EUROPAREIS APRIL 2013 NAAR HUIS

1 mei 2013 - Cuijk, Nederland

18 april 2013 -  Wat een feest  is het op de Franse wegen te rijden zoveel beter dan Italië. Het is bewolkt maar de temp is goed rond de 20 gr.  We vertrekken van la Truchere, een schattig petieterig plaatsje met een leuk haventje en een prachtige camperplek waar mooie wandel en fietsroutes zijn, naar Beaune om Jacqueline en Bert te ontmoeten die op weg zijn naar huis, Albir. Gezellig met ze gegeten en zij zijn vandaag doorgereden en wij zijn nog even het stadje ingegaan. Beaune is de hoofdstad van de Bourgondische wijnen.   De stadsmuren stammen uit de periode  tussen de 12e en 15e eeuw, een kapittelkerk in Romaanse stijl, kapel uit de Renaissance, wandtapijten uit de 15e eeuw de toegang is gratis. Hotel Dieu is opgericht in 1443, dit voormalige gasthuis, bestemd voor de armen,  is een juweeltje van architectuur met veelkleurige daken.  Een wijnmuseum in het voormalige paleis van de Hertogen van Bourgondië. Een prachtige plaats met een camperplek dichtbij het centrum. Achter het Mercurehotel. Vanaf hier vertrekken we over de "Route des Grands Crus"  naar Dijon. Bourgondië is natuurlijk bekend om zijn kwaliteitswijnen, het ligt allemaal naast elkaar in de Côte de Beaune. Salvador Dali zei het al, : Wie genieten kan, drinkt geen wijn meer maar proeft geheimen!..... Je kunt er goed wandelen en fietsen een geweldig mooie streek met zover het oog reikt, wijnbouw. Tussen  Bourgondië en het Champagne gebied ligt het departement Haute-Marne. In het  2000 jaar oude vestingstadje Langres vinden we een camperplek. We gaan naar de oorsprong van de Maas (Meuse) zoeken, aangezien ik woon aan de Maas is het leuk en interessant om te zien waar die ontspringt. Zo komen we in Pouilly en- Bassigny een vervallen boerendorp, op een hoogte van ongeveer 330 mtr,  1 km buiten dit dorp vinden we het, achter prikkeldraad in het weiland en nergens aangegeven. Pieter klimt over het hek met prikkeldraad en neemt de foto's. Er staat een steen met tekst die bijna niet te lezen is en er borrelt wat water uit de grond. Door hetzelfde dorpje  rijden we over het eerste bruggetje van de Meuse die  nu ongeveer 30 cm  breed is  We volgen hem in de regen naar Goncourt waar een camperplek is.  Vreemd om te zien dat de Meuse al zo breed is en er een sterke stroming staat met lage stuwdammen. De Maas wordt voornamelijk door regenwater gevoed daardoor kan het waterpeil sterk variëren. Hier blijven we overnachten.  Vandaag, zondag de 20e, droog als we wegrijden maar wel somber en koud. We wijken van de Meuse  af om naar het gedenkteken te gaan van Generaal de Gaulle. Het landschap is vooral bouwland en veeteelt, dit waren de slagvelden in de eerste wereldoorlog, af en toe een klein dorpje met wat boerenhuizen. We vinden het schitterend, uren rijden we  over smalle boerenweggetjes zonder gaten of ander ongemak, bijna geen verkeer,  heel ontspannend.                                                                                                             Generaal de Caulle  had een buitenhuis (La Boisserie) gekocht in Colombey-les-Deux-Eglise waar hij  met zijn gezin vertoefde, zijn zoon woont hier en stelt een gedeelte  open voor bezoekers. Charles de Gaulle ligt hier  begraven samen met zijn vrouw. Ter eren van hem is er een monument in de vorm van een Lotharings kruis en een museum opgericht.Nog een 100 km te gaan en we zijn weer terug bij de Meuse,  parallel aan de Meuse  zijn stukken kanaal gegraven waar de scheepvaart doorheen moet. Het verval in deze kanalen wordt door sluizen geregeld. Canal Lèst is zo'n kanaal en hier blijven we in het dorpje Dieue-sur-Meuse overnachten.                                                           Het is rond de 20 gr en de fietsen gaan weer eens van de camper af, vrij vlak gebied dus lekker een route fietsen er zijn er 5, wij nemen de makkelijkste van 8.5 km. Het is zo'n leuk dorp uiteraard met een  geschiedenis,  op bordjes wordt in 4 talen weergegeven wat we zien, bv de wasplaats, of het kruis enz. We verlaten de Maas weer  en komen in de Ardennen waar we bij Verdun de monumenten gaan bekijken uit de eerste wereldoorlog die van 1914 tot 1918 geduurd heeft. In die jaren stonden de legers van Duitsland en de geallieerden tegenover elkaar. Deze oorlog heeft verschrikkelijk veel mensenlevens gekost. We bezoeken een monument waar alleen al 130000 onbekende soldaten begraven liggen.  Stil ben je als je al die begraafplaatsen en monumenten ziet hier rond Verdun. Om niet langer bij deze ellende stil te blijven staan gaan we verder en komen  over een echte ophaalbrug door een poortje, we zijn in de Citadel van Montmedy. Hier binnen de vestingmuren blijven we overnachten.                                                                                                                                                                                                                                  Via allerlei binnen weggetjes langs de Frans- Belgische grens, rijden we naar de Abdij van Orvalle waar het Orvalle bier vandaan komt. We komen aan bij het grootste meer van België, la Plate Taille. Dit hoort bij het lacs de L’Eau D’Heure.  Er staan veel (grote) campers wij schuiven ertussen. We raken aan de praat met een Belg, de arme man heeft alleen maar nare ervaringen op campergebied, in Italië, Nederland, de camperplaatsen in de camperboeken deugen niet, stond op een camping, had tafeltje en stoeltjes op de plek gezet en was weggegaan met camper bij terugkomst had een Zweed alles weggezet en zijn camper op die plek gereden en nog wat van die verhalen. Wij laten hem staan en lopen de stuwdam op. Gelukkig hebben wij heel andere ervaringen ook in Frankrijk hebben we  de mensen als zeer leuk en spontaan ervaren.                                                                                                                             De volgende dag fietsen we een rondje om het meer 15 km en kleuren al aardig bij. Voor de liefhebbers en camperaars onder ons, dit is een prachtige plek in de provincie Henegouwen.                                                                                                                       26 april - De dag begint met 19 gr, half 12 vertrekken we en na zo'n 20 km duikelt de temperatuur naar 10 gr, we willen de scheepsliften zien maar kunnen ze niet meteen vinden, na veel zoeken zetten we de auto op een parkeerplaats neer, het is zo koud (7 gr) dat de korte  broeken worden vervangen door lange, en de dikke jas en muts gaan aan en op. Het miezelt er ook nog bij. We lopen naar  2 van de 4  hydraulische scheepsliften, deze liften van het historisch Canal du Centre  vormen industriële monumenten van de 19e eeuw en zijn  van de hoogste kwaliteit en  zeer milieu vriendelijk. De bakken waar de schepen invaren maken gebruik van elkaars gewicht, als de bovenste iets zwaarder is door meer water zakt die naar beneden en door middel van hydrauliek duwt hij de andere naar boven. Dan rijden we naar de kabellift  van Strêpy-Thieu.  Dit is de hoogste scheepslift ter wereld. Hier kunnen schepen tot 1330 ton een hoogteverschil van 73 mtr overbruggen en vervangt dus de 4 hydraulische liften en 2 sluizen op het historische Centrumkanaal. Deze nieuwe scheepslift maakt gebruik van gewichten waardoor de bakken onafhankelijk van elkaar op en neer kunnen. We zijn veel dieren op onze weg tegengekomen, maar dat we moeten stoppen voor ganzen!!!! Dat was hier in Thieu. Als laatste gaan we naar Neerpelt in België, om Hub en Ad  te ontmoeten.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         1 mei 2013 - Na ruim 15000 km's zit onze reis erop het is leuk om thuis te komen, de buren komen ons verwelkomen, zijn blij dat we er zijn, en ja wij zijn natuurlijk heel erg blij hun weer te zien, en heerlijk bij hun te eten wat altijd klaar staat, ik laat altijd weten wanneer we thuis komen, het is fijn weer thuis te zijn.

dag en tot horens J/P

1. Ellen:
    1 mei 2013
    het was weer leuk, bedankt voor de reisverslagen ze waren erg onderhoudend.
    grtjs. ellen
  2. Marja:
    1 mei 2013
    Welkom thuis!! Het zal zeker wennen zijn! Voor mij is het nog even een paar weken werken en dan lekker even weg!
    Liefs Marja
  3. Annamaria:
    1 mei 2013
    Fijn dat jullie weer thuis zijn. xxx
  4. Carry:
    3 mei 2013
    he reizigers, weer thuis en jullie hebben het zonnetje mee gebracht...hoop dat jullie je niet zullen vervelen in het voor jullie saaie nederland.
    we hopen jullie snel weer te zien
    liefs
    carry