POMPEÏ, NAPELS, EUR.REIS MAART 2013

6 maart 2013 - Cetraro, Italië

1 maart 2013 - We hebben wel wat gemist van het vertrek van de Paus, prima zo dat is een keuze. Maar Rome is echt de mooiste stad ooit. Op weg naar Pompeii  rijden we om Napels heen we dachten de drukte te mijden wat niet echt gelukt is want de aan elkaar gegroeide voorsteden zijn zeker zo erg.  Nu moeten we toch eindelijk weer eens op het internet, geen Mac te zien, maar op zoek naar een camperplek rijden we op een parkeerplaats op om te overleggen en wat blijkt? Een dijk van een signaal, dus eerst maar eens 4 uur de mails ophalen en het reisblog plaatsen. De  camperplek waar we naar op zoek waren is  een straat terug en via een hek komen we binnen. Het is een heel groot plein, er voetballen kinderen maar ziet er vuil en verwaarloosd uit. We zijn in  Marighano.  Een zeer aardige man wijst ons waar we gratis stroom hebben, de hekken gaan 's-avonds dicht dus het is er veilig, hij wijst op zijn ogen maar wel uitkijken hé?  Er is guardia, en hij wijst op een caravan die op instorten staat en waar vuile was buiten hangt en veel rommel bij elkaar gespaard is, lijkt ons meer een malle pietjes plaats. Er is een Dixitoilet waar wij onze  porteporti nog niet in willen legen! Maar we blijven en we hebben heerlijk geslapen. De volgende ochtend gaan we eerst even bij de plaatselijke MD- super boodschappen doen, we kopen vlees voor een paar dagen en als  we bij de groenten staan zegt de groenteman , Hollanders? Ja, hij wijst op de andijvie, is Hollands!  Mandarijnen mille grammi? ja en hij doet er nog 10 bij, krop sla, krijg er 2 zo groot dat je er met een familie van 10 personen  van kan eten. Pieter krijgt een rode sinaasappel in zijn handen gedrukt, open gesneden, ik wil er 6 krijg er 10, courgettes 2 grote en hij stopt er in de zak nog een stuk of 20 smalle paprika's bij, tomaten, appels, enz. Zo vreselijk leuk en het kost bijna niets,  het is zo prachtig mooi vers allemaal maar zoveel dat we de eerste 2 weken onder de pannen zijn, ben bang dat dan de helft al verrot is. Maar de man heeft er plezier van en kletst de hele tijd en iedereen die langskomt moet weten dat wij uit Nederland komen.                                                                                                                                                                                                                                                               Voor we in Pompeii aankomen brengen we eerst nog een bezoek aan de Vesuvius. We rijden ons klem in  Ottaviano, voor we hier uit zijn!   Maar uiteindelijk komen we toch via Ercolano boven tot je niet verder kunt. We kopen kaartjes a € 10,00 pp, Xanti is gratis. Naar boven lopen kost je een hartverschuiving maar we  redden het.  Indrukwekkend hoe diep de krater is,  het rookt ook nog,  jammer door de bewolking zien we Napels, Capri en Sorento niet liggen. Het is koud er is veel wind maar wat is dit fascinerend. De Vesuvius is een van de gevaarlijkste vulkanen ter wereld. Er wordt vaak gedacht dat het een dode vulkaan is.In het jaar 79 na Christus explodeerde ze en laat haar verwoestende kracht zien. De steden Herculaneum en Pompeii worden door hete lawines getroffen. Vanuit de krater wordt een mengsel van brandende gassen en rotsblokken in de lucht geslingerd. Na de explosie vloeit  lava in gloeiende stromen langs de hellingen van de vulkaan omlaag. Op 19 maart 1944 is er weer een grote uitbarsting geweest. Al in de Romeinse  tijd woonden er veel mensen aan de voet van deze vulkaan. Waarom blijven de mensen hier wonen? Omdat de grond  heel vruchtbaar is en ze wonen hier al zo lang. Onderzoekers houden de vulkaan goed in de gaten zodat bij de eerste aanwijzing de inwoners kunnen worden geëvacueerd. We dachten eerst te overnachten boven bij de vulkaan maar vonden het toch te eenzaam en zijn naar beneden gereden, het is ongeveer een half uurtje rijden, maar dan heb je geen rekening gehouden met de vele auto's, scooters en  de chaos in de stadjes, meer dan een uur later staan  wij op  camping  Zeus in Pompeii. € 16.00 incl met Acsi-card. Wi-Fi € 2,00 voor 1 uur, of zoals wij hebben gedaan omdat we hier een aantal dagen willen blijven, € 10,00 voor 72 uur. En onder fruitbomen waar we zo de sinaasappels en mandarijnen kunnen plukken! Treinstation en de opgravingen liggen 5 minuten lopen van de camping. Centrum 10 min. Bij de kassa vraagt een alleraardigste vrouw of we 65+ zijn en vraagt een paspoort, ik laat mijn paspoort zien en Pieter lift mee, als je de 65 gepasseerd bent dan mag je gratis in alle musea in Italië naar binnen. € 22,00 in the pocket.  De stad werd onder een soms 7 mtr hoge laag as en puimsteen begraven, sinds de 18e eeuw wordt de stad uitgegraven tot op heden is 3/5e deel gedaan. Een hoop van de gevonden vondsten bevinden zich in het Archeologisch museum te Napels. Het is 1 van de grootste opgravingen en geven een groot inzicht in het Romeinse leven. Indrukwekkend is het rond te lopen in een omgeving die met onze hedendaagse beschaving te maken heeft.  We lopen 4 uur door deze dode stad. Zien de huizen, cafetaria's, begraafplaatsen,  straten met de zebrapaden,  pleintjes met vijvers  het  Amfitheater, dit werd gebruikt voor gladiatoren- en wilde dieren gevechten, voor zover bekend is dit het oudste stenen  amfitheater  uit de Romeinse oudheid. Het Theater, deze werd gebruikt voor toneelvoorstellingen en politieke bijeenkomsten. In de zuilengang waren winkeltjes waar toeschouwers in de pauze versnaperingen konden kopen, vlak naast het theater bevindt zich het goedbewaarde Odeion, dit kleine theater diende voor muziek en zangvoorstellingen. Het was overdekt voor een goede akoestiek. We zien tempels en badhuizen. Ook werden er in de Romaanse tijd villa's buiten de stad gebouwd onder andere villa Misteri. Het is een beroemde villa waarvan de eigenaar van de wijnbouw leefde. In de villa waren ruimtes met wijnpersen. De mensen leefden van de productie van  wijn,  olijfolie, vissaus en puimsteen. Ook was de textielnijverheid in Pompeii een vrij grote bedrijfstak, vooral de bewerking van ruwe wollen stoffen was hun specialismen. Deze stoffen werden gewassen in urine die werd opgevangen in kruiken die her en der waren opgehangen in de stad. Pompeii is buiten de opgravingen een normale Italiaanse stad met ruim 25000 inwoners, en trekt jaarlijks 2,5 miljoen bezoekers. Zondag, rustdag maar niet voor ons, het is tijd voor een algehele schoonmaak en opknapbeurt, doch het is geen straf, de zon schijnt en het is 18gr. In de middag wandelen we nog even het stadje zelf in, hier is het erg druk er staan oude auto's voor de kerk, die helemaal vol zit.                                                                                      Napels  bestond al in de tijd van de oude Grieken en heette toen Neapolis (470 v Chr) betekend nieuwe stad, het is een belangrijke havenstad en de stad van Vesuvio, van de grote Caruso en Sophia Loren, van de echte pizza de sterkste espresso en een eigen taal.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 De trein brengt ons in 40 minuten naar het centrum van Napels. (€ 5,60 retour pp). We willen de sfeer proeven van deze oude stad, er zijn veel negatieve verhalen over bekend. Wij lopen met de stadsplattegrond in de hand als we worden aangesproken door een heer, blijkt een taxi-chauffeur te zijn, voor € 40,00 wil hij ons de stad rond rijden,  hij zal ons alles laten zien, we zullen in de hemel komen. Maar nee te voet gaan wij verder.  Het eerste wat we zien is stapels rotzooi, ratten, duiven en honden doen zich te goed aan wat ze tussen de troep vinden. En die niet alleen we zien ook een vrouwtje de zakken openmaken in de hoop er nog iets in te vinden wat ze kan gebruiken. (Wij vinden een pop die we Napolientje  noemen, zij mag mee op onze verdere  reis). De vuilniscrisis is ontstaan in 2007, het steeds terugkerende probleem wordt veroorzaakt door slecht bestuur, problemen met afvalverwerkings-installaties en de infiltratie van de maffia ophaaldiensten. Het kabinet Berlusconi heeft zelfs al een keer het leger ingezet om het afval op te halen. Maar  het is nog steeds een groot probleem en niet alleen in Napels, overal zie je vuilnis, parkeerplaatsen, natuurparken, straten onder bruggen enz. en komen door de stadspoort  in een typische volkswijk  met pittoreske nauwe straatjes en steegjes waar eeuwig het wasgoed  aan de lijn hangt en het is nooit stil.  Af en toe moeten we opzij springen voor de vespa's of auto's.  In elke straat zijn zeker 3 tot 4 kerken te bezoeken, alleen al in het oude centrum staan  300 kerken. In de straatjes veel winkeltjes,  en eetgelegenheden. We eten de meest beroemde pizza, vernoemd naar koningin Margaritha de vrouw van koning Umberto de eerste. In 1889 vertrok het paar naar Napels omdat er in Rome de cholera heerste. Daar werd hun aangeraden om alleen plaatselijke gerechten te nuttigen, het koninklijk paar ontbood meester kok Raffaele Esposito aan het hof waar hij een pizza voor hen bakte. Hij bootste met tomaten, mozzarella en basilicum de kleur van de Italiaanse vlag na. Margaritha schreef hem een  bedankbrief  waarop Esposito besloot de pizza naar haar te vernoemen. Zo ontstond pizza Margarita.Na 4 1/2 uur (langer kon helaas niet, Xanti thuis) geslenterd te hebben door het oude centrum ervaren wij Napels als een zeer gezellige volkse stad waar de mensen boven op elkaar wonen maar op straat leven.  Absoluut de moeite waard.                                                                                                                                                           We verlaten Pompeii en gaan via de Amalfiekust naar het zuiden. Van Sorrento tot de drukke havenstad Salerno zijn de uitzichten ronduit spectaculair. De weg loopt bovenop een steile helling en verbindt de kleine stadjes die tegen de bergwand geplakt lijken te zijn. In Amalfi moeten we achteruit voor een tegenligger, boem tegen een auto die pal achter ons staat, niet te zien in de spiegel. Pieter sprint de auto uit en roept excusio, excusio, de man in de auto reageert simpel met het gebaar, ach niets aan de hand rij maar door hij komt zijn auto nog niet uit. Wij hebben een kleine schade lampje van nummerbord verlichting stuk en samen trekken we de bumper van het fietsenrek weer recht. Het is een wonder dat er niet eerder iets is gebeurd. De weg tussen Salerno en Paestum is geen geschikte plek voor een overnachting omdat hier erg veel meisjes van lichte zeden rondlopen en daardoor gespuis aantrekt.  Maar in de schatkamer van Italië, Paestum vinden wij een mooie plek.  Dit plaatsje werd in de zevende eeuw voor Chr, door Griekse Kolonisten gesticht als Poseidonia de God van de zee. De ruïnes van dit tempelcomplex gelden als de meest volledige overblijfselen van Magna Graecia het Groot Griekse rijk. Dit was in zijn glorietijd een heilige, ommuurde stad, de Romeinen die driehonderd jaar later de heerschappij overnamen gaven de stad de naam Paestum. De bewoners geteisterd door economische malaise, piraterij en dodelijke malaria trekken de bergen in. De stad verdwijnt onder een laag bos en moeras. Door stom toeval, 1000 jaar later, ontdekken wegenbouwers  bij de aanleg van een weg het antieke Paestum. Maar pas in 1950 gaan archeologen de stad systematisch uitgraven.De dag begint met regen en 16.5 gr. Misschien niet zo handig van ons maar we tikken wat kleine plaatsjes Castellabate, Pisciotta, Sapri in om door een stukje Cilento de fameuse Dolomietachtige kustweg te volgen. Maar de aanhoudende stortregen belet ons het zicht en de te smalle weggetjes zijn echt super link om te rijden. We komen door  bergdorpjes waar de tijd stil heeft gestaan, hier vindt je  olijfboomgaarden, een plaatselijke soort pisciottani geheten.

Vinden jullie het nog steeds leuk om ons te volgen? Nou tot de volgende keer dan, groetjes J/P

1. Wim Spies:
    7 maart 2013
    Mooie foto's hoor ja ik lees het wel op FB zo af en toe wat jullie beleven

Groetjes Wim was eigenlijk testmail dit lol
  2. Marja:
    7 maart 2013
    Leuk, die belevenis met die groenteman! Lijkt mij ook leuk om die Vesuvius te bekijken!
    Ja, Italië heeft leuke dingen om te bekijken en een mooi landschap! Geniet ze!
  3. Jackie:
    In een woord geweldig!
  4. Maarten:
    7 maart 2013
    Vandaag even de tijd genomen om de laatste 3 verslagen te lezen. Jullie zijn wel avonturiers, Columbus was er een kleine jongen bij ! Wees voorzichtig en blijf vooral genieten van al het moois om jullie heen. Groetjes van ons.
  5. Ellen:
    7 maart 2013
    Wat een leuke reis! Dus Napels is niet zo gevaarlijk als men zegt.... Ik wacht op het vervolg :-)
    Saluti,
    Ellen
  6. Anja:
    7 maart 2013
    Ik zit op de kaart alles mee te rijden maar toch zijn wij de weg soms even kwijt. Probeer alles een klein beetje op te slaan in het geheugen maar ja, een boekje maken is ook zo gebeurd en dan is alles veel gemakkelijker als leidraad voor....wie weet... maar even eerlijk.... het blijft een belevenis! Have fun!
  7. Nel Spies:
    hoi,hoi,
    wat leuk weer allemaal ,als ik nu pizza margarita eet is t grappig te weten hoe ie aan de naam komt!
    en Pieter makkelijk zo,n kapster bijde hand.
    Wat fijn zoveel gezond eten voor weinig ,maar flink smullen .
    liefs en groeten, weer bedankt voor het mooie en leuke verslag.
  8. Ad.de roos:
    7 maart 2013
    het is weer geweldig zo mooie reis ik zoek eigenlijk ook nog een porteporti lag die niet tussen de rotzooi grapje nog veel plezier Groetjes
  9. Ingrid:
    9 maart 2013
    Jeanne en Pieter, wat een geweldig verslag wij hingen aan je lippen jeanne wat een leuke belevenisse,\.Hoe is het met de groente,jullie weten per dag 200gr, wachten al op vervolg, liefs Ingrid en Jan
  10. Mariette:
    15 maart 2013
    Jeanne, je moet van je verslagen een boek uitgeven, het is werkelijk zo goed en ik geniet met jullie, groetjes Mariette