onderweg naar Altea

Mei 2024 reisje naar het zuiden,

7 mei 2024

km stand 396644

dit zijn wij dus

Pieter haalt mij op in Cuijk waar ik al alles ingepakt klaar heb staan voor onze tocht.Ja we gaan weer een reisje maken naar het zuiden Altea dus.

De eerste nacht brengen we op de B&B de Kendel door waarvandaan we onze trip aanvangen.

We tanken de blauwe vol en rijden Duitsland in. Het is behoorlijk druk op de weg en we rijden regelmatig een file in soms langzaam dan weer stilstaan maar uiteindelijk komen we op een leuke camperplek in Gensingen. We hebben 320 km gereden.

1.ons eerste nachtje Gensingen (D)2. onderweg Moesel

De volgende morgen vertrekken we om 10.00 uur en gaan na een km of 30 van de snelweg af om verder door Frankrijk te gaan, na eerst nog even getankt te hebben in Duitsland scheelt toch in prijs. We rijden door allerlei leuke dorpjes om ons uiteindelijk in Phalsbourg op een camperplek te settelen.

We gaan onder de poort door om een cafe te zoeken en komen op het plein voor de kerk hier staat het beeld van maarschalk Georges Mouten (1770-1838). De kerk is gesloten en alle winkels- cafe’s en restaurants ook.

3.ons 2e plekje Phalsbourg (fr)4. Phalsbourg5. Phalsbourg

8 mei is hier bevrijdingsdag.

Het internet is bar slecht dus het wordt lezen en foto’s bekijken.

Donderdag: we staan met zon op, het was een koude nacht. Het is Hemelvaartsdag en maar 9 km naar de scheepslift van Saint-Louis en Arzviller in het Marne-Rijnkanaal met een hoogteverschil van 45 meter. Het scheelt als je met de boot een tocht maakt door de Vogezen 17 sluizen over 4 km of 1 dag varen terug te brengen tot 4 minuten.

9.scheepslift

Ook verkort het je riviertocht van Parijs tot  Straatsburg een hele dag. Een technisch hoogstandje en uniek in Europa een boot van 350 ton naar boven tillen!

We kopen kaartjes en kunnen nog net met de boot van 10 u mee. Het is overvol maar we proberen toch een paar plaatjes te maken en te filmen.

Leuk om met de lift naar beneden te gaan en vervolgens een rondje te varen in het kanaal om terug te liften naar boven. Het duurt al met al zo’n anderhalf uur.

7. scheepslif

8.op de boot

9.scheepslift10. Scheepslift11. motors scheepslift

Daarna vervolgen we onze weg naar Ronchamp waar we bij de kapel gaan overnachten. Het is er niet druk nog 1 grote camper en een volkswagen golf van een Belg die ook blijft slapen in zijn auto.

We hebben onderweg door de ontzettende drukte nog een file gehad van kilometers, komen door kleine pittoreske dorpjes waar je maar 30 km kan ook omdat er enorme heuvels in het wegdek zijn gemaakt maar komen rond 17u aan bij de kapel waar we meteen maar een drankje nuttigen morgen gaan we de kapel wel bezoeken.

Vrijdag, 10 mei, vandaag wordt het een mooie dag net als in Nederland zagen we op het journaal.

We zijn al om 10.00 bij de kapel en kopen kaartjes. De Kapel is in 2013 door een blikseminslag totaal verwoest en is weer opgebouwd maar helaas in 1944 door bombardement weer helemaal verwoest. Toch besloten de eigenaren de kapel weer op te bouwen maar nu in een modernere stijl en zodanig dat het niet meer door  een bombardement verwoest kon worden.

KAPEL

Le Corbusier is onder de indruk van het landschap en past de kapel daarop aan.

De lichtmuur met talloze openingen wordt verlicht door zuidelijk licht. De kapelaan en enkele nonnen die op het landgoed wonen zingen als wij het gebouw betreden.

Er is een gebouw waar de pelgrims kunnen overnachten. Een vredespyramide  voor de strijders tijdens het bombardement van 1944 zien we rechts van de kapel.

KLOKKENhet grafje

We lopen via de klokkentorens, die slecht 3 x per dag luiden, naar de uitgang.

En verder gaat de reis die uiteindelijk op een pleintje in het plaatsje Buvilly eindigt waar niet veel later een mooie VW aankomt met hefdak waar een jong gezinnetje, 2 kleine meisjes, woonachtig in Genève bij ons komt staan.

DE BLAUWE

Zaterdag, 11 mei

Door wegomleggingen is het chaos als we in de buurt van Lyon rijden, de rotondes staan overvol, bumper aan bumper tot bijna botsingen aan toe!

Maar in Monistrol-sur-Loire rusten we uit het is 17.15 uur als we daar aankomen. Beetje laat voor ons.

De eenden weten de weg en wachten voor de camper op eten!

het vrouwtjede man

Zondag, we vervolgen onze weg over route 88 naar Mende, een voor ons bekende plaats aan de Lot.

Het ligt in een bergachtig gebied niet zo’n heel grote stad, er staan altijd veel campers we maken een wandeling van brug naar brug de kerk en het centrum maar moeten snel terug want het begint te stortregenen.

Ponte Notre Dame MendeMende aan de overkant zie je de blauweMende bij avond

13 mei, Maandag,  we rijden door de lanquedoc naar Salles-d’Aude en staan vlak bij het kerkje in het centrum. Heel rustig.

Onderweg komen we in Nissan Lez Ensérune, in het arrondissement Béziers.

Etang de Montady dat hier in de buurt ligt willen we zien, het beste is om de heuvel op te rijden naar het Oppidum d’enserune  hier hebben we  een prachtig uitzicht over het voormalig moerassig gebied tussen de Franse gemeenten Montady en Colombiers.

Nissan-lezEtang de Montady

In de 2e helft van de 13e eeuw werd het door monniken gecultiveerd. Het gebied werd droog gemaakt door vanuit een centraal punt radiale sloten aan te leggen waarna het ondergronds werd afgevoerd. Dit bracht de ontwerper van het Canal du Midi op het idee om een tunnel voor het kanaal te leggen onder dezelfde heuvel.

Dinsdag, bij BourgMadame rijden we Spanje binnen en vinden een prachtig plekje in Organya in de provincie Lleida,

Salles-d'AudeOrganya

een plaatsje met zo’n 850 inwoners, ook hier lopen we het eeuwenoude centrum in en het is beeldschoon!

Met arcades en veel planten.

We staan vlakbij een camping, restaurant en padelpark. We kunnen er douchen, er is water en alles kunnen we lozen.

En ineens horen we bellen die om sommigen nekken van de geiten hangen naast ons het veld op rennen! Wat een herrie maar wel heel gezellig.

schapen rondom

Het is een populaire plek want in de avond zijn alle plaatsen bezet en staan er nog campers elders .

Woensdag, 15 mei, Barbastro dat is het doel voor vandaag, we vertrekken vrij laat drinken eerst nog koffie, en storten ons dan op de Coll’s zo’n 4 of 5 die we vandaag gaan bedwingen. We komen tot een hoogte van 1400 mrt.

onderwegonderwegonderweg

Ook hier vinden we een mooi plek op een parkeerplaats direct in het centrum waar we natuurlijk ook weer binnen lopen en op een terras neerstrijken nadat we van alles bekeken hebben.

CopDe kathedraalBarbastrokrant van! Barbastro

Het ligt in de provincie Huesca regio Aragón met zo’n 17000 inwoners, uiteraard heeft het een hele geschiedenis zoals alle plaatsen overal waar we komen!

kleurijk hierBarbastro

We lezen erover maar verder doen we er niks mee. Het gaat allemaal over oorlogen bezettingen enz, eigenlijk niks veranderd!

We zijn nu een week onderweg, eindelijk weer eens een verhaal! We gaan door en wensen allen een mooie zomer toe! J/P

1. Jo en Colette:
    16 mei 2024
    Krijgen zin om eens één van jullie reizen na te doen… mag dat?? Morgen gaat onze CE naar garage wegens olieverlies (kosten geraamd op 1.970 €) Daarna willen we ook terug op weg!
  2. Pieter en Jeanne:
    18 mei 2024
    Ha Jo en Colette, Jullie mogen altijd een reis van ons volgen hoor, en we hopen dat die mooie camper van jullie weer helemaal goed komt, kost wat he? maar daarna heerlijk weer op reis, groet van ons
  3. Joop:
    16 mei 2024
    Leuk verhaal weer. Bedankt en goede reis verder.
    Mazzel🌹🙋‍♂️.
  4. Henny van der Velden:
    16 mei 2024
    Wat was het weer een gezellig reisverslag van jullie. Nu we niet meer met de camper op stap kunnen geniet ik er extra van. Goede reis verder en geniet.
    😉😘🙋
  5. Anja:
    16 mei 2024
    Helemaal gelezen Pieter en Jeanne. Ook weer even meegereisd zoals je dat mag noemen. Lekker genoten ! Fijne reis verder, blijf gezond en liefs van ons.
  6. Arienne Burghard:
    16 mei 2024
    Ah lekker weer op pad, dat is wat jullie het liefste doen, altijd gezellig zo'n reisverslag. Leuk om op verschillende manieren naar Spanje te rijden, anders wordt saai. Fijne tijd. Groetjes Ariënne
  7. Lammie en Betsie:
    Hoi Jeanne en Pieter,
    Leuk weer wat van jullie te zien.
    Fijne voortzetting in goede gezondheid.
    Grt Lammie en Betsie
  8. Elly:
    16 mei 2024
    Wat een heerlijk reisverhaal heb je weer geschreven en de foto's zijn ook jaloersmakend! Veel plezier en geniet!
  9. Ellie:
    16 mei 2024
    Wat maken jullie weer een mooie reis ik geniet volop mee fijne vakantie nog
  10. Mariette:
    16 mei 2024
    Lieve Mensen, wat geweldig,wat een heerlijk verhaal, Jeanne, dit had ik nodig, vorig jaar zijn we ook nog in Althea geweest, niet wetende dat het nooit meer zou gebeuren, dank jullie wel, blijf me aub op de hoogte houden, veel liefs ❤️❤️
  11. Pieter en Jeanne:
    18 mei 2024
    komt goed `Mariette, het is een vervelende tijd voor jou een geliefde missen is niet makkelijk, sterkte we houden contact
  12. Dirkje:
    16 mei 2024
    Wat een heerlijke reis maken jullie weer, geweldig mooie foto's en leuke verhalen. Bedankt voor het delen. Nog even en ik zit in Italië, hoop op net zulke leuke avonturen dan die welke jullie beleven. Veilige reis verder. 💙🚐
  13. Ellen:
    16 mei 2024
    Heb jullie verslagen een tijd gemist!
  14. Els:
    17 mei 2024
    Wat weten jullie toch altijd mooie plekjes te vinden? Het is heerlijk om met jullie mee te kunnen reizen op deze manier!
  15. Will:
    17 mei 2024
    Heerlijk verhaal, heb er weer van genoten.
    Fijne reis verder .
    Groetjes van ons uit Roosendaal
  16. Bart:
    17 mei 2024
    Leuk, weer meefietsen en reizen in het hoofd; wij zijn net terug van een maandje Rioja en Navarra, als jullie die kant opgaan deel ik graag onze tips!
  17. Pieter en Jeanne:
    18 mei 2024
    hoi Bart, natuurlijk vinden we tips altijd leuk, waarschijnlijk rijden we via die kant terug naar Nederland, dus tips zijn altijd welkom. stuur maar naar [email protected]
    groetjes van ons, hebben jullie ook een reisboog?
  18. Ina:
    17 mei 2024
    het is weer een leuk reisverhaal ...
    nog een goede voortzetting
    stay safe!
  19. Dick en Sien:
    17 mei 2024
    Jeanne en Pieter, ik heb jullie verhaal gelezen en de prachtige foto's bekeken op het bes van het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem. Ik heb 4 maal in twee weken in de ambulance gelegen. De eerste keer hebben zo naar huis gestuurd De tweede keer met de verkeerde medicijnen en de derde keer was de huisarts het zat zodat ik na 3 dagen thuis was geweest, de ambulance gebeld en mij op heeft laten nemen. En nu lig ik weer hier tot na de zpinkseren. Ik wens jullie nog een fijne vakantie.
    Groetjes van mij en Sien.
  20. Pieter en Jeanne:
    18 mei 2024
    O Dick wat erg joh. ik bel je vandaag ff
  21. Marja van Straaten:
    Hi Jeanne,
    Volgens mij staat er iets in wat niet helemaal klopt.
    Dit bedoel ik; De Kapel is in 2013 door een blikseminslag totaal verwoest en is weer opgebouwd maar helaas in 1944 door een bombardement weer helemaal verwoest. bombardement weer helemaal verwoest.
    Ik denk dat het 1913 moet zijn.
    Verder heb je een mooi verslag weer gemaakt. Mooie foto’s ook.
    Veel plezier en goede reis!
  22. Pieter en Jeanne:
    18 mei 2024
    Bedankt Marja, heel oplettend, ik keek er overheen!
  23. Marjolijn Hendriksen:
    20 mei 2024
    Leuk! Daar gaan ze weer 😃
    Ik ben vanavond thuis gekomen in Bergentheim. Bijna half jaar weg geweest…
    Weer wennen aan de ruimte….
    Rubio geniet breeduit van z’n grote mand 🥰
  24. Pieter en Jeanne:
    20 mei 2024
    Welkom thuis, je hebt een mooi reis gemaakt en Rubio heeft het ook naar zijn zin gehad! Mooibij je zoons en kleindochter geweest!
    Nu thuis genieten en idd van de ruimte! Groetjes😂😘

Jouw reactie