Najaar 2015 Balkan en meer

28 augustus 2015 - Boedapest, Hongarije

Dag familie en vrienden,

Het is zaterdag 20.00 uur, 22 augustus 2015 en 25gr als we besluiten weg te gaan.

De km-teller staat op 195992. Het is lekker rustig op de weg en na 234km vinden we een mooie plek in Tecklenburg, Bismarckturn 5. Als we wakker worden staat de parkeerplaats vol met auto's, allemaal wielrenners uit Nederland. We rijden vlot door en na een paar nachten bereiken we de grens met Tsjechië, we kopen een vignet € 11,50 voor een week, de wegen zijn hier bar slecht, praten met elkaar lukt niet en ook de radio doen we maar uit, zo'n herrie maakt de weg, maar dat zullen we de komende maanden wel vaker mee gaan maken. Bij de grens van Slowakije betalen we voor een vignet € 10,00, ook voor een week. De grens van Hongarije passeren we de dinsdag de 25e en hier betalen we voor een vignet € 23,00, 10 dagen. De Haller stadscamping van Boedapest ligt in Pest en is niet heel groot, maar wel gezellig. Je betaald voor een plek, ga maar ergens staan, wasmachines, douches, droogrekken en warm water is allemaal inbegrepen. Ook een leuk restaurant waar je voor niet veel geld lekker Hongaars kunt eten.

Boedapest wordt gescheiden door de rivier de Donau, het heuvelachtige Boeda ligt aan de linkeroever en het vlakke Pest rechts. De oevers worden door 9 bruggen met elkaar verbonden. Als 65+ers mogen we gratis met het openbaar vervoer mee, maar we nemen de fiets. Om de hoek van de camping is een pinautomaat, we staan er beiden voor om te kijken hoe het werkt, kiezen Engels als taal. We tappen 1 briefje van 5000 florin, wat een boel geld. Eerst maar even wisselen en krijgen 5 x 1000Fl. Door wat heen en weer gekletst komen we erachter dat we maar € 16,50 in de knip hebben en dan ook nog wisselen!! We liggen bijna plat onder de fiets van het lachen, hier komen we niet ver mee, nog maar eens 40.000 uit de automaat halen.  De eerste dag bezoeken we het stadsdeel Pest. Het is 30gr maar op de fiets met een lekker briesje goed uit te houden. Fietsen in het buitenland is altijd weer even wennen, als er geen fietspaden zijn dan moet je ook hier op de stoep fietsen. Toch ook hier staan overal fietsen voor de toeristen te huur en er zijn wat fietspaden maar die kunnen ook zomaar ineens stoppen. Langs de Donau fietsen we naar Vaci Utca en de winkelstraat waar je chique boetieks, parfumerieën en dure merkartikelen aantreft. Er zijn veel restaurants en cafés vooral aan het Liszt-Ferencplein. De componist Franz Liszt genoot van zijn eigen plein en van de bedrijvigheid in de koffiehuizen, zijn monument ter herinnering aan zijn 100ste sterfdag werd in 1986 hier geplaatst. Onder zijn toeziend oog eten wij een bord echte Hongaarse goulash-soep. Aan het einde van de Andrassy Ut komen we op het grootste plein van de stad, het Heldenplein. De 36m hoge zuil in het midden is het Millenniummonument. Bovenop de zuil staat de aartsengel Gabriël die koning Stefan (997-1038) in een droomde opdracht zou hebben gegeven de Hongaren te bekeren tot het christendom. Er zijn nog een aantal helden te zien maar ons zegt dat niets. We gaan het stadspark in waar we een sprookjeskasteel zien, hier is voor jong en oud van alles te beleven, in het meer wordt aan kanovaren gedaan, kinderen in fietsbootjes, schakende mannen en nog veel meer. Er is een dierentuin, kuurbaden om je te laten verwennen en restaurants. We komen langs prachtige gebouwen, b.v. het Weststation door het beroemde architectenbureau van Gustave Eiffel ontworpen. Midden in de Donau ligt het Margarettha-eiland, halverwege tussen de Margaretha- en de Arpadbrug kun je het eiland op, het is autovrij dus wij met de fiets zitten goed, we rijden het hele eiland rond en we constateren dat dit toch wel een van de mooiste parken zijn die we ooit hebben gezien. Terug naar de Pestkant komen we bij het Parlement, een enorm gebouw aan de Donau zijde is het 268m lang, het heeft een 96m hoge koepel, 27 poorten, 29 trappenhuizen en bijna 700 vertrekken. Het plein voor het Parlement is eveneens heel groot, er komt damp uit de grond wat voor de kinderen spannend is. Er staan soldaten voor grote ronde ballen in de brandende zon, het is meer dan 30gr ik verwacht elk moment dat ze dood neer zullen vallen. Voor het plein staan borden alleen voor voetgangers, Pieter blijft fietsen en wordt terecht gewezen door een diender. Vervolgens komen we in de markthal terecht, deze is van gigantische afmetingen en je kunt er werkelijk alles kopen.

Dag 2 rijden we over de Elizabethbrug en bezoeken we de burchtheuvel, met de elektrische ondersteuning is het een fluitje van een cent om boven te komen. Hier komen we bij het Koninklijk Paleis wat het grootste bouwwerk van Hongarije is. Het is ongeveer 1,5 km lang en ligt 180m boven de zeespiegel. Ook hier staan soldaten in de brandende zon, ze bewegen niet en steeds weer gaan er toeristen naast ze staan voor de foto. Het Vissersbastion is decoratief en heeft vele gangen, arcaden en torens, vanaf hier hebben we een fantastisch uitzicht over de stad. .In de middeleeuwen was het vissersgilde belast met de verdediging van dit deel van de stadswallen, vandaar de naam Vissersbastion.  Over de Kettingbrug gaan we terug naar de overkant en fietsen we naar de camping waar we in de avond gaan eten bij leuke muziek in het restaurantje op de camping. Vandaag doen we de was en houden we een  rustdag, 32 gr.

Tot de volgende keer,

1. Herman Geurts:
    28 augustus 2015
    Heel veel plezier en geniet ze
  2. Vera:
    28 augustus 2015
    Leuk hoor! Jeanne en Pieter genieten maar weer!!!
    Goede reis. Groetjes Vera
  3. Marja:
    Ha Jeanne/Pieter,

Leuk, jullie verhaal weer! Ik wens jullie een behouden reis, pas goed op elkaar en Xanti!
    Ik ga morgen weg 29/8.
    Liefs, Marja
  4. Jackie:
    28 augustus 2015
    Hallo lieverds, wat een leuk verslag weer! En dit is nog maar het begin!! Ik kijk vol verwachting naar de volgende........
    Heel veel plezier en geniet er maar lekker van met z'n drietjes,
    Liefs vanuit Spanje
    X
  5. Els:
    28 augustus 2015
    Daar gaan we weer! Of beter:jullie zijn al weer op weg. Heerlijk. Dat betekent voor ons ook weer genieten.
    Jullie verhaal over het geld doet me denken aan onze vakantie, ooit in Zweden. Wij kochten wat ham voor op de boterham . De winkeljuffrouw wees een bepaald gewicht aan. We snapten het niet goed maar vroegen toen ook nog eens of ze het dun wilde snijden! Het bleek een half ons te zijn. We schaamden ons dood. Hoe dun kun je iets snijden! We voelden ons echte zuinige Hollanders.
    We zijn benieuwd naar jullie reis en leuke ervaringen.
    Geniet ervan!
  6. Ad Mutsers:
    29 augustus 2015
    Geniet er van saampjes. Laat de forinten maar wapperen. Veel plezier
  7. Ellen:
    Hoi Jeanne en Pieter,

Heerlijk om weer met jullie mee te reizen!
  8. C. Hutting:
    29 augustus 2015
    Hallo Jeanne en Pieter, Wat fijn dat jullie weer kunnen gaan reizen. Ik reis wel mee thuis achter MIJN LAPTOPPIE!! Goeie reis en veel plezier
  9. Lpc Willemen:
    29 augustus 2015
    Hoi Jeanne en Pieter , leuk weer wat eens te horen van jullie.
    Goede reis daar in de Balkan en geniet ervan.

Grt Lammie en Betsie
  10. Antoinet:
    30 augustus 2015
    Wat leuk om te lezen, heel veel plezier, en geniet ervan.
  11. Wim en Riet:
    31 augustus 2015
    Hallo Piet en Jeanne,veel reisplezier en we zullen jullie met veel plezier volgen, zelf zitten we in noord Spanje ,we zijn te volgen op http://www.polarsteps.com/WimWillemsen
    Groeten
    Riet en Wim
  12. Ingrid en Jan:
    31 augustus 2015
    JEANNE JE schrijfstijl IS werkelijk WEER GEWELDIG ,het is net,of ik met mijn man jaren geleden rond liep enkel was toen nog het kommonisme en was er niet de vrijheid om alles te zien.ik heb genoten van het verhaal.blijf gezond jullie twee,liefs Ingrid en ook natuurlijk groetjes van Jan
  13. Anja:
    31 augustus 2015
    Hoi daar!!! Geloof zeker dat we toch nog eens terug moeten!
    Wie weet. Lieve groetjes van ons samen en wees voorzichtig.
  14. Joke:
    1 september 2015
    Hoi wereldreizigers, zo te zien snuiven jullie weer heel wat cultuur op. Geniet er van en tot in Spain.
  15. Elly Smulders:
    1 september 2015
    Dag Pieter en Jeanne,
    Leuk om weer via de digitale snelweg met jullie mee te reizen! Ik heb vorig jaar ook zo'n grappige blunder begaan. Toen wij vanuit Tsjechië in Slowakije aankwamen, vroeg ik aan iemand waar ik een pinautomaat kon vinden om Slowaakse kronen te pinnen. Ik kreeg toen als antwoord dat ze al jaren de Euro hebben......
    Groetjes,
    Ton en Elly