SANTIAGO DE COMPOSTELA EUR.REIS NOV. 2012

26 november 2012 - Santiago de Compostela, Spanje

26-11-2012. Niet de honden maar de storm heeft ons wakker gehouden vannacht. We rijden weg en het is 23gr. Na Oviedo vervolgen we de N 634 waar we afslaan op de AS 216  naar Tineo via kronkelwegen komen we op de AS-217  - Pola de Allande,  van daaruit gaan we de AS-14 op, nog smaller en enger, we overnachten in Berducedo (1000 mtr hoog) en koud 4 gr, een klein dorpje waar we veel bekijks oogsten,  het is inmiddels 200 km en 6 uur verder en het begint al donker te worden. Deze weggetjes zijn  beslist niet geschikt voor grotere campers dan de buscamper, ik raadt de caravanners onder ons ook af om deze bergpassages te nemen. Maar wij hadden het niet willen missen, prachtige uitzichten en kleurrijke bossen in deze tijd van het jaar. Geen blaffende honden en geen storm vannacht, we gaan verder en komen langs een waterkrachtcentrale (Embalse de Salime), de bouw van deze centrale is begonnen in 1945 en 10 jaar later was het klaar. Tegen de rotsen is een Embalse de Salime Electriciteitscentraleverlaten cementfabriek die luguber aandoet deze werd gebruikt om de dam te bouwen.Hierna vervolgen we onze weg via AS-28 naar Lugo daarna wordt de weg een stuk prettiger om te rijden en zien we regelmatig pelgrims lopen naar Santiago de Compostela. We zien nu overal dit teken de route voor de pelgrims.De stadscamping (As Cancelas) is prima gelegen met Pelgrimsgoede faciliteiten en gratis internet.De volgende morgen nemen we bus 4 naar het centrum van Santiago de Compostella. Volgens de legende is het lichaam van de apostel Jakobus naar Galicië gebracht. In 813 zou zijn gebeente hier zijn ontdekt waar de kathedraal voor hem werd gebouwd. Deze stad was in de middeleeuwen de belangrijkste  christelijke pelgrimsplaats na Jeruzalem en Rome. Je vindt hier een unieke groep historische gebouwen. Het oude centrum met zijn smalle straatjes en oude pleinen is gemakkelijk te voet te verkennen. Als wij daar zijn is het niet druk en kunnen we alles ook in de kathedraal met rust bezichtigen. Gefotografeerd mag er niet worden maar niemand die zich daar aan houdt. Toch lopen er een aantal bewakings- mannen rond maar laten het gebeuren.We genieten van Kathedraaldeze oude stad soms in de regen en dan weer in de zon, de mensen zijn ontzettend aardig en helpen je bij alles, vragen zelfs waar we naar toe willen en kijken op ons kaartje om aan te geven waar we zijn, ook willen ze graag weten waar we vandaan komen.Xanti hebben we in de camper gelaten kon ze eindelijk een beetje slaap inhalen. In het openbaar vervoer en de gebouwen mogen hondjes niet mee, zelfs Xanti niet! ps we hebben kaarsjes aangestoken voor allen die ons dat gevraagd- en voor degene die het nodig hebben. Helaas zijn ook hier alleen maar elektrische kaarsjes!

1. Riekie:
    Hoi Jeanne en Pieter.
    Wat een mooi reisverslag ,ik krijg al de bibber als ik er denk daar te moeten rijden.
    De kaarsjes waren wel nodig!!!!.
    Lief dat jullie ook aan het thuisfront hebben gedacht'
    Dank daarvoor, Nog veel spannende avonturen gewenst!!!!
    Lieve groetjes Riekie

Gaat me al een stuk beter!!!!!
  2. Marja:
    27 november 2012
    Nou, jullie zijn al een aardig stukje gevorderd! Ja je komt wel eens op weggetjes dat je denkt, is dit wel zo leuk! Maar dat is het avontuurlijke aan zo'n reis.
    Veel plezier en ik kijk naar het volgende stukje uit!
    Liefs, Marja
  3. Maarten:
    27 november 2012
    Wat een mooie en spannende reis ! Wij volgen jullie met een lichte vorm van jaloezie. Geniet ervan !
    Groeten van ons.
    Enny en Maarten
  4. Els:
    27 november 2012
    Wie verre reizen doet, kan veel verhalen!!!
    Zo komen wij ook nog eens van alles te weten.
    Leuk hoor, zo'n reisverslag.
    Aan de foto's te zien , is de natuur erg mooi. De herfstkleuren zitten er nog in. Hier is alles nu zo'n beetje kaal, het koude weer nadert.
    Geniet maar verder van jullie reis en maak maar meer verslagen. Dan kunnen wij ook mee genieten.
  5. Anja:
    27 november 2012
    Ja prachtig om te zien hë? Heb je het stadje ook nog doorgelopen? Wat het erg druk bezet met pelgrims? Geniet maar en doe voorzichtig. Tot de volgende mail. Liefs van ons
  6. Evert:
    27 november 2012
    Zo te lezen ondekken jullie steeds weer nieuwe plekjes om van te genieten ,zou zeggen doorgaan ,het is toch een heerlijk tijdverdrijf .
    Evert /// Jopie
  7. Vera:
    27 november 2012
    Mooi hoor, geniet ervan. groetjes Vera,
  8. A.beekman:
    27 november 2012
    Zo kom ik ook met mijn hoogtevrees ergens.
    spannend hoor,
  9. Carry:
    he sjaantje en pieter
    enge verhalen hebben jullie...die ritjes in de bergen kunnen mij niet bekoren maar santiago de compostela wel...veel boeken erover gelezen natuurlijk. je weet dat het "pieterpad" in ned. aansluit op het wandelpad naar santiago...interessant toch?
    hebben jullie nog wandelende pelgrims ontmoet?
    ik weet dat jullie genieten van jullie reis, ben er blij om...
    liefs, carry
  10. Will:
    Hoi Jeanne en Pieter,
    Het was weer heel leuk jullie te volgen, en die ritjes door de bergen die hebben wij ook ervaren, brrrr. ik durfde er niet te rijden, dus John was de pineut en mijn held. Heel veel dank voor het kaarsje, het gaat om de intentie. Nog veel plezier en geniet ervan.
    Liefs John en Will
  11. Mariette:
    2 december 2012
    Hallo Jeanne en Pieter, wat leuk om alles zo mee te beleven, ik mis Spanje, het is volgens mij een geweldige belevenis. Bedankt voor het kaarsje, geniet verder van alles en houdt mij op de hoogte. liefs Mariette
  12. Tm:
    2 december 2012
    Tengo curiosidad sobre la ruta el hombre de la Mancha! Saludos!