Portugal

24 maart 2022 - Braga, Portugal

Lieve volgers,

Heel erg bedankt voor jullie reacties, via allerlei kanalen. Top ook voor de tips die zijn altijd welkom.

16 maart ’22  Almeida - Portugal-Hier is een camperplek vlakbij dit vestingstadje (12e-13- eeuw) met een doorsnede van 2500m. Een strategisch belangrijk verdedigingspunt op een hoogvlakte en slechts 12 km van de Spaanse grens. Deze grens is in 1297 vastgelegd als Portugees grondgebied door het verdrag van Alcanices, De muren zijn van natuursteen en de brede kloven tussen de muren maakten het invallen extra lastig. 3 tunnels zijn er, deze hebben valse deuren om indringers te misleiden en in geval van oorlog over voldoende middelen beschikten om de hele bevolking te herbergen. Er is veel gevochten o.a. om het herstel van de onafhankelijkheid (17e eeuw), waarbij de Spanjaarden definitief van de troon werden gestoten én de Franse invasie in de 19e eeuw waarbij Almeida gedurende lange tijd door de troepen van Napoleon werd omsingeld en het kasteel en de muren erg beschadigd werden door een ontploffing van buskruit hetgeen leidde tot overgaven. Toch zijn er nog aardig wat huisjes en religieuze monumenten te bekijken in de smalle straatjes en pleintjes. De klokkentoren bevindt zich op de begraafplaats naast de kasteelruïnes, de katholieke kerk Iglesia Matriz en het Bastion hebben nog iets van de sfeer van vroeger  Helaas staan er ook veel auto’s in de straten die toen bevolkt werden door paard en wagens! We vragen ons af, als we dit allemaal lezen, wat er eigenlijk veranderd is! Toen waren er oorlogen om dezelfde reden waarom Poetin nu Oekraïne is binnen gevallen!  Overal in de wereld woeden nog steeds oorlogen. Macht iets vreselijks. Of het nu gaat om Godsdienst, afkomst, grondgebied, grenzen of politieke macht!

18 maart ’22-We komen vroeg aan in Amarante (district Porto) een historische nederzetting uit de 4e eeuw tussen de bergachtige massa van Serra do Maräo. Hier is ook een camperplek in een soort van sportpark, aan de rivier Támega. Velen lopen hier rondjes hard of gewoon, er staan allemaal attributen zodat je niet naar de sportschool hoeft te gaan en er is een voetbalclub die hier elke dag komt trainen en spelen. Stoeltjes buiten en genieten. Bij het wakker worden schijnt de zon de camper binnen dus de fietsen gaan eraf er is hier ook een via-verde alleen wordt het hier Ecopista do Támega genoemd, onderweg komen we langs 4 mooi opgeknapte stationnetjes helaas geen cafe-restaurant. Gelukkig nemen we altijd overlevings-pakketjes mee. We komen maar door 1 tunnel en die is ook nog verlicht. De weg is vrij vlak alhoewel er verraderlijke falsplat gedeeltes tussen zitten. Het landbouwgebied waar we door fietsen van de Minho, de druiven die verantwoordelijk zijn voor de Vinho Verde, is zo mooi. Naast ons diepe kloven of hoge bergen, riviertjes met watervalletjes. In het stadje Celorico, ons laatste station, gaan we op zoek naar een cafe en vinden een klein donker huiskamerbarretje waar we een lauwe koffie geserveerd krijgen. Over dezelfde weg fietsen we terug. Het weer is inmiddels bewolkt maar we houden het droog. Na bijna 50 km verdienen we een lekker drankje op een pleintje in Amarante. Amar van Amarante betekend liefde, en wie zou er niet verliefd worden op dit leuke stadje? Bij de (Igreja de Säo Gonqalo). Dit is de geboorteplaats van Säo Gonzqalo de Portugese Sint Valentijn, die pelgrims de hoop geeft hier hun ware liefde te vinden. Want weet je wat ik lees?  Meisjes opgelet, deze monnik uit de 13e eeuw wordt jaarlijks geëerd (festa de Sáo Gonqalo) en schijnt in het teken van de penissen te staan als mascotte voor single vrouwen die op zoek zijn naar een man om hen te bedienen van een vruchtbaarheidsritueel Er zijn koeken die eruit zien als penissen, de feesten zijn van half tot eind juni!

Het is een knusse binnenstad, de steegjes waar we door fietsen en lopen zijn mooi en gezellig met kleine bakkerijen, slagerijen, souvenirs en nog veel meer leuke kleine winkeltjes zien, we kopen een kleedje, hoe oubollig kun je zijn? We zijn 3 nachten hier geweest, om de klassieker niet te missen tussen Ajax - Feijenoord! Het internet was prima ja en als er dan een Ajax-fan in de camper zit? Geluk was dat  nipt Ajax won!

21 maart ’22-Tijd om verder te gaan. Het is zonnig en we rijden rond kw voor 11 weg. We komen per ongeluk op de A4 is een tolweg die we eigenlijk niet willen, als we eraf kunnen nemen we per ongeluk de verkeerde poort waar je zo door kunt rijden. En wat nu? Op niet betalen staat op het kaartje betaal je het hele bedrag!  In Nederland komen we daar wel achter. De bestemming is een bezoek aan, Casa do Penedo, em Fafe. 3 uur hebben we erover gedaan om het te vinden. Voor degene die het ook willen bezoeken hebben we de coordinaten genoteerd,  (41.4884350,-8.0673002) - Moreira do Rei, Portugal. Het ligt tussen de steden Cabeceiras de Basto en Fafe Nrd Portugal. Het is 1 van de vreemdste gebouwen ter wereld een huis tussen 4 enorme rotsblokken. Een groot hekwerk houdt ons tegen, als we staan te dubben wat te doen (P wil al gaan klimmen) komt er een auto aanrijden het blijkt de kleinzoon van de eigenaar te zijn een bouwkundig ingenieur uit Guimaräes die het in 1972 liet bouwen, hij zag er meteen een vakantiehuisje in met een formidabel uitzicht naar alle kanten. Het ligt hoog in de bergen midden tussen de windmolens, ondanks dat is er geen elektriciteit. Wij betalen €10,00 daarvoor mogen we ook binnen kijken, geen foto’s maken. Er is zelfs een zwembad en nog een huisje (voor de gasten van de familie) gebouwd van de plaatselijke stenen. De inrichting is rustiek, de meubels, trap, heel smal en steil, en leuningen zijn gemaakt van boomstammen, de bank van beton en eucalyptus hout en weegt 350kg. Er zijn 3 slaapkamertjes 2 met stapelbedden, een badkamertje met stromend water geen douche, een klein keukentje en een oventje op gas, de avonden worden verlicht met kaarsen. De wintermaanden is er een open haard, wat weer voor veel rook in het huisje zorgt. Inmiddels heeft het zoveel bekendheid gekregen dat er talloze toeristen op af komen, en met name de Japanners, verteld ons de gids. Maar het wordt nog steeds door de familie en gasten gebruikt meestal in de weekenden.

Het begint te regenen het is verrekte koud we gaan verder naar Montalegre. het  kasteel staat midden in het stadje op een berg, we zoeken een vlak plekje voor de camper, en vinden dat boven bij de burcht het is redelijk vlak. Dit kasteel  moest de Noordgrens van het koninkrijk beschermen, een koninkrijk dat niet lang duurde. Het is nu een ruïne waar we niet in kunnen maar wel omheen lopen.

22 maart ’22-Door een prachtig natuurgebied rijden we naar de dam, Barrigem do Alto Rabagao, zonnepanelen drijven in het water. We gaan door en zoeken de Ponte de Mizarela.. Een middeleeuwse Romaanse brug die over de rivier Rio Rabagão de gemeentes  Ruivães en  Ferral verbond. We moeten er eind voor naar beneden lopen over grote keien door de regen glad en koud geen lol aan maar ja we moeten het gezien hebben. De legende verteld ons dat een crimineel snel de rivier over moest steken om te vluchten, hij riep de duivel aan die zo vriendelijk was om de man te helpen wel tegen een klein prijsje van zijn ziel! De man vond dat wel een goed idee en de duivel creëerde  een tijdelijke brug. De achtervolgers hadden het nakijken want de brug verdween meteen toen zij er aan kwamen. Maar de bandiet kreeg berouw en ging te biecht bij de priester deze kreeg medelijden en gebruikte zijn rozenkrans en een beetje wijwater. De duivel verdween en de brug werd hersteld waardoor iedereen er over kon komen. De brug ligt in een prachtig gebied volop planten, bloemen en bomen. Er is zoveel water gevallen dat er ook een watervalletje naar beneden kwam.

Morgen zijn we in Spanje, voor nu, tot de volgende,

J/P en hou vol!

1. Irene&Cees Spaanderman:
    24 maart 2022
    Weer met plezier gelezen!
    Fijne reis verder!
  2. Marjolijn:
    25 maart 2022
    Dat was Portugal ! Ik lees weer wat ik allemaal gemist heb…..
    Tips voor een volgende keer :)
    Naar Spanje.. welke route?
    Ik ga donderdag rijden, dus vier mijn verjaardag kilometers langs over de AutoRoute richting NL.
    Geniet nog, ik blijf jullie volgen.
  3. Els:
    25 maart 2022
    Wat een mooi verhaal weer! Jullie komen op heel bijzondere plekken. Volgens mij hebben jullie de bewoners weggejaagd als jullie een foto gingen maken!!! Het lijkt er zo rustig. Heel bijzonder om daar te zijn buiten het toeristenseizoen. Dan kun je het land zien zoals het echt is. Geweldig om zo rond te trekken!
    We genieten met jullie mee.
  4. Mariette:
    25 maart 2022
    Zo kom ik nog eens ergens, dankjewel 🙏, ik geniet❤️🙋‍♀️😘
  5. Dick en Sien:
    25 maart 2022
    Wederom genoten van jullie reisverhaal en de schitterde foto's.
    Geniet er nog maar van, wat jullie ook wel doen.
  6. Henny van der Velden:
    25 maart 2022
    Hallo Jeanne en Pieter vanmiddag op mijn gemak jullie reisverhaal gelezen en de weer super mooie foto's gezien.
    Weg dromen met dit reisverhaal en hopen dat wij snel ook weer met de camper op stap kunnen. Ik zeg geniet verder van jullie vakantie en tot de volgende keer, we kijken er naar uit.
    Groetjes van Henny en Cas.
  7. Nel:
    Hey avonturiers,
    Wat maken jullie allemaal mee!
    Zo,n koek(p) hadden jullie voor mij mee mogen nemen(hi hi)
    Het is een prachtig verhaal weer,met veel plezier gelezen!
    Let goed op elkaar en blijf genieten.
    Tot de volgende belevenis.🍀
  8. Anja:
    25 maart 2022
    Hoi daar. Wel een duivelse brug daar bij Ferral! Ook weer heel veel beleefd en gezien en in beweging geweest - echt Top! Nu weer in Spanje. Ook dit boek schiet al op. Mooie reis verder en groetjes van ons
  9. Joop:
    26 maart 2022
    Jullie zijn toch zo makkelijk 🤭. Ik zou daar blijven wonen. Mooi land, aardige mensen, dat Portugal
  10. Ellen:
    27 maart 2022
    Was weer een leuk verhaal🚴‍♂️🚴‍♀️
  11. Elly Smulders:
    28 maart 2022
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen en het geeft ons ook inspiratie voor als wij weer die kant op gaan! Geniet van jullie reis!