Najaar 2015 Balkan en meer

28 augustus 2015 - Boedapest, Hongarije

Dag familie en vrienden,

Het is zaterdag 20.00 uur, 22 augustus 2015 en 25gr als we besluiten weg te gaan.

De km-teller staat op 195992. Het is lekker rustig op de weg en na 234km vinden we een mooie plek in Tecklenburg, Bismarckturn 5. Als we wakker worden staat de parkeerplaats vol met auto's, allemaal wielrenners uit Nederland. We rijden vlot door en na een paar nachten bereiken we de grens met Tsjechië, we kopen een vignet € 11,50 voor een week, de wegen zijn hier bar slecht, praten met elkaar lukt niet en ook de radio doen we maar uit, zo'n herrie maakt de weg, maar dat zullen we de komende maanden wel vaker mee gaan maken. Bij de grens van Slowakije betalen we voor een vignet € 10,00, ook voor een week. De grens van Hongarije passeren we de dinsdag de 25e en hier betalen we voor een vignet € 23,00, 10 dagen. De Haller stadscamping van Boedapest ligt in Pest en is niet heel groot, maar wel gezellig. Je betaald voor een plek, ga maar ergens staan, wasmachines, douches, droogrekken en warm water is allemaal inbegrepen. Ook een leuk restaurant waar je voor niet veel geld lekker Hongaars kunt eten.

Boedapest wordt gescheiden door de rivier de Donau, het heuvelachtige Boeda ligt aan de linkeroever en het vlakke Pest rechts. De oevers worden door 9 bruggen met elkaar verbonden. Als 65+ers mogen we gratis met het openbaar vervoer mee, maar we nemen de fiets. Om de hoek van de camping is een pinautomaat, we staan er beiden voor om te kijken hoe het werkt, kiezen Engels als taal. We tappen 1 briefje van 5000 florin, wat een boel geld. Eerst maar even wisselen en krijgen 5 x 1000Fl. Door wat heen en weer gekletst komen we erachter dat we maar € 16,50 in de knip hebben en dan ook nog wisselen!! We liggen bijna plat onder de fiets van het lachen, hier komen we niet ver mee, nog maar eens 40.000 uit de automaat halen.  De eerste dag bezoeken we het stadsdeel Pest. Het is 30gr maar op de fiets met een lekker briesje goed uit te houden. Fietsen in het buitenland is altijd weer even wennen, als er geen fietspaden zijn dan moet je ook hier op de stoep fietsen. Toch ook hier staan overal fietsen voor de toeristen te huur en er zijn wat fietspaden maar die kunnen ook zomaar ineens stoppen. Langs de Donau fietsen we naar Vaci Utca en de winkelstraat waar je chique boetieks, parfumerieën en dure merkartikelen aantreft. Er zijn veel restaurants en cafés vooral aan het Liszt-Ferencplein. De componist Franz Liszt genoot van zijn eigen plein en van de bedrijvigheid in de koffiehuizen, zijn monument ter herinnering aan zijn 100ste sterfdag werd in 1986 hier geplaatst. Onder zijn toeziend oog eten wij een bord echte Hongaarse goulash-soep. Aan het einde van de Andrassy Ut komen we op het grootste plein van de stad, het Heldenplein. De 36m hoge zuil in het midden is het Millenniummonument. Bovenop de zuil staat de aartsengel Gabriël die koning Stefan (997-1038) in een droomde opdracht zou hebben gegeven de Hongaren te bekeren tot het christendom. Er zijn nog een aantal helden te zien maar ons zegt dat niets. We gaan het stadspark in waar we een sprookjeskasteel zien, hier is voor jong en oud van alles te beleven, in het meer wordt aan kanovaren gedaan, kinderen in fietsbootjes, schakende mannen en nog veel meer. Er is een dierentuin, kuurbaden om je te laten verwennen en restaurants. We komen langs prachtige gebouwen, b.v. het Weststation door het beroemde architectenbureau van Gustave Eiffel ontworpen. Midden in de Donau ligt het Margarettha-eiland, halverwege tussen de Margaretha- en de Arpadbrug kun je het eiland op, het is autovrij dus wij met de fiets zitten goed, we rijden het hele eiland rond en we constateren dat dit toch wel een van de mooiste parken zijn die we ooit hebben gezien. Terug naar de Pestkant komen we bij het Parlement, een enorm gebouw aan de Donau zijde is het 268m lang, het heeft een 96m hoge koepel, 27 poorten, 29 trappenhuizen en bijna 700 vertrekken. Het plein voor het Parlement is eveneens heel groot, er komt damp uit de grond wat voor de kinderen spannend is. Er staan soldaten voor grote ronde ballen in de brandende zon, het is meer dan 30gr ik verwacht elk moment dat ze dood neer zullen vallen. Voor het plein staan borden alleen voor voetgangers, Pieter blijft fietsen en wordt terecht gewezen door een diender. Vervolgens komen we in de markthal terecht, deze is van gigantische afmetingen en je kunt er werkelijk alles kopen.

Dag 2 rijden we over de Elizabethbrug en bezoeken we de burchtheuvel, met de elektrische ondersteuning is het een fluitje van een cent om boven te komen. Hier komen we bij het Koninklijk Paleis wat het grootste bouwwerk van Hongarije is. Het is ongeveer 1,5 km lang en ligt 180m boven de zeespiegel. Ook hier staan soldaten in de brandende zon, ze bewegen niet en steeds weer gaan er toeristen naast ze staan voor de foto. Het Vissersbastion is decoratief en heeft vele gangen, arcaden en torens, vanaf hier hebben we een fantastisch uitzicht over de stad. .In de middeleeuwen was het vissersgilde belast met de verdediging van dit deel van de stadswallen, vandaar de naam Vissersbastion.  Over de Kettingbrug gaan we terug naar de overkant en fietsen we naar de camping waar we in de avond gaan eten bij leuke muziek in het restaurantje op de camping. Vandaag doen we de was en houden we een  rustdag, 32 gr.