deur van het toilet staan te trekken en kloppenterwijl Pieter nog even een jerrycan water vult!  Als hij naar buiten komt wordt hij overvallen door de kwetterende dames, de heren doen het in de natuur! Voss bestond al voor het jaar 1000 en na de 2e wereldoorlog moest deze stad opnieuw worden opgebouwd. Het is een prachtig skioord met 40km aan loipes. We vervolgen de E16 het is droog maar koud 10gr. Een paar km buiten Vos zien we een drukte met kajaks, er is een triatlon wedstrijd gaande de jongelui willen er graag over vertellen, wij zien ze de waterval afkomen en soms omslaan.  In Gudvangen staan we bij het smalste fjord van Noorwegen, het Naeroyfjord.   Na de tunnel (12m) slaan we even linksaf om 6 km verderop het Stavkyrkje (1147) van Untredal te bewonderen. Er zijn heel veel Staafkerkjes in Noorwegen, het zijn houten kerkjes en zij ontlenen hun naam aan de houten staven (pilaren) die het dak dragen. Het lijkt op een miniatuurkerkje met maar 40 zitplaatsen (meer inwoners zijn er niet) dat bruidsparen uit de hele wereld trekt. Er wordt kajak les gegeven, er is een kleine camping, een lieflijk dorpje bekend om zijn productie van bruine geitenkaas. In Flam wilden we eigenlijk met het bekende toeristische treintje mee. Op de grote parking (veel bussen) zagen we al dat het druk zou zijn! Maar zo druk? Lange rijen wachtenden, Efteling achtige taferelen, dit laten we aan ons voorbij gaan, claustrofobiezou je ervan krijgen. In elke stad of plaats zien we cruiseschepen maar hier ligt wel een hele grote, de  Holland America lijn, de Zuiderdam!  Sinds de E16 klaar is met de vele tunnels hebben de veerdiensten minder werk, voor de automobilisten en de geïsoleerde dorpjes een aanwinst.  Wij kiezen voor de Arlandfjelletroute, sneeuwroute, een slingerende oude weg door de besneeuwde hoogvlakte in plaats van de 25km lange tunnel. We passeren de Stegastein, een uitzichtplatform op duizelingwekkende hoogte die boven het fjord uitsteekt. Het is hier bitterkoud, 2gr. Een fantastische route met veel sneeuw, steenmannetjes, af en toe zon en droog. Door Leardal komen we weer op de E16 die we links afslaan om de 630 (de historische route) te gaan volgen, als je een hoge camper hebt dan moet je midden op de rijbaan gaan rijden want er zijn overhangende rotsen.  Zo komen we in Borgund om het Stavkykje  die we volgens de boeken niet mogen missen, te gaan bewonderen. Het is wel 50  km vv!  Een prachtig houten kerkje uit de 12e eeuw en een van de grootste bouwkundige  bezienswaardigheden die bijzonder goed bewaard is gebleven van Noorwegen, de drakenkoppen zijn 18e eeuws. Het wordt door de boeren in de omgeving goed bijgehouden. Ook de Klokkenstoel is goed bewaard gebleven deze zie je hier zelden.

27 juni 2017 dinsdag. 2gr vannacht bij het opstaan 8gr maar zonnig dus dat beloofd wat. Vandaag gaan we naar de grootste gletsjer van Europa. De Jostedalsbreen met eeuwenoude ijsvelden van wel 500 vierkante km groot, 1700m hoog en het ijs zelf, dat zich met een meter per dag verplaatst, is zo’n 400m dik.  Maar voor we daar zijn moeten we eerst weer door een tunnel (7km) dan de veerpont naar Sogndal volgen (weg 55) we slaan linksaf het Jostedal in en rijden 32km om in Gjerde te komen en dan nog een aantal km voordat je de gletsjer ziet waarvan wij maar 1 van de 22 tongen kunnen aanschouwen.  Je kunt hier op verschillende niveau’s wandelingen maken. IJsklimmen, een ijsgrot bezoeken of in een kajak over een gletsjermeer peddelen. Wil je de gletsjer oversteken, duurt 3 tot 6 dagen kun je beter met begeleiding doen want er zijn geen markeringen en het is bijzonder zwaar laten we ons vertellen. We rijden dezelfde weg weer terug en op de 55 gaan we bij Mollandsmarkti eraf om in het bos een plekje voor de nacht te vinden. Een mooie zonnige dag ruim 20gr. Tot laat zitten we buiten te eten. Vandaag nemen we de tijd om eens lekker te luieren, lezen, hangen slapen gewoon nietsdoen.

Terwijl ik dit zit te tikken is het inmiddels 23.00 uur geworden en nog steeds hebben we geen lamp nodig. Maar dit  is het weer, wij hopen dat jullie er weer van kunnen genieten. Het is natuurlijk een fantastisch land met schitterende natuur, wij komen ogen te kort, maar voor nu, stoppen we ermee en wensen jullie allemaal een hele fijne nacht toe!

Groetjes P/J

1. Sylvia en Joop Lefering.:
    29 juni 2017
    Hallo Jeanne en Pieter,

Door jullie verhalen reizen wij met jullie mee. Jullie kunnen mooi vertellen. Hoe doen jullie dat toch. Wensen jullie nog een fijne reis toe en wachten op het volgende verslag.
    Groetjes,
    Sylvia en Joop Lefering
  2. Mariette:
    29 juni 2017
    Wat geweldig,het ziet er schitterend uit,geniet hier van en houd mij op de hoogte, goede reis verder en veel liefs
  3. Daphne:
    30 juni 2017
    Waiting for the next stories!!!!
  4. Elly Smulders:
    30 juni 2017
    Wat een mooi verslag is het weer geworden. Zoveel herkenbare plekken; ik heb heimwee! We kijken uit naar het volgende verslag. Xxx
  5. Abe:
    30 juni 2017
    Goed gedaan .... geweldig.
  6. Jaap en Gepke:
    30 juni 2017
    Leuk om jullie te kunnen volgen en dit mooie land door jullie ogen te zien. Geniet van deze reis en tot ziens in een iets zuiderlijke land. Groetjes Jaap en Gepke.
  7. Ad Mutsers:
    30 juni 2017
    Alweer een mooi verslag. Door jouw verhaalkunst kunnen we ons een goede voorstelling maken van wat jullie meemaken.
    groetjes Cobi en Ad
  8. Marja:
    30 juni 2017
    Nou..... daar wil ik toch best ook eens naar toe! Misschien volgend jaar??! Mooie plaatjes ook hoor! Als ik het zo lees, ben ik er voor mijn gevoel bij.
  9. Dick:
    30 juni 2017
    Hallo Jeanne en Pieter, Het is weer een mooi verhaal en ik geniet van de mooie foto's.
    Geniet er maar van.
  10. Ellen:
    30 juni 2017
    Hoe is het met slapen als het zo licht is?
  11. Nel:
    30 juni 2017
    Mijn laptop lag nog bij Tiest dus kon ik het met hem nog een keer bekijken en lezen,!hij vindt het ook een prachtig verhaal en heel goed geschreven,nog veel reisplezier.grt van ons en liefs.
  12. Dorian:
    30 juni 2017
    Mooie reisbeschrijving Jeanne en Pieter en prachtige foto's. Fijne reis verder, groetjes Dorian
  13. Lpc Willemen:
    30 juni 2017
    Door jullie foto,s komen er bij ons ook weer mooi herrineringen boven .
    Hopelijk wordt het weer wat beter , moet toch kunnen in deze periode , geniet ze.

Grt Betsie en Lammie
  14. Jacqueline:
    30 juni 2017
    Geweldig verslag weer moeder, wat een prachtig land zeg! Volgens onze Noorse vrienden, moeten jullie Ålesund een bezoekje brengen, héél mooi! Goede reis en slaap lekker, kus
  15. Els:
    30 juni 2017
    Oh wat een mooi verslag! Een prachtige reis! Schitterende foto's.
    Dáár zou ik ook eens een kijkje willen nemen.
    We genieten mee.
    Liefs.
  16. Josephine:
    1 juli 2017
    wat. leuk om jullie verslag te. lezen......staat. ook nog op mijn verlanglijstje.
    dan kan ik nu al genieten van jullie mooie verslag.
  17. Will:
    1 juli 2017
    Prachtig allemaal en hele mooie foto`s, lekker genieten en blijven schrijven hoor.
    Groetjes en dikke kus van ons
  18. Annamaria en jaap:
    1 juli 2017
    Ik heb weer genoten. lieve groetjes