Onderweg naar Altea'

27 mei 2024 - Altea, Spanje

Lieve beste volgers, wat een leuke berichten hebben we gekregen van jullie, super bedankt,

16 mei, km-stand 398882.  Wat een apart land is Spanje toch, zo rijden we door de Pyreneeën en dan door de hoogvlaktes (ruim 1600m) groene velden kale rotsen van bruin/rood door en langs piepkleine gehuchten maar altijd met een kerk die domineert en hier en daar boven op de heuvels burchten, het is prachtig en als de zon schijnt helemaal, maar tot nu toe hebben we altijd wel een bui en vaak ook s'nachts.

Na ruim 200 km over voornamelijk snelweg komen we in Calatayud, een prachtige stad, in de provincie Zaragoza, waar we met de blauwe 5 minuten lopen van het oude centrum gaan staan.

zo is datcalatayud pleintjeDe 15e eeuwse toren van de Santa Maria la Major-kerk, zien we meteen als we binnen slenteren, deze is in Mudéjarstijl en sinds 1986 op de werelderfgoedlijst geplaatst.calatayud 2

Wikipedia:

(Als voornaamste kenmerken van de mudejar-architectuur zijn het gebruik van baksteen en de constructie van hoefijzervormige bogen te vermelden.

De mudejarstijl (Spaans: estilo mudéjar) komt uitsluitend voor in Spanje en is te omschrijven als een kunststijl waarin moslim- en christelijke kunstvormen zijn verweven. Ze is het resultaat van het samengaan van twee artistieke tradities, namelijk de islam-traditie enerzijds en de christelijke traditie anderzijds.

We zien een prachtige muurschilderij van een Moslim, Christen en een Jood, hoe mooi is dat om met elkaar gewoon om te kunnen gaan? Helaas is dat ver te zoeken momenteel in de wereld!de 3 gelovenRamblascalatayud

We slenteren door de nauwe straatjes en zien veel bouwval huizen, flatjes die zo schreef staan dat je niet op de balkons kunt zitten en we vragen ons af hoe je daar kunt wonen of zouden de vloeren aangepast zijn?  Ook een prachtige Ramblas met enorme platanen, we kunnen het niet laten om hier op het terras te gaan zitten met een drankje.

17 mei, als we de provincie Soria binnen rijden begint het te stortregenen we zijn nu op een hoogte van zo'n 1100m, we rijden het  gehucht Duáñez in om te zien of er wel mensen wonen, en ja hoor een paar huizen, kerk een klein kerkhofje waar de kruizen totaal overwoekerd zijn door bloemen en onkruid.

Duáñes kerkjeDuáñez.graf

We zien geen mens maar wel een kat en er staat hier en daar een deur open. Heel apart allemaal.

We eindigen in het plaatsje Aranda de Duero in de gemeente Burgos. de volgende ochtend gaan we het oude stadje in. Een middeleeuwse brug over de rivier de Duero, een kerk uit de 15-16 eeuw en natuurlijk een Plaza Major.

HaagseblufAranda de Duero

Doen boodschappen en gaan verder op weg naar Segovia. Hier vinden we een mooie plek bij de Plaza del Torro en wij zijn niet de enige!

Segovia 1e pinksterdag, kwart over 9, heel vroeg voor ons, starten we en lopen langs het Romeinse aquaduct van Trajanus  uit de 1e eeuw. Deze loopt 28m hoog door een deel van het centrum.er zijn 160 bogen gebouwd van 24.000 granieten blokken en is 728m lang het maakt deel uit van de waterleiding tussen Riofrio en Segovia.

Segovia Aquduct km's langAquaduct SegoviaSegovia plaza mojor

De oude stad is volledig ommuurd en Plaza Mayor begint al druk te worden, rond dit plein liggen diverse bezienswaardigheden zoals het stadhuis, een kerk San Miquel,  theater, de Kathedraal en veel cafe's maar ook in de smalle straatjes zien we nog veel kerken en een synagoge.  Een prachtige oude stad zeker het bezoeken waard.

Segovia kerkSegovia Kathedraalkathedraal uit de 14e eeuw

Segovia deel Kathedraal

20 mei, hierna rijden we naar Valle Cuelgamuro's, tip van Tim.  De basiliek, van de Vallei der Gevallenen in de berg uitgehouwen in Sierra bij Madrid is gesloten. Het is jammer want volgens de gegevens moeten er naar schatting bij de aanleg minimaal 27000 doden zijn gevallen, krijgsgevangenen van Franco!

We rijden verder naar Avila, maar maken onderweg een stop omdat we een enorm gebouw zien met torens en heel veel mensen.

El Escorial

Dit blijkt het Escorial (koninklijk klooster) te zijn. Het complex is 13 hectare groot, duizenden kamers. Filips II liet het bouwen als laatste rustplaats voor zijn vader Karel V.Hier zijn 26 graven van Spaanse vorsten en hun eega's.

We lopen eromheen, maar gaan er niet binnen, daar moet je echt een hele dag voor uit trekken en daar hebben we geen zin in.

Onderweg zien we nog een uitkijkpunt waar we het complex van bovenaf kunnen bekijken, er hangen dreigende wolken boven. Maar toch een foto genomen.

het paleis van bovenaf

In Avila aangekomen gaan we op de parking staan, het is een komen en gaan van bussen die de toeristen in het centrum afzetten en later weer op gaan halen. Wij staan niet ver van de volledig ommuurde stad 2.5 km lang. Er zijn 87 halfronde torens en 2500 kantelen. De muren zijn 3 m dik en een gemiddelde hoogte van 12 m. Tegen betaling kun je over een gedeelte van de muur wandelen.

muur rond AvilaAvila ronde toren

Vanaf de plek waar wij staan lopen we naar de muur, 121 treden naar boven (een aanslag op mijn knieën) door de poort maar dan zijn we ook in het oude gedeelte.

Avila aan de wandelHet is de hoogst gelegen stad van Spanje (1127 m).

Dinsdag 21 mei, we zijn vandaag 2 weken onderweg, de zon schijnt het is al aardig warm in de blauwe en volgens het weerbericht hebben we vandaag geen regen en wordt het 19 gr in Toledo. Deze stad staat op ons lijstje, we zijn er beiden in het verleden, Pieter alleen en ik met mijn zus en zwager, al eens geweest.

Op de grote parkeerplaats vinden we net 1 plekje omdat er toevallig een auto weg rijdt! Enorm druk is het er staan al een stuk of 12 campers. Het is lekker vroeg als we de klim, 128m, naar boven ondernemen.

Toledo is een van de oudste steden van Spanje en ligt aan de Taag.

taag uitzicht op

Ooit een stad als zelfstandig koninkrijk die was rijk door de wapenfabricage, dat is nog steeds te zien aan de vele winkeltjes met wapens! En is tot de 16 eeuw de hoofdstad van Spanje geweest. Sinds de 13e eeuw werd aan de machtige aartsbisschop van Toledo de titel Primaat van Spanje toegekend, dit is tot op heden is nog steeds het geval.

Toledo kathedraalToledo smal straatjeSynagoge Toledo

We zien prachtige gebouwen kerken een synagoge smalle straatjes, maar het is er heel erg druk en gezellig. We lopen een bar binnen voor een tapas en een biertje. Een leuke barman die plezier in zijn werk heeft helpt ons. Alles wat je ziet heeft met stierenvechten te maken, vreselijke wrede foto's, een stier die over de bezetting de tribune invliegt, torero's bloedend op de grond, ach hier leeft het blijkbaar nog heel erg! Pieter laat er zijn biertje niet voor staan, ik ook niet haha.

lekker

Het is weer sjouwen naar boven  en naar beneden, we hebben aardig wat stappen en hoogteverschillen gemaakt de afgelopen dagen!

Toledo heel smal

Toledo

We besluiten, ondanks dat we hier mogen blijven staan voor campers, door te rijden en komen in Consuegra aan bij een oudkasteel en de prachtige molens van La Mancha hoog boven ons.

een schilderijtjewat een uitzicht

22 mei, na veel wikken en wegen gaan we toch de voettocht ondernemen en lopen het geitenpaadtje op naar boven om de molens van dichtbij te gaan bekijken. Helaas halverwege wordt het zeer steil en ligt er grind op de grond waardoor we constant dreigen te vallen.

La Manca molens

Terug en ach we zijn al zo vaak bij de molens geweest zo erg is het ook weer niet dus we vertrekken en gaan verder op onze reis ri Alicante door vlakke landschappen, ff wennen hoor, en heerlijk rustig op de weg, daar mogen we niet over klagen want al dagen is het super fijn rijden is deze streek qua verkeer. La mancha is natuurlijk een geweldig land voor wijn, veel bodega's, de wijnbouw in Spanje is  zeer omvangrijk zo'n 1 miljoen aan hectare, hiermee heeft  Spanje  de meeste wijnbouwgronden.  Bij de eerste de beste Carefour stoppen we om boodschappen en wat flessen la Macha wijn in te slaan. Bij Albacete wordt het een stuk drukker op de weg en na deze stad stoppen we in Chinchilla, wat een mooie plek voor campers.

mooi plaatsje Chinchilla

Ik zie ook weer een hoge trap die naar boven het stadje ingaat maar dat doen we morgen wel, ik zit buiten heerlijk te lezen als er een Nederlands stel langsloopt, we maken een praatje ze komen net naar beneden en maken ons wel nieuwsgierig want ze zijn bij de grotten geweest die boven te bezichtigen zijn.

Helaas deze nacht wordt ik ziek, buikvirus? Met alle ongemakken van dien als je in de camper leeft.

23 mei, We rijden meteen door naar Finestrat waar mijn dochter woont en installeren ons daar waar ik de hele dag nog behoorlijk ziek lig te zijn. Ik kom in niemands buurt bang als ik ben het door te geven, maar ja.............

24 mei- vrijdag wordt ik om 7u wakker en voel mij redelijk goed maar in de avond is Pieter aan de beurt en daarom gaan we alsnog naar Altea,  daar is mijn appartement wat toch comfortabeler is om ziek te zijn. Het staat er vol met bouwmaterialen van de klusman waar we maandag mee hadden afgesproken. Gelukkig kunnen we het bed in en Pieter is in de buurt van het toilet.

thuis is Altea

25 mei, de klusman is ingelicht en komt de spullen halen zodat we wat ruimte hebben, de tegels zitten er mooi op het ziet er gelikt uit! Eten doen we niet veel toch haal ik wat boodschappen bij de buurtsuper Consum. In de middag shoppen met J.

Zo voorlopig hebben we genoeg te doen hier, TV kapot dus een nieuwe aangeschaft, alles weer lekker gepoetst, het genieten is begonnen.

Wij zeggen, tot de volgende over een paar weken als we weer op de terugweg zijn naar Nederland,

Vive la Vive......... J/P

km stand nu: 399997!!!!!

1. Henny van der Velden:
    27 mei 2024
    Jeanne en Pieter weer genoten van jullie reisverslag en niet te vergeten de mooie foto's.
    Hopelijk zijn jullie weer opgeknapt en genieten jullie van het verblijf in Altea
  2. Marianne de jong:
    27 mei 2024
    Was weer een geweldig reisverslag. Heb er ook van genoten. Nu even bij komen in jullie fijne appartement, lekker even opknappen hoor . Doe de groetjes aan Jackeline🤩🤩❤️💋
  3. Els:
    28 mei 2024
    Wat heerlijk om mee te reizen! Jullie komen op hele mooie plekjes. Spanje is erg mooi. Zo zien wij er ook nog wat van.
    Nu lekker in Altea. Genieten van je mooie appartement. 💋
  4. Anja:
    28 mei 2024
    Als je begint met lezen dan blijf je ook lezen ! Heel bijzonder maar ook fantastisch om even mee te kunnen reizen. Dank jullie wel. Wederom genoten. Lieve groetjes
  5. Elly:
    28 mei 2024
    Je hebt ons weer op mooie ideeën gebracht voor een vakantie in Spanje. Volgende keer nemen we geen reisgids, maar jouw reisverslag voor inspiratie!
  6. Joop:
    28 mei 2024
    Bedankt voor het meereizen, was weer verdomd , voor mij met name muurschilderij van een Jood, een Moslim en een Christen.
    Waar is de tijd gebleven van, redelijk onbekommerd, 3 Geloven lachend bij elkaar.
  7. Joop:
    28 mei 2024
    Aanvulling op mijn reactie van zojuist:
    Het weggevallen woordje is:
    interessant
  8. Joop:
    28 mei 2024
    Weggevallen woordje achter "verdomd", is "interessant".
  9. Will:
    28 mei 2024
    Wat fijn dat jullie weer goed zijn aangekomen en weer een mooie etappe hebben kunnen maken.
    Lekker genieten nu en wat ons betreft gaan we binnenkort samen proosten!
    Groetjes en liefs John en Will
  10. Cees van der Schans:
    Pracht verhaal, zus !🥳🙋‍♂️
  11. Ellen:
    28 mei 2024
    Mooie reis door het prachtige Spanje!
  12. Dirkje:
    1 juni 2024
    Wat een prachtig verslag weer Jeanne en zulke mooie foto's erbij. Lekker genieten verder, jullie beter weer dan wij en ik hoop dat het in Merano de 2e week van juni ook mooi is. Fijn dat jullie weer veilig een etappe hebben afgesloten. Ik hoop dat je intussen wat bent opgeknapt en wens jullie hele fijne dagen. 😷✌️🥰
  13. Ellie:
    1 juni 2024
    Weer heel veel meegemaakt, Ik reis met jullie mee maar ziek worden doe ik niet. Heel veel plezier en Altea en ik hoor wel weer van jullie dikke knuffel
  14. Marjolijn Hendriksen:
    3 juni 2024
    Gracias,
    voor mooie plaatjes bij je enthousiasmerende verhaal😍
    Ik heb te weinig Spanje gezien deze keer, het werd Portugal-Marokko…
    Paar weken maar daar?
    Ik ben de zomer in de buurt van Bergentheim
    Welkom op mijn oprit 🍷
  15. Marja van Straaten:
    4 juni 2024
    Mooi verhaal en de foto’s ook. Vervelend dat je nu net onderweg niet lekker bent. Gelukkig was je niet al te ver van Altea.
    Het land is wel erg droog hoor! Wat wij in het noorden teveel aan water krijgen, valt in Spanje te weinig.

Jouw reactie