FRANKRIJK AUGUSTUS 2012

13 augustus 2012 - Péronne, Frankrijk

Zoetermeer 7 augustus  2012 - Kilometerstand 126078 - 17 gr bewolkt - 12.00 u vertrek

Dat we van Zoetermeer vertrekken heeft een reden. Er waren 2 feesten (fam. van Jeanne) waar we niet gemist konden worden.  En dat we naar Frankrijk gaan ook, we hebben een camping voor een week  in Normandië geboekt omdat de dochter, schoonzoon en kleindochter van Pieter daar staan. Om een beetje snel in Frankrijk te komen gaan we via de A12- A 16  naar Rotterdam/Antwerpen. De Antwerpsering is net de Russische roulette, ingesloten door vrachtwagens links, rechts, voor en achter ons, dicht op elkaar en dan maar hopen dat we er nog heelhuids uit kunnen komen. Om 15.00 uur passeren we de Franse grens, rijden op de  snelweg A1-E17 en gaan er bij Arras af om daarna via de N 117 en D 1017 Peronne(ook wel Ville d'Eau genoemd) te bereiken ,we zoeken een plek en vinden die bij een speeltuintje in bij park du Cam. Er is een grote vijver waar gevist wordt en we zien dat er flinke vissen uitgehaald worden.  Coordinaten: N49 55.577   E002 55.598 ,  een mooie plek waar je water en  electriciteit met je pasje kunt kopen, vuil water en toilet kun je er gratis  kwijt. Het is een leuk  historisch stadje aan de Somme. In deze streek is ontzettend  veel  gevochten in de eerste wereldoorlog, daar zie je overal nog steeds de sporen van. (kogelgaten in de stadsmuur). In het 13e eeuwse kasteel ,

Kasteel Peronnestadsmuurvijver stadsmuursluis Saille- Laurettesluis saille  laurette

waar Karel de Stoute in 1468  Lodewijk de XI opsloot is gebouwd op bevel van de franse koning Philippe II ter versterking van de stad. Het herbergt vandaag de dag het Historial de la Grande Guerre: een drietalig  museumdat de geschiedenis, de oorzaken en de gevolgen van de eerste Wereldoorlog in Duitsland, Frankrijk en Groot Britanië uitlegt. Van de poort van Bretagne die dateert uit het begin van de 17e eeuw zijn 2 bakstenen paviljoens met leien daken en de ophaalbrug nog intact.We blijven 1 nacht hier om de volgende dag via de drijvende tuinen in Picadië naar Amiens te gaan.

ophaalbrug poort bretagne

8 augustus - De tuinen zijn prachtig en we rijden langs de somme door leuke dorpjes met veel bloemen, onderweg stoppen we om de stoomtrein te zien in Cappy, dat stelt niet zo veel  voor. We eten bij de sluis van Sailly- Laurette en genieten van de verschillende boten en  jachten die door de sluis moeten. Deze sluis heeft een verval van zo'n 4 mtr.  Dit lijkt ons ook een leuke plek voor een overnachting, mss een volgende keer.  Dan  gaat de telefoon en krijgt Pieter van zijn zus te horen dat zijn moeder (89) is opgenomen in het ziekenhuis en we beluiten om te keren en op de snelste manier terug te gaan naar Nederland.

groetjes J/P

1. Carry:
    hoi sjaan en pieter
    jullie eerste (voor mij dan) verslag gelezen. leuk en interessant geschreven hoor...jammer dat jullie weer naar holland moesten
    pieter..veel sterkte met je moeder
    liefs carry
  2. Ellen:
    Hoi Jeanne en Pieter,
    Wat jammer nou, jullie waren net zo leuk onderweg. Maar ja, je kunt het helaas wel verwachten van ouders op leeftijd.
    Sterkte.
    Groetjes, Ellen
  3. Anja:
    Hoi zusje en Pieter,
    Ja, je al gesproken. Jammer dat omkeren maar je hebt je eigen huis gelukkig bij je. Doe voorzichtig en sterkte in Arnhem/Duiven! Tot horens en lieve groet van Leen en Anja
  4. Will:
    14 augustus 2012
    Aloa Jeanne en Pieter,
    Hoop dat het een loos alarm is met Pieters moeder, in ieder geval sterkte ermee. En gaan jullie de volgende keer weer via Antwerpen de koffie en appeltaart staat klaar in Roosendaal. liefs en groetjes, John en Will
  5. Joop:
    19 augustus 2012
    Hi Piet en Jeanne, leuk verslag en foto's (lekker rustig). Wij hopen dat je moeder een spoedig herstel te wachten staat, veel sterkte voor jullie allemaal. Tot later.
  6. C. Hutting:
    22 oktober 2012