Terug op het vaste land........
7 oktober 2019 - Almere, Nederland
Engeland-Wales
29 september zondag.
We starten over de A 55 naar Conwy, in het noord westen van Engeland en maken een stop in Caernarfon waar een prachtig kasteel staat, gebouwd in 1283-1289, boven op een rots, er zijn veel hoekige (21) torens en de kasteelmuren zijn de mooiste en best bewaarde ter wereld.De bouwer Edward 1 heeft behalve deze de meeste kastelen in Wales gebouwd. De hangbrug is in 1826 gebouwd door Thomas Telford en is een van de eerste voor verkeer ter wereld. De straatjes binnen de kasteelmuren zijn zeer gezellig, en via een van de poorten loop je zo de haven in. Jammer het giet en alles ziet er wat somber uit. We gaan door naar Llandudno een luxe badplaats deze heeft een lange boulevard langs de baai waar de Ierse zee en de Atlantische oceaan bij elkaar komen endoor de storm momenteel flink te keer gaan. Er zijn vele bouwwerken uit de Victoriaanse en Edwardiaanse periode dus begin negentiende eeuw. Het heeft een chique uitstraling.
De kust verlaten we, onderweg rijden we natuurlijk weer een smal bospad in waar uiteraard ook weer schapen los lopen een mooi stukje natuur dat wel. Trevor, hier heeft dezelfde Thomas Telford van de hangbrug, ook het Pontcysylite Aquaduct (1805) gebouwd. Dit ligt 38 meter hoog boven de vallei van de rivier de Dee. Alleen maar hele smalle bootjes kunnen erdoor varen. Deze liggen klaar voor de verhuur ook kun je een paar uurtjes meevaren. Maar wij lopen erlangs over een smal wandelpad, het is 307 meter lang en rust op 19 pijlers, 3,4 meter breed, 1.6 meter diep, en is de hoogste en langste van het VK. In Llangrollen ligt het Chirk-Aqaduct en tunnel verder boven de Ceiriog valley en is net zo indrukwekkend als de vorige en eveneens door Thomas Telford gebouwd in 1801. Deze is 21m hoog en 220m lang, en hoog daar boven ligt een treinbaan over de brug. Ik spreek 4 Noren die een bootje hebben gehuurd voor een week, ze waren er lyrisch over je komt door prachtige natuur, zij varen met een boot en hebben elk een eigen slaap- en badkamer. Je kunt natuurlijk ook kleinere boten huren ze kunnen een parcours van ongeveer 50km varen. Voor wie interesse heeft: http://www.ABCboathire.com. We nemen nog even de tijd om naar de treinen te kijken een leuk plaatsje Llangrollen. In 1879 heeft men een houten tolbrug gebouwd ter vervanging van een veerboot. Deze brug is nog steeds in gebruik en verbindt de kustplaatsen Tywyn en Barmouth, Je betaald een klein bedrag om over te mogen maar het is gebonden aan het gewicht van je auto, wij kunnen er niet over. Fietsers en wandelaars betalen 20 penny. Het is privé eigendom en 's-avonds is het gesloten. Het seinhuisje wat aan de andere kant staat van het huisje waar de tolwachter inzit, is te huur wat echt wel uniek is. Een wandel en fietspad loopt erlangs het is een prachtig gebied in Snowdonia Nationaal Park. Nog niet zo lang geleden in 2006 werd er een herdenkingsdienst gehouden voor de slachtoffers van een veerboot die tegen de tolbrug aanvoer in 1966.. Personeel en de eigenaar van het hotel restaurant, wat bij de brug ligt, hebben alles gedaan om de slachtoffers te redden, helaas de stroming was te erg, 39 mensen waren aan boord ze hebben er helaas maar 15 kunnen redden waaronder 4 kinderen. Van Dolgellau rijden we de A493 op naar Tywyn, een beetje kris kras rijden door Wales, dan weer zon en dan weer een stevige bui, natuurlijk net als we een watervalletje en een hele oude achttiende eeuwse watermolen tegen komen, waar we toch even naartoe lopen. Deze werd gebruikt om de ijzeren houtskool-oven brandende te houden. Tussen 750 en 1800 werd er erts naar hier verzonden uit Crumbia en gegoten in ruwijzer. Het nut en de duur van de oven was van korte duur omdat de industrie naar elders werd verplaatst en er gebruik werd gemaakt van kolen als brandstof. We komen door Aberystwyth, het is onuitspreekbaar ook als we met de mensen een gesprek hebben is het moeilijk om ze te verstaan, dat hebben we nu eigenlijk al maanden. Hier spreken ze Welsh. Ongeveer 16 km verder ligt het dorp Devils Bridge aan de A4120. Boven de rivier Mynach ligt een ongewone brug die is gebouwd rond 1100 en gaat over een diep ravijn. Dit zou nooit door normale stervelingen gebouwd kunnen worden. Daarom is er een pact met de duivel gesloten en Satan zou de brug bouwen in ruil voor de ziel van het eerste levende wezen dat de oversteek zou maken. Toen de brug dus klaar was rende de hond van een oude vrouw over de brug achter een stuk brood aan die zij gooide. Het arme dier zijn ziel werd geschonken aan Satan. Momenteel bestaat de brug uit drie over elkaar gebouwde aparte bruggen, twee stenen en 1 metalen. De bovenste 2 bruggen gebruiken de onderliggende als steunpilaren. Als we verder rijden zien we een mercedes-busje tegen een boom, politie en ziekenauto zijn aanwezig maar de man zit op de grond en is aanspreekbaar. Het is het eerste ongeluk dat wij zien. Verder de B4343 op naar Tregaron. Een marktstadje in de Teifi-Vallei. Het is hier een drukte met dikke jeeps + aanhangers waar dieren in staan. Er zijn veel zelfvoorzienende (kleine) boeren die hier wekelijks samen komen met hun schapen, pluimvee, runderen en paarden voor de in en verkoop. Er zijn veel hotels en barretjes vanwege de wekelijkse markt. In het midden van de 18e eeuw had Matthew Evans een herberg in deze stad. Hij had 2 criminele zonen en een dochter die bekend stonden als Plant Mat, (kinderen van Mat). Ze woonden in een grot in de buurt van Devils Bridge. Ze terroriseerde het district maar gaven hun vrienden een handschoen die ze als paspoort konden laten zien! Ze waren moeilijk te pakken te krijgen maar na een aantal jaren pleegden ze een moord en werden uiteindelijk gevangen genomen en ter dood veroordeeld.
2 november- Tregaron. Het is een koude nacht geweest slechts 2 gr maar de zon schijnt en we voeren Aberwesyn in, deze route is echt de meest mooie die we ooit hebben gehad, misschien komt het omdat we aan de laatste kilometers zijn voor de overtocht of dat de zon schijnt en alles zo prachtig mooi kleurt, oeroude bomen bedekt met mos, een weg die soms wel 25% stijgt en daalt fantastisch, de glinsterende riviertjes beneden ons, woorden schieten te kort. Zo jammer dat we dit niet echt over kunnen brengen op foto of film.
Inmiddels hebben we via internet de trein geboekt van Folkestone naar Calais. Dus door de Canal-tunnel. Duurt maar 35 minuten. We rijden door naar Brecon waar we ook canal-boten zien liggen. Lopen door het stadje niet echt heel bijzonder, wel een prachtige katholieke kerk waar nog diensten gehouden worden en waar je ook kunt eten (soep en snacks) en een koffie of thee gebruiken, de kinderen worden hier bezig gehouden. We verlaten Wales en rijden naar het Graafschap Wiltshire waar we Stonehenge vinden, een to-do als je hier bent. Een vreemd gevormde stapel stenen die, sinds een datering uit 2008 bepaald is, 2300 voor Christus te zijn gebouwd. Deze archeologen vonden skeletten die niet allemaal uit deze omgeving bleken te komen, met lichamelijke aandoeningen, zij denken dus dat het een soort gezondheid-centrum geweest moet zijn of een soort Lourdes uit de oudheid. Een ander verhaal verteld dat het een tempel van 4500 jaar oud is of een heilige begraafplaats en kalender wordt ook nog genoemd! Heeft Merlijn de tovenaar deze stenen van Ierland naar hier gebracht? Of hebben reuzen dit monument gebouwd? Hawkins concludeerde dat Stonehenge een hemelse kalender was het kon de posities van Zon, Maan en de seizoenen voorspellen en wat bleek naar aanleiding van deze theorie dat Alexander Thom ook bij andere bouwwerken, lijkend op deze, in de posities van de zon en de maan waren gebouwd. Er bestaan veel theorieën over maar het blijft een mysterie! Uiteraard staat het op de werelderfgoedlijst van Unesco. Het is behoorlijk druk veel bussen met toeristen worden hier gedropt en dan kun je met een bus naar de plek gebracht worden. Wij lopen het is retour zo’n 9 km. Toch ook nu weer jammer dat de zon niet echt door wil komen dan schijnt het een heel bijzonder effect te krijgen. Elk jaar komen hier veel mensen om de zon door de stenen te zien schijnen, 22 september was het ook en 21 december komt het nog eens voor, moet de zon wel schijnen natuurlijk. In het weiland waar we langs lopen liggen een aantal grafheuvels en bij de ingang staan wat hutjes die ons een idee moeten geven van het leven in die tijd.
We rijden verder door het graafschap Sussex ook bezoeken we een paar leuke plaatsjes om uiteindelijk in Dover uit te komen in het graafschap Kent. Iedereen heeft er wel eens van gehoord, de krijtrotsen van Dover. De ferry’s varen af en aan door het Nauw van Calais of in het Engels Strait of Dover. Het kanaal is verbonden met de Noordzee en de drukst bevaarbare zeeroute ter wereld is, 800 schepen kunnen er per dag doorheen! Sinds 1994 kun je met de trein de kanaaltunnel door deze ligt 45 meter onder de zeebodem. Spannend voor ons want dit is de eerste keer. Het is net alsof je met de ferry gaat 2x onze paspoort laten zien bij de Engelse en Franse douane. In de camper is niet gekeken want wie neemt er nou drank mee vanuit het VK als het in Frankrijk zoveel goedkoper is? De trein gaat 4x per uur. Die van ons heeft 45 minuten vertraging. Er zijn compartimenten dus na 4 of 5 campers gaat de deur dicht je kunt er wel een stukje lopen maar je ziet toch niets het gaat echt heel snel. Een super verbinding vinden wij.
In Veurne, wat een ontzettend leuk plaatsje, doen we de laatste overnachting en dan richting Almere waar we de camper uitruimen het wordt een drukke week want hij moet ook een goede schoonmaakbeurt krijgen. Het was nog best even wennen om weer rechts te rijden.
7 oktober - maandag
Het zit er op we hebben 8872 kilometers gereden. Veel regen en wind (storm) gehad, we hadden er al op gerekend maar niet op zoveel!!!! De korte broeken zijn mss maar 6x aan geweest. Bijna elke avond de kachel aan niet alleen voor de warmte maar ook om het vocht uit de camper te krijgen.
Fietsen was geen optie, levensgevaarlijke wegen veel te smal, bochtig en onoverzichtelijk. In de grotere steden zou het kunnen daar zijn wat fietspaden aangelegd.
Verder konden we ook niet altijd zeggen dat de Engelsen heer in het verkeer zijn zoals velen ons deden geloven!
Het was een geweldige ervaring en we zijn blij dat we gegaan zijn, overal kwamen we ontzettend leuke mensen tegen die graag een praatje met ons maakten.
Lieve familie, vrienden, volgers, medereizigers, wij vonden het heel leuk dat jullie met ons mee zijn gegaan en voor de laatste keer zeggen wij hartstikke bedankt voor jullie bijdrage en misschien heeft het jullie ook aan het denken gezet om ook die kant eens op te gaan!
“Man en Vrouw kunnen elkaar niet beter leren kennen dan wanneer ze samen kamperen in een kleine tent (camper) in de regen”. citaat van Wim Kan.
Heel veel groeten J/P xxx
tekst; Jeanne
foto’s; Pieter
Mazzel.
Kunnen we onze agenda's weer snel naast elkaar leggen 😉
Geniet van de ruimte thuis! 😉
Liefs, Ton en Elly
genoten
mooie fotos
tot gauw
john en iefke
groetjes en tot snel ziens weer.
Tot de volgende reis.