Bulgarije en Roemenië

25 oktober 2016 - Sarmizegetusa, Roemenië

Beste medereizigers, dit is weer een lang verslag, helaas kunnen we het niet korter maken, er is zoveel te zien en het is allemaal zo mooi en vaak interessant dat we jullie dat ook weer niet willen onthouden. Dus we hopen echt dat jullie ook dit keer weer genieten. En natuurlijk bedankt voor de vele leuke reacties echt hartstikke tof. Na een kilometer niemandsland komen we aan de Bulgaarse grens, we geven de paspoorten en ook hier moet de schuifdeur open en wordt er naar binnen gekeken, waarom kijken ze niet achter de deur waar het toilet zit of boven in het bed? Noemen ze dat controle????? De km stand staat op 233611. Bij het eerste benzinestation, in Lyaski, die we tegen komen kopen we een vignet 20 lev is ongeveer 10 euro voor een week. We rijden door een prachtig ruig gebied langs de rivier de Mezra naar het wintersportplaatsje Bansko wat op een hoogte van 1000 km ligt en in het Piringebergte, de top is 2914 m. Het is een leuk stadje waar we even rondwandelen, er wordt flink aan de weg getimmerd vwb de wintersport, wil je investeren dan kun je een leuk appartementje kopen vanaf 20,000 eu. Er zijn veel sportwinkels en cafés en ze zijn druk met de bestrating bezig.Het kerkje Sweta Troitsa (heilige Drievoudigheid) uit 1935 werd gebouwd als een stil protest van het hele dorp tegen de Turkse onderdrukker. Achter een grote stenen omheining werd dit kerkje gebouwd, de stenen toren diende als uitkijkpost. Er zijn veel iconen en houtsnijwerk die werden bijgedragen door de plaatselijke kunstenaars. Helaas mochten we hier geen foto's maken. In Rakitovo overnachten we, met goedkeuring van onze buren mochten we op de stoep staan voor het vergane monument. Als Pieter de volgende morgen zijn rondje om de camper loopt ziet hij een lekke band. Blijkt een spijker in te zitten. Deze laten we onderweg in Pazardzjik plakken voor 7,00 euro. Vanaf hier gaat er een kaarsrechte weg door het vlakke land naar Plovdiv. Als we een leuk op een kasteel lijkend restaurant zien stoppen we voor een lunch. We zijn de enige gasten in een grote zaal met ruige flinke tafels, we krijgen gegrilde kip, tomaat, komkommer met kaas, en brood er is geen spijskaart. De man verteld dat er niets te verdienen valt zijn benzinestation is over en het restaurant loopt niet, de regering is maffia, hij is ooit in Alkmaar geweest, zijn vrouw is lief. We geven maar een flinke fooi want waar eet je nog voor 10,00 eu samen met een flinke kop thee erbij?   Rozena ligt op weg naar de Rozenvallei hier doen we wat inkopen in het plaatselijk kleine supermarktje, ongelooflijk wat je hier allemaal kunt kopen ook op huishoudelijk gebied zoals potten pannen borden bestek emmers enz, de volgende morgen haal ik nog een vers broodje. De Rozenvallei ligt in het hart van het land we rijden door de plaatsjes Sopot, Rozina en in Klisoera maken we een stop om even rond te kijken, het regent en dan is alles een beetje naargeestig, we gaan het kerkje in ook hier weer iconen, ik steek een kaarsje aan voor mijn overleden vriendin. Als Pieter vraagt of hij foto's mag maken schud ze nee, maar even later blijkt dat het ja is, want ze laat hem zien dat hij het wel mag! Dus als het ja is knikt men nee en andersom!!!! Dit plaatsje is beroemd geworden door de aprilopstand van 1876 tegen de Turken. Omdat ze geen wapens hadden hebben ze van kersenhout een kanon gebouwd. Als vergelding hebben de Turken toen het stadje platgebrand. Van rozen zien we niet veel maar het is ook niet de tijd, daarvoor moeten we in mei-juni zijn. De kostbare rosa damascena groeit hier in het hart van het land. Deze rozen leveren per jaar zo'n 1 miljard rozenblaadjes op. Een pluk(st)er plukt per dag ongeveer 35 kg. Voor het destilleren van1 gr rozenolie zijn 4 kg rozenblaadjes nodig. Deze olie is een verplicht ingrediënt voor de duurdere parfums om deze geur stabiel te houden. In mei en juni worden er veel feesten gehouden rond de oogsttijd en wordt er een Rozen-koningin gekozen. Om half 4 rijden we Sofia, de hoofdstad binnen en zoeken de parkeerplaats(Campercontact) waar we kunnen overnachten. Er is bewaking dag en nacht en kost slechts 15 lek per 24 uur. De volgende dag halen we eindelijk de fietsen weer eens onder de beschermhoes vandaan en fietsen om half 11 naar het centrum. Deze stad is verschillende keren verwoest geweest dus er zijn niet echt heel oude  monumenten maar wel veel hele mooie. We beginnen vlakbij de parkeerplaats waar zich het Cultuurpaleis bevindt dit is een van de weinige gebouwen die overgebleven is van de socialistische architectuur. Op het Alexander Nevski-plein staat de gelijknamige Kathedraal deze werd gebouwd als symbool van de overwinning in de Russisch-Turkse oorlog (1877-1878).De Russen schonken achtenhalve kilo goud voor de ( hoogste) koepels van de Kathedraal de koepels daaronder zijn van koper. In de klokkentoren hangen 12 kolossale klokken waarvan de grootste 12 ton weegt. Binnen, helaas geen foto's, zien we 2 preekstoelen, vloermozaïeken, prachtige iconen en fresco's, marmeren pilaren, veel houtsnijwerk, het is een weelderige kerk. We passeren 2 grote leeuwen die het graf van de onbekende soldaat met de eeuwige vlam bewaken. Twee gigantische monumenten komen we tegen ter eren van de Russen die de Bulgaren bevrijdt hebben eerst van de Turken (1878) en later van de Duitsers (1944). Op het Largo staan hoge monumentale gebouwen waaronder die van de voormalige communistische partij. Na de omwenteling werd in de zomer van 1991 dit gebouw bestormd door woedende inwoners die het gedeeltelijk in brand staken. De bevolking moest elke maand "vrijwillig" bijdragen van hun karige loon, voor de bouw van dit gebouw. Het Largo en Demokratsijaplein waren ook in het verleden het toneel van de patserige 1 mei parades. We hebben alle langrijke gebouwen, voor zover wij dat hebben gelezen, gezien en het ligt vrijwel allemaal bij elkaar in de buurt. Een leuke gezellige stad die niet al te druk is met prachtige mondaine winkels. In de volkswijk, met de uitbundige markten, de goedkope winkeltjes en de eetstalletjes, hebben wij heerlijk gevulde paprika's gegeten. Je kunt vanuit Sofia over een goede snelweg richting Varna. Bij Lucovit gaan wij eraf om vervolgens naar Karlukovo te gaan, volgens het Finse stel die we onderweg zijn tegen gekomen mogen we dit niet missen. De "Eye’s off God", een grot. De schaapherder zit met zijn schapen en 6 honden lekker van het zonnetje te genieten, als wij de auto neer zetten komen de honden ons een bezoek brengen, het eten is niet aan te slepen, ze zien er bar mager uit, een van de honden hapt het zo uit mijn handen en raakt mijn vinger, gelukkig alleen blauw en niet open. We gaan de grot in en het is inderdaad bijzonder fraai, als je naar boven kijkt zie je de gaten en ja die lijken sprekend op ogen! Je mag er gratis in ook heel bijzonder. In een klein gehucht Kravoder vinden we een plek voor de nacht. Je moet het wel zelf zoeken want campings of camperplekken zijn hier niet in het noord westen. Het is beslist geen toeristisch gebied en heel dun bevolkt zoals we zien aan de wegen die zeer slecht zijn behalve dan de doorgaande weg die redelijk is. In de stadjes, dorpjes en gehuchten is de bestrating abominabel slecht, enorme gaten iedereen rijdt zigzaggend om ze te ontwijken. Veel regen gehad vannacht maar nu droog en slechts 12 gr bewolkt zo vertrekken we over de E79 richting Belogradchik, hier zien we de indrukwekkende rotsformaties  van 200 meter hoogte wat eruit ziet als stalagmieten of obelisken, ze hebben ook namen bv "rots van de hond", "de olifant" en "de non", de legende verteld dat ze in steen veranderde toen ze zwanger zou zijn! We rijden nog naar boven om het fort te gaan bekijken maar de mist is zo dicht dat als we uitstappen niets zien, verspilde moeite dus we gaan terug naar de E79 en vervolgen onze weg naar Vidin hier slaan we rechtsaf richting Lom waar we met de pont over de Donau, Roemenië in willen gaan. Als we daar aankomen blijkt er helemaal geen pont te varen en moeten we terug van waar we gekomen zijn, Vidin. Hier gaan we de Donau over via de tolbrug, kilometers lange rijen vrachtauto's staan er, gelukkig voor ons kunnen wij vrij snel, half uurtje, Roemenië in, Tol is 6,00 eu. Bulgarije is een prachtig land met hele mooie natuur, bergen, meren, vlaktes, bossen, zee. Skiën, bergbeklimmen wandelen enfin van alles wat, maar het is een vreselijk arm land wat je goed kunt zien aan de inwoners, de graatmagere beesten en wat we hebben gehoord. Het is voor ons spotgoedkoop, een kar boodschappen met drank, vlees en alle levensbehoeften die we nodig hebben betaal je ongeveer 30,00 eu. De diesel is gemiddeld 90 eu ct., aan de bestrating moet nog veel gedaan worden alhoewel de doorgaande wegen redelijk tot goed zijn.

Roemenië.   9 kilometer verder is het Minastirea-Maglavit zie Campercontact waar we mogen overnachten bij de Nonnen, weliswaar op de parkeerplaats maar toch? De volgende dag gaan we even naar de doorlopende dienst, het is een komen en gaan van mensen, wij doneren wat geld en gaan weer verder. We kopen een vignet, 3,00 eu. We krijgen een bonnetje dat is hetzelfde zeggen ze! Het is mistig we tikken Orsava in, het is zondag dus een vrije dag dat is te merken want we zien veel mensen langs de kant van de weg kletsen, voor hun huisje zitten en lopen, elk dorp heeft wel een markt. Groenten, fruit, kledng, kippen met samen gebonden pootjes, stukken vlees aan de haak in de open lucht, nou ja eigenlijk is er van alles te koop ook kun je alvast je eigen grafsteen laten maken. Over een mooie weg, gefinancieerd door Europa, rijden we voorbij een stuwdam, het breedste gedeelte van de Donau, naar Orsava en vandaar naar Dubova, een paar kilometer voor Dubova zien we een uit de rotsen gehouwen mannenkop, Koning Decebel (de laatste koning van de Dakers), deze kijkt uit over de Donau naar Servie die aan de overkant ligt. Băile Herculane ligt aan de DN67D, die via het dal van de Gerna (rivier) naar Tarcu Jiu loopt. Dit is een kuuroord die in de 19e eeuw allure kreeg vanwege Keizerin Elisabeth die hier kuurde in 1887. De oude gebouwen staan er nog steeds helaas in verregaand verval. Het is een prachtige route die ons langs de warmwaterbronnen voert in het Gernadal. We overnachten bij een hostel in Baia Arama. De volgende ochtend rijden we de verkeerde kant op om de "brug van God" te vinden. Na 14 km nog niets gevonden en maar weer terug, wat blijkt? Als we rechtsaf waren gegaan dan hadden we na een paar honderd meter de afslag naar  Panoarale gevonden! Soms zijn we ook niet echt lekker bezig, het kost ons een klein uurtje want deze wegen schieten ook niet op met slecht wegdek, veel bochten, lopende schoolkinderen en schapen op de weg. Maar we vinden hem, het en is een natuurlijke stenen brug. Deze wordt zo genoemd omdat er veel ongelukken zijn gebeurd maar nooit met dodelijke afloop. Vanaf Petrosani over de E79 zien we een grote verandering, de weg is fantastisch, geen vuilnisbelten of loslopende honden over de weg, we maken een stop bij de Asci camping in Sarmizegetusa. Een lekkere relaxte boeren camping waar de honden en katten vrij rondlopen, we zijn de enige bezoekers en hebben het rijk alleen, Xanti is de hele dag de hort op en kan het redelijk met de honden vinden, met de kat minder!  Morgen hopen we Hongarije te bereiken.  Jullie allemaal weer een hoop te lezen en te kijken, doe het maar wanneer je er zin in hebt of wanneer de verveling is toegeslagen, kijk maar..............................

Groetjes van ons J/P

1. Elly Smulders:
    25 oktober 2016
    Hallo Jeanne en Pieter,
    Oh, wat krijg ik weer camperkriebels als ik jullie avonturen lees; ik kijk al uit naar de volgende episode!
  2. Ellen:
    26 oktober 2016
    Krijg zin in vakantie met een camper....
  3. Daphne:
    26 oktober 2016
    Mooi verhaal weer!! Wat zijn jullie toch goed voor de mensen en dieren onderweg.
  4. Ad Mutsers:
    26 oktober 2016
    hele mooie foto's. Het ziet er geweldig uit.
  5. Marianne de jong:
    26 oktober 2016
    Wat weer een enorm verhaal, met mooie foto,s er bij. Het is zo veel dat ik het zeker nog eens een keer gaat lezen, want kan alles niet onthouden in een keer. hahahahahah
    Wens jullie verder nog een goede reis verder, en een lieve groet van mij uit een nog steeds lekker gezellig Albir.
  6. C. Hutting:
    28 oktober 2016
    Nou nou wat een mooi verhaal weer en wat zien jullie toch veel. Goeie reis verder.
  7. Mariette:
    30 oktober 2016
    Helemaal geweldig weer, ik geniet met volle teugen iedere keer weer, lieve groetjes Mariette XXX
  8. Dick:
    31 oktober 2016
    Alweer een prachtig verhaal en mooie foto's.
    Je schrijft geweldig!