Sarajevo en verder

24 september 2016 - Ilidža, Bosnië en Herzegovina

Hallo allen die met ons meereizen,

We hebben ontzettend genoten van al jullie berichtjes en zijn bij dat jullie ons willen volgen en misschien hebben jullie er ook nog eens iets aan. En ja we hebben zeker erg leuke mensen ontmoet maar dat waren allemaal ook camperaars of vakantiegangers die de Blauwe  zo mooi vinden of wilden weten waar de reis naartoe gaat. Over het algemeen is de plaatselijke bevolking vriendelijk maar afstandelijk.

Sarajevo- 19 september 2016:  We zijn makkelijk Bosnië binnen gekomen, even de paspoorten controleren we krijgen een stempel en slagboom gaat open. Vlakbij de waterval van Jajce vinden we een overnachtingsplek. Het ligt mooi in het ertsgebergte van centraal Bosnië aan de rivier de Pliva. Een klein beetje geschiedenis: in 1391 bouwde vorst Hrvoje Vukcic-Hrvatinic hier een slot, dit bleef ruim 70 jaar lang de residentie van de Bosnische koningen. De laatste Stefan Tomasevic werd in 1463 terecht gesteld nadat de Turken de stad hadden ingenomen. Het ford is te bezichtigen.  We rijden alleen maar over 2 baans wegen, wel oppassen want binnen een halve dag zijn we al 2x geflitst?  Sarajevo is ons doel en die bereiken we ook, het is even zoeken naar de camping Rimski Most, maar uiteindelijk vinden we hem door het bij een benzinestation te vragen, de diesel is hier trouwens € 0,90 een liter. De camping is sober maar netjes en we worden super leuk ontvangen met een borrel we waren ook de enige campinggasten. Sarajevo is de hoofd- en grootste stad van Bosnië I Herzegovina en telt 300.000 inwoners, het ligt in een nauw dal omgeven door hoge bergen. Het grootste deel van de bevolking is Islamitisch. In 1461 werd de stad gesticht door de Bosnische Ottomanen. Ooit was deze stad het décor voor de Olympische Winterspelen (1984), later werd deze stad, 1992-1995 het trieste middelpunt van de Bosnische Oorlog. Vannuit de bergen werd zwaar geschoten door de Bosnisch - Servische troepen.  De inslagen zijn nog altijd overal zichtbaar. Stukken uit de weg, waar doden zijn gevallen, spatten van rode verf wat bloed moet voorstellen, liggen verspreidt door de stad. Toch heeft de stad zich er goed bovenop gewerkt en is nu een van de sterkste  economieën van de hele Balkan.   Na 2 dagen regen eindelijk droog maar bewolkt dus een prima dag om de stad te gaan bekijken. We zetten de camper zo neer dat, mocht de zon gaan schijnen, Xanti daar geen last van heeft. Wij nemen de tram, daar moeten we wel een kleine km voor lopen. Het zijn heel oude trams en het grappige is dat de trambestuurder zelf zijn wissel moet wijzigen en dat we in een overjarige tram uit Amsterdam terecht zijn gekomen. Sarajevo was de eerste stad in Europa met een tram. Na 3 kwartier komen we waar we willen zijn, het oude centrum in de wijk Bascarsija het Turkse stadsdeel. De vele smalle straatjes, de (overdekte) markten, de kleine oosterse winkeltjes en de werkplaatsjes van de koperslagers, goudsmeden, leerbewerkers enz, die zijn er nog maar weinig het zijn nu koopgoten zoals je die overal aantreft, zoveel toeristische rommel en in bijna elk winkeltje hetzelfde te koop. Een echte mooie stad vinden wij het niet toch is er nog veel te zien zoals, Gazi Gustav Begmoskee de grootste moskee van Bosnië, boven de toegangspoort staat in steen gebeiteld “Husref-Beg bouwde deze moskee tot Allah’s roem, opdat in haar goede mensen Allah welgevallig zouden zijn”.   De Kathedraal, eind 19e eeuwse neo-gotische katholieke kerk, de opnieuw herbouwde Bibliotheek, het oude stadhuis,  De Princip-brug, hier werd door de student Gavrilo Princip op 28 juni 1914 de Oostenrijkse aartshertog Franz-Ferdinand en zijn gemalin vermoord. Oostenrijk gaf Servië hier de schuld van en viel deze binnen waarop Rusland Servië ging helpen, de Duitse keizer bood aan om Oostenrijk te helpen en zo zat Europa met een conflict dat uitmondde in de eerste wereld oorlog  (1914-1918). Sarajevo was toentertijd de hoofdstad van de Oostenrijks-Hongaarse provincie van Bosnië en Herzegovina. Alle bezichtigingen liggen vrij dicht bij elkaar zodat het lopend goed te doen is.  Als we terug zijn en de camper weer op de plek terug willen zetten blijken de wielen wel te draaien maar we komen niet voor of achteruit. De antislipmatten werken niet, we gaan ze als voetenveegmatten gebruiken, maar grind biedt uitkomst. Het betalen ging ook al niet soepel het apparaatje pakte geen enkele betaalkaart en als klap op de vuurpijl starte de auto niet toen we klaar waren om naar Mostar te rijden. Pieter is daar natuurlijk handig in en heeft de startkabels op de huishoud-en de startaccu gezet!

Mostar.    Via campercontact komen we rond 16.30 uur aan op de parkeerplaats waar we ook kunnen overnachten (€ 30,00), maar dan moeten we morgenochtend om 09,00 weg zijn. Willen we langer blijven dan kost het € 45,00. Na onderhandelen weet Pieter het bedrag op € 30,00 te houden en mogen we tot 15.00uur blijven. We staan vlakbij de Turkse brug (over de Neretsa) uit de 16e eeuw, Stari Most. Deze werd gebouwd op de fundamenten van een oeververbinding uit de Romeinse tijd. Het Ottomaanse rijk heerste hier in die tijd, later werd het een dubbel Monarchie Oostenrijk-Hongarije. Na de tweede wereld oorlog werd het een deelstaat van het Socialistische Joegoslavië. Ook hier werd in 1992 alles kapot geschoten. De brug was totaal vernield. Deze werd echter weer opnieuw herbouwd en in 2014 geopend. Ook Nederland heeft een aardige bijdrage geleverd, 200.000$.  Vanaf ons terras bij de parking genieten we van de jongens die van 30 tot 40 meter hoog vanaf deze fotogenieke brug springen. Blagaj is een plaats in de gemeente Mostar. De Buna is een zijrivier van de Neretsa en komt slechts enkele kilometers boven de grond.  Over een smal pad lopen wij naar de grot waar de Buna te voorschijn komt. De Vrelo Buna is een van de grootste Karstbronnen van Europa. We besluiten hier te overnachten, als we staan komt er een man naar ons toe, of we blijven overnachten, ja zeggen wij, dat is dan € 10,00 zegt hij. Nee doen we niet dat betaal je voor een autocamp zeggen we, nou voor € 5,00 is ook goed. Het is gewoon een braak stuk grond van de gemeente waar vuilcontainers en auto’s staan. Het is zijn grond zegt hij maar we mogen koffie bij hem komen drinken!  Ach, soms buig je gewoon mee.                                                                                                                                                       25 september 2016 en de kilometerstand staat nu op: 229888                                                                                                                                                                                                                                                                            We hopen dat jullie ons volgende keer weer gaan volgen, groetjes van ons, J/P

1. Els:
    24 september 2016
    Leuk om mee op reis te zijn. Zelf in Spanje, dochter in Kroatië, dochter op Hawaii. Daarna Eua. En dan jullie reis nog. Heel fijn dat jullie wat info over het gebied geven. We reizen zo de hele wereld over. We blijven jullie volgen.
    Liefs.
  2. Corrie Nowee:
    24 september 2016
    Jullie zoeken wel het avontuur op.Mooie foto,s en verhalen.Goede reis verder
  3. Iefke en john:
    25 september 2016
    super mooie fotos
    mooi geschreven
    ga zo door
  4. Marja:
    25 september 2016
    Tja... accu's weten wat! Ik had een ècht totaal overleden accu toen ik naar het soloweekend ging! Zelfs het startapparaat van de garage kreeg Bultrugje niet aan de praat. Na een paar uur oponthoud, gelukkig bij mij thuis, kon ik met een mooie nieuwe glimmende accu vertrekken!
  5. Dirkje:
    26 september 2016
    Wat een mooie foto's en een heerlijk verhaal. Leest zo lekker voor de vuist weg. Jammer dat Serajevo een beetje tegenviel. Ik herinner met dat als een prachtige oude stad, heel erg sfeervol. Maar goed, na al het leed dat daar is geschied kun je misschien niet anders verwachten. Veel ligt in puin en toerisme is een van de weinige manieren om geld te verdienen, vandaar dat je in al die winkeltjes dezelfde crap koopt. Mostar bevalt misschien beter...... Fijn vervolg van jullie reis. Enne rij voorzichtig natuurlijk.
  6. Ingrid en Jan:
    27 september 2016
    Wij zaten in de tuin thee te drinken en ik heb Jan jullie reisverhaal voorgelesen in gedachten jaren terug toen ik met Fred mijn man door Jugoslawien reisde ,wij waren toen op weg naar Israel via Griekenland ben benieuwd ,welke richting jullie nu gaan.Hoe gaat het met Xantie liefs Ingrid Jan
  7. Mariette:
    28 september 2016
    Wat mooi allemaal, je schrijft ook zo goed, ik geniet met jullie mee, goede reis verder, groetjes en liefs, Mariette XXX
  8. Jacqueline:
    28 september 2016
    Zo eindelijk kan ik jullie prachtige verhalen weer lezen! Het is inderdaad een adembenemend landschap. Veel plezier, kus
  9. Will:
    7 oktober 2016
    reis ook weer met jullie mee, was weer top, groetjes en liefs