RIVIERA DEI FIORI, EUR.REIS FEBR 2013

16 februari 2013 - Santo Stefano al Mare, Italië

12 februari -   Zon is het eerste dat we zien als we opstaan, warmte, heerlijk, we staan in Les Issambre op een punt in de zee, weerszijde water. Ooit zo wakker geworden? St Tropez, dankt zijn naam aan een Romeinse centurion St- Torpes die in 68 onder Nero de marteldood stierf en onthoofd (die werd in Pisa begraven) in een bootje de zee opgestuurd met een hond en een jonge haan, die zouden zijn stoffelijke resten op moeten eten. Toen het bootje op het strand van het latere St Tropez aanspoelde, bleek het lichaam van St-Torpes nog ongedeerd. St Tropez, een voormalig vissersdorpje, is een stad met circa 6000 inwoners. In de jaren 50 paradeerde Brigitte Bardot hier in Bikini rond en heeft het plaatsje een fabelachtige reputatie gegeven. Het is een trefpunt van de  beau monde, de miljonairs en de toeristen die allemaal de ontspannen sfeer willen meemaken. Is het in het hoogseizoen niet te doen om binnen te komen, wij hadden er geen moeite mee, vonden een parkeerplaats en hebben het stadje doorgewandeld, geen toerist te bekennen, de enorme jachten lagen rustig aan de kade hier en daar was wat werkvolk bezig om iets te repareren of schoon te spuiten. Het is een leuk plaatsje met smalle steegjes en pleintjes in de oude stad. Gezellige bistro's en chique boetieks.                                                                                                                                       De tocht langs de kust is betoverend, grillige rode kliffen en ontoegankelijke baaien. We rijden vaak onder gele bogen van mimosa,  februari/maart is de bloeitijd,  kilometers lang prachtige grillige bomen die een wolkendek vormen boven de weg. Cannes en Nice zijn we doorgereden, erg druk. Maar het Carlton hebben we gezien. Het uitzicht op Nice was schitterend. Wellicht jammer omdat er toch erg veel te zien is in die steden. Al die mondaine plaatsen lopen in elkaar over in 1 lange boulevard. Het ziet er wel gezellig uit met flanerende passanten en de volle terrassen, het weer is prachtig. Deze spectaculaire kust met haar schitterende stranden en een decor van besneeuwde bergtoppen kreeg de naam Rivièra toen het in de 19e eeuw als winterbestemming in de mode kwam. We rijden een heuvelkam op naar La Turbie hoog (529mtr) gelegen boven Monaco. Dit dorp is beroemd om zijn Trophee des Alpes. Dit enorme monument werd gebouwd om de zege van Augustus op de stammen van de Alpen te gedenken. Hier hebben we fantastische panorama's op Monaco. Er wordt gestrooid want er ligt sneeuw en het is glad. Op de terugweg rijden we nog even naar Eze boven op een 430mtr hoge rots, hier raken de bergen de kust. Deze plaats wordt ook wel aderlaarsnest genoemd. Net als La Turbie is dit een middeleeuws stadje met prachtige poorten, schilderachtige straatjes waar kleine restaurantjes gevestigd zijn, leuke winkeltjes met porselein, antiek, tin enz,  schuil gaan in de spelonken van de rotsen. Francois Grimaldi die verkleed als monnik op zoek ging naar onderdak, samen met zijn eveneens verklede mannen, kreeg zo toegang tot het fort. Eenmaal binnen doden ze de bewakers en namen het fort over. We hebben het over het vorstendom Monaco  een dwergstaatje met een oppervlakte van 2.02 km2  en telt 30510 inwoners, het dichtbevolkte land ter wereld.                                                                                                                                                                                                                                                                    Bij de grens worden we aangehouden de politie kijkt even in de auto en zegt sorry, verbaasd rijden we Monaco in. Onze verbazing stijgt nog verder als we vrij makkelijk een parkeerplaats vinden aan de haven. Voor € 1.50 (maximum) mogen we 3 uur wegblijven. Dus lopen we naar boven de oude stad in een labyrint van steegjes, pleintjes met fonteinen en prachtige gevels. Op naar het Paleis, de prins is aanwezig de vlag hangt uit. We zien nog net de wisseling van de wacht. Midden in de oude stad staat de Neo- Romaanse Kathedrale St Nicolaas, waar Reinier III naast Princes Gracia begraven ligt. We lopen onder het paleis door weer naar beneden en bekijken de prachtige jachten en eindelijk hebben we ons jacht gevonden, ja met een helikopter. Monte Carlo staat vol met prachtige mooie oude gebouwen waaronder het Casino. We wagen het niet om er binnen te gaan, met ons pensioentje hebben we daar niets te zoeken! We verlaten Monaco en rijden om 15.30u Italië binnen, au revoir Frankrijk en pronto Italië.                                                                                                                                                                               Rivièra dei Fiori, de bloemen rivièra is bekend om zijn bloemen en de vele kassen. We rijden door San Remo en  vinden een camping in Santo Stefano al Mare, aan de Liguurse zee. 2 dagen lamballen trekt ons wel,  de zon schijnt en eindelijk kunnen de stoelen naar buiten en de was in de machine. Bed verschonen, Lezen, wijntje, nootje,hmmmm niet verkeerd.

Dag allemaal, groetjes van ons J/P

1. Els:
    16 februari 2013
    Hoe later op de avond hoe groter de verrassing. Alweer een mooi verslag. Ben wel jaloers. Moet helaas nog 4 jaar werken. Jullie trekkersleven lijkt me wel wat. Vandaag naar oma geweest.96 jaar:gevallen:nek gebroken: nu brace. Veel aandacht nodig. Verder alles oke en jaloers op jullie. Liefs
  2. Evert:
    16 februari 2013
    Zo te lezen gaat alles goed ,kijken jullie ui met die nootjes en de wijn ,anders pas je straks niet meer achter je stuur.
    Nog een fijne tijd
    Evert en jopie
  3. Ellen:
    16 februari 2013
    Zo en nu leuke marktjes opzoeken en groenten en fruit kopen :-)
    Een cappucino "aan de bar" met een zoet broodje.
    Veel plezier
    Ciao
    Ellen
  4. Janny:
    16 februari 2013
    He, leuk hoor jullie verhaal en zoveel te zien.
    Echt een vakantie, nu genieten, en..... Niet teveel werken.
    Rusten en genieten, koop weggooi handdoeken enzo. Muy facil, zou de spanjaard zeggen.
    Liefs
  5. Riekie:
    Hoi Jeanne en Pieter.
    Leuk reisverhaal heb je weer hoor Jeanne ,ik ken het allemaal terug Ik was daar met Willem 'n paar maanden en hebben daar der hele kust gehad ,ik beleef het nu weer ....
    Jullie hebben het maar fijn .Wijntje zonnetje en mooie dingen zien!!!!!Genieten maar!!!! Nog'n Fijne Reis en tot straks????wanneer??? Jeanne en Pieter Lieve Groetjes Riekie en een pootje voor Xanty en een poot van Quando
  6. Ad.de roos:
    16 februari 2013
    ik ben benieuwd of ik ook zulke verhalen kan schrijven
    maar ja ze is geboren dus geduld
    Groetjes
  7. Annamaria:
    16 februari 2013
    Genieten doe ik er zeker van jullie verslagen.Maar wat heeft AD in het vat.Blijf genietenen in breng je boek uit . groetjes
  8. Vera:
    Klinkt goed!!! Geniet ervan. groet Vera
  9. Maarten:
    18 februari 2013
    Zondagskinderen zijn jullie. Had toch een gokje gewaagd in het casino dan had je vast de hoofdprijs gewonnen.
    Groetjes, Maarten
  10. Broer:
    18 Feb, 2013
    Fantastisch reis. Reis in geachten met jullie mee. Blijf genieten. Het wordt steeds mooier.
    Groetjes, Broer
  11. Anja:
    18 februari 2013
    Eindelijk even de tijd genomen te lezen wat jullie zoal beleven. Niet mis! Wel mooi en zeker de moeite waard.
    Blijf genieten en hou het gezond (vino tinto/vino blanco/port/sherry + + +
    maar wel op zijn tijd!

Liefs
  12. Mariette:
    21 februari 2013
    Wat is het toch weer een fantastisch verslag, ik geniet er zo van en ik wens jullie weer een fijne verdere reis en wacht op het volgende verslag. Hier alles goed veel liefs en groetjes voor jullie beide. Mariette
  13. Carry:
    24 februari 2013
    he sjaantje en pieter...
    jullie houden het goed vol zo, hoop dat jullie nog vele mooie reizen samen maken
    geniet ervan, van de zon, het heerlijke italie en het lekkere eten daar natuurlijk
    liefs, car
  14. C. Hutting:
    26 februari 2013
    Hee vakantiegangers, Ben wel jaloers hoor op jullie. Hier is het koud, nat en af en toe sneeuw (van die vieze natte!!!). Maar goed dat jullie alles opschrijven, leuk voor later nog eens na te lezen. Ik zou al die namen niet kunnen onthouden. Nou geniet van de zon en neem een beetje mee naar Nederland, of stuur alvast een zonnetje. Knuffel

ellie
  15. Janneke en Onno:
    27 februari 2013
    beleef en geniet de tijd en van elkaar. jullie genieten en
    beleven het goede leven. De hoorn des overvloeds.
    Liefs en we kijken al uit naar het volgende verslag