ALTEA, EUROPAREIS DEC 2012

18 december 2012 - Altea, Spanje

Zondag 16 december - Het is somber en bewolkt 10 gr als we rond 11.00 uur vertrekken, we rijden op de CR 6311 een kilometers lange rode weg naar Villaneueva de La Fuente, niets te beleven dus rijden we door en gaan de CM 412 op een prachtige groene vallei aan weerszijde bergen, zodra we in de provincie Albacete komen wordt de weg slechter en rent er zomaar een hert de weg op, Het beest gaat steeds harder rennen, ongewild jagen wij hem op terwijl we steeds langzamer gaan rijden want een hert op de auto? Met de kerst voor velen misschien wel een lekkernij, maar nee wij kopen wel iets in de supermarkt. Gelukkig zien we hem het bos inrennen, gered dus. Het verbaasde ons al dat we in zo'n enorm land zo weinig wild hebben gezien. We gaan de N 322 op naar Alcaras, op het mooie Plaza Mayor staan de Tardon en de Trinidad toren broederlijk naast elkaar.                                                      De Tardonkerk is geopend en er is ook een museum bij. Hier staan veel Heiligen die met de feesten op de schouders van de sterke mannen gedragen worden. Het is een leuk dorpje met zeer smalle straatjes en traditionele  huisjes, het ligt tegen een berg met oude ruïnes van een kasteel.  De tapijtindustrie is verdwenen maar in het kleine informatie winkeltje konden wij het handwerk nog bewonderen. Verder gaan we nog hoger de bergen in tot wel 1300 mtr, zo rijden we op asfalt en ineens veranderd het in een bergpad, je kan niet harder dan 10 tot 15 km per uur.  Lachen want er staan bordjes langs de kant, verboden in te halen:-) Het is er zo smal dat je blij bent geen tegenligger tegen te komen. We zijn gelukkig alleen  op de weg. Het lijkt of we op de maan zijn beland zo ziet het landschap eruit. Dat veranderd in een bos van naaldbomen, als we nog hoger komen we zien schapen en klipgeiten op de weg. We zijn in de Sierra de Segura op een hoogte van 1430 mtr. Blij zijn we als de weg eindelijk weer een asfaltlaagje heeft na 47 km. We duiken naar 1000 mtr en rijden naar de bron van de Rio Mundo, de rivier ontspringt als een waterval in de Cueva de Los Chorros en stort zich van 80 mtr hoogte van de rotsen omlaag naar een bron.                                                                                                                                                                                       We gaan naar Altea via de korte weg die duurt wel een half uur langer maar een prachtige rit door bloeiende groene valleien en spectaculaire gebergtes en het voelt goed om via de 332 Altea binnen te komen en thuis te zijn.                                               Na een prachtige reis van dik 5000 km gaan we hier de komende weken de feestdagen doorbrengen en eens heerlijk uitrusten! De volgende dag is het heerlijk warm, de zon op het balkon, wandelen langs de boulevard en lekker eten bij Jacquiline en Bert. We zijn er na al die regen ook wel aan toe.

tot over een paar maanden, groetjes J/P

1. Dorian:
    18 december 2012
    Wat een prachtige reis tot nu toe. Fijne vakantie in Altea.
    Groetjes, Dorian
  2. Jackie:
    18 december 2012
    Home sweet home, nu lekker vakantie vieren!
    Toch goed gelukt die foto van dat hert.
  3. Ellen:
    18 december 2012
    Oh heerlijk in het zonnetje :-)Wij moeten nog even wachten.
    Grtjs. Ellen
  4. Ad.de roos:
    18 december 2012
    Pieter en jeanne tijd voor een dommeltje
    rust nu maar leeker uit
    Groetjes
  5. Anja:
    Hoi zusje en Pieter,

Welkom thuis zou ik zo zeggen en ja dan heb je tijd nodig om alles te laten bezinken want steeds komen er weer momenten voorbij van oh ja enz. Vanaf de grens met Portugal begint het ook bij mij weer helemaal (van binnen althans) te borrelen en knap die foto van het hert! Rust lekker uit en fijne tijd; hou het gezond en dank dat wij jullie reisplezier mee mochten beleven. Lieve groet van zusje en zwager
  6. Marja:
    19 december 2012
    Welkom thuis in Altea! Mooie reis, hoor! Geniet nu maar lekker van je rust!
    Ik wens jullie fijne kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2013!
    Liefs en knuffel voor die kleine!
  7. Sylvia Lefering:
    19 december 2012
    Fijn dat julie de feestdagen "thuis" doorbrengen. Wens jullie fijne feestdagen toe en een goed uiteinde.
  8. Margot:
    19 december 2012
    Hele fijne feestdagen en een gezond 2013!
  9. Will:
    Hoi Jeanne en Pieter,
    Ook van ons een welkom thuis, wat een reis hebben jullie gemaakt, geweldig!!! geniet lekker in Altea, maar dat zal geen probleem zijn, hele fijne Kerstdagen en voor 2013, gezondheid,mooie reizen,liefde en vriendschap en een dikke kus.
    John en Will
  10. Wim en Riet:
    20 december 2012
    hai Jeanne en Pieter

bedankt voor jullie geweldig reisverslag en waar gaat de volgende trip naar toe ?
    misschien Toscane, wij zitten daar eind April
    verder nog fijne kerstdagen en een gelukkig 2013 toegewenst
  11. Els:
    22 december 2012
    Eventjes rust en dan gaat de reis weer verder.
    Wij hebben genoten van jullie verslagen en niet in het minst van jullie mooie foto's!!!!
    In stilte hebben we de reis meegemaakt.
    Nu dan heerlijk in je eigen huisje, op het balkon dat, zoals altijd, lekker in de zon ligt.Beter daar dan hier, want hier regent het en is het 10 graden. Zoals zo vaak: echt hollands weer.
    Geniet van deze tijd, gezellig met de kinderen om je heen.
    Hele gezellige kerstdagen en een goed uiteinde en een nog beter begin gewenst!
    Liefs
  12. Vd heuvel:
    23 december 2012
    piet en jeanne ik heb de site gevonden en kan jullie nu volgen.
    rutas de amantes
    richard
  13. Carry:
    26 december 2012
    hoi sjaantje en pieter, weer veel meegemaakt onderweg en nu eindelijk weer thuis en gelijk zon! niet te geloven dat in altea altijd de zon schijnt...
    lekker rusten dus op het balkonnetje
    liefs, car
  14. Iefke en john:
    27 december 2012
    Wat een geweldig mooie tijd hebben jullie doorgebracht.
    Heel byzonder met een hert als "lifter" langs de weg, maar konijn is ook wel lekker met de kerst!
    Bedankt dat we deze grandioze trip op deze manier met jullie mochten delen.
    Een heel gelukkig en gezond 2013!

Groetjes van ons allen!
  15. Janneke en Onno:
    27 december 2012
    Geniet van de rust en elkaar.
    Energie opladen voor de vervolgreis
    We wensen jullie fijne weken in Altea en wensen jullie
    samen een gelukkig en vooral gezond 2013.
    Liefs de Schutjes