IJsland

10 januari 2018 - Altea, Spanje

IJsland van 1 dec t/m 5 dec 2017

Het is al enige tijd terug dat we hier waren maar mijn laptop was weer eens kapot. Toch wilden we dit nog plaatsen omdat we er altijd een boek van maken en we dit dus ook  in het boek terug willen zien.

dag 1- Vrijdag. Lang voor de wekker zijn we wakker, dik aangekleed stappen we met koffer, reistas en rugzakken richting de trein die ons van Almere naar Schiphol gaat vervoeren. IJsland is de bestemming en dit keer niet met de camper maar met het vliegtuig. We hebben er net Scandinavië opzitten en misten IJsland nog.  Om te bekijken of het aantrekkelijk is om dat met de camper te gaan doen besluiten we om een paar dagen luxe te gaan. Een rondreisje met Kras van 5 dagen, (waarvan de laatste dag wij al om 7.30 uur terug zullen vliegen), met bus, hotel en Nederlands sprekende reisleider. Mijn broer Jan en zijn zoon Coen (geen camperaars maar wel gek op reizen) gaan ook mee. Op Schiphol ontmoeten we elkaar en als we in de rij staan om in te checken springt Jan zijn koffer open! We proppen er alles weer snel in terug. Vertrek 13.00 uur  aankomst op de luchthaven Keflavik 15.10 uur. Het is 3 uur vliegen maar we gaan 1 uur terug in de tijd. We kopen beide een fles whiskey, want in IJsland zijn alcoholische dranken niet te betalen en we houden natuurlijk wel van een slaapmutsje. De bus staat ons al op te wachten als we geland zijn, met de reisleidster Yvonne, hebben we op Schiphol al kennis gemaakt. We rijden meteen door naar de Blue lagoon, het geothermische water heeft geneeskrachtige werkingen voor b.v. artritis en reuma. Degene met huidproblemen gaan in een ander thermaal bad. Er zijn heel veel van deze hete baden in IJsland. Ons bad is  bijzonder omdat wij hier badderen in zeewater met ingrediënten als zout, silica en algen.  We zwemmen naar de bar voor een flink glas bier wat een goed begin is van onze vakantie. Dan nog een stukje rijden naar Reykjavik. Het hotel is prima en dichtbij het centrum wat natuurlijk een voordeel is want we gaan na de spullen op de kamers te hebben gezet meteen op zoek naar een restaurant voor een IJslandse maaltijd wat inhoudt dat er 2 vis en 2 lamsgerechten op tafel worden gezet, water en wijn maken het compleet. We kunnen niet zeggen dat we er vol van komen te zitten maar het zag er als een schilderijtje uit en het was lekker. De euro’s gaan rollen in de vorm van IJslandse kronen. We weten dat het zeker 3x zo duur is dan Nederland. Maar dat mag de pret niet drukken en na 4 dagen gaan we wel kijken hoe de stand van onze bankrekening is.

Dag 2.  Zaterdag. Vertrekken we rond 9.00 uur het is nog donker en dat blijft het tot ongeveer half 11. We rijden als eerste naar een beeldentuin van een of andere kunstenaar, waar we natuurlijk bijna niets zien. Hoera voor de mobieltjes met zaklamp.  Dan naar het witte huisje, Höfði (het hoofd of De kaap), waar Corbatsjow en Reagan in oktober 1986 hebben onderhandeld over beëindiging van de koude oorlog. Het ondertekenen van het vredesakkoord ging op het laatst niet door maar het was toch een doorbraak tussen de betrekkingen van de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Voor de Berlijnse muur hoef je helemaal niet naar Berlijn. Hier bij het  Höfðihuis staat ook een stukje. Een mooi en indrukwekkend gebouw is de Hallgrimskirkja (genoemd naar een dichter en geestelijke) dat is gelegen op een heuvel waardoor hij hoog boven de stad uitsteekt. Het is het langste (74,5 meter) gebouw van IJsland en ontworpen door de architect Gudjon Samuelsson. Er staan veel banken in die functioneel te gebruiken zijn, de rugleuning kun je zowel naar voren als naar achteren verplaatsen er zijn 1200 zitplaatsen. Het is vrij sober maar dat zijn alle Lutherse kerken. De bouw begon in 1945 en was pas in 1986 klaar. De architect was toen al 36 jaar dood. Het orgelspel is mooi en we gaan even zitten om ervan te genieten. Voor de kerk staat het standbeeld van Leif Eriksson, in 1930 door de Verenigde staten geschonken om het 1000-jarig bestaan van het Parlement te herdenken. De Perlan (de parel) is een cultureel centrum gebouwd op de Oskjuhlio heuvel, maar ook is het een complex van warmwatertanks die totaal 21 miljoen liter bevatten om de stad van verwarming te voorzien. Vijf van de zes  tanks zijn nog steeds in gebruik de zesde tank is begin jaren 90 verbouwd tot een museum. In het midden tussen de tanks staat een glazen koepel van ruim 25meter hoog, waar een draaiend restaurant, cocktailbar, winkeltjes met handgemaakte souvenirs en tentoonstellingen gevestigd zijn. Ook kun je naar buiten (tegen betaling) om beter van het uitzicht te genieten, maar het is zo koud dat alleen Jan de moeite neemt om foto’s te maken van het prachtige uitzicht.  Harpa is een groot futuristisch vormgegeven concert- en congrescentrum, de naam betekend Harp maar staat ook voor hoop.  Het is een zeer apart futuristisch gebouw. De gevels van het 33 meter hoge gebouw bestaan uit glazen gefacetteerde roosters dat wordt verlicht in verschillende kleuren van de regenboog. Binnen zien we, zoals overal, het basalt gesteente van IJsland in de vorm van pilaren en muren terugkeren. In 1 van de zalen worden we uitgenodigd te gaan zitten en luisteren we naar een kerstlied gezongen door een zanger begeleidt door een groot orkest. Het is inmiddels lichter geworden en we gaan in de buurt van de haven uit de bus om ons in het centrum te gaan vermaken. En dan komen we bij het standbeeld van Ingólfur Arnarson, hij was een Noors stamhoofd dat Noorwegen ontvluchtte en besloot naar IJsland af te reizen. Hij zou de eerste blijken te zijn die zich met zijn vrouw Hallveig Fróðadóttir en stamgenoten permanent op IJsland zou vestigen!  Bij het naderen van de zuidkust van IJsland, gooide hij twee, aan de Noorse God Thor gewijde, houten balken de zee in en  zwoer dat waar die balken aan land zouden spoelen hij zijn boerderij zou bouwen. Drie jaar later vonden zijn slaven Karli en Vifil de balken aan de Zuidwestkust van de baai. Rond het jaar 877 vestigde Ingólfur zich daar en  noemde deze plek Reykjavik (Rookbaai), Reykur betekent rook en Vik betekend baai,  dit omdat ze stoom zagen oprijzen uit de hete bronnen die ze eigenlijk voor rook aanzagen wat voor de Noren iets onbekends was. Reykjavik is de hoofdstad van IJsland. We vinden een overdekte markt waar vooral kleding verkocht wordt, eten een hotdog maar daar raken we niet vol van dus we gaan op zoek naar een gezellige eettent die we vinden in de haven en kiezen een Fisch and chips.   Om half 8 staat de bus klaar en gaan we op jacht naar het Noorderlicht. Helaas er is bewolking en na uren kou lijden gaan we terug naar ons hotel, we besluiten het centrum in te gaan voor een biertje, het is zaterdagavond en heel rustig op straat en als we een drankgelegenheid ingaan zijn ze aan het opruimen en schoonmaken en kunnen we niets meer bestellen, het is nog geen 24.00 uur! Een bruisende stad kun je Reykjavik niet noemen. Gelukkig hebben we whiskey op onze hotelkamer.

Dag 3. Zondag.  Het ontbijtbuffet, dat we vandaag al om 7 uur nuttigen, is buitengewoon goed. Precies om 8 uur zitten we allemaal in de bus om naar het Snæfellsjökull National Park te gaan. Dit park ligt op het schiereiland Snæfellsnes, tussen de Faxaflói baai in het zuiden en de Breidafjördur fjord in het noorden, en is het grootste schiereiland van IJsland. Dit wordt gezien als IJsland in het klein. Alles wat er op heel IJsland te zien is vind je hier, zoals kliffen, zwarte stranden, vulkanen, lavavelden, warme en koude waterbronnen en nog veel meer.  Op het meest westelijke puntje ligt de stratovulkaan Snæfell die bedekt is met de gletsjer genaamd Snæfellsjökull ( jökull betekend gletsjer) deze is voor het laatst in 1219 uitgebarsten. Dit is ook de plek waarin het boek van Jules Verne de reis naar het middelpunt van de aarde begint. De vulkaan, van zo'n 1446 meter hoog, ligt op ongeveer 120 kilometer van Reykjavík en is vanaf de hoofdstad op een heldere dag te zien. We maken een stop in het voormalige vissersplaatsje Arnarstapi. Het plaatsje aan de voet van de berg Stapafell (526 m ) wordt omgeven door vele mooie basaltformaties en bizarre kliffen. Vroeger was het een belangrijke handelspost en had een veel grotere bevolking dan dat het nu heeft. We lopen over een smal pad, maken foto’s van dit bizar mooie landschap en eindigen in een restaurant waar we een kop soep, 1x lams en 3x vissoep, nemen, we krijgen er ieder 2 stukjes stokbrood bij, en vallen bijna van onze stoel als we later op de creditkaart-afrekening  zien wat dit ons heeft gekost, ruim € 80,00 voor 4 koppen! We hadden al gezien hoe duur een etentje inclusief een fles wijn kost maar dit is echt idioot veel geld! Djúpalónssandur is een zwart strand en ligt bezaaid met overblijfselen van scheepswrakken, er liggen vier beroemde stenen, variërend in gewicht van 23 tot 154 kilo. Een aantal mannen en vrouwen proberen de stenen op te beuren als het je lukt ben je net zo sterk als de vikingen. Ik zie echt niemand die het voor elkaar krijgt.  Grundarfjorour, een klein vissersplaatsje, is het meest bekend om de prachtige berg Kirkjufell, deze staat helemaal alleen op een klein schiereiland en is de meest gefotografeerde berg van IJsland. Dan wordt het tijd voor het Bjarnarhofn Haaien-museum. We betalen 1100 kronen en als we binnen zijn denken we in een jutters-museum terecht te zijn gekomen. Een eigenaardige tentoonstelling van naaimachines, landbouw-werktuigen, speelgoed, borduurwerkjes enz. Maar we krijgen uitleg van een ontzettend enthousiast meisje die ons onder begeleiding van een filmpje laat zien hoe de Groenlandse haai geschikt gemaakt wordt voor consumptie. Deze haai heeft geen nieren en kan bepaalde stoffen niet uitscheiden daarom is het giftig als je het vers eet. Om het eetbaar te maken moet het eerst onder de grond besterven (rotten) hierdoor worden de afvalstoffen afgebroken, maar eerst moeten de ingewanden eruit en  moet het worden onthoofd. Het schoongemaakte lichaam wordt in een gat gelegd en bedekt met grind en zand. Zware stenen moeten ervoor zorgen dat de sappen eruit worden geperst. En wordt 6 weken tot 3 maanden, afhankelijk van de buitenlucht, weer opgegraven. Overal om ons heen hangt een smerige lucht, we kijken in de droogschuur waar de lappen vlees hangen.
Natuurlijk moeten we het ook proeven. De smaak is niet lekker maar ook niet heel vies. Het wordt hoofdzakelijk als snack geserveerd bij een borrel. Wij besluiten geen zakje te kopen.
Een leuke ervaring rijker rijden we terug naar Reijkjavik waar wij een pizzeria op gaan zoeken.

Dag 4.  Maandag.  Een uur later dan gisteren vertrekken we voor een tocht ”De Golden Circle” geheten. Het is een enorm toeristische route gezien de vele bussen, auto’s, 4-wheeldrives enz. We zien onderweg land met hooibalen in diverse kleuren plastic verpakt, de roze kleur betekend dat je meehelpt aan borstkankerbestrijding, met blauwplastic betaal je mee aan prostaatkanker bestrijding. Ook zien we kassen waar men planten, groenten en fruit kweekt. Overal zien we regelmatig stoom de grond uitkomen het water is 80 tot 100gr heet. Ondanks dat er momenteel weinig gras is te zien staan er schapen en IJslandse paardjes gewoon op de vlaktes. Als eerste bezoeken we Gullfos en als we uitstappen merken we hoe glad het is.  Coen maakt een smak, gelukkig geen letsel maar het is voor ons allemaal een waarschuwing. Voetje voor voetje lopen we naar de “gouden waterval” Het water stort in 2 haaks op elkaar staande trappen naar beneden. De hoogte (32m) is niet echt spectaculair maar de hoeveelheid water 140 m3 per seconde is enorm. Bij zonnig weer kun je door de nevel een regenboog aanschouwen, vandaar de naam. We moeten om half 12 terug bij de bus zijn,  het is nog voor die tijd als de reisleidster Yvonne mij (ik was al in de bus) komt zeggen dat ik de mannen moet waarschuwen voortaan op tijd in de bus te zijn! Hallo, zijn we in een kleuterklasje beland en ben ik mijn broeders, neefjes en partners hoeder?   We rijden door naar Geysir, het Thermische centrum van IJsland. De Geysir is een geiser op IJsland en van deze naam is het bekende woord geiser (ons allen welbekend)afkomstig.  Geysir is afgeleid van het IJslandse werkwoord að gjósa, dat zoiets als spuiten of (op)borrelen betekent.  De geysir werkt niet meer omdat de mensen vroeger dachten dat ze de geysir op gang konden helpen met zeep, wat dus averechts werkte.  Je kunt dus zeggen dat die om zeep geholpen is!  Maar de Stokkur werkt nog wel en spuit om de 5 a 10 minuten, een waanzinnig mooi moment als hij met kracht een enorme hoeveelheid water zo’n 10 a 20 meter de lucht in spuit. Overal zien we uit kleine bronnen water borrelen.  Het nationale park Pingvellir, deze staat op de Werelderfgoedlijst, is historisch gezien een belangrijke plaats. Zaterdagavond tijdens de jacht naar het fenomeen Noorderlicht, waren we hier ook alleen zagen we toen niets omdat het aarde donker was. Onder heel IJsland loopt een breuklijn die het eiland eigenlijk in tweeën deelt. Eén deel aan de Amerikaanse kant en een deel aan de Euro/Aziatische kant deze platen worden langzaam uit elkaar gedreven wat betekend dat de kloof elk jaar 1 a 2 cm breder wordt maar deze vult zich met lava.  Door deze kloof lopen we naar s’werelds eerste parlement (Alping), dit vond plaats in de open lucht op een groot platvorm waar in het jaar 930, de volksvertegenwoordiging bijeen kwam om recht te spreken, wetten te maken, onenigheden op te lossen, dat werd vaak op wrede wijze gedaan vooral voor de vrouwen van lichte zeden of die verdacht werden heks te zijn, maar ook mannen werden vaak  op gruwelijke wijze door verdrinking, ophanging of onthoofding terecht gesteld. Ook een groot deel van de bevolking kwam hier bijeen om handel te drijven, feest te vieren maar ook werden er sportwedstrijden gehouden. De Alping herhaalde zich elke zomer tot 1798. In 1800 werd het parlement naar Reykjavik overgebracht. Maar nog steeds staat Þingvellir centraal als het gaat om belangrijke historische gebeurtenissen, want op 17 juni 1944 werd IJslands onafhankelijkheid hier uitgeroepen, in 1974 werd massaal het 1100-jarig bestaan van IJsland gevierd en in 2000 werd herdacht dat 1000 jaar daarvoor het christendom op IJsland als godsdienst werd aangenomen. Als afsluiting van deze dag gaan we met een deel van de groep eten bij de Hamburgerfabriek waar je behalve hamburgers ook andere gerechten kunt bestellen. Het leuke is dat er een groot bord hangt waarop staat hoeveel inwoners IJsland heeft, bij elke geboorte of sterfgeval krijgen ze het meteen door en wordt er een trap gehaald om de cijfers op het bord aan te passen, bij een geboorte wordt er geklapt, helaas hebben wij dat niet meegemaakt. Rond 19.30uur we over de boulevard om te kijken of we toch nog iets van het net Noorderlicht kunnen zien, en ja hoor, het is niet veel maar beter iets dan niets toch? We kunnen zeggen dat we de jacht naar het Noorderlicht gewoon in de stad Reykjavik hebben afgesloten uiteraard ook met een glas whisky op onze kamer.

Dag 5 dinsdag. Half 4 opstaan, 4u ontbijt en half 5 in de bus richting luchthaven waar we inchecken. Op Schiphol nemen we afscheid van elkaar Jan en Coen gaan met de trein naar Den Haag en wij pakken de trein naar Almere. Bedankt mannen we hebben super leuke gezellige dagen met elkaar gehad!

We sluiten Scandinavie hierbij af en denken niet dat we ooit nog met de camper zullen gaan, we hebben het gezien, uiteraard niet het hele eiland, maar de overtocht is schrikbarend duur en dan ook nog het leven daar! In de 3 en een halve dag dat we daar zijn geweest heeft ons € 250,00 p.p. gekost aan middag en avond eten plus drinken. Tja met de camper kan het wel voordeliger maar ook alles in de supermarkt is behoorlijk aan de prijs. Het is het waard geweest. Zeker. We gaan zeker nog wel een reisje maken maar dat horen jullie tot wel. Voor nu, groeten en hopelijk tot ons volgende blog, J/P

1. Mariette:
    15 januari 2018
    Geweldig, zoals altijd, ik geniet !!!groetjes
  2. Mieke Vissers:
    15 januari 2018
    zo wat een heerlijk verhaal en mooie belevenissen
  3. Dick en Sien:
    15 januari 2018
    Mooi verhaal en prachtige foto's.