Camperreis in Corona tijd!!! deel I

10 september 2020 - Lichtenberg, Duitsland

COVID-19 is een zeer besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door een nieuw coronavirus. Wij hadden geluk dat we nog terug konden komen uit Noorwegen na ons gaf dat, vanwege dit virus, veel problemen en kwamen we in een intelligente lockdown terecht.

22 februari jl dachten wij nog een reis naar Rusland met een groep van 12 campers te maken in de maanden april t/m juni. Uiteraard is dat niet doorgegaan. Maar we hebben best wel af en toe een klein reisje gemaakt in Nederland. Nu denken we dat we een Corona vrije trektocht kunnen maken naar verschillende landen die als redelijk veilig staan, dus GEEL!  Als het ORANJE gekleurd is gaan we niet want geen enkele verzekering keert uit indien er problemen zijn.

Zaterdag 29 augustus, de camper is startklaar. km-stand: 329632

Reizen prikkelt je verbeelding, de rest is teleurstelling……….

Na een vervroegt verjaardag feestje van Tim gaan we rond 17.00 u weg om bij Oldenzaal de grens met Duitsland over te gaan. We overnachten op camperplek Schüttorf dicht bij het centrum, klein, knus en gezellig met leuke terrasjes.  Zondag is rijden in Duitsland altijd prettig vanwege het weinige vrachtverkeer. We schieten lekker op en maken 436 km’s. Onderweg getankt voor €104,9, daar worden we vrolijk van. Eerder waren we in Oost Duitsland (de vroegere DDR) met zijn prachtige landschappen, natuurparken, velen paleizen en kastelen en mooie vakwerkhuizen! Bij Lenzen steken we met het pontje de Elbe over om meteen aan de overkant de 63 treden van de uitkijktoren te nemen en van het adembenemende uitzicht te genieten! In de deelstaat Brandenburg rijden we naar Rüstadt hier zijn we eerder geweest toen stikte het van de ooievaars maar die zijn weggetrokken en wat overblijft zijn de lege nesten op de daken. Een losgebroken veulen staat vlakbij de camper als we opstaan, het beest komt op ons af en draaft weer weg naar zijn moeder die achter het schrikdraad staat. Plots rent hij op ons af en blijft vlak voor mijn neus staan alsof ze wil zeggen, help me ik wil naar mijn moeder! Gelukkig komt de boer eraan met hoofd-stellen, inmiddels zijn ze allemaal (2 moeders met hun veulens) ontsnapt en zet ze weer achter het hek die hij meteen repareert!                                           Met mondkapjes, is verplicht, doen we onze boodschappen.  In Rheinsberg lopen we rond het slot van prins Frederik de Grote die later koning van Pruisen werd.                                                                                                                                                                                    De camperplaats Malcow, in de deelstaat Meclenburg-Voor-Pommeren,  ligt aan de Müritzsee wat op 1 na het grootste meer van Duitsland is, de Bodensee is de grootste, hier halen we de fietsen van het rek en gaan een rondje maken door het Muritz Natuurpark, een dag later doen we weer een fietstocht door dit prachtige park met de eeuwenoude bomen, maar dan vanuit een andere camperplek, Schwartzenhof. Het is fantastisch fietsweer, de fietspaden zijn prima maar af en toe is het bikkelen door smalle onbegaanbare bospaadjes! De fietsen en ons achterwerk hebben het flink te verduren, eigenlijk zouden mountainbikes meer geschikt zijn voor dit werk. Als we op een leuk pleintje aan  de koffie met appelgebak zitten zijn we binnen de kortste keren omringt door een zwerm wespen en wordt er gestoken, de apotheek zit aan de overkant, heel handig! Meteen iets gekocht wat verkoelend zou werken! Rond de Müritzsee zijn veel visrestaurantjes,  terwijl ik aan de vissoep zit en Pieter een broodje worst nuttigt horen we geschreeuw en ja hoor een visser die iets verderop staat heeft een flinke jongen (Hecht) gevangen! Maar ook af en toe een biertje van het vat en een koele witte droge wijn versmaden we niet.

2 sept. We rijden door plaatsen met de namen: Teterow-Bristow-Melchow-Gielow en nog zo’n100 allemaal eindigend op “ow”. In Basedow stoppen bij het zien van een vreemd gebouwd paleis. Het is 600 jaar lang het bezit geweest van de Fam Von Hahn die er 3 vleugels aan hebben laten bouwen. Clausdorf heeft een camperplek aan het water er is weliswaar geen faciliteiten maar we kunnen ons op een natuurlijke manier wassen in het meer en tevens een klein wasje doen, buiten zitten op het gras en genieten van de stilte en rust. We staan hier 2 dagen en op de vrijdag wordt het ineens erg druk met brandweerlieden die aan de jeugd een lesje geeft hoe je een brandje moet blussen. Bij het weggaan maken ze voor ons nog een extra rondje. Qua campers is het niet druk. Iedereen kent het liedje, Jantje zag eens pruimen hangen hahahaha nou wij rijden op een smal weggetje en stoppen voor een plaspauze, en tijdens de plas ziet Pietje pruimen hangen oh als eieren zo groot! Die gaan we plukken! Hier in Oost Duitsland is het heel gewoon dat er fruitbomen langs de weg staan. Een paar jaar terug hebben we appels geplukt en er appelmoes van gemaakt nu staat pruimenmoes op het menu heerlijk!

5 september is een dag van regen. We rijden 179 km’s door hele kleine gehuchten en bossen met keien-weggetjes het is voor de Blauwe een beproeving. Onderweg stoppen we in het plaatsje Chorin en bezoeken we een voormalig abdij gesticht in 1258 door de cisterciënzer orde. Er is een pianist die prachtig speelt. Rond 17.30 komen we in Niederfinow aan waar we op de parkeerplaats overnachten om de volgende ochtend naar de scheepsliften te lopen. Er komt net een schip (container) binnen, het is geweldig om te zien. Deze lift is de oudste nog in gebruik zijnde lift van Duitsland hij overwint een hoogteverschil van 36 meter. Guben is een gedeelde stad aan de grens van Polen hier wordt het Gubin genoemd. Er is feest aan de andere kant van de rivier de Neisse die de grens vormt.  De jeugd loopt er bont gekleurd bij er is muziek het gaat er vrolijk aan toe. Het oude stadscentrum ligt aan de Poolse kant. De kerk is een ruïne, de huizen zien er wat vervallen uit.

Terug Duitsland in om in Forst te overnachten. Er stopt een camper naast ons, man stapt uit en komt mank lopend (door de lange rit vanaf de Oostsee) naar ons toe en stelt zich voor, ich bin Ober Fürhrer von der Camperplatzen und kann dich alles erzälen!!!! Nou dan ga je er voor zitten toch? Zo’n kans krijgen we niet vaak om zo’n belangrijk iemand te ontmoeten! Vroeger waren het echte plekken met faciliteiten dat is allemaal kapot gemaakt, maar we konden ons toilet wel ergens daar achter legen dat doet iedereen! Ook mogen we een tafeltje en stoelen buiten zetten, vuil water weg laten lopen!  Zegt hij en nog veel meer! Vreemde man en natuurlijk doen we dat niet! Al toeterend rijdt hij weg. De volgende morgen rijden we bij Zasieki de grens over, en komen door de prachtige stadspoort Brody in. Lopend door de vervallen straatjes zien we een slot die voor een groot gedeelte een ruïne is, dit was eens een mooi kasteel in Rococostijl en werd van 1914 tot 1924 gerestaureerd waarna het in 1945 wederom door de oorlog voor een groot gedeelte werd verwoest. In 2013 zijn ze begonnen om het te restaureren. We doen in een klein supermarktje onze boodschappen en gooien onderweg voor € 0,97 de tank vol. Bij grensovergang Teknica is een markt, lijkt op een Souk zoals we die in Marokko en Turkije hebben gezien. Smalle doorgangen van alles te koop behalve (gelukkig) geen levende beesten, maar ontzettend veel sigaretten. Over de brug gaan we wederom de rivier de Neisse over en staat de douane de auto”s uit Polen aan te houden. Bad Muskow in de deelstaat Saksen ligt aan de andere kant van de brug, we zijn weer in Duitsland, waar we meteen het Für-Pürckler-Park inlopen. Het park is in Engelse stijl aangelegd en ligt sinds 1945 aan weerszijde van de rivier dus verdeeld in een Pools en Duits gedeelte. Prins Pürckler hield er een ruig leven op na en gaf veel geld uit terwijl hij niet veel verdiende met het schijven van boeken. Ook de tuinprojecten kosten een vermogen waardoor hij genoodzaakt was Muskov te verkopen. De jongere broer van Koning Willem II,  Willem Frederik van Oranje-Nassau, Prins der Nederlanden, kocht het in 1846. Het park raakte tijdens de DDR-periode in het slop maar sinds 1990 werd het aan beide zijde van de grens weer opgepakt  en in perfecte staat gebracht, sinds juli 2004 staat het op de lijst van Unesco  werelderfgoed.

Tot de volgende, J/P

1. Sylvia en Joop Lefering.:
    11 september 2020
    Bedankt voor het delen van jullie jaloersmakende foto's en bijpassende verhalen. Jullie maken weer een geweldige reis. Geniet van jullie reis.
  2. Els:
    11 september 2020
    Wauw! Wat een mooi verslag weer! Jullie weten de mooie plekjes wel te vinden!!!!
    Ik geniet mee van jullie reis. Veel plezier nog. Liefs!
  3. Joop:
    11 september 2020
    Er is overal wat te zien. Bedanjt veilige trip verder . Mazzel.
  4. Mariette:
    11 september 2020
    Wat weer een mooie reis, geniet er van en ik reis weer mee, goede en veilige reis, groetjes van Mariëtte 👍💐🍀🍺🍷
  5. Annamaria en jaap:
    11 september 2020
    leuk om weer verhalen van jullie te horen.
  6. Ellen:
    11 september 2020
    Leuk weer om mee te reizen.
  7. Joke:
    11 september 2020
    Gezellig om zo met jullie de reis kunnen meemaken. Top
  8. Corrie vd Velden:
    11 september 2020
    Jullie maken weer een schitterende mooie reis.Veel plezier nog op jullie verdere reis.
  9. Lpc Willemen:
    11 september 2020
    Ondanks Corona toch een leuke reis, volhouden en we volgen hetweer,
  10. Irene&Cees Spaanderman:
    11 september 2020
    Nou dat is weer heerlijk genieten!
    Veel plezier verder
  11. Dick en Sien:
    11 september 2020
    Wat zien jullie weer heel wat moois en laten ons meegenieten. Nog veel plezier en een veilige reis.
  12. Ina:
    11 september 2020
    Leuk reis journaal... veel plezier. Ik herken veel plekjes ..
  13. Dorian:
    12 september 2020
    Wat een prachtige reis weer Jeanne en Pieter. Mooi verslag en foto's. Fijne reis verder.
  14. Anja:
    12 september 2020
    Uiteraard ook deze keer weer heerlijk om mee te kunnen reizen. Fijne reis verder. Lieve groetjes
  15. Will:
    13 september 2020
    Hoi Jeanne en Pieter, wat leuk om weer met jullie mee te reizen, groetjes en liefs John & Will
  16. Ingrid en Jan:
    16 september 2020
    Het is weerouderwerts jullie verhalen ontmoetingen en leuke plaatsjes wij krijgen ook weer reislust
  17. Nel Spies:
    16 september 2020
    Zie dat jullie je weer heel goed vermaken,en heerlijk gezond eten en drinken!
    Wel een potje pruimenjam voor Nellebel bewaren he.
    Fijn alles weer mee te maken op afstand.