MEI T/M JULI 2014 - EPILOOG

17 augustus 2014 - Cuijk, Nederland

Vertrek Almere 1 mei en terug in Cuijk 8 juli 2014. Aantal kilometers: 9304. De Baltische landen hebben naast hun ligging en hun vergelijkbare grootte gemeen dat ze zich alle drie in 1991 los gemaakt hebben van de Sovjet-Unie, het zijn parlementaire republieken en zijn in 2004 toegetreden tot de Europese Unie en de NAVO. Er zijn enkele verschillen.

Litouwen is overwegend rooms-katholiek met Poolse invloeden. Estland en Letland zijn  overwegend protestants  en hadden eeuwenlang te maken met een Duitse elite. Langs de Russische grens zie je veel Russisch Orthodoxen kerken. Taalkundig staan de Letten en de Litouwers dicht bij elkaar, zij spreken Baltische talen de Esten spreken echter, evenals de Finnen en de Hongaren  een Finoegrische taal.

Polen is erg Rooms katholiek, hier zie je om de 100 meter wel een kruis of kapelletje staan.

Estland is iets groter dan Nederland maar heeft slechts 1.3 miljoen inwoners.

Letland is anderhalf keer zo groot als Nederland en heeft slechts 2,2 miljoen inwoners.

Litouwen is anderhalf keer groter dan Nederland en telt 3,5 miljoen inwoners.

Polen heeft een oppervlakte van 311.888 km² en een inwonertal van 38.512.000 (2011).

Zoals jullie hebben kunnen lezen staat vrijheid hoog bij ons in het vaandel. Polen en de Baltische Staten lenen zich daar uitstekend voor.  Je rijdt door een aaneenschakeling van natuurparken waar altijd wel een overnachtingsplek te vinden is, zeker de backpackers met een tentje kunnen hier een perfecte vakantie houden. Overal toiletten, overkappingen waar je kunt eten, stapels hout om kampvuurtjes te maken.  Er zijn enorm veel meren waar je kunt vissen, zwemmen, een bad nemen en of de was doen. En overal schoon, er ligt bijna geen zwerfvuil, waarschijnlijk omdat  je alles gewoon in containers kwijt kan? Ook zwerfhonden en katten zie je hier nauwelijks. (Heerlijk)          De wegen zijn vooral tweebaans en redelijk tot slecht, maar met geld uit Europa zal het de komende jaren wel goed komen, we hebben gezien dat er hard aan gewerkt wordt. Economisch zijn deze landen enorm vooruit gegaan de laatste jaren. De mensen uit de Baltic vinden wij verlegen, kan ook wantrouwend zijn. Dat wil niet zeggen dat ze niet aardig zijn want we hebben toch hele leuke contacten gehad en zijn goed geholpen waar dat nodig was. De Polen daarentegen komen vriendelijker over. Het Oostelijke gedeelte van alle landen die aan de Russische grens liggen, maken een armoedige indruk. Hier wordt niet veel aan de wegen en  huizen gedaan de werkloosheid is hier zeer hoog, er wonen voornamelijk mensen die alleen Russisch spreken en dus kansarm zijn. In het westen zie je meer vooruitgang, de wegen zijn beter de huizen mooier, de fantasieloze flats opgeknapt en duurdere auto’s.  In de Baltische staten is de drank duurder dan in Duitsland, maar niet echt overdreven.  Je kunt in de supermarkten alles kopen, er is nergens gebrek aan, en het is niet duur. De Lidl en Aldi kun je vergeten en de Mac Donalds vindt je alleen in de grote steden. Als je voor het internet gaat naar de Mac, kun je bijna alles behalve mails verzenden.  De diesel is ongeveer 15% goedkoper dan in Nederland. Camperplekken en of servicestations kun je vergeten, die zijn er bijna niet daarvoor ben je op Campings aangewezen. In de steden hebben we altijd een stadscamping genomen, vaak duur en niet erg schoon maar wel prettig omdat het altijd in de buurt of midden in een stad is. Wij adviseren om zeker de fietsen mee te nemen, overal kun je op de stoepen fietsen, over de tweebaanswegen moet je wel uitkijken. Ons wordt regelmatig gevraagd hoe we aan alle informatie komen, het internet is daar heel belangrijk in, en verder reisverhalen in de kranten waarin tips staan om te gaan bekijken. Ook de plaatselijke VVV’s spelen bij ons verhaal een belangrijke rol. Veel uit eten gaan doen we niet, in de dorpjes waar we door kwamen was vaak geen cafe of restaurant te vinden. In de grotere plaatsen en de steden hadden we veel keus in goede eetgelegenheden en dat hebben we ook wel gedaan. We nemen dan altijd een gerecht die typisch voor het land is. Niet altijd is dat even smaakvol. Xanti had weer veel bekijks en is veel gefotografeerd, als ze in haar mandje achterop de fiets zit blijkt dat heel bijzonder te zijn in Polen en de Baltische Staten, in Duitsland is dat al wat algemener. We zijn nooit bang geweest en hebben ook niets vervelends meegemaakt ondanks dat we veel vrij staan op de mooiste plekken. Over het algemeen hebben we ons aardig kunnen redden met Engels, op de scholen wordt daarin onderwezen. Wij willen jullie nogmaals bedanken voor de support tijdens onze reis, het is altijd leuk om iets te horen. We schrijven het voor onszelf om het later nog eens na te lezen, maar het is zo leuk om te zien hoe het bij jullie overkomt, ook als er vragen zijn willen wij dat graag weten. Voor ons is het ook nu weer een mooie  en leerzame reis geweest en we willen jullie graag de volgende keer weer meenemen. Wanneer dat is?  Zal wel volgend jaar zijn, voorlopig hebben we nog veel uitstapjes te maken hier in Nederland en Duitsland,

Lieve allemaal, tot ziens, tot horens, tot de volgende reis, Pieter en Jeanne

1. Marjolijn Hendriksen:
    17 augustus 2014
    Mooi samen gevat, ik heb jullie dus gevolgd, vanuit Italië en nu in bergentheim .
    Ik ga straks 2 maanden naar en door Turkije. Je krijgt wel bericht.
  2. Maarten:
    17 augustus 2014
    Schitterend verslag en goed om onze topografiische kennis op te halen !
    Alleen 1 vraag, hebben jullie echt 9300 km afgelegd in iets meer dan 2 maanden ?
    Tot gauw !
  3. Will:
    17 augustus 2014
    Leuk die samenvatting, als wij ooit die kant uitgaan nemen we jullie reis erbij. en wat een leuke foto van jullie 3tjes.
    Groetjes en liefs,
    John en Will
  4. Mariette:
    17 augustus 2014
    Heel fijn om dit weer te zien, alle respect voor hoe jullie ons op de hoogte houden, ik vind het heerlijk en geniet iedere keer weer en heb het gevoel een beetje bij jullie te zijn, bedankt, groetjes en liefs
  5. Els:
    17 augustus 2014
    Super om alles zo even op een rijtje te zetten. Belangrijke info en leuk om te weten.
    We hebben genoten van jullie reis en reisden op deze manier een beetje op jullie schouders mee.
    Dank!
  6. Joop:
    17 augustus 2014
    Ik zou zeggen bundelen al die reisverhalen en een uitgever zoeken die jullie volgende reis gaat sponseren. Ik zal de bundel hekaas niet kopen want ik ben al meegereisd. Mazzel.
  7. C. Hutting:
    18 augustus 2014
    Lieve Jeanne en Pieter, ja dat was echt genieten om met jullie mee te reizen. en nu nog een mooie epiloog er achter aan. Goed bezig hoor. Ik hoop jullie gauw weer te zien. Maar niet de eerste twee weken want ik vertrek morgen naar Lissabon.
    Liefs,
    Ellie
  8. Elly Smulders:
    18 augustus 2014
    Hallo Pieter en Jeanne,
    Wat leuk om dit slotverhaal van jullie reis naar de Baltische Staten te lezen. Wij zijn er ook geweest en herkennen veel, maar er zijn toch ook verschillen in beleving. Het lijkt me erg leuk om in september op de Exclusivemeeting persoonlijk onze ervaringen te kunnen delen!
    Hartelijke groet,
    Ton en Elly Smulders
  9. Marianne de jong:
    19 augustus 2014
    Lieve Jeanne en Pieter,

Ook ik heb genoten van jullie uitgebreide reis verslagen.
    Heel leerzaam ook nog.
    Ik ben net terug van Mallorca, waar ik 10 daagjes bij Martijn ben geweest, neb daar 8 dagen op gepast op 3 kinderen, was weer leuk om te doen.
    Ik hoop Jaquelline gauw nog even te zien, voordat ze naar Holland gaat.
    Lieve groet, en tot horends.
    Marianne.
  10. Ingrid:
    21 augustus 2014
    Liefe Jeanne en Pieter,gaan graag in gedachten weer mee naar de volgende reis,wij hebben met interesse de reis vervolgd,maar eerst nog eens een gezellig weekend beleven met jullie en gaan schoppen met jeanne in Almere.tot dan Ingrid en Jan
  11. Nel:
    14 september 2014
    Hoi,hoi,

Nog eens een keer doorgelezen, wat een fantastisch leerzaam en goed verslagen reis !
    we hebben toch maar niets te klagen hier. Nogmaals bedankt
    voor jullie foto,s en verhalen die ook mijn andere vriendinnen intererresant vonden.

liefs en groeten Nel.