Montenegro en Kroatie

3 november 2015 - Pirovac, Kroatië

Dag familie, vrienden en allen die met ons meereizen,

We staan nu in een klein plaatsje aan de Adriatische kust en hebben Internet via de plaatselijke hotspot.  En ja daar maken we dan maar meteen gebruik van en zo komt het dat jullie nu al weer een reisblog binnen krijgen.

28 oktober 2015
Albanië is een prachtig land en ligt aan zee dus het heeft alles in zich voor mooie zonnige vakanties, het is erg arm, de buitenwegen zijn over het algemeen goed te berijden terwijl het in de steden, dorpjes en plaatsen miserabel is. Eten en drinken kun je er volop ook zijn er karbonades, die hebben we in Turkije wel gemist. De mensen zijn erg vriendelijk en nieuwsgierig. Het is er vuil, bij alle containers bergen afval waar mensen, honden en katten proberen nog iets te vinden. De zwerfhonden zijn talloos, mager en bang. We moeten natuurlijk niet vergeten dat dit land en deze inwoners zo lang onderdrukt en geïsoleerd zijn geweest. Het gaat vast goed komen en zoals ze zelf zeggen, ze werken er hard aan. Bij de grens worden we uitgeschreven.
Dag Albanië, wij vonden het super om jullie gasten te zijn.
Geen problemen bij de grens van Muriqan waar we Montenegro inrijden. Er is geen niemandsland zoals bij alle andere grensovergangen.

Montenegro (Zwart gebergte) is sinds 2006 onafhankelijk van het voormalige Servië en Montenegro. De hoofdstad van Montenegro is Podgorica. Een aantal grote steden in Montenegro zijn: Bar, Budva, Cetinje, Kotor en Petrovac.
Als deel van Joegoslavië was Montenegro een populaire vakantiebestemming en de ambitie is er om dat wederom te worden. Het is een bergachtig land, ruim 60% van haar grondgebied ligt boven de 1000m.
We houden Ostros aan en volgen de R16 om langs het Shkodermeer te rijden. Deze zien we af en toe we rijden behoorlijk hoog de bergen in en komen door bossen langs diepe ravijnen (mijn kant), de weg is, billen knijpend, zeer smal en bochtig en we komen regelmatig tegenliggers tegen. We doen uren over (45km) en als we in Virpazat aankomen zien we dat we qua gewicht wel maar qua hoogte niet de brug over kunnen. Eerst maar even een lunchpauze houden bij een oud en niet meer in gebruik stationnetje. We rijden kilometers en nog eens meer dan een uur voor we aan de andere kant van het bruggetje komen waar we het weggetje naar Cetinje opgaan. Het is al donker (17.00 u) als we daar aan komen. We vinden een plekje in het centrum. Cetinje is de voormalige hoofdstad en was eeuwenlang de stad der vorst-bisschoppen. Nikola liet zich in 1910 uitroepen tot koning. Hij verwierf roem door zijn 9 dochters uit te huwelijken aan koningen en prinsen. De stad heeft veel musea een klooster ( Sweti Petar dateert uit 1485) en paleizen. Er is een lange rechte wandel promenade, Ulica Njego Sefa, waar de voormalige Franse ambassade te zien is. Er staan meerdere mooie oude gebouwen in deze straat. We bezoeken de museums , de paleizen en het klooster niet. Wel bekijken we ze van buiten, het paleis ziet er erg eenvoudig uit. In het klooster mogen we niet fotograferen, over het biljarda museum is wel een leuk verhaal, Peter Petrovic Njegos de dichter-dictator (1813-1851) liet op de ruggen van lastdieren over de Lovcen (een bergmassief) een biljart brengen om de verveling in Cetinje te verdrijven.
Je kunt met je camper op een parkeerplaats in Budva overnachten, kosten ongeveer € 20,00, zonder faciliteiten. Wij kiezen ervoor om een plekje in de buurt te zoeken en een dag later op de parkeerplaats te gaan staan voor een paar uur. Op ongeveer 3 km van Budva vinden we een perfecte plaats aan het strand van de Adriatische zee. Budva is de meest bekende badplaats van Montenegro en ligt op een landtong althans de oude stadskern die autovrij is en binnen de oude stadsmuur ligt. De winkeltjes en terrasjes liggen aaneengeregen in de smalle straatjes. Dit stadje is vanwege de ligging in verschillende handen geweest maar het langst in Venetiaanse. Binnen de poorten zien we een paar oude kerkjes met muurschilderingen waar we geen foto's van mogen maken, ze noemen het wel, Dubrovnik in het klein.

Pieter is degene die overal op afstapt, ook al is de taal nog zo lastig, nu ook bij een haven in Radovici. Ga maar staan zegt de bewaker. Als ik in de avond Xanti uitlaat loopt er een nachtwaker rond, blij met wat aanspraak neemt hij me mee om een hele grote catamaran te bekijken. Wat een ding zeg met 4 grote 2 persoons- slaapkamers. Deze is van een Italiaan die al 2 jaar niet meer is geweest. volgens hem kost zo'n ding 5 tot 6 ton?
We vullen de watertank en vertrekken naar Tivat en volgen de kustweg. Kotor ligt aan het eind van de Boka Kotorska. Het is een heel oude stad door stadsmuren van 10 meter dikte en vijftien meter hoogte beschermd. Een cruiseschip ligt in de haven het is er enorm druk en geen parkeerplaats te vinden dus we rijden maar door naar het oude plaatsje Perast waar we een lekker bakkie met gebak gaan nuttigen in de zon bij 25 gr met een uitzicht zo mooi!
Bij de grens van Herceq Novi schrikken we nog even, de dikke man komt vragen of we iets aan te geven hebben, sigaretten, alcohol? Nee, helemaal niets? Nou helemaal niets ook weer niet. Onze auto ligt behoorlijk vol met drank. Gelukkig loopt hij weg en rijden wij Kroatië binnen.

Montenegro is een mooi en schoon land met een mooie kust aan de Adriatisch zee. Wij vinden het geciviliseerd, de mensen zijn vriendelijk doch terughoudend. Het is niet duur om hier je vakantie door te brengen. Waar koop je zo'n mooi stukje vlees voor € 5,50?  De wijn, met kroonkurk, is lekker! De wegen zijn goed te berijden ook in de bergen.
Er zijn bijna geen zwerfhonden. En je kunt met de euro betalen.
Dag mooi Montenegro,

De republiek Kroatië is lid van de EU en tevens een populair vakantieland. Ook dit land is ontstaan door het uiteenvallen van voormalig Joegoslavië. Als eerste doen we de stad Dubrovnik aan wat niet ver van de grens ligt. Er wonen ongeveer 50.000 mensen en is de hoofdstad van de provincie Dubrovnik-Neretva. Na de eerste wereldoorlog werd het een deel van Joegoslavië.Tijdens de Kroatische onafhankelijkheidsoorlog, in december 1991, werd het Historische centrum beschoten vanuit de bergen door het Joegoslavische leger en zwaar beschadigd. Dit was een oorlogsmisdaad en de daarvoor verantwoordelijke commandant werd veroordeeld tot 7 1/2 gevangenisstraf. Na de oorlog werd het een Kroatische enclave, het los ligt van de rest van het Kroatische grondgebied.
De kustplaats Neum valt nl onder Bosnië i Herzegovina. Het is een wonder hoe mooi gerestaureerd het nu is. Het staat op de wereld-erfgoedlijst van Unesco, en is de meest bezochte stad aan de Dalmatische kust. Het is er gezellig druk en uiteraard autovrij, dat zou ook onmogelijk zijn met de smalle steegjes en trappenstraatjes. Als we binnen de vestingmuren, de kerkjes, het Franciscaner klooster met een mooie 14e eeuwse kruisgang, en de paleizen die stammen uit de 17e eeuw, bekeken hebben gaan we de 2 kilometer lange vestingmuur lopen waar we ons vergapen aan de roodgedakte patriciërshuizen ook uit de 17e eeuw. We willen Xanti niet meer zoveel trappen laten lopen dus is Pieter de klos om haar te dragen. De stadswallen met zijn bastions en forten zijn imposant, het uitzicht weergaloos mooi.
De kustweg naar Split is prachtig en halverwege worden we verrast door een grenspost, Pieter wil hem de paspoorten en de autopapieren overhandigen maar de man vraagt waar we vandaan komen, Holland zeggen we, rij maar door zegt hij lachend, en zo rijden we Bosnië I Herzegovina binnen, in de badplaats Neum vinden we een plek voor de overnachting. De campings zijn nu toch echt wel gesloten en de parkeerplaatsen waar je eerst voor moest betalen zijn nu toegankelijk voor iedereen. En op zo'n plek staan we nu met nog een andere camper die toevallig ook op de plek in Budva bij ons stond.
2 november 2015.
Het stukje kustweg in Bosnië is ongeveer 15km en dan gaan we de grens weer over en rijden we op dezelfde weg door naar Sibenik.
Eerst zorgen we voor voldoende fruit!
We parkeren de camper, aan deze kust betaal je altijd, en lopen naar de Dom die gerestaureerd wordt. Binnen mag zoals bijna overal, niet gefotografeerd worden, we lopen door de leuke straatjes naar de Franciscaner-kerk met de losse toren en gaan via de boulevard naar het bisschopspaleis en dan zijn we weer bij de camper beland. Op zo'n 15 km  hiervandaan is het natuurgebied van Krka. De rivier Krka, 72 km lang, ontspringt aan de voet van het Dinarisch gebergte bij de plaats Knin en eindigt in de baai van Sibenik. Onderweg zijn er watervallen ontstaan die niet te vergelijken zijn met Noorwegen maar toch zodanig zijn dat we er van onder de indruk zijn geraakt. Er is een wandeling uitgezet met plankiers die dwars door de watervallen lopen, met als gevolg natte voeten. Er leven verschillende soorten slangen, schildpadden, hagedissen en meer van dit soort beesten, er bloeien talloze soorten bloemen, het is een prachtig natuurgebied met nu in herfstkleuren.

Dit is het weer, misschien komt er nog 1 bloq, de tijd gaat dringen en wij kruipen richting Nederland, het weer is heerlijk hier elke dag is een feestje maar we zullen toch een keertje moeten gaan gassen,

lieve allemaal, tot de laatste!

1. Joop:
    3 november 2015
    Mooi verhaal en foto's. Lijkt mij wel genieten. Doe maar rustig aan want het weer gaat hier omslaan. Mazzel.
  2. Wim en Petra:
    3 november 2015
    Wow.....wat n levensgenieters zijn jullie! Geweldig om alles zo mee te mogen lezen. Jammer dat dit avontuur er dan al weer bijna op zit, maar ongetwijfeld volgt er weer n nieuw!! Voor nu dan nog lekker genieten en n behouden 'terug' rit gewenst.
    Liefs en hopelijk tot in december?
    Wim en Petra
  3. Mariette:
    4 november 2015
    Geweldig weer, wat hebben jullie een prachtig leven en ik geniet iedere keer weer van jullie verhalen, goede reis terug, tot de volgende keer, liefs Mariette XXX
  4. Els:
    4 november 2015
    Zit nu op mijn werk. Kon het niet nalaten om even te kijken wat jullie geschreven hebben. Maar heb er nu toch geen rust voor om er echt van te genieten. Daarom ga ik snel naar huis en lees alles daar nog eens op mijn gemak. En ga genieten van de foto's. Dat wordt weer smullen!!!!
  5. Nel:
    hey zwervers,
    ja het gaat nu opschieten he ,geniet maar lekker nog,
    Hier begint het al lekker kaal te worden, wel erg mooi geweest die herfstkleuren! de temperatuur nog steeds goed.
    Xanti beleefd het nog steeds mee gelukkig!
    Weer een pracht verhaal ,succes met het laatste bloq

liefs en groet va mij.
  6. Lpc Willemen:
    4 november 2015
    Dit stukje komt ons heel bekend voor , zeker een mooie omgeving .
    De gehele Adriatische kust vanaf Montenegro naar Istrie is prachtig om te rijden.
    Kijken uit naar julie laatste verhaal .

Betsie en Lammie
  7. Nel:
    6 november 2015
    hoi hoi ,had al geschreven maar er is iets mis gegaan want ik lees niets terug .Weer hartstikke spannend !nog een hele goede reis verder!
    Liefs en groeten Nel.
  8. Ingrid en Jan:
    7 november 2015
    Mooie dat Dubrownik wij waren voor 1991 op doorrijd richting Griekenland en het werd toen klein Jerusalm genoemd Reizen jullie verder veilig liefs Ingrid Jan
  9. Arjan:
    7 november 2015
    Dag Pieter en Jeanne,

Leuk dat jullie gereageerd hebben op mijn vraag via het camperforum. Jammer dat ik het niet eerder wist. Maar heb nu wel heel veel leesvoer. En het leuke is: ik wil komend voorjaar via Italie naar Albanie, Montenegro en Kroatië. Goede thuisreis!
    Groet,
    Arjan
  10. Cor:
    8 november 2015
    Hoi Pieter en Jeanne,

Fijne reis gemaakt, leuk om te lezen en kom veilig terug. Zelf nu in Lagos Pt.

Gr. Cor
  11. Anja:
    12 november 2015
    Alweer een mooi verhaal. Geweldige reis met veel bezienswaardigheden. Nog een stukje (?) en dan zien we elkaar weer. Wij hopen dat jullie beiden nog leuke en interessante dingen op jullie pad krijgen. Doeg en tot dan.