Scandinavië deel 8- Zweden-Denemarken

23 augustus 2017 - Bruchhausen, Duitsland

Lieve familie, vrienden en volgers, dit is ons laatste verslag. We gaan nog een aantal dagen door het mooie en gemoedelijke Duitsland trekken,

8 augustus 2017. Dinsdagavond rijden we al naar Berghamn waar we de volgende ochtend de ferry naar Eckerö, Zweden nemen.  Half 9 vertrek en om half 10, Zweedse dus ook Nederlandse tijd aankomen en toch 2 uur gevaren! We rijden meteen door naar Stockholm, stad van de eilanden, over de snelweg waar we een parkeerplek vinden 500 meter van het oude centrum op de Strandvagen. Betalen en mogen tot 23.30 blijven staan. We hebben begrepen dat we er ook kunnen overnachten.  Gamlan Stan, de oude stad, is gebouwd op de eilanden Stadsholmen, Riddarholmen Helgeandsholmen en Strönsborg, ongemerkt wandelen we van het ene eilandje over naar een ander eiland. Het heeft alles nog van een Middeleeuws stadje met de nauwe straatjes de mooie pleinen en de prachtige gebouwen waaronder het paleis, het stadhuis, de kerken, Nobel museum, hotels en nog zoveel meer.  We waren net te laat voor de wisseling van de wacht, maar ik denk niet dat we iets hadden kunnen zien zo druk was het, wel zien we de paleiswachten te paard door de binnenstad onder begeleiding van een militair muziekkorps voorbij komen. Er is een demonstratie van asielzoekers op 1 van de pleinen, als je het eens bent dat zij niet uitgezet mogen worden dan vragen ze je erbij te komen zitten. Het ziet er allemaal vredig en rustig uit.  In de oude stad vindt je de vele souvenirwinkeltjes, in het rustiger gedeelte zie je veel kunstgalerieën en designwinkels, Drottninggatan is de grootste winkelstraat met alleen maar kledingzaken, warenhuizen en zaken met woninginrichtingen. We eten en drinken op een terrasje 1 biertje en 1 wijntje €15,50, het eten is daarbij goedkoop! Maar gezelligheid gaat boven alles dus blijven we dit soort dingen gewoon doen! Wij zijn overdonderd door de schoonheid van deze prachtige stad. Wat zou ik nog meer kunnen schrijven?  Niets dus, gewoon zelf gaan en deze stad ervaren! Tussen Stockholm (Oostzee) en Götenborg Noordzee) ligt het Götakanaal een van de grootste bouwprojecten uit de Zweedse geschiedenis, het is 190km lang en heeft 58 sluizen. Tweeëntwintig jaar lang werd er aan de aanleg van dit kanaal gewerkt door 58000 mensen waarvan de meesten militairen waren die geen ander gereedschap hadden dan door met staal verharde houten schoppen. Deze Oost-West verbinding was nodig voor transport. In 1998 werd dit kanaal uitgeroepen tot ‘ internationaal historisch weg- en waterbouwkundig monument’ en heeft dezelfde status als het Vrijheidsbeeld, de Golden Gate Bridge en het Panamakanaal.  We starten bij Mem, de eerste sluis,  hier is het kanaal in 1832 officieel in gebruik genomen.  Söderköping is de hoofdstad van de provincie Ostergötland, als we het stadje ingaan moeten we wachten want er worden filmopnames gemaakt, als Pieter vraagt of het Wallander is zegt de man serieus, nee Ilse German? Huh? Nooit van gehoord! We lopen over de boulevard en verbazen ons dat er zo’n lange rij staat te wachten voor een restaurant, happy hour? Gratis? Ontzettend lekker? We hebben geen idee!   Er is  een camperplaats op een groot parkeerterrein, je betaald daar dan  €20,00 voor zonder faciliteiten. Wij willen best wel betalen maar willen daar dan wel faciliteiten voor krijgen zoals water lozen, toilet en vuilwater, water innemen. En evt douches!  Bij de oudste sluis (1813) in Forsvik, een oud metaalarbeiders stadje  gaan we overnachten, ook betalen maar er is een douche kunnen toilet legen en water innemen.  We blijven hier tot de volgende dag 15.00 uur, liggen lekker te zonnen kijken naar de boten die de sluis in en uitgaan het is 27 gr. Dan rijden we naar Sjötorp 50km verder.  De camperplaats staat vol we wijken uit naar een parkeerplaats.  En niet veel later staan we er met zijn tienen! Er is toilet ook voor het legen van je cassette, en een drinkwaterkraan, en bij de camperplek kun je douchen! Zweden is niet slecht voor camperaars, het is echt zoals een Noor tegen ons zei onderweg: Dit noemen ze het Camper kanaal! We lopen rond en staan voor een oude stenen tafel, hier heeft Koning Karl XIV in de avond van de 22e september 1822, samen met de ontwerper van dit kanaal, Baltazar von Platen gegeten tijdens de opening van het kanaal.  Bewolkt 18gr en regen verwacht, we gaan toch fietsen. Het is 20 km over het jaagpad naar Töreboda, onderweg is er van alles te zien en te doen. Museum, schuur met allemaal zelf gemaakte artikelen, eetgelegenheden, midgetgolf en voor de kids water met bootjes waar ze door kunnen lopen.  Wij gaan het restaurant aan het einde van onze tocht in om van een heerlijk visje (ikke) en kip (Pieter), mooi opgemaakt, het is incl water, thee of koffie, en een tafel vol salades. Wij nemen er een biertje/wijntje bij. Het is heerlijk en tot onze grote verrassing kregen we het voor een  65+ prijs, € 34,00 totaal. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. In de regen rijden we terug.

Zondag 13 augustus 2017. De dag begint bewolkt maar droog en 18gr. We rijden naar Kinnekulle hier is een berg die 306m boven het landschap uittorent en bekend staat als ‘de bloeiende heuvel’. We rijden tot aan het restaurant wat al behoorlijk hoog ligt en doen het laatste gedeelte over behoorlijk veel treden. Het bos bestaat uit rechte bomen met tussen door de met mos bedekte rotsen en bloeiend onkruid. Misschien zijn we te laat in het seizoen maar niet voor het restaurant daar is het erg druk bij het buffet, wij gaan voor koffie met iets lekkers erbij en vervolgen onze weg naar het kerkje in Husaby, de toren oudste gedeelte van deze kerk en dateert uit 1100, met 3 spitsen en heel mooi binnenwerk met schilderingen en een prachtige preekstoel. Er zijn veel pelgrims en daarom zijn de kerkjes geopend. Het is heerlijk rijden door de met zonovergoten licht glooiende met gouden graan bedekte heuvels zover het oog reikt, en eindigen bij een meertje waar we zwemmen bij de ondergaande zon. Binnen door over de 125, een prachtige heuvelachtige weg door bossen en velden met mais, kleine dorpjes met mooie houten huizen en goed onderhouden tuinen, rijden we ongeveer 100 km naar Kalmar, het is geen moment saai.  Dit is Smalland. Hier gaan we de 6km lange en hoge brug over naar het op 1 na grootste eiland van Zweden, Öland. Fietsers worden met speciale bussen naar het eiland gebracht zij mogen ivm het verkeer de brug niet over. Hier wonen 25000 mensen maar in de zomermaanden zijn er wel 500.000. De koninklijke familie verblijft hier de zomermaanden in hun paleis “Solliden Slot”, net buiten de stad Borgholm. Het is een vrij vlak eiland van 137km lang en max 16km breed. In het midden van de jaren 1800 had elke boer zijn eigen houten molen er waren er meer dan 2000, nu zijn er nog 400 op dit eiland, de molen hangt vast aan een zware centrale houten balk, de rechtopstaande zware balk wordt op zijn plaats gehouden door stutten onderaan, deze steunen op stenen of rotsblokken. Om de molen te kunnen draaien is er een staart aangemaakt  ook de trap naar boven zit op dit staartstuk. Ze werden gebruikt om graan te malen.   Oland wordt al meer dan 5000 jaar bewoond en deze hebben hun sporen nagelaten, grafheuvels uit de steentijd, bronstijd en ijzertijd. Eketorp met een deels gerestaureerd fort waar opnieuw een viking-dorp is heropgebouwd, zeer leuk voor kinderen en Selby met 285 graven de grootste historische begraafplaats deze werd gebruikt tot de tijd van de Vikingen. Een gedeelte bestaat uit ’s-werelds grootste kalksteengebied van ongeveer 40km lang en amper 10km breed en staat natuurlijk op de  unesco-erfgoedlijst. Op deze schale grond groeit alleen maar een klein soort vetplantje. In 2 dagen hebben we het hele eiland doorkruist, veel bossen, mais, koren, koeien, reeën, elanden, mooie huizen en leuke dorpjes, golfterreinen en 2 vuurtorens: Lange Erik in het Noorden en Lange Jan in het zuiden. Een waar eldorado voor de vogelliefhebbers en het heeft de meeste zonuren.   Terug over de 6km lange brug het vruchtbare land van Zweden in. Langs de kust komen we in Kristianopolis waar we een muur van een oude burcht zien, er zijn veel oorlogen geweest tussen de Zweden en de Denen. We lezen erover maar vinden het leuker dat dit plaatsje nu meer bekend is om zijn gerookte haring. Wij gaan op zoek maar vinden alleen gerookte zalm, ook lekker toch? De kerk lopen we ook maar meteen even in, er hangt een schip aan het plafond. De dominee’s die er begraven zijn moeten de andere overledenen in de gaten houden vandaar dat ze met hun hoofd naar de hoofden van de doden liggen. Na het avondeten gaan we altijd nog een wandeling maken nu ook, we staan in het natuurpark van Aspe, als we het bos inlopen worden we meteen omringt door duizenden muggen! Zweden heeft heel veel natuurparken waar je mag overnachten, vaak kosteloos of tegen een kleine vergoeding. Later zien we 2 jagers lopen gelukkig zonder trofee. We rijden door leuke oude zeevaarders-stadjes en kopen een cd van Cornelis Vreeswijk met Zweedse liedjes. Slenterend door de straatje zien we een zeebaken op een kruising in een straat heel hoog boven de huizen!   Tijdens de hongersnood in de jaren 1840 t/m 1930 trokken 1.3 miljoen Zweden massaal weg uit hun land en reisden soms dagenlang volgepakt met huisraad, kleren, eten voor onderweg en een dikke bijbel naar de kust in het zuiden om de boot te nemen naar het beloofde land Amerika. Velen stapten in Karlshamn aan boord voor een woelige zeetocht die weken duurde. Wij vinden het monument voor de emigranten, de naam: Karl-Oskar en Kristina. We blijven de zuidkust volgen rijden vanzelf Kivik binnen, een pittoresk vissersdorpje met mooie stranden ook wel appelhofstad genoemd. Er worden hier maar liefst 70 soorten gekweekt. Ze maken er van alles van zoals jam, appelmoes, cider, limonade. Het blijkt een waar vakantieparadijs te zijn.

18 augustus 2017. Vrijdag, 1 van de leukste plaatsjes is Ystad, bij iedereen wel bekend van de spannende serie Inspecteur Wallander uit de boeken van de Zweedse auteur Henning Mankell. Het is een lieflijk stadje met middeleeuwse pastelkleurige houten huisjes, kinderkopjes en mooie pleinen en heeft wel 40km zandstrand. We kopen een boekje waarin staat wat de favoriete plekjes van hem waren zoals zijn koffiehuis, waar hij whiskey dronk, waar hij woonde en nog veel meer! We zitten op een bankje dit alles te lezen als er een vrouwtje (80) ons aanspreekt, haar leven lang lerares geweest en op heel veel plekken gewoond maar deze plaats is de mooiste. Van Wallander weet ze dat er veel vraag naar is vooral door de toeristen!  We gaan naar zijn cafe, het huis waar hij in woonde, de St Mary Kerk en nog een paar adresjes die beroemd zijn maar blijven steken in de super gezellige winkelstraat waar ik een mooi vogelhuisje en Pieter een pet scoren.  Als we later naar het buitenverblijf van Wallander rijden en een doodlopend straatje aan het strand ingaan staat een man en vrouw boos te kijken naar ons. Als Pieter zegt fan van Wallander te zijn zegt de man, die kennen we niet. Wij, het is een beroemdheid, ja dat weet hij, maar dit is privé terrein en ze hebben veel last van de toeristen die hier allemaal komen kijken, Wallander is dood heeft hier nooit gewoond en eigenlijk moeten we wegwezen. Privé terrein? Nergens zien staan!  Ze hebben misschien wel gelijk! Nu we het toch over boeken en serie’s hebben, jaren terug heb ik de boeken van het Zweedse schrijvers echtpaar Sjöwall&Wahlöö gelezen, en toen wist ik, deze stad wil ik bezoeken. Inspecteur Martin Beck is de hoofdpersoon en loste alle misdaden in Malmö op. Ook hier is een serie van gemaakt en op TV geweest. Maar hiervan vinden we niets terug in deze prachtige stad, wat we wel zien zijn mooie gebouwen, prachtige. pleinen, Turning Torso een 190m hoge wolkenkrabber, juweeltjes van parken, kerken, waar we altijd even binnen lopen,  een prachtig fort, moderne winkelstraten, super stranden, eetgelegenheden, eigenlijk te veel. Wij waren zeer verrast en hadden dit niet verwacht van deze 3e grootste stad hier in Zweden. Moe maar voldaan zoeken we na uren de camper op en…. mist Pieter zijn bril, hij zet hem als hij aan het fotograferen is  op zijn hoofd, of in zijn zak, of tussen zijn T-shirt, pech weg dus. Komt vaker voor hoor de vorige keer was hij er 2 kwijt.  Ook Zweden is ons prima bevallen, het is zeer veelzijdig met de vele meren, de zandstranden, de rode houten huisjes,de steden zijn schilderachtig en authentiek, de natuurparken, het eten (smörrebröd) is heerlijk. De zomers zijn aangenaam warm met een gemiddelde temp van 23gr, er zijn niet veel grote wegen dan nog mag je niet harder dan 100km. De files, getoeter of ander onaangenaam gedoe op de weg hebben we niet gemist! Malmö is door de 16km lange Øresundsbron (brug en tunnel) met Kopenhagen verbonden.

Denemarken: maanden terug dat we over een 4-baansweg reden en druk dat het is!  Natuurlijk gaan we er zo snel mogelijk vanaf om naar de kust te rijden en brengen bij Stevns Klint de nacht door, dit is een reeks kliffen van krijtsteen op het eiland Seeland en hebben een lengte van 14.5 m en een hoogte tot wel 40m in de Oostzee. We dalen de 109 treden naar beneden af, een visser staat tot zijn knieën in zee maar komt later langs zonder vangst! We worden op zondagmorgen 7.00u wreed gewekt door de kerkklok een paar meter van ons vandaan deze blijft wel 5 minuten luiden! We zitten in het zonnetje te ontbijten als er een jongen (14?) op een maaimachine aankomt met zijn bazin (of moeder) in de auto erachteraan, die zegt waar hij moet maaien. Naast ons dus, als we vragen of hij niet ergens anders kan beginnen zegt ze resoluut nee, we pakken de boel maar in en gaan weg maar het volgende ongemak dient zich al aan als de slagboom weigert open te gaan, we halen de vrouw er bij die zegt dat we geen goede ticket hebben, deze ticket hebben we de vorige dag gekocht en was tot de volgende morgen 10.00 uur geldig! Het is pas 8.00 uur! We moeten maar een nieuwe ticket kopen! Na veel gepraat en zij gaat bellen gaat eindelijk de slagboom open en kunnen wij en de Italiaan, waar het ook niet bij lukte, weg! Hadden we op de heenweg de prachtige witte zandstranden waar je op kon rijden, nu waren we aan de andere kant bij de krijtrotsen. Denemarken is de kleinste van de Noorse landen waar wij waren.  Ze hebben waddeneilanden waarvan Rømø de grootste is.  Het een een eerlijk volk, een aantal jaren terug is er een test gedaan door portemonnees met €50,00 en een identiteitskaart achter in een reeks hoofdsteden. Kopenhagen scoorde 100% met het terugbrengen naar de rechtmatige eigenaar! Ook zijn ze het gelukkigste volk, ze zijn tevreden met wat ze hebben en denken positief. Alle Scandinaviers hebben veel vertrouwen in elkaar dat lijkt voor te komen uit de tijd van de Vikingen. De oude Noorsse sagen tonen dat zij eerlijkheid hoog in het vaandel hadden. Het was een erezaak dat ze woord hielden ze dreven handel over grote afstanden, als een schip vol goederen naar IJsland vertrok dan konden ze als het schip terug keerde pas op betaling rekenen. We verlaten Denemarken en dus Scandinavië met de boot (onze laatste) om 12.45 en een uurtje later komen we in Purgarden aan land.

Het was een prachtige reis door vreselijk mooie en schone landen, met heel veel plaatsen die op de lijst van Unesco werelderfgoed staan.  Geen overvolle vuilnisbakken, geen zwerfhonden-katten-vuil,  geen meisjes van lichte zeden langs de wegen, geen agressief gedrag. In Duitsland rijden we meteen op een weg waar snelheden van om en nabij de 150km per uur gereden wordt, ach maar binnendoor is het ook heerlijk rijden en het tanken is na maanden wel heel lekker slechts €1,10 per liter! En wat dachten jullie van een lekker pilsje van het vat op een gezellig terras?

23-08-2017  Bruchhausen. Hierbij eindigt ons blog, het was ontzettend fijn dat jullie met ons mee zijn gegaan, hopelijk hebben jullie er iets aan gehad en vonden jullie het ook leuk. Allen die zo trouw zijn met reacties, op welke manier dan ook, heel heel hartelijk bedankt want het is echt leuk om te krijgen.Misschien tot gauw of tot later! J/P

Kilometerstand: 267431 dat betekend dat we 15.578 km's hebben gereden. Gemiddelde prijs diesel was € 1,40 per liter en de blauwe heeft 1 op  12 gelopen.

1. Joop:
    23 augustus 2017
    Bedankt voor het meereizen en tot ergens volgende week. Mazzel.
  2. Ellen:
    24 augustus 2017
    Hè... nou alweer voorbij . Jullie hebben heel erg mooie foto's gemaakt, die ik heel graag wil bekijken (straks in Spanje?)
    Grtjs en tot gauw. Ellen
  3. Jacqueline:
    24 augustus 2017
    In één woord "fantastisch" ik heb er van genoten!!!
    Liefs en dikke kus
  4. Marianne de jong:
    24 augustus 2017
    Ook ik heb weer genoten van jullie interesante reis door het hoge noorden.
    Jullie hebben weer veel gezien, ongelofelijk. Nu weer naar huis en alles verwerken. Goede thuiskomst en bedankt voor de mooie reis verslagen. Lieve groet Marianne.
  5. Dick:
    24 augustus 2017
    Wat een geweldige reis hebben jullie samen gemaakt. Jullie hebben enorm genoten en hebben dit gedeeld met ons.
    Wij hebben er ook van genoten!
    Tot de volgende reis.
    Groetjes, Dick en Sien
  6. Nel:
    25 augustus 2017
    Tusse takk voor de prachtige leesverhalen en foto,s! Het is een plezier om zo mee te reizen.Vast weer welkom en kom veilig thuis.Het is in ieder geval mooi nazomerweer! Lieve groeten vanTiest en mij,
  7. Mariette:
    25 augustus 2017
    Wat heb ik weer genoten, ik hoop er de volgende reis weer bij te mogen zijn. Goede thuisreis en liefs
  8. Lpc Willemen:
    26 augustus 2017
    Pieter en Jeanne , het was weer een geweldige reis om te volgen dankzij jullie mooie foto,s en met de bijbehorende uitleg toppie.
    Grt Betsie en lammie
  9. Daphne:
    27 augustus 2017
    Prachtige blog weer !!! Super mooie reis geweest maar ben heel blij dat jullie weer veilig terug zijn !! Heb jullie gemist, dikke kus.
  10. Ad Mutsers:
    28 augustus 2017
    weer een hele mooie reis en fantastisch beschreven.
    groetjes van ons