SICILIË 2, EUROPAREIS MAART 2013

17 maart 2013 - Marinella, Italië

Troina 10 maart - 8 uur wordt ik gewekt door pianospel, waar het vandaan komt? geen idee maar het Ave Maria wordt prachtig gespeeld en is veel leuker dan vannacht toen er rond 4 uur veel luidruchtige jongelui hun auto op kwamen halen. Na regen komt zonneschijn en nu (8.30u) al 18gr. Met de deur open ontbijten we en dat is uitnodigend voor de mannen die al om half 9 in groepjes op het pleintje staan te keuvelen, ze komen voor een praatje, of geven je een hand. 1 wil ons bekeren tot een geloof, blijft maar kletsen en we krijgen een folder een hand en een zoen, ja allebei.  Een ander die in Utrecht en in Duitsland gewerkt heeft, 75 jaar, verteld dat hij een pensioentje uit Nederland, €48 en €1000 uit Duitsland heeft. Ik vraag hem waar de vrouwen zijn van de mannen, hij zegt allemaal dood. De vrouwen hebben hier blijkbaar een hard bestaan. Rond 12 uur gaan we weg, van de siërra di Vito o di Caginia rijden we moeiteloos de Monti Nebrodi in, 9 km na Gangi nemen we de ss286 ri Castelbuono. Veel kurkeiken langs deze weg, het landschap wordt steeds mooier en ruiger. Het klooster Santuariodi Gibilmanna (17e eeuw) is een van Sicilië's bekendste bedevaartplaatsen. De ligging is prachtig met fraaie uitzichten, een monnik beheert het winkeltje. Er is een kruisweg maar helaas in vervallen staat. Op deze rustige mooie plek overnachten we. Voor we weggaan zorgen we eerst dat de verwaarloosde en gehavende katten te eten hebben, hadden van kloosterlingen anders verwacht. Cefalu ligt aan de Tyrheense zee en heeft een schilderachtige haven Na de Arabische bezetting werd het in 1063 door de Noormannen veroverd. Hier bezoeken we de eerste grote Noormannen-kerk  op Sicilië die stamt uit 1131. Op het prachtige plein voor de kerk eten we een pizza (5,50), het uit eten gaan kost niet zo heel veel maar een glas wijn (4,00) is bijna net zo duur, of goedkoop als de pizza. Het heeft een prachtige baai met middeleeuwse huizen. Onder één van deze huizen vinden we het Lavatoio, een oude Romeinse wasplaats, nog niet zolang  geleden deden de plaatselijke vrouwen hier hun was. We rijden door olijfboomgaarden naar Caccamo, deze plaats heeft het grootste kasteel van Sicilië, en uiteraard een mooie kathedraal de Chiesa Matrice. Er is een camperplek, volg de bordjes. Even rust dus we gaan voor 2 overnachtingen. (koud en buien).  Domenico (Mico) Geraci de katholieke vakbondsman en kandidaat voor het Burgemeesterschap in Cacamo, werd hier op 8 okt 1998 door de maffia vermoord omdat hij deze organisatie aan banden wilde leggen.

Palermo is de hoofdstad van Sicilië en ligt aan de voet van de Monte Pellegrino en de Tyrheense zee. Zoals heel Sicilië is ook Palermo in handen van verschillende mogendheden geweest wat ook te zien is aan de verschillende bouwstijlen. De Noormannen verbouwden het Arabisch fort tot Palazzo di Normanni waar nu het parlement van Sicilië zetelt, ook voegden ze andere bouwwerken aan de stad toe. waaronder de Kathedraal die gesticht is op de plaats van de vroegere Moskee. Het gelijknamige plein voor de Kathedraal is aangelegd op een antieke begraafplaats. We bezoeken ook het Convento dei Cappuccini - de mummies van Palermo. Het kapucijner klooster (gebouwd in 1621) is vooral bekend om zijn catacomben. Je moet over stalen zenuwen beschikken als je deze gaat bezoeken want er zijn een paar honderd lijken. Sinds de 17e eeuw werden monniken en later ook weldoeners en rijke families in de onderaardse gangen onder het klooster bijgezet. Sommige mummies staan, hangen, liggen of zitten. Het verhaal gaat dat mummies wel eens werden omgekleed, om zo weer te voldoen aan de laatste modetrends. In een aparte ruimte ligt Rosalia Lombardo een meisje van 2 jaar. Haar lichaam is uitzonderlijk goed bewaard gebleven. Naar zeggen dankzij een revolutionaire conserveringsmethode. Echter de dokter overleed voordat hij deze methode prijs kon geven. Als we naar de haven lopen zien we in het park aan de Piazza Marina een enorme ficus Macrophylla  van 150 jaar oud staan.  We pakken ook nog even wat hele leuke kleine straatjes waar markt is mee, we doen meteen onze (verse) inkopen. Vonden we het in Rome en Napels druk en gevaarlijk Palermo slaat alles, met ware doodsverachting moet je hier oversteken want een zebra of voetgangersstroplicht? boeien, alles rijdt gewoon door, chaos. Overnachtingsplek Palermo: Area Green Car, Via Quarto dei Mille 11B. 500 mtr van het centrum. (€ 20,00), incl electr.er is een koude buiten douche geen toilet. Na 2 dagen Palermo en regenbuien, rijden we naar het oude stadje Monreal. We hebben nog een benauwd moment als we, door het natte wegdek, met slippende banden een pittige weg omhoog gaan. Het plaatsje ontstond in de middeleeuwen rond de kathedraal en het benedictijnenklooster. De buitenkant van de kathedraal is vrij sober maar het interieur is versiert met schitterende mozaïeken en vergulde ondergrond. Hier zit eeuwen werk in van Byzanthynse en Arabische arbeiders.  Zoiets moois zijn wij nog nergens tegen gekomen.  We overnachten in de oude stad van Scopello op een mooi pleintje, hier heeft de tonijnindustrie plaats gemaakt voor toerisme. Het is een prachtig stukje kust dat lang aan smokkelaars en bandieten een schuilplaats bood. Het natuurpark is door Sicilië zelf gerealiseerd en daar zijn ze zeer trots op. Het weer is zo slecht en het is erg koud (3gr- en hevige windstoten) dat we de wandeling maar overslaan.  Het hooggelegen (722mtr) middeleeuwse dorpje Erice is nog geheel in tact. Op een heldere dag kun je vanaf hier Tunesië zien liggen. Maar wij hebben regen en mist we zien zelfs Trapani niet dat beneden ons ligt. Maar mooi is het zeker met bijzondere ingelegde straatjes.  Na wat te eten gekocht te hebben in het plaatselijke kleine winkeltje rijden we weer naar beneden via een andere weg, dat lijkt op een wenteltrap en bij vele bochten moeten we  2 keer steken, naar de zoutvlaktes van Trapani. We zien de zoutpannen en molens van Nubia, en willen het museum bezoeken maar dat is gesloten. In Parrinello vinden we een overnachtings- plek bij een wijnboerderij wat tevens een hotel is, Donna Franca. Rutger is hier 2 jaar terug geweest met Kun en vroeg of wij een paar flessen wijn mee wilden nemen. De volgende morgen als we nog een paar flessen gaan kopen wordt ons een ontbijt aangeboden, gratis. We gaan voor koffie met cake, heerlijk. Hier zien we weer de vriendelijkheid van de Siciliaanse bevolking. Als we rond half 12 vertrekken (gelukkig zonder regen) zien we in Marsala groenten en fruit op de straat liggen,  van een piaggio gevallen. We doen boodschappen waaronder kilo's hondenvoer, ook Xanti moet inleveren en deelt het voer met alle honden en  katten die geen thuis hebben. Ze begint al te wennen!  Het is een prachtig groen vruchtbaar gebied, olijf, citrus, cactus en wijnbouw, waar we door rijden als we plotseling het, door een aardbeving in 1968, totaal verwoeste stadje Montevago zien,  het is opnieuw opgebouwd een paar km verderop. Ons einddoel voor vandaag 16 maart is Marinella, hier vinden we Europa's grootste archeologische park met de 2 wereldberoemde tempelcomplexen van Selinunte, deze plaats is 27 eeuwen terug gesticht en was ooit een machtige stad. Van de Griekse tempels wordt gezegd dat deze op Sicilië even mooi, zelfs mooier dan in Griekenland zelf zijn. Als we meerdere campers zien staan voegen we ons bij hen. N 37 35.021 - E012 50.314. In de laatste zonnestralen maken we een wandeling met Xanti, dan zien we dat het plaatsje aan een mooie baai ligt met een zeer vervuild strand en een heel klein haventje, we denken dat het een toeristische trekpleister (seizoen) is want er zijn hotels, appartementen, restaurants en cafés, nu veelal gesloten.  Tot ons volgende blog J/P

1. Marja:
    17 maart 2013
    Leuke foto's! Wat een tegenstelling in temperatuur! Van korte broek tot winterjas, zullen we maar zeggen! Mooie reis hoor!Zo zie je nog eens wat.
    Liefs, Marja
  2. Jackie:
    17 maart 2013
    Hallo lieve reizigers, wat lief dat jullie die arme zwervertjes een beetje in leven houden! Prachtige foto's weer, wat een griezels die mummie's! Heel indrukwekkend!
    Jackie X
  3. Els:
    17 maart 2013
    o,o,o! Wat een reis! Geweldig! Jullie beschrijving is zo duidelijk, dat we dus eigenlijk de reis van dichtbij meemaken.
    Wat super van jullie dat jullie de zwerfkatten en -honden te eten geven! Goed hoor!
    Het weer is niet alleen in Nederland van slag, maar dus ook daar, waar jullie zijn.
    Genieten doen jullie in ieder geval. Terecht.
    Ik vraag me af of jullie nog wel zullen kunnen wennen aan het burgelijke leventje dat wij hier leiden.....Ha ha.
    Ga lekker door met reizen en ervaringen opdoen. Dat neemt niemand je meer af!
    Dikke knuffel van ons!
  4. Madelon:
    17 maart 2013
    genoten van het mooie verhaal en de foto's. Ik heb de reisgids er alweer bij en streep allerlei aan uit jullie verhaal. buon viaggio !
  5. Maarten:
    17 maart 2013
    Als jullie zo door gaan met het goed zijn voor de zwervers worden jullie nog heilig verklaard door Paus Franciscus, vernoemd naar Franciscus van Assisi. (Jeanne je weet wel de held van ons pa)
  6. Will:
    17 maart 2013
    Alweer zo`n bijzonder leuk verslag van jullie belevenissen, en ja die mummie`s , daar ben ik ook wel van onder de indruk en dat ze aangekleed worden, hoe kan je zoiets verzinnen.
    Grtjes en veilige reis verder.
  7. Ad.de roos:
    17 maart 2013
    Pieter Jeanne als jullie heilig verklaart worden maak dat je schoenen gepoets zijn en de hakken recht zijn
    GRoetjes
  8. Nel Spies:
    18 maart 2013
    Hallo avonturiers,
    Wat een geweldig verhaal!Ik ben echt onder de indruk
    met wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Tot t geloof hoeven jullie niet bekeert te worden want dat doen jullie al.
    En dat er over jullie gewaakt wordt heb je gemerkt bij dat gladde wegdek!Maar toch goed dat je zelf goed oplet.
    Ben elke keer weer blij zo,n mooi verslag te lezen en je beschrijft t heel boeiend,fijn dat t weer wat beter wordt want als ik je zo op je knietjes de was zie doen(ha ,ha)!
    Let goed op jezelf en allebei weer veel reis plezier .
    liefs Nel
  9. Rini de vries:
    18 maart 2013
    Hoi Pieter en Jeanne, wat een geweldige reis maken jullie samen, veel plezier nog op deze reis. groetjes Rini
  10. Mariette:
    19 maart 2013
    Hallo Jeanne en Pieter, wat een prachtig verslag weer, ik geniet met jullie mee, goede reis verder en tot de volgende keer.
    veel groetjes, Mariette
  11. 70:
    21 maart 2013
    He Piet en Jeanne,
    Ik lees jullie reis berichten niet al te vaak want het maakt mij stinkend jaloers.
    Als jullie 30 april hier zijn nodig ik jullie uit voor de Koninginnedag afterparty.
    Hier veel gebeurd vriend cha overleden nog steeds crisis en nieuw bedrijf. Ik wens jullie nog een mooie voortzetting van de reis ga even langs de pope voor een zegening van jullie toekomstige reisplannen.grt 70
  12. Janneke en Onno:
    24 maart 2013
    Het blijft geweldig en wat afwisselend wat een "rijke" reis.
    We hopen nu wel dat jullie beter weer krijgen.
    Liefs de Schutjes
  13. Evert:
    24 maart 2013
    Hallo Jean en Pedro,
    Leuk om weer wat te lezen van jullie zijn gisteravond thuis gekomen van Grancanaria was ook weer leuk .
    Kom er ook steeds meer Campers tegen ook misschien een leuk idee ? Was er heerlijk warm
    Jullie houden het aardig vol nog niet verzadigt van alle indrukken?
    Reis maar verder,geniet er van
    Groetjes Evert
  14. Ingrid:
    26 maart 2013
    Leuke reactie van Evert,lijkt mij ook wel was om met Camper naar Grancanaria te gaan een idee gaan wij samen,moeten wel op de boot denk ik ,wie weet,ben benieuwd wat volgd groetjes en liefs Ingrid en Jan