De kop is eraf

18 september 2016 - Rijeka, Kroatië

Dag familie, vrienden en medereizigers,

Allereerst hartstikke bedankt voor alle reacties, of dat nou via de reislogger ging of FB de mail enz, echt heel erg leuk om te zien en het geeft ons ook weer zin om alles op te schrijven en foto’s te maken die we dan weer delen met jullie!

De kilometer stand staat op 227213 - Donderdag 8-9-2016 en de temperatuur is 29gr.

De dag begon niet zo goed, Xanti was lusteloos wilde niet uit, maar ze moest en met het staartje tussen haar pootjes sjokte ze mee. Ze voelde ook een beetje koortsig aan, haar rechteroogje was duidelijk ontstoken maar verder kon ik niets ontdekken. Dus naar de dierenarts, die heeft alles goed nagekeken, de koorts was niet veel te hoog en buiten het ontstoken oogje kon ook hij niets vinden. Met een zalfje en een brief waarin staat wat ze heeft (in het Engels) en wat hij heeft voorgeschreven, zijn we vertrokken.

1e stop is Koblenz (campercontact) een heel groot parkeerterrein waar wel 50 of meer campers stonden. We zitten tot laat buiten. De volgende morgen gaan de fietsen eraf en rijden we naar de Deutsches Eck, waar de Moezel de Rijn instroomt, de naam komt van de Duitse ridderorde die hier zijn eerste vestiging in 1216 had. Er staat een 37 meter hoog monument, 14 meter daarvan is het ruiterbeeld dat keizer Wilhelm 1 voorstelt met een godin van de overwinning. Het is de trekpleister van Koblenz, jaarlijks komen er wel 2 miljoen bezoekers. Daarna naar het oude centrum voor een koffie met. We willen een apfelstrudel, hebben ze niet, we nemen 1 tiramisu, Pieter kan het beter hebben dan ik! Natuurlijk proef ik wel…. In de middag rijden we weg om onze 2e overnachting in Kirchheim te doen (campercontact), een aardige plek midden in een woonwijk en plaats voor 8 campers. We lopen naar het heel leuke en mooie centrum met zijn prachtige vakwerkhuizen. De avonden zijn snel donker en zo weten we als we op de terugweg zijn, te verdwalen. Xanti is niet meer vooruit te krijgen en ik moet haar echt slepen, gelukkig zien we een parkeerbord met de naam van ons parkeerterrein, met de tong op onze hielen komen we uiteindelijk bij de camper aan.  Zodra we de snelweg opgaan, het is zaterdag en 10 september, zitten we al in een file. Gisteren hebben we er ook een paar gehad.  Na de derde of vierde file, ik weet het niet meer gaan we een parkeerplaats op, het is zo druk dat er bijna geen plek meer te vinden is. Het is rond München en ze vertellen ons dat het elke dag zo is!Zelfs file op de parkeerplaats! Rond 16.00 uur rijden we Oostenrijk binnen en gaan  binnendoor om in Saalfelden bij het treinstation te overnachten.

11-9-2016 Het is grijs als we wakker worden, de mooie bergen waar we gisteren uitzicht op hadden zijn weg! Voor € 35,00 mogen we de Grosglockner over, het is 48km genieten wat een fantastische en indrukwekkende tocht is dit. We gaan tot een hoogte van 2428 mtr. Bij de Kaiser-Franz-Josefs-Hohë, worden we gesommeerd naar de plaats te gaan waar campers staan en vandaar gaat er een gratis bus naar boven. Wij maken daar uiteraard gretig gebruik van en als we 500 meter omhoog zijn gegaan stopt de bus, wij blijven zitten met het idee dat dit een halte is om meer passagiers mee naar boven te nemen!  Maar nee hij draait iets verder en gaat weer naar de plek waar wij zijn ingestapt! Schiet lekker op dus, Pieter gaat lopen en ik blijf zitten en stap idd uit bij het “eindpunt”. We komen gelijktijdig aan. Al lopend zien we onder ons de tamme marmotten, deze zijn over de hele grosglockner te vinden. Mocht je ze niet in het echt zien dan vindt je ze, in het pluche, bij de talloze soeveniers-shops te koop. De Gletsjer was ooit veel hoger, zie foto. We schieten nog wat mooie plaatjes en rijden daarna weg om via de  Plockenpass (zeer slechte stukken weg) Italië binnen te rijden.  Overnachten doen we in Tarcento (campercontact), mooie plek. Hier vraagt Pieter mij of ik hem wil kortwieken een soort van vakantiecoupe. Tja natuurlijk doe ik dat voor hem! Met muziek van Zucchero rijden we door dit prachtige gedeelte van Italië, schoon, netjes en vriendelijk. Bij Gorizia gaan we de grens van Slovenië over. We rijden hier binnen een dag doorheen om in Savudrija aan de Kroatische kust een overnachtingsplekje te vinden. De volgende dag halen we in Umag geld uit de tap om parkeergeld te kunnen betalen. Kopen broodjes en vragen om wat kleingeld voor de parkeerautomaat, de bakker weigert dat. Omdat we niet kunnen parkeren kunnen we ook niet even ergens een bakkie of boodschappen doen dus rijden we door want we kunnen alleen maar met kleingeld de parkeerautomaat betalen. We toeren een beetje langs de kust van Istrië van Koper t/m Rijeka. Het is een schiereiland met veel bossen en duinen maar behoorlijk toeristisch, niet zoals Spanje of Turkye langs de zuidkust met hoge torenflats en enorme hotels, er zijn erg veel (dure) campings maar voor de vrije camperaar is er niet veel of je moet zoals wij doen daar gaan staan waar het eigenlijk niet mag en het risico nemen weggestuurd te worden. In Novigrad stappen we uit om de oude stadskern  te bekijken. Gaan de kerk even in, lopen door de smalle fotogenieke straatjes met de vele hoekjes en doorkijkjes. We wandelen rond de baai, heel druk is het niet, hier liggen wat eilandjes die je per boot kunt bereiken. Vanaf hier hebben we een mooi gezicht op de kerk en de schilderachtige huisjes. De zestig meter hoge toren stamt uit 1677, deze beheerst het stadsbeeld.  Hier en daar doen we onze zwemspullen aan om een duik in de heldere en warme zee te nemen. Dus ook bij onze overnachtingsplek Rovinj.Xanti wil niet maar we nemen haar toch mee, zodra ik haar loslaat zwemt ze meteen weer terug. Echt lekker vindt ze het niet meer. Ze is best wel levendiger ze eet ook goed en haar oogje wordt ook steeds beter, maar ze ziet nog steeds met 1 oog en ik weet nu hoe lastig dat is.Bij het uit zee komen glij ik uit en klap met mijn kop, net boven mijn wenkbrauw, op een kei. Zie hier het resultaat, heel erg dik en diep paars. Geluk bij een ongeluk is dat ik geen hersenschudding heb en mijn oog niet beschadigd is.  In Peroj vinden we een super plek (ook speciaal voor honden) waar geen verbodsborden staan en waar we gelijk maar een paar dagen blijven. Er is een klein haventje waar we uitzicht op hebben en schaduw wat ook wel lekker is we kunnen BBQ-en en buiten op het kiezelstrand zitten.

Vrijdag 16-9-16.   We zijn nu een week onderweg en vandaag gaan de fietsen eraf, even iets aan de conditie doen. Na een km of 4 begint het te regenen, we besluiten terug te gaan en daar hebben we goed aan gedaan want het houdt  niet meer op en wordt van gewoon regen- stortregen met af en toe een flinke storm! De hele nacht gaat dit door met stevige onweersbuien. Als we opstaan zien we dat de vlakke zee nu golven heeft. We gaan verder langs de kust en komen over  onverharde weggetjes, we rijden door gehuchten met een paar huizen.  Uiteindelijk belanden we in Koromacno. We rijden van boven naar beneden en als we daar aankomen is het eerste wat we zien een enorme Cement fabriek, we zetten de blauwe neer en duiken de zee in. Dit heel kleine plaatsje telt 227 inwoners en maakt een vervallen indruk. Hier blijven we overnachten aan het einde van de wereld, zo lijkt het ons. Vanaf de weg die naar Rijeka gaat sla je af en dan is het 17 km heen maar die moeten we ook weer terug maar dat zien we morgen dan wel weer. Over de D66 rijden we naar Otocac, een redelijke plaats om een plek te zoeken voor een overnachting die we bij de begraafplaats vinden. Heerlijk rustig plekje we zitten nog even in de zon te genieten tot de zon verdwijnt. We gaan naar binnen en wat denk je? De parkeerplaats stroomt vol met auto's en evenzovelen mensen  en die komen allemaal voor een sterfgeval in het kleine kerkje. de hele avond is het enorm druk van komende en gaande mensen, hoezo een rustig plakje?  Internet is lastig we hebben wel een buitenland eu bundel gekocht voor mijn telefoon en Pieter zijn tablet, maar dit bloq kunnen we niet plaatsen, maar uiteindelijk zal dat er wel een keertje van komen.  Dus doen we werken aan de foto’s en het reisbloq.  Zodra wij Kroatië uit zijn kunnen we ook geen buitenland eu bundel meer kopen dus moeten we toch regelmatig even ergens iets zien te vinden waar we kunnen internetten, maar dat gaat zeker lukken!

Tot de volgende gr van ons, J/P

1. Daphne:
    18 september 2016
    Hey grootgenieters, ziet er nu alweer indrukwekkend uit!! Super mooi!! Maar Jeanne blijf nou gewoon een keertje rechtop staan. Gelukkig alleen een blauw oog en geen verdere schade!! Hopelijk gaat het met Xanti ook weer steeds beter!! Geniet ervan en wij genieten van jullie verhalen. Dikke kus
  2. Elly Smulders:
    Hallo Jeanne en Pieter,
    Wat een heerlijk verhaal is het weer! Erg leuk om te lezen en we doen gelijk een heleboel ideeën op. Geniet van jullie reis en we blijven jullie volgen!
    Xxx
  3. Irene Spaanderman:
    18 september 2016
    Wat leuk om jullie te volgen, voor ons zit het seizoen erop en gaat de boot volgende maand uit het water!
    Wat schrijf je trouwens leuk en uitgebreid! We genieten ervan. Goede reis verder, en blijf heel!!
  4. Corrie Nowee:
    18 september 2016
    Weer een leuk en mooi reisverslag.Gelukkig niets ernstigs verder met je gezicht.Het blauwe zal wel verder naar beneden zakken.Goeie reis verder
  5. Mariette:
    18 september 2016
    Helemaal geweldig, fijn dat ik weer mee mag reizen, goede reis en lieve groetjes, Mariette XXX
  6. Els:
    Hi reizigers!
    Weer genoten van jullie verslag maar ook bezorgd om xanti. Gelukkig Jeanne is je bril nog heel en heb jij zelf ook geen andere schade dan alleen een blauw oog. Troost je, het blauw gaat weg....maar dan komt groen....en geel. Je valt nog even een tijdje op tussen de anderen. Trouwens...... handig zo'n kapsel voor Pieter in die warmte. Staat hem goed. Goede reis verder en...Beterschap voor Xanti...en blijf overeind Jeanne!
  7. C. Hutting:
    18 september 2016
    Heeee Jeanne en Pieter, Wat leuk om jullie weer te volgen. Ik reis weer mee hier achter mijn PC. Natuurlijk ook beterschap voor Xanti (ouderdom?) en jouw oog Jeanne. Mijn Swab wordt ook lui hoor. wil niet meer zo ver lopen, Ligt veel op zijn kussen. een hondenleven noemen ze dat!! Nou lekker genieten jullie en veel plezier/
  8. Joop:
    18 september 2016
    Met drank op niet het water in zelfs niet onder de douche, heel gevaarlijk.
    Mooie plaatjes weer. Sterkte met je oog.
  9. Marja:
    18 september 2016
    Xanti is een beetje bejaard aan het worden hè! Ze wordt een beetje krakkemikkig. Ik hoop dat ze nog even een poosje meegaat. Die Plöckenpas is net een knikkerautomaat, zoveel haarspeldbochten. Ik heb deze pas met mijn ouders gereden en later ook nog eens met Glenn. Geen prettige weg, wel mooi.
    Gelukkig heb je alleen een blauw oog, wat zal je geschrokken zijn! Oppassen hoor!
    Leuk verslag weer en mooie foto's
  10. Lpc Willemen:
    18 september 2016
    Wie is die vreemde man op die foto?
    Jeanne die kleuren gaan vanzelf weer weg.
    Gelukkig geen ernstige dingen opgelopen zodat jullie weer gewoon verder kunnen reizen en we kunnen genieten van jullie verhalen.
    Goede reis verder en tot het volgende bericht.
    Groetjes Lammie en Betsie
  11. Ellen:
    19 september 2016
    Hallo, wat een brokkenpiloot ben je toch Jeanne! Maar gelukkig geen ergere verwondingen. Pieter ik vind je met meer haar leuker maar het zal wel praktisch zijn dit kale koppie.
    Leuk om weer met jullie op reis te gaan. Hey valt me alleen op dat jullie nog geen mensen ontmoet hebben. Ach het is nog maar het begin van de reis, dus dat zal nog komen (hoop ik)
    Grtjs. Ellen en Cees
  12. Ad Mutsers:
    Hallo Pieter en Jeanne,
    Kortwieken kan je wel Jeanne, zeker het verkeerde hulpstuk op het scheerapparaat gezet. De kop is er af heet dit deel van jouw verslag. het is wel een flinke kop, er zijn weer veel kilometers gemaakt. Als dit dus het begin is dan zegt dat wat over de rest van de reis. Wij zullen het met plezier volgen. groetjes van Cobi en Ad.
  13. Nel:
    19 september 2016
    Hoi hoi ,net het boek van jullie gelezen ,wat een mooi en aparte foto,s vooral van jou meis!
    Je kunt maar weer pech hebben .Fijn dat Xanti wat opknapt het allerbeste en toi toi toi met alles.

Lieve groeten van ons.
  14. Anja:
    19 september 2016
    Hallo daar. Xanti en Jeanne hebben oogklachten en wat heeft Pieter?
    Gelukkig niets dus de verzorging van jullie komt daarvandaan. Blijf maar voorzichtig doen!
    Groetjes
  15. Marianne de jong:
    20 september 2016
    Hallo Pieter en Jeanne, wat een heel verhaal weer van jullie, reizen is harstikke leuk, maar het moet wel goed gaan . Hoop dat xanti goed gaat, en Jeanne niet meer vallen he, ik weet er ales van hoor, verd3r een goede reis he met veel mooie dingen. Lieve groet van Marianne.
  16. Vera:
    20 september 2016
    Hoi, ik ben weer helemaal bij hoor! Inderdaad je gezicht ziet er heftig uit Jeanne. Uitkijken nu he!
    Het is weer een mooie reis zo te lezen. Hopelijk gaat het met jullie oogjes snel weer beter Xanti en Jeanne. Pieter en Jeanne en goede en fijne reis verder.
    Liefs Vera
  17. Iefke van der schans:
    21 september 2016
    Hoi Jeanne en Pieter

mooi reisverslag mooie fotos
    oppassen met vallen
    sterkte met je oog sterkte met xantie
    Pieter zijn haar zit keurig
    fijne reis gr.iefke
  18. Ingrid en Jan:
    22 september 2016
    Mooie begin ,hebben. Jan e. Ik ook bereisd een goed vervolg verder en Jeanne hier in Hilversum zit het slagdoffer van het vallend kijk svp goed uiten Jeanne jij bent een ge weldige vriendin en topcomputerar maar geen kapper arme Pieter gelukkig beginnen jullie pas de reis tot jij Nederlanders weer onder ogen komt. Geweldige reis verder en een knuffel voor xantie liefs Ingrid jan

Jeanne jij bent een lieve vriendin en een top computerar maar als kapper...arme Pieter als jij ouder bent grgroeien de haren langzamer dacht eerst,dat het een sloveen was maar Jeanne niet meer vallenjij hebt mij in gedachten nog veel leuke dagen en ontmoetingen en knuffelen jullie xantie en geef hem een dik stuk worst Ingrid en Jan

topcomputerar
  19. Ellen:
    24 september 2016
    Ik zie alweer uit naar het volgende verslag :-)