ALTEA 5, EUR.REIS JANUARI 2013

5 januari 2013 - Altea, Spanje

Hallo volgers.

Een leuke jaarwisseling gehad? Wij wel, we hebben het gevierd bij het kerkje op de berg, als de kerkklok 12 uur slaat moet je bij elke slag een druif naar binnen buffelen, lijkt makkelijk maar is het niet. Lukt het je, dan heb je een jaar geluk! Vuurwerk, veel champagne en muziek, zo wordt dat hier gedaan.  Er is altijd wel iets te vieren in Spanje, 5 en/of 6 januari is er het feest van de drie koningen (3 Wijzen uit het Oosten, Balthasar, Caspar en Melchior) die na de geboorte van Christus bij hem op bezoek kwamen om hem eer te bewijzen met hun geschenken. En om die cadeautjes gaat het bij de kleintjes in Spanje want de 3 koningen nemen voor hen ook allerlei pakjes mee en die worden in het bijzijn van Josef en Maria met de baby aan de kindjes overhandigd. De traditie is, een zelf gebakken cake of koek op tafel waarin zich een verstopte boon zit. Vindt je die boon op je bordje dan ben je de koning(in) van de dag, je draagt een papieren kroon en mag zeggen hoe de dag verder verloopt. Er is een optocht en natuurlijk vuurwerk.

Tot later, J/P

1. Ad.de roos:
    5 januari 2013
    Pieter jaene wij vierden ook drie konningen want op die dag
    was mijn jarig die zou nou 1012 jaar houd zijn zoon dag
    vergeet je niet gouw het gaat goed met jullie zo te hoore
    Groetjes
    ad de roos
  2. Janny:
    5 januari 2013
    Ha Jeanne en Pieter,
    Ja, wij vierden ook 3 koningen, en hebben de Roscon,
    3 koningen taart ( magdalena cake gevuld met slagroom en trufa)
    Vanavond bij de koffie gehad, ja en ik had de BOON erin zitten, dus ik was vanavond de Koning( in). Ha ha. Leuk hoor, op naar het volgende feest in Altea.
    Groetjes, Janny
  3. Evert:
    Hallo JP
    Voor jullie ook de allerbeste wensen ,en dat jullie er lang van
    mogen genieten .Zo te lezen is vervelen er niet bij es is altijd
    weer wat te vieren .Ga zo lekker door
    Groetjes uit Muiderberg
    Evert ook de grt van Moeders
  4. Janneke en Onno:
    6 januari 2013
    zo te zien aan de foto's was dit vast leuk om te zien.

groeten Janneke
  5. Els:
    Ha lieve mensen.
    Leuk dat verhaaltje over het drie-koningen-feest.
    Ik kan me herinneren dat mijn moeder thuis altijd een cake had gebakken waar een boon in verstopt zat.Het was altijd heel spannend wie de boon zou treffen.
    Een leuke traditie, die niet veel moeite kost en die eigenlijk in ere hersteld zou moeten worden.

Geniet daar maar, want hier is het grijs. Niet veel aan dus.
    Liefs.
  6. Broer:
    7 januari 2013
    Zo te zien best een leuk feestje.Houwe zo.
  7. Carry:
    he sjaan en pietertje
    nog steeds lekker bezig... genieten hoor
    eind van de maand reist jan naar jullie af, hou hem maar lekker aan de gang
    liefs, car
    ps heb app dus we kunnen appen!
    j
  8. Vera:
    hoi Jeanne en Pieter,

Vanaf hier voor jullie een gelukkig, gezond en gezellig nieuwjaar.
    Geniet ervan. Groetjes Vera
  9. Jackie:
    8 januari 2013
    Hoi mam en Pieter
    Beetje late reactie, maar ik had het al life gehoord!
    Wat hebben we het hier toch leuk hè, ze verzinnen overal een feestje voor, die Spanjaarden.
    Tot morgen, kus
  10. Mariette:
    13 januari 2013
    Hallo, nog de beste wensen en bedankt voor dit verhaal. Ik reageer zo laat omdat ik de site niet door kreeg, ik ben blijven proberen en vandaag lukte het me. Ik vind het steeds weer leuk van jullie te horen en ik wens jullie veel geluk, gezondheid en liefde voor 2013, groetjes en liefs, Mariette
  11. Wim en Petra:
    14 januari 2013
    Hallo levensgenieters!
    Hier nu sneeuw....
    en koud brrrr
    zaten we nog maar lekker aan de koffie met zn 4tjes in de zon bij La Terrazza, maar goed jullie moeten het nu zonder ons stellen, heel errug (voor ons dan haha)

lieve groetjes
    Wim & Petra
  12. C. Hutting:
    19 januari 2013
    ha jeanne e pieter, ik stuur jullie lieve groetjes uit het koude druten, ben net terug van een ijskoude wandeling met swab. ook als het koud is moet je je hondje uitlaten toch?? Gelukkig wil hij niet zo ver vanavond. Jullie genieten nog steeds lees ik. Bij ons was kerst traditioneel met de hele familie ( 16 personen) eten en drinken, spelletje, wandelen enz. Oud jaar was ik thuis. s' avonds met de buren de tuin in, was gezellig!!
    Jeanne ik feliciteer ja alvast met je verjaardag. Maak er maar weer een feestdag van samen met Pieter en familie. Ik neem de 22ste wel een borrel op jullie gezondheid. Knuffel Ellie en lik van swab voor Xanti.
  13. A.beekman:
    21 januari 2013
    Leuk verhaal.Hoop dat Jeanne weer is opgeknapt.
    Ton vertelde dat hij ook met jullie meeleest, maar antwoord geven is wel wat moeilijk voor hem. Ieder geval ook van hem de groetjes.