Griekenland 1

10 oktober 2016 - Korfos, Griekenland

Lieve allemaal,

Even een moment van Internet, op een parking maar wel met veel vliegen! Je moet er iets voor overhebben he? We hoorden dat het wat kouder is in Nederland en dan heb je vast wel zin om bij de open haard iets te lezen te hebben, voilà bij deze dus,

Griekenland,  Zondag 2 oktober 2016. De kilometerstand staat op 231176 als we bij Kakavi de grens over gaan, de weg is breed en we kunnen lekker doorrijden. Griekenland is natuurlijk bij uitstek een fantastisch vakantieland, heerlijk weer, zalig eten, spontane mensen, muziek waar je vrolijk van wordt en veel water om je heen. Bij binnenkomst gaan de klokjes een uur vooruit. In Campercontact zagen we een leuk hotel (Delfina) aan het strand van Mitakas dat lijkt ons wel wat. Het is behoorlijk zoeken want het staat niet echt aangegeven, na een paar keer vragen bereiken we het over een kiezelstrand. Er stond in campercontact dat het pas 1-11-2016 gesloten zou zijn, helaas dat blijkt dus per 1-10-2016 te zijn, maar het is een leuke plek dus we blijven op het strand staan. Het water is zeker 24 gr, dus meteen een duik. De volgende dag 3 oktober moet er eerst een lekke band worden verwisselt. Het resultaat van de slechte wegen! We gaan het dorpje in en nemen een lunch, we hebben ons erop verkeken en krijgen veel te veel, we versturen ons reisblog, internet is heel langzaam, maar uiteindelijk lukt het ons. We hebben een leuk contact met een schaapherder, hij heeft er wel 200, we krijgen zijn telefoonnummer, hahaha hij wil de camper kopen! Als we terug zijn rijden we ons vast op het strand, de eigenaar van het hotel heeft het in de gaten en komt ons spontaan te hulp met zijn traktor. Voor we weggaan nemen we eerst nog een bad! Het is 27 gr. 4 oktober, voor we weggaan nemen we eerst nog een duik in de zee, ontbijten, opruimen, het is 23 gr er staat een lekker windje dus prima weer om door te gaan. We komen langs zoutmeren, door leuke kleine dorpjes over een redelijke nieuwe tolbrug (€13,30) en dan zijn we in Peloponnesos, nu een schiereiland. Pelops is hier de naamgever van, hij zou hier geregeerd hebben, tijdens de wagenrennen won hij van koning Oinomaos en kreeg hij diens dochter Hyppodameia als vrouw! Aan de haven van Katakolo vinden we een plekje en kijken tegen 2 enorme cruiseschepen aan. We gaan een terrasje opzoeken, aten en dronken we in Mitikas voor nog geen € 30,00, hier betalen we voor 2 biertjes en 2 wijntjes  € 17,00. Er zijn volop restaurantjes en winkeltjes. Zodra de cruiseschepen vertrekken sluiten de luiken en is er niets meer te doen.  Maar voor we gaan loopt Pieter een siradenwinkel binnen en koopt een bedel voor mijn Pandora-armband, lief.                                                                                                                                      De Olympische vlam is een vuur dat ontstoken wordt  tijdens de openingsceremonie van de Olympische spelen deze blijft branden totdat hij bij de slotceremonie gedoofd wordt. De antieke spelen waren aan de Griekse oppergod Zeus verbonden, voor zijn tempel werden op het hoofdaltaar 100 ossen verbrand, het is dit vuur dat brandend gehouden werd tijdens de spelen. Deze vlam werd aangestoken met het heilige vuur van de godin Hestia. Het vuur is afkomstig uit Olympia tevens de plaats van de Antieke spelen. Het was dus in de oudheid al een trefpunt van sporters en een ontmoetingsplaats van diplomatieke gesprekken die een hele week duurde.  Wij gaan er een kijkje nemen maar als we zien hoe ontzettend druk het is besluiten we toch maar door te rijden, Xanti mag ook hier niet mee naar binnen en in de auto is het veel te warm, we lopen wel even rond. Onderweg naar onze volgende bestemming Pylos kopen we voor € 15,00 een reserveband. Pylos is een klein stadje in een baai. Alle terrasjes zijn rondom de baai gesitueerd. We staan op een pier in zee en kijken recht naar het eiland Navarino, bekend van de film, kanonnen van Navarone. We lopen wat rond en zoeken de dierenarts die hier in de buurt moet zitten volgens de vrouw van de apotheek, we worden binnen gehaald bij een winkel die scheepsspullen verkoopt, we maken een praatje en krijgen limonade, en als we weggaan een flesje olijfolie voor de Greek-salad! De prijzen liggen hier weer een stukje normaler merken wij bij het afrekenen van een pilsje  halve liter € 3,00 en een wijntje, €1,50 kwart liter. Rond 8.00 uur komt er een VW bus (geen camper) naast ons staan, zij poets haar tanden buiten hij gaat even weg. Wie schets onze verbazing als er de volgende morgen nog 2 jongetjes uit komen? Ze komen even bij ons binnen kijken, een leuk stel. Wij gaan nog even naar de dierenarts die nu wel open is, gisteren bij het zoeken was het gesloten, de arts bekijkt de brief (die we hebben meegekregen van mijn eigen direnarts), staat er een minuut of wat op te turen maar snapt er niets van, hij kijkt in haar oog en zegt, bad, het enige Engels wat hij spreekt, tja dat wisten wij ook wel, hij gebaard dat hij niets kan doen en wij vertrekken zonder te betalen want dat wilde hij niet. We gaan maar door met de zalf. Peloponnesos heeft 3 vingers (kapen), vandaag zijn we in de eerste punt geweest, Methoni en Koroni, waar we bijna niet meer konden keren zo klein en druk was het.Weer verder naar Messini en vandaar naar Kalamata, een grote stad die door een aardbeving in de jaren 80 is verwoest. Het heeft een prachtig strand (kiezels) waar je bijna overal kunt staan.
De kustweg is prima met uitzonderlijk mooie vergezichten, door boomgaarden die stikvol hangen met olijven, de grond is van rots, het is een bizar gezicht volgens ons kunnen alleen deze bomen hier groeien en schapen hier grazen.  Olijven en olijfolie zijn belangrijke producten die vanuit Kalamata geëxporteerd worden.We eindigen in Ag. Niconas, een bad een ligbed en een drankje, echt vakantie dus!                                                                       Vandaag gaan we verder de (streek) Mani in naar het zuidelijkste puntje van Europa. Onderweg zien we dat het landschap steeds grimmiger, leger en desolater wordt. Een speciale bouwstijl wordt hier gebezigd, de huizen zijn net kleine kasteeltjes met vierkanten torens en nagemaakte gebrokkelde muren.De wereld houdt echt op in het plaatsje Porto Kagio, die we bereiken over een goede steile asfaltweg, alleen het laatste stukje rijden we over een smal pad tussen de taveernes en de zee naar de parkeerplaats waar we mogen overnachten als we een maaltijd gebruiken. We zijn er al lekker vroeg, gebruiken een uitgebreide lunch bij de taveerne, gaan luieren op de ligbedden, dan komen onze Engelse buren een praatje maken over Xanti, zij hebben ook een Cairn Terrier en zijn er stapeldol op, ze logeert nu bij zijn zuster, hij maakt een foto en stuurt die door naar haar, vraagt wilt u haar ook zien en zoekt een foto van zijn hondje, bij het opstaan val ik om met bed en al ik hou er een kapotte knie aan over, tja zo gaat dat bij mij het is vallen en opstaan, we wandelen naar het kerkje (kwartier) en steken een kaarsje aan, denkend aan onze zieke vrienden,  zwemmen tot vervelends toe in de zee en rollen heel laat vermoeit ons bed in en nog steeds 24 gr. Dit is het verste punt van onze reis.                                                                                                                          Zaterdag 8 oktober 2016 - kilometerstand  232066.                                                                                                                                                                                                                                                                                              Na afscheid te hebben genomen van onze Engelsen buren vertrekken we kw over 10. We rijden naar Sparti (Sparta), in deze plaats werden voornamelijk jongens opgeleid tot soldaat, zij bleven tot hun zevende jaar in het gezin en werden daarna verder opgevoed (de beroemde Spartaanse opvoeding) door de staat. Ook de meisjes genoten een andere opvoeding dan in de rest van Griekenland, ze werden vrij opgevoed en de lichamelijke training was even streng als bij de jongens, ze namen zelfs deel aan de Olympische spelen, wat in die tijd heel uitzonderlijk was! Verder naar  Poulithra, een klein havenplaatsje waar we tussen de olijfbomen een plekje vinden. We lopen naar het strand en nemen een heerlijk bad. Zondag, 28 graden. De kustweg is zeer mooi en breed we kijken onze ogen uit, ongeveer 20 km voor Nafplion rijden we ineens een laagvlakte in die ontzettend vruchtbaar lijkt met citrusbomen en groenten. In Tolo wat weer heel erg toeristisch is kunnen we bij het haventje water tappen en er staat een zuil voor onze kleine vrienden, honden en katten met voer en water!   De lunch doen we in Depranobeach, dit is een echte Campinggoot.  Dwars door de bergen rijden we wat een fantastisch landschap, we eindigen in Kilada aan de Argolische Golf, ook een havenplaatsje waar we de kleine fleurige vissersbootjes weg zien varen. De badkleding gaat wederom weer aan.   En dit is het dan weer voor nu. We blijven nog even in Griekenland. Het weer is nog steeds fantastisch soms zelfs iets te warm.

Wij groeten jullie allemaal en ik hoop tot de volgende keer! J/P

1. Daphne:
    10 oktober 2016
    Super verhaal en foto's weer!! Volgende keer wil ik mee!!!!
  2. Joop:
    10 oktober 2016
    Ziet er weer spectaculair uit. voor welk Olympisch deel hadden jullie je ingeschreven.
    Kantelen ???

Glaasje vol, glaasje leeg?
  3. Ingrid en Jan:
    Jeanne jij schrijft super Ingrid
  4. Dionne:
    10 oktober 2016
    Heerlijk om te lezen hoe jullie genieten. Ik zou zeggen: Hou vol
  5. Marja:
    10 oktober 2016
    Leuk verhaal weer! Ik ben al weer druk aan het werk!
  6. Sylvia en Joop Lefering.:
    10 oktober 2016
    Geniet van jullie verhalen. Zo beeldend beschreven. Goede reis.
  7. Will:
    10 oktober 2016
    OW wow wow wat mooi en lekker allemaal
  8. Mariette:
    11 oktober 2016
    wat hebben jullie het fijn, geniet er van , het is weer een geweldig verhaal, tot de volgende keer, groetjes en liefs.
  9. Dirkje:
    11 oktober 2016
    Ahhh wat een lekker reisverhaal om te lezen. De hele dag had ik het al koud, koude handen en voeten en dan lees ik dat jullie lekker in het water poedelen, dat het 24 tot 27 graden is en dan die prachtige foto's. Daar smul ik dus echt van, lekker bakje koffie erbij en langzaam wordt ik weer warm. Fijn dat de camper zich goed houdt, dat is altijd weer tof als je geen cursus pech onderweg nodig hebt. Leuk die relatie die je steeds legt met Griekse mythologie, maar daar ontkom je natuurlijk niet aan in een land als Griekenland, daar druipt de historie gewoon overal van af. Wat ik ook zo tof vind zijn de aardige mensen die jullie ontmoeten. Zoals de schaapsherder met zijn 200 schapen , de aardige winkelier die jullie limonadeen een flesje olijfolie geeft enz. En dan uiteindelijk komen jullie aan het uiterste puntje van Europa en het zuidelijkste stukje van de reis. Het is duidelijk dat jullie genieten van de mooie doorkijkjes, de vergezichten en de prachtige natuur. Hoop dat jullie nog meer leuke avonturen gaan beleven en met ons delen. Ik(en meerdere mensen met mij, weet ik zeker) wacht het volgende deel van het traject van jullie reis met ongeduld af. Ga ik nu even naar de foto's kijken en die becommentariëren...... :* Fijne voortzetting en be safe.
  10. Jacqueline:
    12 oktober 2016
    Super interessant verhaal weer moeder, veel plezier! Kus
  11. Anja:
    16 oktober 2016
    Nacht nu; even tijd gepakt voor jullie verhaal; hier nemen wij een glaasje op! Lekker leesbaar en ja, er is heel veel moois te zien. Jullie krijgen er in ieder geval nog geen genoeg van (gelukkig). Mooie reis verder en de hartelijke groetjes van ons.
  12. Ria van veen:
    18 oktober 2016
    Geweldig verhaal je leest het in een adem uit. Xanti je zal ook wel veel zien hopelijk mag je ook wat van het prachtige land zien. Ook wij zijn in Griekenland geweest en het klopt wat er geschreven wordt fantastisch. Ik wens jullie een goede reis en op naar het volgende reisverslag. Heel veel liefs Ria xxx