Scandinavië deel 1- via Denemarken - Zweden naar Noorwegen

21 juni 2017 - Oslo, Noorwegen

Hoi familie, vrienden en onze trouwe volgers,

Het is zover, we kijken er al heel lang naar uit en het staat ook op onze lijst van de landen die we heel graag willen bezoeken, Scandinavië. Dat betekend dus Denemarken, Zweden, Noorwegen, Lapland en Finland.

kilometerstand: 251853. Vertrekpunt  IJmuiden: we zijn nog even lekker doorgezakt met mijn dochter, zoon en zijn vriendin, dit om te herdenken dat hun vader, mijn man 10 jaar terug is overleden, alle andere kinderen (van Pieter) hebben we de afgelopen tijd ook regelmatig gezien. Ook de familie en vrienden banden zijn weer aangehaald wat altijd super gezellig is.

11 juni 2017 zondag. Via de afsluitdijk rijden we Friesland binnen om bij Meppen de Duitse grens over te gaan. In Bad Bederkesa-Cuxhaven vinden we een plekje voor de nacht aan de slotgracht, het kasteel ligt tegenover ons. (campercontact). We gaan een wandeling maken en missen ons hondje Xanti, helaas hebben we die 9 mei in moeten laten slapen.  Zodra we met haar ergens liepen hadden we meteen aanspraak, ook dank zij haar zijn we vaak uitgenodigd voor eten of zomaar thee te komen drinken, het zal nog wel even duren voor we hieraan gewend zijn. Onze reizen zullen ook wel anders worden nu. We gaan een cafe in en pakken maar een lekker Duits biertje van de tap. Bij Wischhafen nemen we het veer over de Elbe, moeten bijna anderhalf uur wachten voor we erop kunnen en zijn een half uur later in Gluckstad,  kaartje € 15,50. We overleggen wat we doen, we gaan naar landen waar de alcohol best wel duur is, we besluiten toch nog wat te halen. Zonder controle rijden we Denemarken in, vinden een prachtig plekje, ook weer bij een kasteel, Mogeltonder (campercontact). Ook hier lopen we het stadje in wat net een sprookje lijkt, fraaie huizen  met mos op de daken, de ramen zijn net vitrine’s waar schalen en potjes te kijk staan. De bestrating is van klinkers. Vandaag miezert het als we langs de Noordzee rijden door duingebied, we zien hier veel vakantiewoningen allemaal van hout. Je kunt hier mooi fietsen. In Hvide Sande maken we een stop en lopen het strand op. Veel kite(surfers) genieten hier van hun sport.  Iets verder in Lokken willen we op het strand gaan overnachten, maar de wind is stormachtig dus geen goed idee, bij de kerk in Hirtshals vinden we een rustig plekje.

14 juni 2017 woensdag. Het is zonnig, fris-veel wind. 8.00 rijden we al naar Frederikshavn. Daar aangekomen moeten we eerst kaartjes kopen bij de terminal. De jongen achter de balie stuurt ons naar een automaat. We krijgen daar alleen maar kaartjes uit voor onszelf en niet met Camper. De jongen zegt ik maak het in orde, helaas lukt hem dat niet en moet zijn collega erbij komen. Na een half uur kunnen we met de boot van 14.00 uur mee, kosten na alle verrekentrucks € 176,00. Maar daar zitten we wel tot 17.30 voor op de boot. We ontmoeten Eveline, 48 jaar en op de fiets naar de Noordkaap. Ze heeft 1050 km gereden is anderhalve week tijd. Man en kind (19) zijn thuis ze fietst helemaal alleen. Alles heeft ze bij zich, tentje, donzen-slaapzak, (regen)kleding, gasstelletje +bord, kopje en de rest, voor 5 dagen noodrantsoen, stoeltje enz. Heel knap van haar. Gelukkig is de zee rustig ondanks de harde wind. Het is heerlijk in de zon op het zonnedek. Als we langs de douane rijden moeten we stoppen. Hoelang we in Zweden blijven, of we op campings gaan staan, hebben we gas bij ons, of we tabak en/of alcohol bij ons hebben. Geen tabak wel alcohol zeggen we eerlijk. Hoeveel? 4 dozen van 3 liter niet eerlijk! Nooit eerder van iemand gehoord die naar Scandinavië ging! Een fijne vakantie wenst ze ons. We komen goed weg want we hebben wel wat meer voor 3 maanden bij ons. We rijden de ringweg rond Göteborg op, de navi stuurt ons bijna helemaal rond, we zien de haven weer als we eindelijk de weg naar Karlstad, E45, oprijden die we een eind volgen. Op een heel mooi plekje in Lilla Edet (campercontact) blijven we staan voor de nacht. We ontbijten buiten, 22gr bewolkt, er komen vrouwen met veel kinderen die krijgen allemaal een geel veiligheidsvestje aan, het is gezellig zo te zien, de kinderen spelen allemaal leuk met elkaar, geen gekrijs of ruzie, er zijn hele kleintjes bij. Wij vertrekken rond 10.00 uur. Het Vanermeer ligt In het hart van Zuid Zweden en is het grootste meer, deze heeft een oppervlakte van 5585 km2. We zien mooie boerderijen, veel landbouw,  kleine stadjes en smalle wegen. Ons hoogtepunt van vandaag is het Dalslandskanal, deze werd tussen 1864 en 1868 aangelegd om betere transportmogelijkheden voor de ijzer- en zaagfabrieken in dit gebied te bewerkstelligen. Het indrukwekkendst is het aquaduct van Haverud. Dit gevaarte is van ijzer en 33m lang en door de  33000 klinknagels die hierin zijn verwerkt blijkt deze nog steeds waterdicht te zijn. In Bengtsfors vinden we een plekje voor de nacht 122 m boven het kanaal. (campercontact).

17 juni 2017, zaterdag.  Gisteren aangekomen in Oslo. 17.00 uur zouden we op de camperplek Solist Marina (campercontact) moeten zijn, volgens onze navi, maar er stond een dikke file dan rijden we in de tunnel fout (navi kan dat niet), rijden steeds maar rondjes, de navi’s, we hebben er 2 laten ons flink in de steek! Ook is er niets aangegeven langs de weg, 19.00 uur komen we eindelijk op de plek van bestemming aan. We boeken voor 2 nachten en betalen 600,00 kr = 64,52.  Oslo is de hoofdstad van Noorwegen en de oudste van Scandinavië, rond 1050 werd deze stad door Harard Hardrade de Strenge gesticht, hij maakte de monnik Hallvard tot stadspatroon. Deze monnik wilde een zwangere vrouw beschermen die van diefstal werd beschuldigd. Hij vlucht met haar, werd opgepakt en doorboord met 4 pijlen, met een molensteen om zijn nek werd hij in de Drammesfjord gegooid. Zijn lichaam wilde niet zinken daarom begroeven zij hem, hier bij zijn graf vonden veel wonderen plaats. Op een troon, met 4 pijlen een molensteen en een vrouw aan zijn voeten is hij nog steeds het stadswapen van Oslo, te zien in de Dom. 27 gr, het is maar 4 km fietsen naar het centrum van de plaats waar we de camper hebben neergezet. Als eerste bezoeken we het Monumentale stadhuis, het is van baksteen en heeft twee 60m hoge torens. De voorgevel is versiert met Sculpturen. Binnen zien we geschenken in vitrine kasten de muren en plafonds zijn prachtig beschilderd met taferelen uit het verleden en heden van de Noorse geschiedenis. We rijden langs Alfred Nobels Vredescentrum, hiervandaan fietsen we naar het paleis om de wisseling van de wacht te zien die om 13.30u begint, deze duurt een half uur en is niet echt spectaculair. De Karl Johansgate is de flaneer en winkelboulevard van Oslo, het is enorm druk, veel stalletjes, muziek en bedelaars. We gaan de Dom in en gelukkig vinden wij het stadswapen. We fietsen door de stad naar het Vigeland-park. Vigeland werd in 1869 geboren, hij had een drankzuchtige vader die zijn kinderen sloeg op goede vrijdag, omdat hij vond dat zij op de lijdensdag van de heer ook moesten lijden. Hij liep weg van huis en probeerde zijn jeugd van zich af te beitelen. In dit park zijn 650 beelden, sculpturen en reliëfs van brons en graniet te zien. Er zijn 3 groepen, de bruggroep, fontein-groep en de levenszuil, deze is 17m hoog met 121 ineengestrengelde figuren.  Dag 2 bezoeken we het museumeiland Bygdoy, het is een schiereiland waar ook de koning woont en we bezoeken de diverse musea. Voor de Gjoa poseren we, met dit schip heeft Amundsen van 1903-1906 de noordwestpassage volbracht. De Holmenkollen  bereiken we met de camper, deze berg is 370m hoog en heeft de hoogste springschans van Noorwegen deze wordt 1x per jaar gebruikt voor het schansspringen. In de zomer wordt de springbak als zwembad gebruikt waarin ook een concert- en theaterplatform drijft. De mannen waren druk bezig om dit weer voor elkaar te krijgen. In de buurt van de televisietoren is een camperplaats (campercontact) waar we overnachten. Een mooie gezellig stad met veel parken, terrassen, heel veel om te bezichtigen en boerderijen, ja echt met koeien, paarden, kippen enz in de stad!

Lieve allemaal, tot hier ons eerste deel, er zullen er ongetwijfeld nog vele volgen. Natuurlijk hopen wij dat jullie er iets aan hebben misschien voor een volgende reis? Maar ook gewoon omdat het leuk is om te weten hoe wij onze tijd doorbrengen.

Tot ons volgende blog, J/P

1. Irene Spaanderman:
    Hoi Jeanne en Pieter,
    Heerlijk dat jullie weer zo'n mooie trip maken! Erg leuk om te lezen. Wij zijn 2 jaar geleden ook in het Vigelandpark geweest, prachtig mooi!
    Wij blijven jullie volgen!
    Hartelijke groet,
    Cees en Irene
  2. Abe:
    21 juni 2017
    Wat leuk en ben ook wat jaloers zogezegd... Had graag meegegaan,..... Mijn eerste reis naar de noordkaap was zo indrukwekkend
    Later ook nog eens in Oslo geweest , het Vigilante beelden park bezocht en het 'boze jongetje weer over zijn bol geaaid' Werd ik zelf ook rustig van.. Ga jullie volgen o.a. Dalarna niet overslaan !
  3. Daphne:
    Hey lieve luitjes,

Zo het eerste deel zit erop en jullie hebben alweer het een en ander meegemaakt !! Maak er een mooie reis van, geniet ervan en doe voorzichtig !! Kus D.

PS zweedse douane
  4. Marja:
    21 juni 2017
    Leuk geschreven weer en mooie foto's erbij. Wordt weer een mooie reis!
  5. Ad Mutsers:
    22 juni 2017
    Weer een mooi reisverslag. Wij blijven jullie volgen. Op naar de 300.000 km.
  6. Ellen:
    Hey Jeanne en Pieter,
    Ik wacht weer met smart op het vervolg. Ondertussen fijne reis.
  7. Annamaria en jaap:
    Wij volgen jullie weer.
  8. C. Hutting:
    22 juni 2017
    hallo pieter en Jeanne, ik reis weer gewoon gezellig mee. Geniet ervan. Ook zonder Xanti lukt het vast om contact te krijgen, vooral jij, Jeanne, jij kletst tegen iedereen toch?? Maken jullie er maar iets gezelligs van, doe ik ook hier. Dikke knuffel
  9. Mariette:
    22 juni 2017
    Geweldig weer, heerlijk om te lezen, goede reis en geniet
  10. Lpc Willemen:
    22 juni 2017
    Hoi daar in het noorden , dit gaat zeker weer een prachtige reis worden voor jullie en natuurlijk ook een beetje voor ons .
    Veel mooie en veilige kilometers en mooie herrineringen , en natuurlijk volgen we jullie weer .
  11. Els:
    23 juni 2017
    Fijn om weer mee te reizen. Het belooft weer een prachtige reis te worden.
  12. Dick:
    23 juni 2017
    Mooi verhaal. Geniet ervan. Nog veel plezier en goede reis.
  13. Ingrid en Jan:
    23 juni 2017
    Het word zeker weer een geweldige reis voor jullie en Ik geniet van plaatsen waar Ik ook Ben geweest bv. Holmenkogel Ben met de trein novena geweest Alleen de andere 4 listen het afweten veel liefs Ingrid Jan
    B
  14. Elly Smulders:
    28 juni 2017
    Hallo Jeanne en Pieter,
    Wat leuk om jullie ook weer te kunnen volgen naar Scandinavië. We zijn er meerdere keren geweest en met name Noorwegen blijft voor ons het mooiste land van Europa! Gelukkig zijn jullie goed weggekomen bij de douane met de wijn; wij nemen ook altijd voldoende (!!) mee voor een vakantie in Scandinavië. Goede reis verder en tot de volgende blog! xxx
  15. Will:
    1 juli 2017
    Hoi Jeanne en Pieter,
    Heb er weer van genoten, ga nu naar deel 2, fijne en veilige reis!