Engeland-York

30 juli 2019 - Jedburgh, Verenigd Koninkrijk

Wat ontzettend leuk dat we zoveel reacties hebben gekregen en ook nog tips, super bedankt allemaal.

24 juli 2019 Almere km stand: 306375 Een dag eerder zijn we al op een camperplek in de buurt van Hoek van Holland gaan staan om in elk geval niet door file's enzo opgehouden te worden. Het is erg warm een deel van Nederland is al met vakantie dus er zullen er velen zijn die de stranden gaan bezoeken om afkoeling te vinden. We vertrekken al vroeg door het Westland, ook wel glazen stad genoemd. Als we aankomen in Hoek van Holland dan staat er 1 bus ernaast ligt de uitgeputte chauffeur te slapen. Inchecken kunnen we vanaf kwart over 12, er gaan enorm veel vrachtauto's en containers mee deze worden door een apart autootje de ferry ingereden.

Kw voor 3 vertrekken we en varen we Hoek van Holland uit. Het ziet er erg druk uit op het strand als we langs varen, heel logisch met dit weer! De airco is aan in de ferry en wij hebben het koud terwijl wij een vest hebben meegenomen, we gaan naar buiten waar het een stuk aangenamer is. Later gaan we weer naar binnen want midden op zee is het frisjes en we willen wat drinken en eten. Het is een lange zit maar we hoeven ons niet te vervelen. Er is van alles te doen zoals gokken, film kijken in de bioscoop, barretjes, winkelen, voor de kids is er entertainment, enz. Heel comfortabel.

Om 20.45 Engelse tijd, is een uurtje vroeger dan in Nederland komen we aan en gaat de reis echt beginnen. De afspraak is dat ik als eerste ga rijden, het is slechts 4 km naar onze camperplek maar wel met een aantal rotondes, het valt allemaal reuze mee. Na een goede nacht en ontbijt zitten we nog even gezellig op het muurtje voor de camper, onder ons staan bankjes die door dierbaren van de plaatselijke bewoners hier zijn geplaatst met de namen van de overledenen. Er lopen veel mensen met en zonder hond langs en als er een meneer ,hello my dear, tegen mij zegt dan wordt ik daar heel vrolijk van! Ik blijf nog even als eerste het linkse verkeer trotseren en stop bij de eerste de beste Lidl die we al gespot hadden toen we naar de camperplek reden. Veel nodig hebben we niet want als recht geaarde Nederlanders hebben we een leuk voorraadje eten bij ons. De prijzen zijn hier net als bij ons of zelfs voordeliger ook hier worden we blij van. Amerika was een aardige aanslag op onze portemonnee. En de pond is gunstig. Links rijden is niet moeilijk maar je moet er gewoon je aandacht bij houden en samen kijken en opletten. We rijden de A 12 op East Anglia in, het lijkt een beetje op Nederland, korenvelden, molens en water. We maken een stop aan de kust en zien er scholeksters trippelen in het slik. We blijven langs de kust en rijden graafschap Suffolk binnen, bekend van zijn schapen waarvan de typische kenmerken de zwarte kop en poten zijn en natuurlijk de witte fijne wol. Het vlees is ook heel lekker! Van de kust zien we niet zo veel omdat we er niet echt dichtbij kunnen komen vanwege de vele badgasten die verkoeling zoeken want ook hier in Engeland is het erg warm. Het is een mooi gebied met pittoreske dorpjes, we zien vakwerkhuizen, sommige liggen zo dicht langs de weg dat je ze bijna aan kunt raken. In de middag neemt Pieter het stuur over en is het zijn beurt om het linkse verkeer te trotseren. Het landschap van Norfolk (ook een graafschap, het stikt in Engeland van de graafschappen) is fotografisch mooi. De kust bij Cromer is befaamd om zijn bruine krab, het is hier minder modderig. En we zien een prachtige pier de zee insteken, helaas kunnen we geen plekje vinden waar we camper kunnen parkeren. We nemen het besluit om naar de camperplek te gaan en lekker uit te waaien en de zee in te duiken.

De volgende morgen begint Pieter met rijden en ik neem de middag voor mijn rekening. We beginnen al te wennen. We hebben nu wel de smalle weggetjes, de drukke wegen en vreemde situaties zo'n beetje gehad, denken we! In Wells nex the Sea maken we een stop, ligt aan een kleine haven en is erg druk, maar we vinden een parkeerplekje voor 4.50 pond een hele dag het kon niet per uur. We lopen langs het water en zien talloze moeders met kinderen krabben vangen, ik vraag aan een paar meisjes of zij ze ook zelf opeten, nee dus, ze verkopen ze, de meeste krabben zijn zo klein dat wij ons afvragen hoeveel krabvlees haal je daar nu af? Vervolgens lopen we het stadje in, er is eigenlijk maar 1 hoofdstraat. De Engelsen zijn ontzettend aardig komen naar je toe voor een praatje, helaas is het dialect moeilijk te verstaan. Vandaag een mannetje die in een 32 jaar oude camper rijdt, stopt achter ons terwijl wij aan de lunch zitten op een parkeerplek waar we 1 pond hebben betaald voor 1 uur. Hij is een beetje uit de tijd, oorbellen in en kettingen om, kort broekje aan, klein met grijs haar de helft van zijn tanden kwijt maar heel aardig. Hij betaald niet vindt het belachelijk dat je overal geld voor moet betalen, in Frankrijk en Spanje, daar gaat hij elk jaar voor 6 maanden naar toe, is het allemaal veel goedkoper en zoveel plaatsen waar je gratis mag staan met vaak nog voorzieningen en soms zelfs elektrisch gratis! Verder door Boston (ja ook hier bestaat die plaats) en blijven hangen in een klein dorpje Wainfleet, op de plaatselijke markt (plein) voor de overnachting. Meteen komt er een stel naar ons toe om de plaatselijke gezellige kleine pub (achter die smalle deur) aan te bevelen! Een gezinnetje, vader met dochter in een tuigje met riem, vrouw met wandelwagen en een kleine jonger daarin, komt aan de deur een praatje maken, biertje in zijn hand, is helemaal gek van de T4 heeft het zelfs op zijn arm laten tatoeëren. Een alleenstaande toren met klok die elk uur slaat en een pub voor jongelui die tot ongeveer middernacht muziek maken heel gezellig allemaal. Naast die pub is een winkel die Brandstof verkoopt, in een nisje staat de pomp, bijna vanuit de huiskamer kun je tanken! En daar staan wij tussen. We gaan de weg weer op, en tot een paar keer toe neem ik de verkeerde afslag, als ik de snelweg afga een rotonde neem zegt ons miepje de eerste afslag, zit ik op de toerit de snelweg weer op. P zegt stop en achteruit! Net als ik dat wil gaan doen zie ik politie achter ons staan toch maar gewoon doorrijden en de volgende afslag nemen, tja dan ontstaat er een conflict, ik zei toch de volgende, of rij dan ook rustig, of we halen rechts en links door elkaar! Ik net zo goed als Pieter. We rijden wel samen maar om elkaar de weg te wijzen en rustig te blijven is nog even een dingetje! Als je hier bent kun je moeilijk steeds mooi weer verwachten, dus na 2 dagen mooi en zeer warm weer hebben we regen en dat blijft zo de hele dag. In York vinden we een overnachting bij een (camping), lees huis met een groot grasveld waar aardig wat campers op kunnen, we kunnen ons toilet legen water tappen en waar je staat je vuilwateremmer weg laten vloeien maar verdere voorzieningen zijn er niet. Het is 15min fietsen naar het centrum wat met fietspaden heel goed te doen is. Betalen cash 16 pond voor 2 nachten, geen bonnetje.

"28 juli 2019. Waar de Ouse en de Foss samenkomen ligt York een vestingstadje en een  van Engeland's mooiste historische steden. Met een geschiedenis van meer dan 2000 jaar. Het is droog en 18gr, op ons gemak fietsen we naar het Centrum van York, wat vrijwel autovrij is. We maken de fietsen vast aan een hek en beginnen met een koffie en iets lekkers erbij. Ook hier is het blijkbaar vakantietijd want het is stik druk je kunt er bijna over de hoofden lopen. Voor de grootste Middeleeuwse Gotische kathedraal (the Minster) van Noord-Europa staat een ellenlange rij. Het oude centrum heeft 4 stadspoorten en is nog voor een gedeelte ommuurd. Meteen wordt er een praatje met ons gemaakt, en verteld waar we zeker niet aan voorbij moeten gaan. Dat is de Shambles een zeer smal straatje met allemaal oude winkeltjes voorheen slagerijen wat hier en daar nog te zien is. We slenteren door die oude straatjes, hier hebben ze nog sluipsteegjes (snickelways), met aparte namen zoals Lady Peckett Yard en Mad Alice Lane, en lopen over de Newgate Market een dagelijkse markt, naar de VVV. Dan door naar het station waar het grootste treinmuseum van Europa is, hier staan tientallen loc's en treinstellen. Er zijn overal zulke leuke kleine stalletjes om te eten en te drinken. maar wij zijn toe aan een burger in dit museum, als we het bestellen zegt de jongeman dat hij de chef kok zal vragen het te maken, we bestellen een biertje/wijntje maar dat hebben ze niet, de manager (een jonge vrouw) komt erbij en zegt dat ze het gaat regelen. De vrouw achter de kassa begreep er niets van toen ik haar uitlegde dat we eerst onze burger kwamen afrekenen en later het bier en de wijn. Wij verkopen dat niet zei ze! Maar na 10 minuten kwam de manager met bier en wijn! hoe leuk is dat? De cassierre was zo enthousiast dat ze wel een paar x kwam kijken of we het naar onze zin hadden! Overal zie je de verering van de Poppys (gesneuvelde veteranen), bij elk monument, (er zijn er velen), staan klaprozen! Ook onderweg zijn we er al aardig wat tegen gekomen. York heeft nog steeds 3,4 km aan vestingwallen er is een wandeling die ongeveer 2 1/2 uur duurt. Je komt dan 45 torens tegen. bij een van die torens, nemen wij de trap naar de wal om van daaruit naar het centrum te lopen, waarbij we een bijzonder uitzicht op de kathedraal en de stad hebben, gelukkig onze fietsen staan er nog. Terug bij de camper laden we meteen de fietsen op het rek want we zien de bui al hangen! En ja hoor op tijd binnen! Een ontzettende mooie ontspannen stad is York.

We gaan van de kustweg af  door natuurgebieden ri het Noorden, het voert ons door smaller dan smalste weggetje, maar dat zullen we nog wel veel vaker tegen komen. Om een plekje voor de nacht te vinden is niet heel gemakkelijk maar uiteindelijk blijven we in Corbridge op een parking (no cooking no fire and no overnight stay) staan. Als we over de brug lopen zien we een man tot zijn middel in de rivier staan vissen op zalm. We slenteren het stadje in en doen bij de plaatselijk Coop wat boodschapjes en slapen prima.

De eerste week zit erop en gelukkig tot nu toe ongedeerd, tot de volgende, xxx J/P

1. Abe:
    30 juli 2019
    Geweldig... Jullie hebben de smaak weer te pakken. Leuk om te volgen en te lezen....
  2. Corrie Nowee:
    30 juli 2019
    Weer genoten van jullie reis.Veel plezier verder
  3. Ad Mutsers:
    30 juli 2019
    Engeland is echt anders dan het vasteland. Mooie foto's en jullie ontmoeten weer typische mensen.
  4. Henny van der Velden:
    30 juli 2019
    Ha gezellig weer een blog van jullie te lezen. Ja dat links rijden is nog wel een dingetje, weet dat nog van vroeger. Die temperatuur om jaloers op te worden het blijft hier maar zo warm.
  5. Mariette:
    30 juli 2019
    GEWELDIG, ik ben weg van Engeland, geniet hier maar echt van, lieve groetjes Mariette 👍🙋‍♀️😘
  6. Joop:
    30 juli 2019
    Jolly good time you both have overthere. Enjoy your stay and thanks for the locpicture 🇬🇧🚂.
    Oh yes, remember the driver is always right, because he has to make the decisions to avoid trouble. And afterwards you can always discuss the situation. Much safer.
    Bye bye.
  7. Dick en Sien:
    30 juli 2019
    Zie dat jullie alweer genieten. Nog veel plezier saampjes.
  8. Lpc Willemen:
    30 juli 2019
    Dat spoorwerkers museum ziet er supergaaf uit, Engeland heeft destijds voorop gelopen met deze Locs, fijn vervolg van de reis.
  9. Riekie Gerrits:
    Hoi Jeanne en Pieter.
    Jullie zijn weer op pad wat een
    mooi verhaal zo beleef je nog eens wat , geniet van al het moois !!!
    Wens jullie een mooie reis en wees voorzichtig met dat links reiden
  10. Marja:
    31 juli 2019
    Leuk weer hoor! Tja... dat links rijden hè, dat is best wennen en misschien ook als je weer rechts moet rijden in NL. Veel plezier en hopelijk wordt het weer beter!
  11. Anja:
    31 juli 2019
    Hi. Zat al te wachten op het eerste deel; was even benieuwd hoe jullie precies reden. Gezien nu. Voor de rest meekijken! Heel fraai daar en ook nog genoten van York. Succes verder en het weer; ach dat hoort bij Engeland. Gr.
  12. Elly Smulders:
    Hoi Jeanne en Pieter,
    Wat een heerlijk verslag weer! Wij vinden Engeland ook zo'n heerlijk land. Geniet maar lekker verder en we kijken uit naar verslag deel 2!
    Xxx
  13. Ellen:
    1 augustus 2019
    Leuk weer, kan niet wachten op hoofdstuk 2 😁
  14. Nel Spies:
    3 augustus 2019
    Hoi,hoi,
    Gezellig weer jullie reisverslag te lezen.
    Fijn dat het anders rijden al went,ook het weer aardig
    goed,

goed,bijons gelukkig wat koeler

Hoi,hoi,
    Leuk jullie reisverslag weer te lezen,fijn dat het anders rijden
    went.Rustig blijven is een makkie toch.
    Mooie foto,s.Fijn dat de temperatuur aardig meewerkt.

Heel veel plezier nog ,en tot het volgende blog.
    Greatings Tiest en Nel.