van 1 t/m 4 april 2019

6 april 2019 - Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten

Maandag -1-4-2019 Silt - Colorado. Koa Camping

Vanuit Grand Junction rijden we de Rimrock Drive op dat is een 23 mijl lange route door het Colorado National Monument. Het park ligt op het Uncompahgre Plateau, een Indiaans woord wat  “Rock that makes water red”  betekend. Als we voorbij de Picnic plaats zijn begint de weg flink te stijgen en kijken we vanaf  grote hoogte de diepe canyons in. Bij elke uitkijkpost worden we weer verrast op prachtige rotsformaties. We konden overal goed met de camper komen het was niet druk.  Het hoogste punt is 2.024 m.  Het stadje Moab zou een leuk Western stadje zijn, het is er erg druk maar niets lijkt op hoe wij denken dat een Western stadje eruit zou moeten zien, komt waarschijnlijk door de films, zoals Once Upon a Time, of The  Unforgive en nog velen anderen, uit het Wilde Westen die wij voor ogen hebben.

2-4-2019 Moab - Utah.  Koa camping                                                                                                                                                                                            Sommige campings weten hun prijs wel te maken, we betalen voor 1 nacht $ 71,00 en dan hebben we nog 10% korting gehad. Het stelt ook allemaal weinig voor de campings hier, eigenlijk zijn het gewone parkeerplaatsen weinig bomen, groen of iets anders. Maar altijd is het sanitair heel schoon en er is toilet papier, stroom, vuil water, toilet afvoer en een kraan om je water bij te vullen bij elke camperplek. Maar we begrijpen best wel dat het duur moet zijn want als je ziet welke grote bakken van campers en trailers er staan!  Daar zijn wij maar kleintjes bij. Voor we verder gaan rijden we eerst het Arches National park in, 25 min langzaam rijden om binnen te komen. Dit park kunnen we met 2 uur doorrijden, zei het meisje bij de VVV. Maar wij stappen veel uit maken foto’s en lopen uiteindelijk ook nog een uur om de spectaculaire Landscape Arch boog te zien. De afstand tussen de steunpunten is 88,4 m, we hebben ons laten vertellen dat er nergens een grotere boog in de wereld is! In dit park zien we rotsen zoals de Balanced Rock, de hoogte van de rots is 39m, het bovenste rotsblok ligt 16,75m boven de basis. Het is niet voor te stellen dat dit allemaal honderden miljoen jaren oud is. Tegenwoordig ontstaan nieuwe vormen en de oude verdwijnen langzaam. Het is er belachelijk druk en op de meest spectaculaire plaatsen, zoals bij de bogen, kun je bijna de Camper niet parkeren. Een waanzinnig mooi park. Een fantastische route over de US 163, de scenic highway, brengt ons naar onze volgende bestemming,  Monument Valley die we al van verre zien en waar we In het donker aan komen.

3-4-2019 Goulding - Utah grens Arizona. - Goulldings Campground                                                                                                                        Het is een prachtige warme dag er zijn wasmachine's en droogtrommel dus we doen de was, gaan bij de plaatselijk super boodschappen doen, deze wordt alleen maar door Indianen gerund, en luieren de rest van de dag. Om 17.10u rijdt de Toeristen jeep voor en worden we opgehaald door de chauffeur, tevens gids, om de Sunset tour van 2 1/2 uur te gaan doen door  Monument Valley.  Eerst nog wat mensen op pikken bij een hotel dan nog even bij Suzie, een oudere Indiaanse vrouw die op de grond zit, langs om een indruk te krijgen van hoe de Navajo Indianen leefden en nog leven! De naam Navajo is afgeleid van het Spaans, wat vertaald: vlakte of veld betekend. Met zo’n 3000 mensen wonen deze nu nog in een uitgestrekt reservaat, bestaande uit delen van New Mexico, Arizona, Colorado en Utah, zij  zijn het grootste Indianenvolk van Nrd-Amerika. Ze woonden in een kegelvormige Bogan, dat is een frame van gevorkte palen afgedekt met aarde.  Het is er lekker warm de kachel is aan en zij laat ons zien hoe je kleden kunt maken. Later zien we op de rondtour allerlei handwerk van de vrouwen waaronder sieraden. Dan rijden we het park in wat een prachtige ervaring is, we zien oprijzende rode stenen kolossen die allemaal wel een naam hebben zoals, de drie zusters, de totempaal, de kathedraal enz. En als laatste krijgen we de zonsondergang nog te zien! De jeep is open en als we weer terug op de camping zijn, zijn we ijskoud geworden. Gelukkig doet alles het prima in de Camper dus de verwarming gaat hoog om de buitenkant warm te maken en een  whiskey/cognac maakt ons van binnen warm.

4-4-2019 Goulding - Utah - Gouldings Campground                                                                                                                                                     We vertrekken en rijden de US163 weer op die verandert in US  160, dan de US 98 ri Page Nrd op om over de Glenn Canyon Dam te rijden, deze is gebouwd tussen 1956 en 1966 en is 216m hoog en 475m lang. Het is een betonnen boogstuwdam op de Colorado-rivier.  De dam genereerd zo'n 4000GWh aan stroom.  En behoord tot de hoogste bruggen van de VS. In Orderville vinden we een plek voor de nacht.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties, we hebben het erg naar onze zin, tot horens xxx J/P

1. Jaap en Gepke:
    Super mooie foto's. Groetjes Jaap en Gepke
  2. Joop:
    6 april 2019
    Mooi rood is niet lelijk, het lijkt wel of heel Nederland erin past. Bedankt voor de mooie foto's. Goede reis verder. Mazzel.
  3. Jacqueline:
    Hi folks! Beautiful journey, great story and amazing pictures! Enjoy ;-) XXX
  4. Ad Mutsers:
    6 april 2019
    Weer een mooie etappe met indrukwekkende natuur.
  5. Elly Smulders:
    6 april 2019
    Wat een bijzondere reis zijn jullie aan het maken zeg; geniet ervan!
    Xxx
  6. Jack en Carla:
    6 april 2019
    Een heel bijzondere reis, een geheel nieuwe ervaring. Prachtige foto’s. Veilige reis verder en vooral geniet er van. Jack en Carla xxx
  7. Marianne de jong:
    6 april 2019
    Hallo daar, prachtige reis hoor. Mooie plaatjes , komt allenmaal weer boven bij mij. Super hoor. Goede reis verder hoor. Xxx. Lieve groet van mij.
  8. Will:
    6 april 2019
    Dit is ook weer een prachtige reis om met jullie te volgen, geniet er met volle teugen van.
    XXX John & Will
  9. Mariette:
    6 april 2019
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het makelen jouw manier om ons op de hoogte te houden is zo geweldig,Arnoud en ik genieten mee. Liefs van mij 🌹🙋‍♀️🥰
  10. Abe:
    6 april 2019
    Volg jullie met grote belangstelling....
    Maak een onvergetelijke trip.. Ben zelf nu weer in portugal .. Algarve... Doeiiii !
  11. Dick en Sien:
    6 april 2019
    Prachtig verhaal en erg mooie foto's.
    Geniet bijna net zo erg als jullie.
  12. Henny van der Velden:
    6 april 2019
    Weer genoten van jullie verhaal en de foto's. Heel veel plezier nog!!
  13. Hub, vanuit Achel (Belgie):
    7 april 2019
    Kort en bondig, Geniet er van .
  14. Marjolijn:
    7 april 2019
    Dank weer voor een eindje mee rijden!
    Ik zit met camperSolos in brabant, 200 campers, mooi weer.
    Ik laat jullie blog aan barbara lezen, met welke organisatie reizen jullie? Zij wil dit ook wel ....
  15. Marja:
    7 april 2019
    Mooie foto's! zal wel wennen zijn als je weer terug bent!
  16. Lpc Willemen:
    7 april 2019
    Blijft toch een mooie ervaring om in die omgeving te mogen reizen , geniet ervan en tot de volgende.
  17. Nel:
    Hoi hoi!