MEI T/M JULI 2014 - LITOUWEN

12 mei 2014 - Vilnius, Litouwen

11.00 u zijn we in Litouwen.

Fijn dat de grenzen open zijn. We zetten de klok een uur vooruit. Het landschap blijft hetzelfde als in Polen ook de houten huisjes en bijna in elke tuin een paal waar een ooievaar nestelt.  Druskinninkai is de plaats als je van een Spa houdt,  het is het oudste kuuroord van Litouwen.  Hier tappen we geld uit de muur en krijgen voor  € 88,50,  lt 300,00 (Litouwse Litas).  Verder naar  Grüto Parkas, Stalins wereld.​Er is voor pensionada's een speciaal​tarief maar dat blijkt alleen voor de Litouwse bevolking te gelden. Je loopt er langs grote Sovjet-leiders die ooit prijkten op de pleinen van de steden in Litouwen. Hier wordt afgerekend met het sovjetverleden. Alhoewel als de overheid niet had ingegrepen dan zou er vanuit Vilnius een trein met dezelfde wagons als waar de joden mee afgevoerd zijn rijden om toeristen af en aan te brengen naar dit park, ook waren er plannen om gevangenisvoedsel te serveren in de restaurants. De oprichter, de miljonair Malinauskas is voor de oud Siberië-gangers een doorn in het oog, hij heeft zich n.l. in de sovjettijd verrijkt. Het park wordt omringt door wachttorens die een gevangenis-kampsfeer creëert en er klinkt vanuit  luidsprekers Russische propagandamuziek.  In de gebouwen op het park is veel fotomateriaal, kleding, vaandels, vlaggen, geld, enz te zien. Zuinig zijn ze hier wel want als we binnen komen moet er  eerst licht gemaakt worden door een medewerkster.  En je kinderen stal je in de speeltuin en ze kunnen ook nog genieten van een klein dierentuintje.                                                                                                                                                 We rijden door ongerepte natuurgebieden, de dorpjes waar we doorkomen zien er uit zoals vroeger, de tijd heeft hier echt stil gestaan. Het stadje Trakai was eens de hoofdstad (1316 tot 1323) van Litouwen de ligging is prachtig, omgeven door meren is het voor veel bewoners van Vilnius reden om er een dagje te gaan recreëren. Het sprookjesachtige kasteel, ook wel waterburcht genoemd, ligt in een van de meren, een lange houten brug brengt ons er naar toe.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Vilnius de hoofdstad heeft 600.000 inwoners. We zijn beland op de stadscamping, eenvoudig maar met een goede verwarmde ruimte voor de toiletten en de douche. Een wasmachine en droger. Een keuken met eetkamer voor de backpackers. En maar 6 km van het oude centrum. Vandaag met de fiets naar het centrum. We komen door een bos waar het heel druk is, veel ouders met kinderen komen hier om ze te laten spelen, er is van alles te huur, elektrische autootjes, stepjes, rollerskates noem maar op, ook de groteren doen mee met skaten, wandelen hardlopen enz. Gezellig druk dus. Het parlementsgebouw is het eerste wat we bezoeken, hier werd in januari 1991 de blokkade opgeworpen om de sovjettanks tegen te houden, duizenden mensen waren op de been gekomen om een menselijk schild te vormen in de strijd om de onafhankelijkheid.  Deze beelden zijn de hele wereld overgegaan.  De blokkade is nog te zien en de foto's van de mannen en vrouwen die daarbij zijn overleden. Door een hele lange rechte straat, rijdend tussen de kinderen en volwassenen door die spelletjes doen, en eetkramen van verschillende Europese landen, dit ivm met de aanstaande verkiezingen,  bereiken we het kathedraalplein. De vrijstaande Gediminastoren rust op  middeleeuwse fundamenten en staat voor de witte tempelachtige kathedraal, er is een doorlopende dienst aan de gang en ik neem een kijkje. Vlakbij de toren  ligt een wondersteen, hier stond de laatste demonstrant  van de menselijke keten (ongeveer 2 miljoen) die in Tallinn (bij de toren Lange Herman) begon en via Riga in Vilnius op het Kathedraalplein eindigde (ruim 600 km lang). Dit was op 23 augustus 1989.  Je mag aan niemand vragen waar de steen ligt maar zelf zoeken. We  draaien op de steen  een rondje en mogen een wens doen. Bilboards op het grote plein maken ons duidelijk hoe het van  1989 t/m 1991 is geweest.  De Baltics gaven zich niet gewonnen en dankzij oa Gorbatsjov kwam er een eind  aan het communisme en werd de onafhankelijkheids wet goedgekeurd. In de oude stad zijn veel musea's, kerken en andere historische  gebouwen. De belangrijkste straat is Pilies en ligt tussen het kasteel en het marktplein. Een straat waar nog 15e en 16e eeuwse gebouwen bewaard zijn gebleven met leuke pittoreske zijstraatjes. Aan het eind van Pilies is een klein pleintje met leuke stalletjes waar veel barnstenen snuisterijen verkocht worden. Vilnius is een kerkenstad, alleen al in het centrum  staan er zo'n 30.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Republiek Užupis is een republiek waar je geen paspoort voor nodig hebt. Het is een ministaatje te bereiken via 2 bruggen. De gezellige kroeg net over de brug dient als vergaderruimte voor de regering. Aan een muur hangt de grondwet in 20 talen. Dit staatje is een ludieke actie van kunstenaars en bohémiens van Vilnius. Met de oprichting in 1998 protesteerde men tegen de vercommercialisering van de oude stad. Het is een leuke wijk waar we bij een begraafplaats een groepje "hippy's" tegen kwamen  die spulletjes verkochten. Via een park gaan we langs een riviertje richting camping. Vilnius is een gezellige studenten stad met terrasjes en eetgelegenheden die betaalbaar zijn en waar  je met Engels goed terecht kan.

Maandag 12 mei, regen, was- en rustdag. J/P

1. Antoinet:
    12 mei 2014
    Wat leuk dat jullie ook al die achtergrondinfo bij jullie foto's vermelden. Heel veel groetjes Antoinet
  2. Ellen:
    12 mei 2014
    Leuk!! Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Grtjs. Ellen
  3. Maarten:
    12 mei 2014
    Het is wel bijzonder om daar in de voormalige Sovjet Unie rond te reizen. Hoop voor jullie dat het weer beter wordt !
  4. Marja:
    12 mei 2014
    Nou, jullie zien weer een aardig stukje van Europa!
    Leuk om te lezen!
  5. Mariette:
    13 mei 2014
    Ik vind het weer helemaal te gek, alles wordt zo goed omschreven en met foto's erbij, ik geniet mee met jullie, fijne reis verder, ik kijk al uit naar het volgende verslag, groetjes en liefs
  6. C. Hutting:
    13 mei 2014
    bijna in wit Rusland, ik ben benieuwd. Tot nu toe vind ik het erg interessant. Genieten jullie maar fijn. Knuffel
  7. Els:
    Ha reizigers!
    Het is weer een interessant verhaal!!! Wat een andere wereld!En dan te bedenken dat wij hier gewoon ons dagelijks werk doen en jullie de wereld aan het verkennen zijn. Jaloers!
    Geniet ervan. Doen wij d.m.v. jullie verhalen!
    xxx
  8. Nel:
    14 mei 2014
    hoi,hoi,

Dus ook weer bij de zomertijd,weer interessant om te lezen het
    is net een geschiedenisboek!

Liefs en Groeten Nel.
  9. Anja:
    15 mei 2014
    Heb natuurlijk alles gelezen en gezien welke route jullie nu weer hebben uitgestippeld en aan het ontdekken zijn. Mooi en toch zie je weer dat veel op elkaar lijkt. Als je verder weg komt verandert de natuur ongetwijfeld weer. Blijf ontdekken en genieten en fietsen vooral. Liefs Zusje en zwager