MEI T/M JULI 2014 - LAATSTE ETAPPE NAAR HUIS

5 juli 2014 - Cuijk., Nederland

Hallo mede reizigers,

Dit is ons laatste reisblog voorlopig, want onze reis zit er helaas op.  Maar er komt nog een epiloog.  Fijn dat jullie met ons zijn meegegaan en we waren super blij met jullie leuke reacties.  Dank daarvoor. Over betonplaten (alweer) waar de gaten gevuld zijn met gras en zand, rijden we door gehuchten van 2 of 3 huizen of 10 verwaarloosde flatgebouwen, ook hier in Polen zijn de staatsboerderijen verlaten, maar de flats zijn er nog en worden ook bewoond. Het zijn veelal natuurgebieden waar we doorheen rijden, de wegen zijn omzoomd met eeuwenoude dikke Berken of Eikenbomen de bladeren vormen een prachtig dak. De rit gaat naar Kluki, een museumdorpje. Het is een oud vissersdorpje die werd gebouwd op kleine eilandjes in het moeras. De bevolking leeft er van landbouw en visserij. Er staan wat vakwerkhuizen die je ook van binnen kunt bezichtigen. Het ligt aan de oever van het Lebscomeer. We volgen de kust van de Oostzee, min of meer de Hanzeroute, Ustka hoorde daar ook bij, nu is het een badplaats dankzij de brede zandstranden, we vinden hier een plekje bij een hotel waar we internet hebben en het reisblog publiceren. Er staan wat aardige oude huisjes bij het strand.

Darlowo is ook een oud Hanzestadje waar we doorkomen op weg naar Duitsland, er is een burcht een leuk plein en een mooi gezellig winkelstraatje, een haven en veel toeristen, we gaan verder en rijden door een aaneenschakeling van koopgoten, er is niets leuks aan deze oude vissersdorpjes, en komen zo via Lazy over de Jazioro Jamno (dam), hier stappen we uit, strekken de benen en maken een wandeling, het lijkt een kleine woestijn met loopduinen die zich tot ver uitstrekt.                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Kolobrzeg, tijdens de Pruisische tijd Kolberg, is een middelgrote stad. Als je de stad in komt rijden zie je alleen maar hele grote en lange flatgebouwen staan. Toch ligt het mooi aan zee en is het een badplaats met therapeutische zoutwaterbaden en sanatoria voor mensen die genezing  voor hun reumatische, ademhalings- en vaatproblemen zoeken. In Trzesacz stoppen we en maken een strandwandeling, lopen langs de kliffen, het is goed te zien dat de zee langzaam de omringende bossen opslokt. De  ruïne van het kerkje direct boven de zee stond hier 2 km vandaan. Met de gratis veerpont varen we over naar Miedzyzdroje, onze laatste stad in Polen. Hier maken we de laatste Poolse Zloty”s op in de Supermarkt. We gaan nu weer euro”s uitgeven. We blijven langs de Oostzee en rijden om de Hanze steden Greifswald  en  Stralsund  waar we over een  brug, gebouwd met een lengte van 4,1 km en een doorvaarthoogte voor de scheepvaart van 42 m,  het eiland Rügen oprijden. Deze brug werd in oktober 2007 geopend. Het  eiland is 926 km² groot en heeft een inwonersaantal van 73.000 ( 2001).  Bergen is de hoofdstad.  Nu gaan wij vakantie houden! We hebben geen targets meer, geen geschiedenislessen meer, gewoon niksen, alhoewel als we op camping Knaus in Altenkirchen komen wordt het grote schoonmaak,  Xanti moet het ook ontgelden en wordt gewassen in de Oostzee. Luieren bij de camper, beetje lezen, gebak halen, eten in restaurant, voetbal kijken, biertje/wijntje, fietsen naar gewezen kleine vissersdorpjes, alle mooie leuke huisjes met rieten daken zijn eetschuurtjes geworden.  Maar na een paar dagen begint het toch weer te kriebelen en trekken we verder.                                                                                                                                                                                                     Het midden van Rügen is heuvelachtig en er is veel landbouw, de grond van Rügen is erg vruchtbaar vooral op Wittow, de korenschuur van Rügen. Er zijn 3 natuurparken, mooie zandstranden maar ook hoge krijtrotsen waarvan Koningsstuhl, die met 117 meter steil uit de Oostzee oprijst, de hoogste is.  We nemen in Sassnitz het schip de  “Nordwind” om het vanaf de zee te kunnen zien. Anderhalf uur varen in de zon en geen golven heerlijk. Als je op de manier reist zoals wij kom je toch weer op plekken die een geschiedenis hebben, en ja jullie weten allemaal van Prora! Sorry maar er komt toch nog een beetje geschiedenis!
Hier is een camperplek we kunnen een gratis ticket krijgen om met de bus naar Binz te gaan, wij verkiezen de fiets en zijn binnen 10 minuten  bij het KdF-Seebad  die in opdracht van Adolf Hitler werd gebouwd in 1936 tot 1939. Hier moesten  20000 vakantiegangers uit de arbeidersklasse zich kunnen ontspannen. En tijdens een eventuele oorlog zou het gebruikt moeten worden als hospitaal. Het gebouw heeft een lengte van 4.5 kilometer langs de kust. Aan de kade zouden cruiseschepen moeten afmeren. Het is echter nooit voor dat doel gebruikt omdat de oorlog in 1940 uitbrak en het bouwwerk nog niet in gebruik was genomen. Tijdens de oorlog werd een deel van het complex provisorisch bewoonbaar gemaakt voor de tijdelijke huisvesting van burgers, die de bombardementen op Hamburg waren ontvlucht. Na de oorlog werd het in beslag genomen door het rode leger dat er grondbezitters interneerde. Ook werden er verdrevenen uit de Duitse Oostgebieden in ondergebracht. Men heeft getracht het geheel af te breken maar het was zo degelijk gebouwd dat men ervan afzag. Er zijn delen van het gebouw naar de Sovjet Unie  overgebracht Tot 1984 werden er Russische soldaten gehuisvest daarna de Nationale Volksarmee (NVA), die er een sanatorium en een opleidingsinstituut voor onderofficieren vestigde. Ook werden er soldaten van bevrijdingslegers opgeleid. Na afloop van de koude oorlog werd Prora overgedragen aan de Bundeswehr. Eind 1992 verliet het leger het complex. Er zijn ateliers, musea’s, een jeugdherberg en diverse horecagelegenheden in ondergebracht en in een paar blokken worden nu luxe appartementen gebouwd die vanaf € 109,000 te koop zijn. We hebben een folder meegenomen mocht iemand belangstelling hebben dan laat maar weten.                                                                                                       Binz is een gezellige badplaats, hier verwennen we de inwendige mens. We fietsen door het bos over vreselijke paden (betonnen platen met gaten) en komen een kasteel tegen en een stoomtrein die “de Razende Roeland “ wordt genoemd je wordt hier met 30km per uur van en naar de dorpjes gereden.                                                                                                                                                                                                                                                    Wij, de fietsen en Xanti zijn flink door elkaar gerammeld als we in Sellin aankomen waar we een hele leuke aparte pier zien. Maar we moeten ook weer terug en denken een slimmere weg te vinden, deze eindigt op het strand, kilometers lopen lopen door het mulle zand!  Geluk hebben we want net voor een stortbui om kwart voor 6 in de middag komen we bij de camper aan. Het is een prachtig eiland en alhoewel het toeristisch is merk je er niet veel van, de stadjes hebben allure met prachtige oude, een beetje koloniaal aandoende, huizen veelal wit, het is overal schoon, de wegen zijn goed, behalve als je gaat fietsen, maar daar wordt aangewerkt, er zijn al een aantal goede fietspaden aangelegd. Prachtige witte stranden met leuke stoelen.                                                                                                                                                                                                                                                                    We lopen nog even door de hoofdstad Bergen, en verlaten Rügen over de oude brug die ook nog steeds gebruikt wordt, en zien hoog boven ons de nieuwe liggen.                                                                                                                            In Bad Oldensloe vinden we een mooie camperplek vlakbij het centrum. Er staan al veel campers maar we kunnen er toch nog tussen schuiven. Het stadje is verrassend mooi, een oude watermolen die werkt, leuke gezellige winkelstraatjes, mooie terrasjes aan het water, een evangelisch kerkje met 2 verdiepingen, een vrij nieuw orgel, helemaal opgeknapt met het inzamelen van geld, een enthousiast persoon die ons rondleidt en laat zien hoe de kroonluchters naar beneden zakken.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Het Nord Ostsee kanal ligt midden door Sleeswijk-Holstein, de eindpunten zijn Brunsbüttel aan de Elbemonding en Kiel, een afstand van 98,6 km. Schepen die varen van de Oostzee naar de Noordzee, en omgekeerd hoeven nu niet om Denemarken heen. In Rendsburg is een hele hoge spoorbrug, met een daaraan hangend zweefveer, heel bijzonder. Verderop vinden we een plek om te overnachten, bij de veerpont (waarmee je gratis overgezet wordt) met een mooi uitzicht op de enorme schepen die langsvaren, wat opvalt is het grote aantal 3 en 2 masters die langskomen en velen uit Nederland, we horen van mensen die we ontmoeten dat er de Kielerwochen is geweest.

29 juni 2014 - Als Nederland -Mexico wint met 2-1 dan komt de buurvrouw Hedi met een gordel vol kleine flesjes snaps naar ons toe om het te vieren, wat sportief he? Haar man Wolfgang is een rustige man. We hebben het hartstikke leuk die avond. We fietsen langs het kanaal en bezoeken leuke dorpjes, rijden over een hele hoge brug en gaan langs de andere kant terug, we staan bij het pontje dus zijn meteen bij de camper.

1 juli 2014 - En dan is het tijd om naar de sluizen te gaan van Brunsbüttel. Als we op een parking staan en een boterhammetje eten staat er ineens een man in de deuropening en laat ons een stadsplattegrond zien en wijst ons waar een prachtige camperplek aan het water is. Dus wij er heen, wat mooi,  hier ontmoet het Nord-Ost kanal en de Elbe elkaar om samen verder te gaan naar de Noordzee.  Hamburg is het volgende wat we willen zien en ook hier is een goede plek voor camperaars vlakbij de U-baan. Deze nemen we en binnen een paar minuten zijn we in het centrum van Hamburg. Dure winkelstraten, een prachtig Rathaus, ganzen die gewoon in de stad aan het rondscharrelen zijn net als de duiven, een groot meer en druk! Als we ons gelaafd hebben aan drank en eten, wat we doen in de volksbuurt, zeer betaalbaar en erg lekker, gaan we richting het hoofdstation, we zien een mooi plein met veel terrassen en besluiten hier nog iets te drinken. Dit is het gewone leven met de mannen die bier drinken op de treden van de fontein, hoertjes die op klanten staan te wachten, stakkers die de prullenbakken leeghalen. Op het station is het zoeken naar een automaat om een kaartje te kopen, dan is het zoeken naar het juiste perron, wij zijn wel reizigers maar niet met het openbaar vervoer daar zijn we sukkels in.  Uiteindelijk zien we hoe het werkt en dan zijn we ook weer binnen een paar minuten bij de camper.  We staan al om kwart voor 10 in de ochtend bij de bus die ons meeneemt naar het centrum, het is een hop -on- hop -off bus die bij ons op de camperplek gestald staan. Lekker makkelijk we kunnen gewoon blijven zitten 90 minuten lang want we krijgen geen oortjes in maar er is een reisleider bij die ons van alles verteld en ook nog eens humor vol. Het is een aparte stad de oude en nieuwe gebouwen staan naast elkaar. Ook deze stad is bijna volledig gebombardeerd in de 2e wereldoorlog, er wordt nog steeds hard gewerkt vooral in het havengebied.                                                                                                             12 families zijn miljardair, tussen de 40.000 en 50.000 miljonairs zijn er hier in deze stad aanwezig. 1.8 miljoen inwoners telt de stad en dagelijks komen er nog eens 400.000 duizend mensen met de treinen aan in het Hauptbahnhof velen om hier te werken.

De vakantie zit erop voor ons we gaan rustig aan richting Nederland. Jammer vinden wij maar er is een tijd van weggaan en terug komen, groetjes J/P

1. Marja:
    5 juli 2014
    Hallo reizigers in rukrukwinden!

Ik zat vandaag te denken, waar zouden ze zitten! Mooi dat stukje met die krijtrotsen. De documentaire over Prora heb ik gezien en ik dacht toen, dat wil ik ook nog wel eens zien. Wie weet komt het er ooit van.
    Goede reis naar huis verder!
    Liefs, Marja
  2. Janny ten holt:
    Hallo Jeanne en Pieter,
    Wat fijn dat jullie zo'n mooie reis hebben gemaakt. Zeker als je de geschiedenis ervan bestudeerd.
    Doe het rustig aan naar huis, de 4 daagse begint dinsdag,dus overbevolking in Nijmegen.

Liefs, Janny
  3. Ellen:
    5 juli 2014
    wanneer is de volgende reis, kan niet wachten:-)
  4. Marianne de jong:
    5 juli 2014
    Weer een heel interresant verhaal. Zo leer ik nog wat op mijn oude dag. Ha ha. Bedankt dat ik heb mee genoten van jullie reis. Wel thuis, en tot horends weer. Lieve groet van uit een al aardig warm wordend Albir. Marianne.
  5. Els:
    5 juli 2014
    Ik moest toch zoveel aan jullie denken de laatste tijd.....waar zouden ze zitten, wat zijn ze allemaal tegen gekomen...hoe ziet de wereld er daar uit....
    Ik heb genoten van jullie verslagen. Kan helaas niet alles onthouden, maar ben wel erg nieuwsgierig geworden om het zelf eens te gaan bekijken. Wie weet....maar dan wel met een camper, want dan kom je op de meest originele plekjes.
    Dank voor jullie verslag. Ik heb genoten!
    Goede reis terug.
    Liefs Els
  6. Joop:
    5 juli 2014
    Hi globetrotters, nog even en dan is het voor jullie gedaan. Maar voor ons staat het voor de deur, dus we zullen jullie denk ik niet treffen, althans niet voor eind Juli.
    En ja jullie begrijpen het al, reisverslagen zal er van ons niet bij zijn. Maar desalniettemin was het heel leuk om met jullie mee te reizen. Kom heelhuids terug in Almere en geniet van het mooie weer hier. Mazzel en tot later.
  7. Nel:
    5 juli 2014
    Hey,fijn weer wat te lezen ,ook ik was benieuuwd waar jullie
    waren.het was en prachtig en boeiend om mee te maken!
    doe zeker rustig aan ,geniet en pas weer goed op elkaar.
    goede reis terug!Liefs en groeten .
  8. Anja:
    6 juli 2014
    Nou het was me wel een reis zeg. Dat eiland en Rügen is het enige wat op mijn netvlies kon komen en ook de rest met erg veel interesse gelezen. Jullie zullen heel wat tijd nodig hebben om alles echt goed te verwerken. Ongetwijfeld zien we je (jullie?) als de 4-daagse wordt gelopen. Voor nu mooie en rustige reis terug en tot ziens. Liefs zus en zwager.
  9. Ingrid:
    8 juli 2014
    Eindelijk een beetje rustig over jullie avonturen kunnen lezen,polen is wel niet mijn land,maar zo over Dansig lezen ,krijg je wel zin om het ook eens te bekijken Jan weer aan de beterende hand, wie weet? en goede reis terug de laatste km misschien reiden jullie nu al in nederland liefs Ingrid Jan
  10. Mariette:
    8 juli 2014
    Hallo Pieter en Jeanne.Bedankt voor de prachtige verslagen, ik heb er van genoten. Ik wens jullie een goede reis weer naar huis en ik hoor wel weer wat als jullie er zijn. Lieve groetjes XXX.
  11. Hub, vanuit Achel (Belgie):
    15 juli 2014
    Beste Pieter en Jeanne.

Na mijn vertrek uit frankrijk heb ik vanwege gemis internet onderweg 'n aantal brieven helaas niet meer kunnen lezen, maar nu weer terug ik Belgie ga ik die achterstand inhalen. Mochten jullie nog niet thuis zijn, alsnog goede reis.
  12. C. Hutting:
    10 augustus 2014
    Hee Jeanne en Pieter, Late reactie van mij door allerlei redenen. Jullie zullen inmiddels wel thuis zijn,
    Ik heb echt van jullie reis (mee)genoten. Bedankt en wellicht tot ziens, Liefs,

ellie