Ierland

16 september 2019 - Waterville, Ierland

Ha Leuke lieve volgers,

Tja hoe komen wij aan achtergrond informatie? We lopen veel VVV’s binnen waar we van alles mee krijgen, zoeken op in de boekjes die we bij ons hebben en via het internet, ook staan er vaak borden met teksten bij wat het is. We vinden het zelf namelijk erg leuk om iets te weten van wat we zien en waar we geweest zijn. Dit doen we ook voor later als we mss niet meer (kunnen) reizen, dan bekijken en lezen we de boeken die we laten maken. Om uitgebreid te schrijven over wat we eten en/of hoe we het allemaal kunnen doen in toch wel een kleine ruimte is niet zo interessant, af en toe wel leuk natuurlijk!

Ierland - Wild Atlantic Way

8 september. Country Galway, (provincie Connacht). Soms kom je van die pareltjes tegen, we rijden door vanaf het standbeeld van Alcock en Brown naar Errislannan. Een beeldschoon kerkje, St Flannan’s Drinagh, het is open dus we nemen ook binnen een kijkje. Geen poespas maar eenvoud dat is het goede woord. Wat oude grafstenen en bloemen. Zo mooi gelegen. We hoopten nog walvissen te zien aan het eind van dit weggetje maar helaas. Wij rijden door hagen van fuchsia’s die wij als kamerplantje kennen, nooit geweten dat het complete struiken kunnen zijn, prachtig! Trouwens over het hele eiland zien we ze. Omdat het ook hier veel regent staat alles er natuurlijk prachtig mooi bij, de paarse heide doorspekt met gele bloemetjes. Het staat allemaal door elkaar heen, margrieten, wilde kamperfoelie en bramen, we zien de mensen plukken en dat gaan wij ook doen!. Als dessert hebben wij Griekse yoghurt met bramensaus!

Een ongelooflijk mooi stuk is de Round Stone Road en komen door schitterend gekleurde vissersdorpjes vrolijk met veel bakken met bloemen aan lantaarnpalen, op vensterbanken en op pleinen. Er rijdt een auto met een watercontainer rond die de planten water geeft, als we vragen of dat wel nodig is met al die regen die er valt, zegt hij ja het meeste valt ernaast!  Oké, leuk volk wel die Ieren. We rijden over drie met elkaar door een smalle brug verbonden eilanden, Letter More, Gorumna en de kleinste is Letter Mullan waar we overnachten bij de kerk. Het zijn zeer dun bevolkte en rotsachtige eilanden waar we het gevoel bij krijgen op de maan te zijn beland.  Omdat we maar in het beroerde weer blijven zitten besluiten we om van de kust  af te gaan. We komen in Shannon Bridge (provincie Leinster) aan waar een camperplaats is bij de VVV en een aanlegplaats voor boten. Het water staat te hoog zodat de vaartuigen uit moeten wijken naar het volgende haventje. Er wordt hier veel gevist en het zijn bijna allemaal mannen die de boten huren. Nederlanders die we ontmoeten in de plaatselijke pub Kileen, een bar zo leuk ouderwets maar ontzettend gezellig een soort van bruin cafe maar dan 10 x zo leuk, deze wordt nog steeds door 2 broers, oude mannen gerund. Ze zijn van een 3e generatie en van 1 van hen zet de zoon het voort. Het grappige is dat je van het cafe zo hun winkel van sinkel  annex supermarktje inloopt. De 2 mannen uit Rotterdam vragen ons bij hen te komen zitten, we drinken met zijn allen Guinness. Elk jaar huren ze 1 of 2x een boot.  Niet dat ze veel vangen maar daar gaat het niet om. Het zijn vrienden vanaf de lagere school, de een kookt de ander wast af en zo hebben ze een taakverdeling, ze doen dit al meer dan 30 jaar en ze lachen de hele tijd tranen als ze hun verhalen vertellen. (visserslatijn). We blijven hier een paar dagen staan, het weer is redelijk dus we kunnen onze wassen doen, er is warm en koud water douches, dus alles kunnen we weer eens een goede beurt geven.  Een dag later staan er 2 Belgen bij ons aan de deur, fervente vissers op snoek! Die huren een motorbootje waar ze niet in overnachten ze verblijven in een B&B, komen ook al meer dan 30 jaar hier.

11 september. Deze avond is er live muziek in de pub. De Belgen zijn er ook het is niet druk maar heel gemoedelijk en als je wilt mag je ook nog zingen, wat een van de gasten doet en echt super goed. Het zit de Ieren in de genen. iedereen praat met je. O ja, ik heb ook nog gedanst met de plaatselijk gigolo, haha rond de 60 een fors buikje, toen Pieter even naar Toilet was zag hij zijn kans en vroeg mij ten dans. Maar geen pub ter wereld is leuker en gezelliger dan de Ierse en ook de mensen. Het is laat geworden en samen met de Belgen gaan we huiswaarts. De volgende morgen zien we ze zitten in hun bootje met de regenpakken aan wat echt nodig was. De Shannon rivier is gevormd aan het einde van de IJstijd en is de langste rivier op dit eiland met een loop van 386km. Het is een grens tussen oost en west Ierland, wat historisch gezien heel belangrijk was, met een vaartuig ging het sneller dan over het land te bewegen, de Vikingen gebruikten het voor navigatie en zo konden ze snel gebieden in het binnenland binnen, en toen de Ieren moesten vluchten en zich verdedigen tegen de Britse invasie tijdens de oorlogen van 1641 en 1653,  en ook de Jacobiten hebben steun en bescherming gezocht aan de westelijke kant tegen de Britten. Bij Limerick stroomt de rivier de oceaan in. Er zijn nog bewoners langs de Shannon die beweren dat een dorpsmeisje Sionann, wijsheid zocht bij de bron van wijsheid, maar toen ze eenmaal de wijste persoon van de wereld was barstte de put open en veegde het meisje de oceaan in! De rivier is naar haar vernoemd. Tijdens de 3 dagen dat we hier staan maken een rondje en zien een bruin bewegwijzeringsbordje met de naam Clonfinlough stone erop, we lopen het smalle padje op omhoog, omlaag een hoek om en zien in een weiland een steen liggen! Bij het opzoeken van deze naam zie ik staan dat het een stuk rotskunst en een nationaal monument is! Verder kan ik er niets over vinden, een raar iets zo’n steen in een weiland, we hebben er inmiddels wel duizenden gezien! Dan komen we door een dorpje Lemanaghan, afgeleid van Leth -Manchán. waar we een kerkhofje met een heiligdomskerkje uit het vroeg Christelijke Ierland in vervallen staat tegen komen.  St Manchan was de patroonheilige in dit gebied en hij en zijn nakomelingen hebben dit land al generaties lang bezet. De feestdag is 24 januari hij is gestorven in 664. Deze monnik had een koe die ongelooflijk veel melk gaf dat het de hele gemeenschap van melk kon voorzien. Het was heel gebruikelijk tot het jaar 1950 om met Thanksgiving zuivelproducten weg te geven in Ierland. Maar nu wordt dit vaak als heidens gezien.

12 september, donderdag. We rijden terug naar de kust en komen via de Shannon rivier langs het meer lough Derg om in de middag de Cliffs of Moher te bezoeken het is inmiddels prachtig stralend zonnig weer geworden. Deze loodrecht uit de oceaan opstijgende Kliffen zijn 214 mtr hoog en de hoogste van Europa. 152 treden voor we aan de winderige wandeling over niet al te brede paden gaan beginnen, het is 16.00 uur en lekker zonnig geen wolkje aan de lucht en toch lijkt het alsof het regent komt door het stuifwater vanuit de zee! Je moet zeker geen hoogtevrees hebben want in het begin is het nog afgezet maar verderop ga je echt op eigen risico verder. In 2015 heeft Unesco besloten om 120 Geoparken in de wereld een Unesco status te geven waaronder deze Cliffs en de Burren. Een zonnige dag. In het Noorden van County Clare strekken zich boomloze verkaste heuvels uit zo’n 260 km lang. Het bestaat uit poreuze kalk- en leisteen en is meer dan 320 miljoen jaar geleden op de bodem van een warme ondiepe zee door resten van dieren en planten ontstaan. Na verloop van tijd vormden zich massieve gletsjers en kalkstenen bedden en diepe scheuren, het is het kenmerk van een karst-landschap.“De troepen van Cromwell plachten zich te beklagen over dit barre land waar niet eens genoeg hout was om iemand op te hangen, niet genoeg water om iemand te verdrinken en niet genoeg grond om iemand te begraven”.

Een oermonument in een oerlandschap, Poulnabrone (hol der smarten), een tombe (hunebed) uit 2500 voor Christus, er liggen hier behoorlijk wat mensen, zo hebben archeologen lichaamsdelen van een pasgeboren baby en zes kinderen en nog eens zo’n 16 tot 22 volwassenen, op 1 na jonger dan 40 jaar, gevonden in 1985 toen men dit graf nader ging onderzoeken. Men moest namelijk het graf opnieuw opbouwen omdat er een barst in een staande steen zat. Deze mensen moeten een zeer zwaar leven hebben gehad wat in dit kale gebied ook wel voor te stellen is.

De Ierse Zuidkust:  provincie Munster, het meest toeristische gedeelte van Ierland en wij gaan ons daar in begeven. We hebben inmiddels de Wild Atlantic way weer opgepakt en rijden door een prachtig zonovergoten landschap naar Killimer om met de ferry de Shannon over te varen naar Tarbert waar we bij Castle Carrigafoyle een goed bewaard gebleven kasteel ruïne overnachten. County Kerry.

14 september zaterdag, we zien overal groen-gele vlaggen, kinderen, vrouwen en mannen lopen in groen-gele ’t-shirts met de naam Kerry erop vlaggetjes aan de auto’s. We nemen niet de makkelijkste weg maar gaan dwars door de Slieve Mish Mountains naar de andere kant van het schiereiland een fantastische zeer smalle zeldzaam mooie bergweg waar we in het stadje Dingle een plek vinden, je we zijn op het gelijknamige schiereiland, een leuke plaats en heel erg druk waar de pubs vol zijn, we vinden nog een plekje, de tv staat aan het blijkt de finale rugby wedstrijd te zijn van de teams Dublin en Kerry, net zoiets als bij ons met voetbal Ajax-Feijenoord. De Dublinners winnen. Na het eten zijn we (teleurgesteld) terug naar de camper gegaan.

We hebben het al eerder over St Patrick gehad, de beschermheilige van Ierland. Bv de bedevaartsplaats Croagh Patrick waar we het de vorige keer over hebben gehad. Door handel met het Romeinse rijk kwamen de Keltische stammen in Ierland in aanraking met het christendom. De paus besloot om, er waren nog niet zoveel christenen, in de 5e eeuw een bisschop naar het eiland te sturen, Palladius, dat was in 431, maar het was de later heilig verklaarde Patrick die grote delen van Ierland tot het christendom bekeerde. Hij beloofde hen een beter leven in het hiernamaals.  Patrick was geen Ier, geboren in 385 in Britanië als zoon van een Romeinse ambtenaar, werd hij als 16 jarige door de Kelten ontvoerd en als slaaf meegenomen naar Ierland. Hij heeft 7 zware jaren als slaaf gehad en wist uiteindelijk naar Frankrijk te ontsnappen waar hij tot priester werd opgeleid.  3 Ierse kinderen verschenen in een droom aan hem en vroegen hem terug te keren en zo ging hij als missionaris terug naar Ierland. Hij stichtte er kloosters schreef geloofsbrieven en predikte. Ook wist hij de Aristocratie te bekeren die eerst geen afstand wilden doen omdat ze de meeste heidense rites mochten behouden. Vlak voor zijn overlijden in 462 beklom hij de hoogste bergen van Ierland om vanaf de top de Keltische stammen te zegenen.

We rijden over een prachtige kustweg Slee Head van de Mount Eagle (helaas zien we niet zoveel vanwege de mist) naar Clogher head, waar we een enorm beeld zien van Christus en nog een paar heiligen. Veel bussen vol toeristen leggen dezelfde weg af. We proberen ze voor te blijven wat lukt als we bij Gallarus Oratory, 7/8e eeuw, aan komen, dit is 1 van de best bewaard gebleven vroeg christelijke kerkjes in Ierland. Een vreemd bouwsel wat lijkt op een omgekeerde boot het is uit keien opgebouwd zonder gebruik van enige vorm van cement. Het dak is al meer dan 1100 jaar volkomen waterdicht. De geleerden hebben een iets andere mening en denken dat de kerk pas in de 12e eeuw werd gebouwd vanwege het raam dat naar het oosten is gericht, dit raam bestaat uit 2 gebogen stenen, het is daarom geen echt boograam. Wanneer een persoon door het raam de kapel uit klimt, wordt volgens de legende zijn ziel gezuiverd.

We rijden de ring of Kerry op en belanden in het dorpje Cromane. Er is feest en voor de kids een kleine kermis, en een bad-eendjes wedstrijd is er aan de gang, de man verslaat de wedstrijd alsof het om een paardenrace gaat er is van alles te eten en drinken.

We staan vlak bij het strand waar we ook op zouden kunnen staan ware het niet dat het er nu vol staat met eet- en souvenierstentjes.  Na 21.00 uur is er volop muziek. Leuk dat jullie ons nog steeds volgen en reageren, bedankt allemaal, tot de volgende J/P xxx

1. Will:
    16 september 2019
    Hallo travelers weer genoten van jullie reis en foto’s, nog veel reisplezier samen xxx
  2. Elly Smulders:
    17 september 2019
    Geweldig om jullie belevenissen weer te lezen! We genieten mee. Xxx
  3. Jacqueline:
    17 september 2019
    Heerlijk dat ik deze fantastische reis vanuit mijn luie stoel kan meemaken!
    Bedankt daarvoor 😘🇮🇪
  4. Dick en Sien:
    17 september 2019
    Alweer zo'n mooi verhaal en foto's.
    Zo zie ik ook nog wat van de wereld.
    Nog veel plezier saampjes.
  5. Henny van der Velden:
    17 september 2019
    Hoi Jeanne en Pieter, iedere keer leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Zie uit naar het volgende verhaal.
    Veel reis plezier nog.
  6. Josephine:
    17 september 2019
    blijft boeiend om jullie reisverhalen te lezen.
    dit stuk van ierland waar jullie nu waren dingle ring of kerry heb ik ook gedaan.
    mijn tante woonde vlakbij clonacilty ben benieuwd of jullie die richting nog doen .
    geniet nog van prachtige ierland
    groetjes
  7. Lpc Willemen:
    17 september 2019
    En dat gaat maar door hé, van het ene avontuur in het andere,
    Voor ons is het weer herinneringen ophalen van heel wat jaartjes terug
    Fijne voortzetting en we zien het vervolg wel weer
  8. Nel Spies:
    17 september 2019
    Een kaarsje aan,mooie c.d opgezet en dan weer genieten van julie verhaal op papier.
    Als jezelf weg bent geweest en veel moois hebt gezien en beleefd is dit fijn om te lezen dat jullie zo genieten!prachtige foto,s.
    Heb het goed met elkaar😍
  9. Anja:
    17 september 2019
    Top! Helemaal door het lezen ook de rit kunnen volgen. En we zijn er nog lang niet. Succes bij het vervolg van deze onderneming. Groet
  10. Mariette:
    18 september 2019
    Weer zo’n prachtig verhaal, ik geniet met volle teugen en reis met jullie mee, geniet verder en ik wacht weer op het volgende verhaal, alle goeds en liefs 👍🙋‍♀️🍺🍷🥃😘
  11. Marja:
    19 september 2019
    Mooie indruk weer voor de mensen die er niet zijn geweest.
  12. Cor:
    23 september 2019
    mooi verhaal, mooie foto's, fijne verdere reis.