RONDJE DUITSLAND JULI 2012

2 augustus 2012 - Berlijn, Duitsland

22 juli 2012 - Km stand 124317.

Het weer is prachtig 23 gr, prima om te rijden dus.

vertrek Cuijk

We vertrekken om kwart over 12, wat later dan de bedoeling was maar probeer maar eens los te komen van zoveel  buren gezelligheid. Dan de tank volgooien met diesel en we draaien de A 73 op. Bij Rijkevoort nemen we de A 77 tot Sonsbeck. We komen op een gegeven moment bij een T kruising en onze Truus zegt dat we links moeten maar wij weten het natuurlijk beter en gaan rechts, het is een stukje om en we komen op een zeer smal landweggetje. Maar uiteindelijk lukt het toch om op weg 58 te komen, een 2 baans weg waar je van 50 naar 70 naar 100 mag en dat om de paar km, dat moet natuurlijk fout gaan en ja hoor ter hoogte van Schermbeck worden we op de foto gezet, de 58 volgen we tot aan Ahlen.  Bij Haltern am See besluiten we een boterham te eten, we zoeken een parkeerplaats en eten heerlijk buiten in het zonnetje. Het gebied wordt steeds mooier en heuvelachtiger en de dorpjes met vakwerkhuizen zien er  met bloemen versierd prachtig uit. Uiteindelijk om 18.30 uur  komen we aan in Bodenwerden, een prachtige camperplek aan de Weser. Eerst maar even wijntje cq biertje happen. We eten en wandelen daarna met Xanti door het mooie stadje. Deze plaats heeft een geschiedenis, Bodenwerden is de stad van Münchhausen, de beroemde “leugenbaron”, na deel genomen te hebben aan de Russisch-Turkse oorlog en tegen Zweden keerde Münchhausen in 1750 terug op zijn landgoed waar hij de vriendenkring met grote fantasie zijn belevenissen vertelde.  Zo vertelde hij dat zijn paard wel een kwartier lang dronk, toen hij achterom keek zag hij dat de helft van zijn paard weg was. De andere helft is door de plaatselijke slager mee genomen naar zijn winkel. Ook zou hij ontsnapt zijn door op een kanonskogel te gaan zitten en zo over de belegerde stad naar de andere kant te zijn geschoten.  Na een weinig gelukkige levensavond werd hij in 1797 in de kloosterkerk te Kemnade bijgezet.

voorkant paardBaron von Munchausenslager met half paardkasteel Wasserburcht

23 juli. We staan op met prachtig weer en dat doet ons besluiten om deze dag te gaan fietsen langs de Weser  richting Holzminde.  Er is een mooi fietspad en vrij vlak, een nadeel is dat je ook weer langs dezelfde weg terug moet. Maar wat heet nadeel je ziet nu alles van de andere kant. en die is ook prachtig. In de middag lekker relaxed bij de camper. Half 5 tijd voor een biertje en die pakken we op een leuk terras aan de Weser.

24 juli - We vertrekken laat, elke ochtend ontbijten we rustig, heerlijk zo in de zon. We komen door piepkleine dorpjes en passeren  ongemerkt  de vroegere grens met Oost Duitsland, we zien het landschap vlakker worden en overal graanvelden, de huizen eenvoudiger de dorpjes soberder maar wel erg schoon. !8.00 uur komen we in Rühstädt aan, een mooi dorpje aan de Elbe. We wandelen en maken foto’s van de talloze ooievaars die we op de daken zien. Hier blijven we op een mooie camperplek overnachten.

25 juli - In de streek Prignitz ligt Krampfer. Veel bewoners hebben het dorpje verlaten na het einde van de DDR. In de Dorpstraat staat nog een oud vervallen Landkasteeltje op nr 8. Als je het roestige hek passeert dan ben je niet meer in Duitsland maar in “Vorstendom Germania”, zo lezen we in een oud krantenartikel. Wat wij zien is een erg vervallen landhuis met veel troep in en buiten de gevel. Maar de tijd heeft er inderdaad stil gestaan, wat een rust heerst hier. We rijden via Kletzke naar Plattenburg waar we een kasteel gaan bekijken. Het ziet er mooi uit van buiten maar het is nu meer een eetgelegenheid en er is een forellenvijver, je kunt hier gerookte forel kopen wat we ook doen. We eten hem op in het park bij het kasteel. Dan gaan we weer verder en worden in de buurt van Nauen weer geflitst dat gaat lekker. Dan rijden we verder naar Postdam, camping Hetler & Lange aan de A115. Ortsteil Dreilinden. Daar komen we om 16.30 uur aan. We hebben een mooie plek aan het Teltowkanaal.

oude fotoCheckpoint Charlyhier stond de muurff afkoelen

26 juli - Vandaag de dag van Berlijn, het is erg warm 34 gr om 10.00 uur in de morgen. Na een goed ontbijt lopen we naar de bushalte, lijn 620 moeten we hebben tot hoofdstation Wannsee, daar pakken we de trein naar Berlijn. Er is een echte stationschef met spiegelei en fluit. We betalen  € 6.80 pp voor een dagkaart.We stappen bij station Tiergarten uit en lopen door het prachtige park naar Siegessäule waar we Berlin Citytour nemen het is een hop on hop off bus, we betalen € 15,00 pp en krijgen een koptelefoontje, daarmee kunnen we een taal selecteren, natuurlijk geen Nederlands. We stappen uit op Kurfürstendamm waar we rond lopen in de veel te dure straat, maar we zien een Pandora winkel en geven elkaar een leuk kadotje. We gaan verder met de bus en stappen uit bij Checkpoint Charly, een historisch punt waar Oost en West regelmatig de messen slepen. Het is hier erg druk en de souvenirwinkels  liggen zij aan zij. Je kunt er stukjes steen uit de muur kopen, foto’s uit de tijd dat er nog een muur stond T-shirts kaarten, speldjes, militaire petten en nog veel meer. Op het vroegere Amerikaanse gedeelte staan 2 soldaten met Amerikaanse vlag, je kunt erbij gaan staan voor een foto, kosten € 2,00. Na een lekker broodje Berliner curryworst stappen we weer in en uit bij Rotes Rathaus, waar Xanti en ik (Jeanne) pootje gaan baden in de Neptunbrunnen en we zijn niet de enigen.

Pieter op schootaanlokkelijk stoeltjeDomlekker visje

We bekijken de Marïenkirche die er naast staat, en wandelen verder over Unter den Linden en onder de  Brandenburgertor, onderweg pakken we een grote pils onder toeziend oog van de Berliner Dom, maar het is bij deze temperatuur geen zondigen. Dan gaan we naar het Joods monument wat is aangelegd ter nagedachtenis van de holocost. Dit blijkt een park van stenen te zijn, wij kunnen niet goed begrijpen wat de bedoeling is van deze kunstenaar. De mensen en kinderen gebruiken het als speelplaats en worden er regelmatig door bewakers af gejaagd. Slenterend gaan we naar de Reichstag, er staat een lange rij mensen te wachten om binnen te komen maar daar hebben we geen zin in, op het grasveld ervoor liggen (en velen met ons) we te kijken naar het gebouw waar het politieke leven van Europa bepaald wordt. Tijd om naar de camping te gaan, dus op naar de Bahnhof, waar we met honderden mensen zoeken welk perron we moeten hebben, groot en mooi is dit station. Na 3 kwartier komen we op de camping aan waar we onze voeten in een bad koud water bij laten komen en waar doggy zich uitgeput onder de camper vlijt en er niet meer onder vandaan komt.

ReichstagHolocaust monumentzonnen in Berlijn

27 juli - We worden badend in het zweet wakker, meer dan 30 gr in de camper. Ik laat Xanti uit en haal lekkere verse broodjes. Pieter zorgt voor ontbijt zoals gewoonlijk, we maken de camper weer rijklaar en vertrekken om 11.15 uur. Vandaag gaan we naar het Berliner VW festival in Altes Lage, het is een oud Russisch militair vliegveld in de buurt van Jüteborg. Ongeveer 50 km van Berlijn.

Litouwse vrienden (VW bus festival)Vodka en eitjesTrabant

We worden verwelkomt en krijgen een tasje met documentatie, een armbandje en er wordt een foto gemaakt voor het boek. We kunnen kiezen of het festival terrein of het familie terrein, we kiezen voor het festivalterrein. Er komen mooie busjes voorbij links naast ons staat een hele groep Noren met oude T 3’s, T 2’s en 1 hele mooie T 1 uit 1967. Rechts een groepje uit Duitsland. Later blijkt dat ze beiden graag harde muziek laten horen, grumpf en nog tegelijk ook!!! We laten Xanti uit en bekijken de mooie en aparte busjes, je kunt zien dat er liefhebbers bij zijn. Je kunt er van alles kopen zeker voor de oude VW’s. Er zijn veel nationaliteiten, Engelsen, Denen, Nederlanders, Polen, Noren, Baltische staten enz, vrienden van Pieter zijn bv Russen en die zien ons aankomen en een half uur later staan ze met wodka en kwarteleieren bij de camper om op de vriendschap te drinken. Daarna maken we een wandeling over het terrein. Het is leuk je waant je er in de hippy tijd. Er is van alles te doen, kinderen die leren rijden, racen met die oude busjes, met 4w drives door woest gebied, voor de kinderen is er een speelhuis en nog veel meer. In de avond is er op de tribune ook muziek dus we zitten midden tussen 3 soorten in,  het is inmiddels bijna 2.00 uur en Pieter gaat maar even naar de Noor toe die ligt in de voorstoel te slapen met een fles bier in zijn hand de muziek keihard aan! Ach gewoon lachen is het.

28 juli - Half negen staan we op, erg warm. We gaan kijken naar de 1/8e mijl. Het is de bedoeling dat  deze mijl zo snel mogelijk afgelegd wordt vanuit een stilstaande situatie.

Kale oude VW busVarken aan't spit, VWbus festival

Er zijn busjes die helemaal kaal zijn van binnen, alleen de bestuurdersstoel zit erin, speciaal voor dit soort werk, het is leuk om te zien en spannend. Daarna gaan we naar de andere kant waar de Syncro’s (four wieldrives)  hun best doen op een zeer woest terrein, ze moeten tussen paaltjes rijden waar een steentje opligt die mag er niet afvallen, het gaat allemaal maar net, we zien dat er een camperbusje vast komt te zitten, die moet met man en macht eruit geduwd worden. Rond 19.00 uur gaat er een show van start van mensen die hun camper speciaal vinden en daar wat over willen vertellen, ze rijden het podium op en doen hun verhaal, die het meeste applaus krijgt die wint. Heel erg leuk om te zien. En dan gaat het gieten, het komt er met bakken uit. Er is een show op het podium van trommelaars, van  waar wij staan hebben we een goed zicht daarop. We zitten onder de luifel en ineens staat er een man bij ons, straal lazerus, een Noor is het, we bieden hem een stoel en een wijntje aan, hij lalt dat er veel busfestivals in Noorwegen zijn, wij schrijven de website op want dat lijkt ons wel leuk om daar ook een keer naar toe te gaan. Dan komt de Noorse buurman met de vrouw van de Noor ook bij ons zitten, de whisky vloeit rijkelijk samen met cola. De man probeert op te staan en valt bijna op de tafel als Pieter hem niet had tegengehouden. Pieter zegt  its finisch now, en ze gaan gelukkig weg. We konden ze niet meer verstaan ook al vanwege de herrie van het podium maar zeker omdat er geen normaal woord meer uitkwam. Ook nu weer lachen we erom, het is gewoon fun.

29 juli - Als we opstaan is het erg vochtig en 25 gr. Na het ontbijt gaan we ons ook maar eens klaarmaken voor vertrek, de buren aan beide kanten zijn al weg. We nemen nog afscheid van een vader met zijn zoon uit Litouwen, we krijgen hun adres want als we in Litouwen zijn moeten we beslist aankomen bij hun. We gaan naar Lutherstadt Wittenberg, een historisch stadje, Luther ligt hier ook begraven, er is een deur waar de 95 stellingen van hem op staan. Het is niet druk, we bekijken de kerk waar hij begraven ligt en wandelen een beetje rond het is gelukkig droog.

gierpontje aan de Elbestraatje LutherstadtSlot Oranienbaum,

Bij een gier pont  van Coswig (aan de Elbe) blijven we overnachten. Het is er erg druk en er komt een hele groep kinderen onze kant op, die gaan een toneelstukje opvoeren. Het is een bijbels verhaal van het kindje Mozes die in een biezen mandje in de rivier de Nijl werd gelegd omdat alle joodse  jongetjes gedood moesten worden van de Farao..

(Een man uit de stam Levi huwde een meisje uit die stam. De vrouw werd zwanger en bracht een zoon ter wereld. Toen zij zag hoe mooi het kind was, hield zij het drie maanden lang verborgen. Maar toen zij geen kans meer zag hem nog langer verborgen te houden, nam zij een mandje van riet, streek het dicht met aardhars en pek en legde het kind erin. Toen zette zij het tussen het riet aan de oever van de Nijl. Op enige afstand stelde de zuster van het kind zich verdekt op, om te zien wat er zou gebeuren. De dochter van de farao ging naar de Nijl om te baden, terwijl haar dienaressen op en neer bleven lopen langs de oever van de rivier. Ineens zag zij het mandje tussen het riet en stuurde haar slavin om het te halen. Zij maakte het open, keek erin en daar lag een schreiend jongetje. Vol medelijden riep zij: 'Dit is een Hebreeuws kind!' Toen kwam de zuster van het kind aan de dochter van de farao vragen: 'Zal ik bij de Hebreeuwse vrouwen een voedster gaan zoeken, om het kind voor u te voeden?' De dochter van de farao antwoordde: 'Ja doe dat.' Het meisje snelde weg en haalde de moeder van het kind. De dochter van de farao beval haar: 'Neem dit kind mee en voed het voor mij; ik zal u er persoonlijk voor belonen.' De vrouw nam het kind mee en voedde het. En toen het kind opgegroeid was, bracht zij het terug naar de dochter van de farao. Deze nam hem als haar eigen zoon aan. Zij noemde hem Mozes. 'Want', zo zei ze, 'ik heb hem uit het water gehaald.')

We lopen nog door het stadje het is er erg verlaten behalve auto’s zien we niemand, ja een jongen die ligt langs de kant van de weg met zijn fiets, blijkt of te veel drugs of te veel alcohol te hebben gehad en wilde niet geholpen worden.

30 juli 2012 - Het is heel warm in de camper als we om 8.00 uur wakker worden. We gaan buiten aan de picknick tafel ontbijten en kijken naar de drukte die al op het pontje heerst, de fietsen vol beladen met  tent, kleding en wie weet wat nog meer! Wij varen rond half 12 over en gaan naar Wörlitzpark, zo’n 4 km van de Elbe maar die 4 km lijkt wel het 3 dubbele want we rijden over kinderkopjes, alles rammelt en schud, Het is niet nieuw meer voor ons want in heel Oost Duitsland komen we deze bestrating tegen vooral in de dorpjes, je rijdt hier niet gauw te hard! We lopen bijna 2 uur in het park rond, het bestaat uit verschillende eilanden en je kunt met een pontje oversteken die handmatig bediend wordt. Elk eiland heeft zijn eigen atmosfeer.

Brood op,  WörlitzerparkCopie vulkaan, eiland Wörlitzerpark

Leopold III Friedich Frannz heer van Anholt Dessau  was de bezitter van dit park en had tijdens zijn reis met vrienden de Vesuvius bewonderd en was met de gids tot de rand van de krater geklommen. Daar was hij zo van onder de indruk dat hij op 1 van de eilanden een kopie van deze vuurspuwer heeft laten aanleggen. Door een vernuftig mechaniek is de vulkaan nog steeds actief.

Slot Oranienbaum,

We rijden over de Tulpenweg naar het Slot Oraniembaum, hier ligt de bakermat van ons koningshuis. In 1673 besloot Henriette-Catharina prinses van Oranje in dit dorp haar nieuwe buitenverblijf te laten bouwen. Het slot wordt gerestaureerd, maar verkeerd nog in slechte staat. Het park ziet er mooi uit met lange lanen die omzoomd zijn met fruitbomen en waterpartijen, een oranjerie die de grootste van europa is. Een Chinese pagode vinden we aan de rechter kant. Rond 19.00 uur komen we in Hasselfelden in de Harz aan, we hebben een camperplek op een groot grasveld bij een Westernpark, Pullmancity is gratis. Het lijkt ons leuk om een keertje terug te gaan om dit park te bekijken, er is van alles te doen, volgens de folder linedansen, buffels die door de straten komen, lasso werpen en alles wat je mag verwachten in een westernstadje, maar we hebben er geen tijd voor want je moet er toch minstens een dag voor uittrekken. Onderweg een beetje regen gehad het is hier koud 15 gr en de temp blijft dalen. Nu om half 1 in de nacht 8 gr.

31 juli 2012 - 27 graden als we wegrijden om half 12. Door een prachtig gebied, want dat is de Harz, rijden we naar de Drei Anne. Dit is bekend om zijn stoomtreinen die je naar de Brocken op ruim 1100 mtr hoogte brengen. Het is een fascinerend om te zien, ze worden gevuld met 8000 ltr water, dan rijden ze weg en laten een enorme wolk zwarte rook achter, maar er zit wel een milieu sticker op de loc! En zo rijden we West Duitsland weer in en merken dat dit deel veel drukker en moderner is dan waar we vandaan komen. We vinden een mooie camperplek bij een Zwembad en op 1 km van het stadje Einbeck. Natuurlijk wandelen we het oude stadje in en zien een straat met prachtige vakwerkhuizen, het lijkt gemaakt te zijn door een dronken architect. We komen op een pleintje waar een prachtig mooi vakwerk gemeentehuis staat en strijken neer op een terras waar ze Einbecker bier verkopen, dit wordt al 600 jaar traditioneel gebrouwen dus dat moeten we wel proeven, lekker. Maar weer geen internet, dat is een ramp hier in Duitsland.

1 aug 2012 - Ook vandaag kunnen we buiten ontbijten het is 25 graden. We gaan naar Horn-Bad Meinberg en bezichtigen de Externsteinen een natuur en cultuurmonument uit voor-Christelijke tijd. Een majestueuze rotsengroep, opgebouwd uit zandsteenlagen uit het Neocoom, 37.5m hoog. Dit staat onder natuurbescherming. Een onbekende kunstenaar heeft in 1130 een reliëf van Christus kruisafneming gemetseld. Dan wordt het tijd om een plek te zoeken voor de nacht, dat wordt Drensteinfurt aan een zwembad. Mooie plaats en ook gratis. We zitten tot laat buiten.

2 augustus 2012 - Laatste dag en we rijden lekker op ons gemakje weer naar Cuijk, We  hebben er 1600 km op zitten een leuk rondje met over hel algemeen heel mooi weer.

Volgende week gaan we naar Frankrijk Normandië.

Tot ziens op onze  blocg J/P

Tekst Jeanne

foto's Pieter

1. Maarten:
    2 augustus 2012
    Wat een mooie reis weer. Jullie zijn toch maar boffers met al dat mooie weer en die heerlijke biertjes en wijntjes.
    Ga zo door zou ik zeggen.
    Wij gaan in september naar Frankrijk voor ons eerste grote ritje met de camper en dat vinden wij ontzettend spannend.

Groetjes van ons en tot zaterdag,

Enny en Maarten
  2. Liesbeth Rem:
    9 augustus 2012
    Leuk zo'n reisverslag. Veel plezier in Normandië. Hebben er van 15 t/m 27 juli rondgetoert en super mooi weer gehad en veel gedaan en gezien.
  3. Mariette:
    9 augustus 2012
    Heel veel plezier op jullie reizen en bedankt voor jullie uitnodiging dat ik mee mag genieten