ALTEA OVERWINTEREN - DEC 13 T/M FEBR 14

12 december 2013 - Altea, Spanje

Het is 6 december -  als we in Limoux aankomen, hier is een mooie camperplek dus we zetten de blauwe tussen de andere 8 campers neer. De camper moet echt schoon nu!!!!!!! Er is markt en dan doen we altijd inkopen, lekker vers. Bij de selderij staat een bordje peterselie, ik twijfel en zeg "dat is volgens mij selderij", komt de verkoper in het Nederlands vertellen dat de peterselie er hier zo uitziet! Deze man woont hier en heeft een moestuintje, wat hij verbouwd verkoopt hij hier op de markt. In het centrum ziet het er gezellig uit met kerststalletjes, die nog dicht zijn, kerstbomen met nep sneeuw, een draaimolen. Na het eten gaan we nog eens kijken of het open is, nee dus alleen maar lege terrassen. We blijven hier een paar nachten in de hoop het nog mee te maken, maar het enige wat we te zien krijgen is een ceremonie van brandweerlieden, politie en ambulancepersoneel, incl. met drumband. Als de ceremonie voorbij is mogen de kinderen mee in de auto's die een rondje maken met loeiende sirenes.
We rijden langs meters hoge muren van sneeuw door de pyreneeën naar Andorra, prachtig. De koeien staan hier gewoon buiten. Het is zonnig en alles glinstert net diamantjes.                                                                                         In Andorra wordt veel geskied het zijn zo te zien mooie pistes. Het is een klein, ingesloten dwergstaatje in het zuidwesten van Europa, in de oostelijke Pyreneeën en ligt tussen Frankrijk en Spanje.  Het  land is  vooral afhankelijk van toerisme en zijn status als belastingparadijs. Het is geen lid van de Europese Unie,  maar gebruikt de euro als betaalmiddel.  Voor de invoering van de euro waren de Franse frank en de Spaanse peseta beide wettig betaalmiddel.  De officiële taal is Catalaans .  Andorra heeft een oppervlakte van 468 km², daarmee is het ongeveer 2,1 keer zo groot als de gemeente Amsterdam.  Het prinsdom heeft 120,3 kilometer aan landsgrenzen: 56,6 kilometer met Frankrijk en 63,7 kilometer met Spanje.
Andorra verlaten is nog niet zo eenvoudig, we komen in een langzaam rijdende file en worden ook nog eens aangehouden bij de grens, of we wat aan te geven hebben, ja 1 fles whiskey, ze geloven ons en we mogen doorrijden, het heeft ons anderhalf uur gekost.
Het ruige gebied van de Pyreneeën doet onze monden open vallen, wat mooi!!! Maar dan begint het mistig te worden en dat blijft zo ruim 100 km's, de wereld is heel klein. Bij Flix rijden we de rivier de Ebro over en dan klaart het op en zien we hoe prachtig het hier is. We volgen de rivier en steken hem een paar maal over, we verlaten hem bij Tortosa en buigen af naar het zuiden.
We besluiten rond half 5 om te stoppen en komen in Marina D'Or aan de Costa del Azahar. Dit is een wel heel deprimerend gebied in de winter, heel veel  Hotels en appartementen die bijna allemaal leeg staan. We wandelen naar het strand en komen door  prachtig aangelegde parken met mooie mozaïek banken, veel palmbomen. Bij de makelaar zien we dat je al een appartement kan kopen vanaf  € 65,000. de helft van de normale prijs.
De zon staat hoog aan de hemel het is 15gr en al lekker warm als we doorrijden naar Altea.
We laden de camper uit, zetten de kerstboom op en zijn klaar voor de overwintering.
Lieve allemaal, bedankt voor jullie leuke reacties, dit is het voor nu en als we weer iets te melden hebben horen jullie het van zelf.

Bij deze, allemaal hele  fijne feestdagen en een voorspoedig en gezond 2014

1. Jackie:
    12 december 2013
    Ik ben heel blij dat jullie weer in het land zijn!
    X
  2. Janny:
    13 december 2013
    Ja, dat was weer een mooi verhaal, maar 1 fles wishkey? Mmmm....
    Volgens mij mag je meer meenemen per persoon.ha ha, een fijne tijd in het warme Altea.
  3. Pieter en Jeanne:
    13 december 2013
    Pieter en jeanne ik wens jullie fijne feestdagen en gezond
    2014
    groetjes
    ad de roos
  4. Nel:
    13 december 2013
    weer welkom in Altea,een fijne tijd!
    Wat leuk die foto,s.
    ben niet fit dus dit keer kort ,
    groeten en liefs Nel.
  5. Els:
    13 december 2013
    Lijkt me heerlijk om in de warmte te zijn. Beter dan hier.het vriest zo nu en dan. Jullie lekker op je stekje. Heerlijk genieten. Een prima reis er naar toe gehad. Weer veel ervaringen opgedaan.ga zo door....zei de juf! Veel plezier!
  6. Wout en Anja:
    13 december 2013
    Dat van die peterselie klopt wel hoor, er is krulpeterselie, zoals wij wel gewend zijn en bladpeterselie, die lijkt sprekend op selderij, eerst even wrijven en ruiken dus.

Groeten uit Sidi Ouassai,

Wout en Anja.
  7. Evert:
    14 december 2013
    Het valt en het staat met het weer ,als de zon schijnt ziet alles er mooier uit
    Veel plezier daar
    Jopie Evert
  8. Will:
    14 december 2013
    Heel fijn dat jullie weer goed thuis zijn aangekomen, geniet er met volle teugen van!!! en ook wij wensen jullie hele fijne feestdagen en vooral een gezond en reislustig 2014, Proost Proost en liefs vanuit Roosendaal
    John en Will
  9. Mariette:
    15 december 2013
    het is natuurlijk weer geweldig, je wordt steeds beter, ik geniet, zelfs in Australie, veel lieve groetjes.Ik geniet hier met volle teugen.
  10. Victor en Corry):
    20 december 2013
    Hallo Pieter en Jeanne,
    Bedankt voor jullie informatieve reisverslag en de goede wensen.
    Wij wensen jullie hele gezellige kerstdagen en voor het nieuwe jaar:
    Kriebels in je buik
    Engeltjes op je schoot
    Kaboutertjes in de keuken
    Knuffels in je bed
    Eendjes in je bad
    Mooie ontmoetingen op al jullie reizen
    Maar vooral een fantastisch, gezond en schitterend Nieuwjaar

Groetjes van Victor en Corry

11. Anja:
    22 december 2013
    Alles inmiddels gelezen en mooie afgelegde route gevolgd (beter laat dan nooit!).
    Fijn dat jullie weer veilig in de flat zijn aangekomen.
    Doe de groetjes aan je dochter en schoonzoon, jullie fijne tijd en wellicht tot maart 2014.
    Denk even aan ons als je boven bij de kerk staat om middernacht!
    Liefs
    Leen en Anja
  12. C. Hutting:
    23 december 2013
    Lieve Jeanne en Pieter,
    Mooie kerstdagen en dikke knuffel
  13. Harry:
    12 januari 2014
    Hallo Pieter en Jeanne, ik heb jullie verslag van Rome gelezen. Wij willen dit voorjaar ook met de camper naar Rome en nu wil ik graag weten op welke camperplaats jullie hebben gestaan. Heerlijk hè met de camper op stap. Totale vrijheid. Ik wens jullie veel plezier met de komende reizen.
    Groet, Harry
  14. Mariette:
    13 januari 2014
    Hallo Jeanne en Pieter, leuk weer van jullie te horen en natuurlijk wil ik graag op de hoogte blijven, lieve groetjes Mariette.
  15. Joop:
    20 januari 2014
    Hi boy en girl, alles naar de zin geniet er maar lekker van en kom "ooit" weer eens behouden terug in Almere. Mazzeltov.
  16. C. Hutting:
    20 januari 2014
    Hallo Jeanne , gefeliciteerd met je verjaardag. maak er een leuke dag van samen met jouw Pieter. lieve groetjes, en maandag gaan Wilma en Marjan samen met mij naar het huisje van Bets kijken. ze woont nu in en appartementencomplex met verzorging . Ellie
  17. Elly Smulders:
    21 januari 2014
    Hallo Pieter en Jeanne,
    Wij kwamen jullie weblog tegen op het VW Exclusiveforum, want wij zijn ook de trotse bezitters van zo'n geweldig campertje! Wij houden ook een weblog bij van onze zwerftochten door Europa. Nu vragen wij ons af hoe jullie de kaartjes maken waarop jullie de routes aangeven, doen jullie dit in Paint of hebben jullie daar een ander programma voor? Het ziet er nl. geweldig uit. Ik kijk uit naar jullie antwoord.
    Hartelijke groet,
    Ton en Elly