ANDALUSIË

2 maart 2015 - Jaén, Spanje

Dag familie, vrienden en allen die met ons mee reizen,

fijn dat jullie er weer bij zijn en we hopen dat jullie net zo genieten van onze reis als wij,

we denken over 6 weken weer terug in Nederland te zijn.

Na afscheid genomen te hebben van onze vrienden en familie gaan we rond half 12 rijden.

De weg gaat richting de uitlopers  van de Sierra Nevada , Las Alpujarras.

bord  van Fort BravoRond 17.00 uur komen we aan in Ford Brava, vlakbij het plaatsje Tabernas, deze plaats ligt in de enige woestijn van Europa aan de N340. We wanen ons in het wilde westen met zijn diepe ravijnen, het bizarre gebergte in de vele kleuren en formaten. Niet zonder reden werden hier de Spagghetti-westerns opgenomen met name voor de Italiaanse films. Regisseur Sergio Leone, heeft hier een dorpje laten bouwen waar o.a van The Good, The Bad and the Ugly, is opgenomen. Ook films als Cleopatra, dr Zhivago en Lawrence of Arabia werd in het woestijngedeelte op het witte doek geprojecteerd.. Al die andere producties met muziek van Enrio Morricone zijn hier ook  opgenomen.

Het decor wordt nu gebruikt als een kleinschalig pretpark, heel apart en in vervallen staat.

Er zijn in de buurt nog wat van die pretparken maar deze is de enige echte.

We betalen € 31,80,  incl. pensionado korting, en mogen daarvoor ook blijven overnachten.

Het rijtuig staat voor ons klaar, we worden rondgereden en zien waar de Daltons woonden, de Sheriff, het kerkhof en de kerk, ook de plek waar je werd opgehangen  enz.Saloon westerndorp Hollywood

We gaan de saloon in en kopen een biertje, terwijl we zitten te genieten van de koele drank  en country muziek, komt er een  cowboy binnen, maakt een praatje met de bardame en drinkt een borrel.  Dan gaat met een klap de klapdeur open en komen er nog 2 cowboys binnen, er ontstaat onenigheid en na wat geschreeuw gaan ze kaarten, er komt een stapel geld op tafel en er wordt vals gespeeld.  Natuurlijk komt hier een schietpartij van. De barjuffrouw maakt er een eind aan door de laatste neer te schieten.

cowboys gaan schieten Cowboys

Het is niet geweldig maar wel grappig. Wij waren de enige bezoekers dus best wel leuk dat ze dit toneelstukje hebben opgevoerd.

boog westerndorp   plein  westerndorp Hollywood

Ons lijkt het aardig als er buiten ook al wat rumoer zou zijn, wat paardengetrappel een sheriff die even komt kijken of een bandiet die de strop  krijgt, zoiets bv. Maar misschien gebeurd dit wel als er meer volk is bv in de zomer.

bizar gebergteDe tocht gaat verder door een bizar landschap, grillig, spectaculair, we hebben er geen woorden voor en hopen dat de foto’s genoeg zeggen.

We maken nog een foto van de vallei met allemaal, zover het oog kan zien, kassen. Dit is een tomatenkassenlandbouwgebied met veel Amandelbomen en avocado’s en in de kassen wordt hoofdzakelijk tomaten verbouwd.

We gaan over enge bergpassen verder door de Alpujarras en eindigen in Orgiva de grootste stad  in deze streek. Hier vinden we een plekje voor de nacht op een kleine parkeerplaats naast de droge rivier. Natuurlijk lopen we het stadje in om het te bekijken en komen langs de barokke kerk in de hoofdstraat doorlopend op een leuk pleintje waar de plaatselijke bevolking op bankjes zit te keuvelen. Wij nemen een terrasje met WiFi. Ouwe hippie

Er loopt hier meer dan apart gekleed volk, het lijken wel oude hippy’s.

Als we terug bij de camper komen zien we een oude geitenhoeder met zijn grote kudde door de droge rivier aankomen, de man is mank en loopt met een stok over zeer ongelijke stenen.  Hij lacht zijn ene tand bloot en roept vriendelijk naar ons. geitenhoeder in  OrgivaEr lopen ook een aantal honden mee van jong tot oud en versleten.

We bezoeken de dorpjes Canar, Carataunas en Soportujur, hier zijn ze net een grote paella aan het maken,  ze liggen allemaal in de Junta de Andalucia, provincie Granada, in het Parque natural.  De dorpjes liggen boven elkaar in dit prachtige gebied.

stadje Canar oude man in het stadje Canar paella in Soportujur Andaluzisch stadje witte huisjes

Het zijn witte dorpen die we in dit hele gebied zien, soms piepklein met een paar honderd inwoners.

Pampaneira rijden we door het is heel toeristisch en er is geen parkeerplaats, dat is zo wie zo al een probleem in deze dorpjes omdat het hele smalle straatjes zijn, dus de parking is vaak aan het begin van het dorp. We zien prachtige handgeweven vrolijk gekleurde kleden te koop.

De 2 baanswegen die we berijden zijn soms redelijk breed maar vaker zeer smal, we rijden langs zeer diepe kloven. In Capileira, (het hoogst gelegen dorpje van Spanje) zien we een plekje bij de kerk, op 1357 m hoogte, we lunchen en gaan een kijkje nemen in dit plaatsje. We lopen nog een aantal km’s omhoog. Er komt water vanaf de bergen in een zeer oud wasbekken terecht, of deze vandaag de dag nog wordt gebruikt?

wasplaats Capileira, stadje Capileira

Hier vandaan vertrekken diverse wandelroutes langs de top van de Mulhacen, 3482m.

Trevelez is toeristisch en bekend om zijn Seranohammen. Er zijn 3 wijken, trapsgewijs onder, midden en boven, waarvan de bovenste het mooiste is.

We overnachten op een camperplek, Hostal La Ladera aan de A4130, (campercontact) en worden verwelkomt door 3 kleine hondjes, verder niets, we zoeken en gaan naar de bar, helemaal niemand te bekennen. We zetten de camper maar vast op zijn plek. Na nog eens bonken op de ramen komt de vrouw aan, we mogen blijven.

Veel sneeuw zien we niet dus de pas, Puerto de la Ragua aan de A337 waar we over willen zal wel open zijn, dit is de enige pas waar je over de Sierra Nevada gaat van Nrd naar Zuid en v.v., meestal gesloten van nov t/m febr. Het wordt steeds drukker en drukker, horden mensen met hun kids komen aan om te sleeën,

drukte bij sneeuwgebied   sneeuwpoppen

sneeuwpoppen maken, snowboarden enz, ze moeten er km’s voor lopen omdat de parkeerplaats vol is en ze ergens verder naar beneden moeten parkeren.

We komen tot een hoogte van 2000m. Al dalend zien we de laagvlakte met veel windmolens en zonnepanelen en een rood bruin kasteel, dit ligt in het plaatsje Calahorra.

kasteel in    Calahorra    stadje Calahorra

Natuurlijk gaan we het plaatsje in en zetten de auto op plaza del Ayuntamiento van hieruit klimmen we naar het kasteel met zijn 4 torens en het prachtige uitzicht op de bergen met sneeuw en de laagvlakte  Helaas gesloten we lezen dat alleen de woensdag een rondleiding plaatsvind.

Quadix staat bekend om zijn grotwoningen, een groot gedeelte van de inwoners schijnen te wonen in grotten, maar wij rijden verder om naar het plaatsje Purullena te gaan, dit stadje bestaat bijna alleen uit grotwoningen. Sommigen hebben hele mooie gevels, want dat is alles wat je ziet, en anderen zijn nogal armoedig. Tv moet er gekeken worden ook in een grot, de antennes staan op de berg. Ook zagen we een 3 etage grotwoning maar die was denken we heel luxe.

3 etages grotwoning in Quadix  grotwoning bewoond in Purullena  antenne van grotwoning in Purullena

Overnachten doen we in Huelma, provincie Jaen, aan een park waar het ontzettend gezellig en druk is.

Tot nu toe is het weer fantastisch zo rond de 20º.

tot de volgende reisbloq J/P

1. Els:
    Ha reizigers.

De trip is begonnen! En gelijk een hele mooie omgeving met schitterend weer.
    Al die leuke plaatsjes maken me wel heel nieuwsgierig om ze in het echt te zien.
    Wie weet heb ik er ooit tijd voor.
    Voorlopig doe ik het met jullie verhalen en foto's...en geniet....

liefs
  2. Anja:
    2 maart 2015
    Nou dit is snel dus toch internet gevonden. Een hele tour om te zien hoe jullie route gaat. Nu toch gevonden. Het weer is fantastisch zie ik en hoe zuidelijker jullie trekken hoe beter het weer blijft. De sneeuw was ook wel hilarisch! Wij komen voor de warmte en jullie gaan ravotten in dat witte goedje. Kom maar weer snel uit de bergen en doe voorzichtig. Groetjes van Leen en mij.
  3. Mariette:
    2 maart 2015
    Wat zijn jullie toch bofkonten, het ziet er weer geweldig uit, het reisverslag is weer heerlijk om te lezen, geniet maar lekker met volle teugen en kom weergezond en wel in Nederland, ik blijf jullie heel graag volgen, liefs Mariette .
  4. Ad Mutsers:
    Hallo Jeanne en Pieter,
    Het is een heel verhaal over mooie natuur en stadjes. We krijgen een goed beeld van jullie reis door Spanje. Heel mooi.
    Groetjes cobi en Ad
  5. Marjolijn:
    3 maart 2015
    ik reis weer helemaal mee!
    vanuit mijn luie stoel.
    Nou ja, ik zit nu in Praag.
    Geniet en blijf vooral schrijven.
  6. Margot Klekamp:
    3 maart 2015
    De vogeltjes vliegen weer.... Veel plezier!
  7. Lpc Willemen:
    3 maart 2015
    Wat een mooi verhaal,veel groetjes van ons.
  8. Maarten:
    3 maart 2015
    Prachtig verhaal !! Nog even en jullie kunnen reisgidsen gaan uitgeven. Groetjes Enny en Maarten
  9. Will:
    5 maart 2015
    Aloa, heb er weer van genoten, en zie weer uit naar de volgende avonturen.
    groetjes en liefs,
    Will
  10. Marianne:
    8 maart 2015
    Het Jeanne en Pieter,
    Wat schrijven jullie toch leuk! Heb het gevoel dat ik mee was. Nog heel veel plezier!