MEI T/M JULI 2014 - POLEN EN WARSCHAU

10 mei 2014 - Vilnius, Litouwen

Hallo reisgenoten, jullie hebben even moeten wachten op nieuws van onze kant maar nu dan weer het 2e verslag. Als jullie het te lang of te saai vinden dan is er een knop op jullie PC. weg ermee.

Warschau - 3 mei als we om 9 uur opstaan. We staan voor een kerk en er is een dienst aan de gang. We zijn helemaal ingebouwd. Na 3 kwartier komt iedereen naar buiten, wij ontbijten op ons gemak maar om kwart over 10 komen er weer auto's het terrein oprijden. We maken dat we wegkomen voor we weer tussen al die auto's komen te staan, want er is weer een dienst. De vlaggen hangen uit en de winkels zijn gesloten, als ik het boek erbij neem zie ik dat 3 mei een nationale feestdag is, herdenking van de Grondwet van 3 mei 1792. Verder over de 92, die aan beide zijde schittert van het goudgele graan, (koolzaad, wordt gekweekt voor veevoer en olie) naar Warschau waar we een camping vinden 4 km van het centrum. Blij zijn we als wij de fietsen van het rek halen want we gaan Warschau in. Er zijn fietspaden en je mag op de stoep fietsen.  Af en toe is het spannend want dan gaan de voetgangers de trap af en onder de weg door en moeten wij de drukke weg op. We hebben alle hoogtepunten bezocht, fietsend door de paleistuinen, in 1815 zijn de hekken weggehaald, komen we op het plein waar het monument van de onbekende soldaat ligt. Er blijkt een huldiging te zijn van enkele hooggeplaatste brandweerlieden. Met veel Militair vertoon, we zagen heel veel verschillende korpsen, en onder het toeziend oog van de premier Donald Tusk,vond de huldiging plaats.  Bizar om te zien is, midden tussen al die hoge  bijzondere en futuristische gebouwen in, is het in stalinistische "suikertaartstijl" opgetrokken Cultuurpaleis dat in 1952 door de Sovjet Unie werd geschonken. Het gebouw is 237 meter hoog, inclusief de spits van 49 meter. Op 42 verdiepingen zijn 3288 kamers met een totale oppervlakte van 120.000 m².  Het gebouw is momenteel voornamelijk in gebruik als tentoonstellingscentrum en kantoorgebouw. Daarnaast zijn er bioscopen, theaters, musea, boekwinkels en een conferentieruimte voor 3000 personen, en de VVV is erin gevestigd.  Gehaat bij sommigen inwoners van Warschau omdat het afstamt uit het Stalin tijdperk. Dit gebouw bevindt zich  op het grootste plein van Europa, het plac Defilad. Naast dit paleis kent Warschau nog vele andere paleizen die prachtig zijn. Er zijn ontzettend veel museums en kerken. Warschau is een groene stad met heel veel prachtige parken, velen maken deel uit van de paleizen, we kunnen ons voorstellen dat het er in de zomer heerlijk toeven is. Deze stad heeft een gruwelijke geschiedenis, de zwartste bladzijde is zonder twijfel de 2e wereldoorlog. De hele Joodse bevolking werd opgesloten in het Getto. Hiervandaan werden ze overgebracht naar het vernietigingskamp Treblinka.  Aan het einde van de oorlog lag 85% in puin, 850.000 inwoners waren dood of vermist.                                                                                                                                                                                                                                                                                                      In de oude stad waar het gezellig druk is, genieten we in een klein Pools restaurantje, ook de etalage wordt als zitplaats gebruikt, van een soep die smaakt naar mostaard met worst, er drijft een ei in, en wordt met brood opgediend. Best wel lekker. We willen een wijntje en een biertje erbij maar helaas, door de feestdagen die net geweest zijn is de wijn op en er is nog 1 half liter flesje lokaal bier, willen we dat met 2 glazen erbij? Oke, komt ze met  bierglazen aan waar een hele liter in kan ! We vragen kleinere glazen en genieten evengoed  van ons kleine biertje.  De serveerster verteld dat ook dit pandje opnieuw is opgebouwd net als alle andere gebouwen in de stad.We slenteren verder door de oude stad met zijn mooie straatjes en een prachtig groot plein (markt) waar veel terrasjes zijn, schilderijen worden verkocht, muziek wordt gemaakt, en nog veel meer straattheater. Op veel plaatsen in de stad zie je herdenkingsplaatjes en monumenten die herinneren aan het verschrikkelijke verleden. Ook staan we nog even stil bij het monument van Willy Brandt die een knieval maakt als bondskanselier.  We fietsen langs de rivier Vistula (Wisla) die de stad in tweeën deelt. De rivier heeft in totaal een lengte van 370 kilometer. Met een pontje wordt je overgezet om aan het strand te picknicken, BBQ-en en te zonnen als het er weer voor is.  Maar ook nu is het druk daar aan de overkant van de rivier waar ook  de buitenwijken van Warschau liggen. Als we een restaurant inlopen om een gezellige maaltijd te gaan nuttigen worden we niet toegelaten, helaas geen hondjes. Wat een geluk hadden we vanmiddag, de serveerster vroeg zelfs of ze water moest brengen. We zetten haar af bij de camper en gaan dan maar bij het hotel aan de overkant een happie eten.  Om 20,00 u houden we even stil, het is tenslotte 4 mei, deze dag sluiten we in de stemming waarin we verkeren af  met het kijken naar de film "de Pianist" wat zich afspeelt tijdens de 2e wereldoorlog in Warschau. Gruwelijk.

De volgende dag rijden we naar Terespot de buitengrens van de EU, echter er is niets te beleven, dan maar verder langs de grens. We  komen door dorpjes met typisch gebouwde houten huisjes en te gek gekleurde daken in alle kleuren van de regenboog.  Terrasjes of cafe's zie je hier niet. Het landschap is vriendelijk glooiend, natuurlijk rijden we op de binnenwegen die niet altijd even best zijn maar wel het leukst. We zien ontzettend veel nestelende ooievaars, men zegt, een ooievaar op je erf brengt geluk. De Katholieken zijn duidelijk in de minderheid het wemelt van de Grieks -Russisch orthodoxen  kerkjes en begraafplaatsen.  In het dorpje Janow Podlaski vinden we een overnachtingsplek bij een Nationaal Park. Hier is een wereldwijd verbreide stoeterij gevestigd en  jaarlijks in  augustus vindt hier een paardenveiling plaats. (http://www.janow.arabians.pl).                                                                                      We zitten net van een film te genieten als  we ineens iets aan de camper  horen rommelen, en nog een keertje, (de fietsen?????) we zetten het geluid af, kijken met een zaklantaarn naar buiten en zien nog net een vos wegrennen.                                     6 mei -  Het is al warm als we half negen opstaan, stoeltjes, tafeltje naar buiten en lekker ontbijten. Als rond 11.30 uur de paarden worden vrijgelaten en voor onze neus de wei inrennen is dat een extra kado'tje, wat een prachtige paarden zijn de Arabian's.

We vertrekken laat. Toeristisch rijden we over binnenwegen naar de grensplaats Bialowieza  en komen regelmatig op zandpaden terecht vanwege de vele omleidingen die er zijn, we verdwalen omdat we een bord hebben gemist.  Bialowieza is een toeristische trekpleister en heeft veel campings en hotels. Hier bevindt zich het laatste Europese Oerbos waar de Wisent, (een familielid van de bizon) woont. Over een bospad  rijden we km's lang door het Oerbos,  nog steeds redelijk dicht langs de grens, en komen uiteindelijk in  het Biebrzanski natuurpark. waar we langs de rivier Biebrza een overnachting vinden. Deze rivier ontspringt bij de grens van Rusland. Het regent en dat gaat de hele nacht zo door. Met het vooruitzicht dat we misschien niet weg kunnen komen staan we half 7 al op. Gelukkig zonder problemen lukt het om op de weg te komen. In de regen rijden we in een paar uurtjes naar Ogronik waar we grens naar Litouwen passeren.

Groetjes van ons J/P

1. Maarten:
    10 mei 2014
    Jullie gaan wel snel zeg, voordat je het weet zijn jullie in Moskou.
    Het lijkt mij wel erg avontuurlijk als ik de foto's zie en het verhaal lees.
    Groetjes vanuit een herfstachtig Nederland,

Enny en Maarten
  2. Joop:
    10 mei 2014
    Jullie komen wel in een apart wereldje terecht. Behalve de gebouwen die we zien, hebbende de bewoners net zoveel luxe? Maak ik namelijk niet op de nieuwsverhalen. Goede reis en veel plezier verder.
    Volgende Kerr zo'n Arabian vangen voor extra paardenkracht.
  3. Ellen:
    10 mei 2014
    ben benieuwd naar het vervolg :-)
  4. Jackie:
    11 mei 2014
    Hallo lieve mensen, het gaat weer in een behoorlijk tempo vooruit. Ik hoop dat het weer ook een beetje meezit, meestal die kant op is niet zo best!
    Een hele fijne Moederdag vandaag, ik denk aan je en neem vanmiddag een glaasje bubbels op jou!
    Dikke kus Jackie X
  5. Nel:
    Hi lieverds,

helemaal niet saai,wat indrukwekkend weer allemaal,
    vind het fijn je boeiende verslag te lezen en de foto,s te bekijken,jullie maken zo een hoop mee .
    Pas goed op elkaar en geniet !

groet en XX Nel.
  6. Mariette:
    11 mei 2014
    Hallo lieve vrienden, wat fijn om dit te lezen, jullie genieten dat is zeker, ik geniet mee, Jeanne een fijne moederdag en ik volg jullie met veel interesse en ben iedere keer weer blij als ik van jullie hoor, goede reis, liefs
  7. Cor:
    Hoi,
    Leuk om het allemaal weer eens te zien. Voor mij al weer te lang geleden, tijd voor herhaling.
    Geniet ervan en fijne voortzetting van de reis, gr. cor
  8. C. Hutting:
    12 mei 2014
    Hallo Jeanne en Pieter, Moederdag achter de rug. Het giet hier, dus computer aan en jullie verslag lezen. dat is toch weer even meegenieten van jullie avontuur. groetjes aan Xanti, die mag toch maar mooi mee met jullie!!!!!!
    Swab hier ligt saai in zijn mand. Goeie reis verder, ik reis mee in gedachten. ellie
  9. Els:
    12 mei 2014
    Ha lieve twee.
    Wat een reis hebben jullie toch weer! We maken het een beetje mee door de verslagen van jullie. Dank daarvoor. Goed voor mijn algemene ontwikkeling!
    We hebben ons afgevraagd wat voor weer jullie hadden, want hier was het naadje pet! En wij waren op het Ijsselmeer!!!
    We wachten nu al met plezier op jullie volgende reisverhaal!
    Liefs!