FRANKRIJK, EUROPAREIS FEBR 2013

11 februari 2013 - Nice, Frankrijk

4 februari 2013 - De zon is al warm als we opstaan, mooi uitzicht op de zee. Rond half 2 komen we aan in Parafrugell, we zien een mooi pleintje, waar de plaatselijke bevolking gezellig zit te keuvelen op bankjes, er is een parkeerplaats bij en wij besluiten om hier te blijven staan. Het is dichtbij het appartement waar Tim en Ilona verblijven. Met elkaar gaan we kijken naar de duiklocatie, een mooie baai in Tamariu, Palafrugell is een gemeente in de Spaanse provincie Gerona in de regio Catalonië, het plaatsje heeft ongeveer 21.000 inwoners. Onderweg zien we voor ons de zee en achter ons de besneeuwde toppen van de Pyraneën. We hebben een gezellige middag/avond en later gaan we nog even naar het kerkpleintje waar we op Internet kunnen. De andere ochtend worden we wakker van veel kinderstemmetjes, we staan voor een school. Het is bewolkt en koud. De Costa Brava heeft een prachtige woeste kust van ongeveer 200 km lang, het is enorm toeristisch, niet in de wintermaanden merken we. De taal is Catalaans. Naar Pals willen we, een gerestaureerd middeleeuws burchtstadje. Ook in Gerona. Uiteraard ligt dit op een berg in een uitgestrekte vlakte waar moerassen en vennen zich bevonden, dit is drooggelegd voor de rijstteelt. Pals is afkomstig van het latijnse Palus dat moerassig terrein betekend. Het is nu een trekpleister voor veel toeristen. In de oude huisjes vind je heel wat authentieke en moderne keramiekwinkeltjes. Het is uitgestorven maar prachtig.  Dan rijden we door naar Cadaqués, een vissersdorp ook in de provincie Gerona. In het verleden was Cadaqués afhankelijk van de visserij en de wijnbouw. Het stadje ligt een beetje afgelegen maar is nu zeer aantrekkelijk voor toeristen. Dit plaatsje is zo mooi met zijn leisteen straten, gevels en muurtjes. Een aantal bekende Spaanse kunstenaars gingen zich vestigen in het pittoreske dorpje. De surrealistische kunstenaar Salvador Dali had een villa net buiten Cadaqués in Port Lligat. Sinds 1997 is deze villa een museum en is opengesteld voor het publiek. Om half 5 rijden we de grens over.                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Adios Spanje en Salut Frankrijk.  Op een mooie plek aan de haven staan we als de gendarmerie aanklopt, is geen camperplaats die is verderop dus als we willen overnachten dan moeten we daar zijn en we krijgen een kaartje van Port Vendres in de handen gedrukt. De andere morgen staan ze weer voor de deur om € 5.50 te innen. Port Vendres is een vissersplaats. Er loopt een oude muur vanaf de camperplek die te bewandelen is langs kanonnen naar een ruïne. We blijven de kust volgen en komen op de mooiste plekjes waaronder Cap 'd Agde, prachtig gelegen maar de storm is zo hevig dat we Xanti goed vast moeten houden anders zou ze zo de zee in waaien. Sète, een badplaats met een enorm lange boulevard, in Palavas kopen we groenten en fruit op de markt, Grande Motte heel apart met futuristische woningen, in le Grau du Roi zien we roze water, blijkt een meer te zijn waar zout gewonnen wordt, Aiques-Morte (betekend dode wateren) is een zwaar versterkte vestingstad met diverse stadspoorten en torens. Onderweg zien we Flamenco's, witte Camarque paarden en de specifieke Camarque zwarte vleesstieren, we zijn door verschillende wijngebieden gereden, Lanquedoc, Rousillon, Cote du Rhòne.                                                                                                                                                                                                                                      En zo komen we in Arles, een zeer oude stad, bij ons bekend geworden door de schilder Vincent van Gogh, (1853-1890) een van de grootste schilders van de 19e eeuw, die hier zijn meest bekende werken heeft geschilderd.                                                                                                                                            Er zat 3 jaar tussen zijn zwaarmoedige tijd (de aardappel eters) en zijn kleurenexplosie in Arles (1888). In 1890 verwonde hij zichzelf in de buurt van Parijs met een pistool en overleed een paar dagen later in bijzijn van zijn broer Theo van Gogh. Veel middeleeuwse monumenten getuigen van rijkdom en levendigheid uit de 12e periode. De stad is vaak verwoest maar ook weer opgebouwd. In de 17e en 18e eeuw werden er statige herenhuizen gebouwd die nu de charme van de oude stad kenmerken. De ochtend besteden we aan het slenteren over een enorme markt, we kopen een nieuwe koffie percolator, zien een mobiele kapsalon, groenten, fruit, kleding een groot gedeelte is Arabisch, hier worden de hoofddoekjes, boerka's, waterpijpen en de koran verkocht, heel gezellig, daarna bezoeken we het Amfitheater gebouwd rond 90 na Christus, 20000 toeschouwers konden er plaatsnemen.                                                                                                                                                                                                                                  Eind maart begin april zullen hier stieren "gevechten" plaatsvinden. Het antieke theater uit het einde van de eerste eeuw voor Christus, hier konden 10000 toeschouwers plaatsnemen. Dit wordt gerestaureerd. Het voormalige ziekenhuis waar Vincent van Gogh verzorgd werd, en nog wat mooie oude gebouwen. Op het Place de la Republique zien we een jongetje, ongeveer  5 jaar oud, zet eerst zijn schoen tegen een grote hondendrol en gaat op handen en knieën liggen om er aan te ruiken. Zo grappig.                                                                                                                                                                                                                                                                                            Ondanks de kou, overdag rond de 8 gr, er is een snijdende wind en de nachten lopen terug naar het vriespunt, winter dus, blijven we hier 2 dagen op een mooie camperplek (gratis) langs de Rhône tegen de oude stad aan staan. 10 febr 2013 -  rijden we eerst nog even langs het beroemde ophaalbruggetje die v Gogh geschilderd heeft, ik zet Xanti voor het bruggetje en als een volleerd fotomodelletje blijft ze zitten, er is net een buslading giechelende Japanse meisjes en jongens gedropt, Xanti zal later in veel huiskamers in Japan bekeken worden.                                                                                                                                                                                                                    Dan trekken we toch echt verder de kust langs op weg naar St Tropez, het sneeuwt, maar de storm van de afgelopen dagen is gaan liggen, we willen in Hyères blijven. Maar het weer is slecht, de camperplek vol, we rijden door.

Tot  de volgende keer maar weer, J/P

1. Abe:
    11 februari 2013
    Mooi geschreven en vlot leesbaar.....
  2. Maarten:
    11 februari 2013
    Hoe houden jullie je warm, lekker dicht tegen elkaar aankruipen denk ik ! Als jullie terug zijn kan je je blog als boek uitgeven.
    Groetjes, Enny en Maarten
  3. Anja:
    11 februari 2013
    Het kan daar nooit zo koud zijn als vandaag in Zoetermeer. Een gure wind en dan hoeft het niet eens zo hard te vriezen.
    Een mooie route zus en we weten het bijna zeker; het mooie weer ligt wederom op de loer. Voor beiden en Xanti wordt het vast genieten! Goede reis verder van Leen en Anja
  4. Marja:
    11 februari 2013
    Zoek maar snel het warme weer op! Op naar Italië! Zo zuidelijk mogelijk, denk ik zo.
    Veel plezier!
    Liefs, Marja
  5. Ad.de roos:
    11 februari 2013
    al is het carneval ik hou toch de reis van jullie bij ik vind
    het geweldig hou jullie dat zamen dat kunnen binnen jaar
    ga zo door
    Groetjes
    Ad
  6. Mariette:
    12 februari 2013
    Wat kun je toch mooi vertellen, ik leef helemaal met jullie mee, prachtig en ik hoop dat het weer snel beter wordt.
    groetjes Mariette.
  7. Will:
    12 februari 2013
    Het was weer geweldig leuk te lezen en te bekijken, zie weer uit naar het volgende verslag. groetjes
    Will
  8. Jackie:
    13 februari 2013
    Jammer van die kou, anders hadden jullie het wat rustiger aan kunnen doen! Hopelijk wordt het snel beter. Maar jullie hebben gelukkig toch al heel veel mooie plekjes gezien!
    Goede reis
    X
  9. Els:
    Ha wereldverkenners.
    Het was weer heerlijk om te lezen.In Arles zijn wij ook ooit eens geweest. Leuk om het weer eens te zien op die foto's.
    We reizen met jullie mee. Heerlijk.
    liefs en goede reis.
  10. Wim en Riet:
    hallo Jeanne en Piet,

Als jullie in de buurt van Pisa zijn geef dan een paar goede camperplekken door

Groetjes
    Riet en Wim
  11. Evert:
    13 februari 2013
    Het is een bekend gebied maar het blijft mooi ,vooral doorgaan
    Hartelijke groetjes Evert en Jopie
  12. Broer:
    18 februari 2013
    Blijf genieten en neem het er van.
    Broer