Schotland

5 augustus 2019 - Pitlochry, Verenigd Koninkrijk

Ha familie vrienden en volgers,

30 juli ’19. Van Corbridge rijden we eerst naar Hadrian’s wall, Keizer Hadrianus van Rome (117 tot 138 na Chr) liet de 117km lange muur, van steen en plaggen, over de gehele breedte van Groot-Britanië bouwen dat als doel had om de Romeinse noordgrens te beschermen tegen  binnenvallende stammen, de barbaren! Wat is een barbaar? Ik zoek het op, dat is een volk dat niet hetzelfde leeft als een volk dat zichzelf “beschaafd” vind! Maar de zogeheten Barbaren dachten net zo negatief over de volken die hen zo noemden!  Hadrianus opvolger Antonius Pius herhaalde dit vanaf 142 na Chr. door de Antonine Wall (Schotland) aan te leggen. Vanaf de Noordzee tot de Ierse zee. Om dezelfde redenen als de muur van Hadrianus is gebouwd.  Deze ligt noordelijker en zullen wij zeker ook bezoeken als we daar in de buurt zijn. Engeland kent vele wandeltochten en de trektocht Hadrian’s Wall Path (140km) is blijkbaar een pad die graag bewandeld wordt, want ondanks dat het pijpenstelen regende zagen we veel wandelaars over het pad lopen. Het leek ons een soort van pelgrimstocht maar waarschijnlijk is het gewoon fijn als je van wandelen houdt en dat over een aantal dagen doet. Het gaat vaak over de grond van eigenaren, trapjes over de muurtjes en hekken  brengen je over heidevelden, grasland door heuvels, weilanden, en eindigt in de kwelders van Solway Estuary. Het hoogste punt is 325m. Hele stukken muur zijn compleet weg  deze zijn gebruikt voor het bouwen van huizen. Onderweg heb je veel b&b’s waar de wandelaars zich kunnen onderdompelen in de gastvrijheid van dit volk.

Onderweg zien we borden met de optimistische teksten zoals, “ 75 doden gevallen door te hard rijden”, en de politie rijdt in onopvallende auto’s”. Wij hebben inderdaad al gemerkt dat er zeer hard en onverantwoord wordt gereden. De smalle, bochtige en onoverzichtelijke wegen lenen zich daar echt niet voor en dat ze “heer” in het verkeer zijn hebben we ook nog niet echt gemerkt.

Als we Jedburgh (Schotland) inrijden zien we meteen het geraamte van de Abbey. Het is een 12-13e eeuwse abdij. Geregeld vonden er overvallen plaats dan door de Engelsen en dan weer door de Schotten, de onderlinge verhoudingen lagen altijd al schreef, waardoor in de periode van 1540 - 1550 de ondergang van de abdij is begonnen daarbij geholpen door de reformatie. Het dakloze kerkgebouw is nog overeind gebleven en is nog tot 1875 als parochiekerk gebruikt.

Legende: In 1285 huwde Alexander 111 zijn 2e bruid koningin Yolande de Dreux in deze Abbey, een geest die bij dit huwelijk verscheen kondigde de dood van de Koning aan. Het jaar daarop stierf hij!

We lopen de VVV binnen en worden hartelijk ontvangen, we staan 20 minuten later met een dikke stapel boekjes, een sticker en een Schotse pet (voor Piet) weer buiten, leesvoer over wat we in heel Schotland kunnen doen en zien. Ze heeft ons de camperplek gewezen vanuit het raam daar blijven we met nog een aantal anderen voor de nacht. Het stortregent een heerlijk en knus geluid zo op ons dakje waar we maar net een 1/2 meter onder liggen. Na het ontbijt weer verder en niet veel later rijden we Engeland binnen waar we Berwick Upon Tweet een Garnizoensstad en nog volledig ommuurd èn de meest Noordelijke stad van Engeland bezoeken. Als we eindelijk een plekje voor de camper hebben gevonden gaan we het stadje in en lopen naar de 3 bruggen die naast elkaar over de rivier de Tweed zijn gebouwd, de Berwick Old Bridge van 1611-1634 - Royal Tweed Bridge van 1925 -1928 om het vele verkeer te ontlasten van de oude brug en een spoorbrug.  We doen boodschappen in een plaatselijke supermarkt en rijden de parking op die tevens de border tussen Engeland en Schotland is, er zijn nog duidelijke resten over van de muur en toren.  In het vissersdorp Eyemouth maken we een stop, het stinkt er gruwelijk naar rotte vis een lucht die in  onze kleding blijft  hangen want de rest van de dag ruiken we niets anders meer! Er komt net een vissersboot aan en ramt een andere vissersboot bij het aanmeren! Er wordt flink gescholden maar achteraf valt het nog mee.

Aan zee in  North Berwick is een camperplek. Het toeval wil dat we net naast Nederlanders staan die ons herkenden van de camperplek in York waar zij ook stonden. Ik had ze helemaal niet gezien daar! Tussen witte grote campers valt deze blauwe natuurlijk wel op. De zon is vanmiddag doorgebroken en de temperatuur is heel aangenaam. We blijven hier 2 dagen en maken een mooie wandeltocht naar het centrum waar 2 kringloopwinkels zijn, Pieter in zijn element, we drinken koffie met gebak, een hartstikke leuk plaatsje met zandstrand, kinderen die zeilles krijgen en de bootjes de zee in moeten trekken, een kleine haven, een tent met informatie. Toeristisch dus maar wel gezellig. Over het strand en door het water lopen we op onze blote voeten naar de camper. s’Avonds gaan we wanneer het eb is nog een heel eind het wad op.

2 augustus ’19   Edinburgh staat op de lijst dus wij die kant op, in steden willen wij graag een camping, na een aantal campings hebben we het wel gehad, vol, vol vol, nog geen klein plekje voor ons en als we vragen het toilet en vuil water te mogen legen is het meteen nee of  ( 30 tot 50 pond betalen) we willen er best wat voor neer tellen hoor maar dat is belachelijk veel! De toon is ook niet echt aardig. Nou dan hebben wij het al gehad en trekken we verder. Onderweg zien we een dixie, dus we raken het wel kwijt.

Net buiten Crieff gaan we kijken waar Pieter zijn betaalbare favoriete whisky vandaan komt, Famous Crouse (beroemde korhoen).  Dit is de oudste én nog werkende stokerij van Schotland  hier werd in 1860 voor het eerst whiskey gemixt, de blended.  De beroemde blend  Famous Crouse kwam in 1896 tot ontwikkeling, de rode korhoen werd een wereldberoemd label en merk. Deze blend wordt gemixt met 5 single malts, te weten: the Macallan, the Highlandpark, the Glenrothes, the Glenturret, en een geheim gehouden single malt. Wereldwijd worden er 43 miljoen flessen per jaar verkocht.  Het nieuwe embleem werd getekend in kleur door een plaatselijke kunstschilder in 1972. In deze kleine whisky distilleerderij wordt nu alleen de single malt gestookt genaamd the Glenturret. Het beeld van de kat (Towser) die van 1963-1987 leefde en als beeld voor de ingang staat was een kampioen muizen vanger, hoe ze het hebben geturfd weet ik niet maar het waren er 28.899!  Hij heeft het boek of Guinness gehaald.

Als je een rondreis maakt door Schotland moet je natuurlijk wel door de Highlands rijden een heel bergachtig gebied die de helft van Schotland beslaat, hier komen we regelmatig de Whisky, Outlander en Kastelentour tegen! De cultuur van de Highland games, doedelzakmuziek en de geruite kilt komen hier ook vandaan!  We rijden nu eens met regen dan weer met het prachtigste weer van de wereld door deze hoogvlakten met langgerekte dalen en meren wat adembenemend mooi is maar degene die rijdt moet echt goed opletten! In Pitlochry blijven we een paar dagen.  Zaterdagavond is onze stapavond en in elk dorp is wel een pub met muzikanten!

Zondagmiddag, wanneer de regen gestopt is, gaan we een flinke wandeling maken waarbij we ook nog even de town Trail meepakken. Via het gezellige pittoreske stationnetje naar de dam over de rivier de Tummel waar een zalmtrap is gemaakt, uiteraard geen zalm gezien en lopen over de Iron Suspension Bridge, dit is een hangbrug die zo erg schommelt dat je er bijna zeeziek van wordt, weer terug naar de camper. We hebben het droog gehouden, de temp blijft rond de 20gr.

Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties en bijdrage, top

tot de volgende J/Pxxx

1. Petra dragstra:
    5 augustus 2019
    Weer een top-trip. Krijg heimwee naar de Scottish.
  2. Joop:
    5 augustus 2019
    Mooie foto's en dito verslag. Lijkt mij een geweldige natuur daar en stil. Mazzel tot de volgende x.
  3. Abe:
    5 augustus 2019
    Weer leuk geschreven en leerzaam.
    Goed gaan en doorgaan...!
    Geniet ......
  4. Dorian:
    5 augustus 2019
    Geweldig Jeanne, verhaal en foto's.
  5. Iefke en john:
    5 augustus 2019
    klasse jeanne en pieter geweldig mooie fotos en een prachtig verslag
    super jeanne
    wij hebben weer genoten
  6. Dick en Sien:
    5 augustus 2019
    Mooie foto's en een prima verslag. Nog veel plezier saampjes.
  7. Ellen:
    Wanneer de volgende 🤔
  8. Mariette:
    6 augustus 2019
    Wat een prachtige foto’s en een geweldig verslag, geniet maar verder, tot de volgende keer, groetjes 💐🙋‍♀️👍
  9. Dirkje:
    6 augustus 2019
    Prachtig reisverslag, geweldige info erbij. Ik ben gek op geschiedenis en heb genoten van je verhaal en foto's. Wist je dat Hadryans wall voornamelijk tegen de Picten gebouwd was. Zij zouden de latere Schotten worden. Fijne reis verder.
  10. Will:
    6 augustus 2019
    Heb weer genoten van jullie verslag en mooie foto`s , nog een fijne reis samen
  11. Nel Spies:
    Hey,hey

Leuk zo in de achtertuin mee te reizen en de historie te lezen en zien.Zo beleef je op afstand nog eens iets!
    Veel reisplezier,en let goed op jezelf.

Grts Nel.
  12. Elles:
    6 augustus 2019
    Leuk jullie reisverslag! Ik krijg gelijk zin om ook eens naar Schotland te komen . Zeker ook omdat mijn betovergrootvader daar vandaan komt! Sir John Gordon Henderson of Gersay of Nottingham. Zou wel eens willen zien waar mijn roots liggen !!!! :) Veel plezier nog en tot gauw ziens!!
  13. Anja:
    7 augustus 2019
    Duurde even maar helemaal bij nu. Groetjes!
  14. Cor:
    8 augustus 2019
    inmiddels gelezen, mooi reisverslag. Zo doorgaan.
  15. Jacqueline:
    10 augustus 2019
    Echt leuk mam, om die verslagen te lezen, je kunt de sfeer gewoon "proeven" en Pieter; je foto's zijn geweldig! Ik kijk alweer uit naar het volgende avontuur, rij voorzichtig en vooral lekker genieten😘