Frankrijk
13 december 2024 - La Cavalerie, Frankrijk
Lieve familie, vrienden, bekenden eigenlijk iedereen, bedankt voor de ontzettend leuke berichten via dit medium, de chat, telefonisch enz. Leuk dat jullie meereizen.
Voor degene die Polarsteps hebben, we zijn ook daarop te volgen: JeanneVanDerSchans
10 dec Lour. km stand 408840
De zon kwam heel ff op maar verdween weer snel en koud dat het is! We staan in Lour daar hebben we overnacht. Gauw de camper klaarmaken en we gaan door het is 10.50u.
Via Concours sur Meuse ri Dijon rijden we de snelweg op maar na 30 km gaan we er weer af want dan wordt het tolweg.
Dat is een keuze geen tolwegen dus gewoon binnendoor.
Door de Stadspoort rijden we Autun binnen en zien de kathedraal al van verre boven de stad uit steken.
Dit is van oudsher een Romeinse stad belangrijker dan Rome. Hier en daar zijn nog restanten te zien, zoals stukjes stadswallen en een toren, hieraan kun je zien hoe belangrijk deze stad ooit was.
Het is takkeweer en maar 1 gr. om 17.00u zitten we aan een drankje en een hapje op een mooie plek aan het water en tegenover een enorme begraafplaats.
De volgende morgen is het al erg druk met auto’s die komen en gaan allemaal voor de begraafplaats. Hier doen ze er veel aan zo te zien er staan volop bloemen en planten.
Het is nog steeds somber als we vertrekken om 10.30u.
We komen langs een tankstation en daar zien we €1.60,9 per ltr. We hebben inmiddels al zo’n kleine 500 km’s gereden dus is het de moeite waard en tanken hem vol en kunnen waarschijnlijk tot in Spanje komen.
Vandaag doen we rustigjes aan en nemen de route door het natuurgebied de Morvan. Een van de oudste natuurparken van Frankrijk.
Dit granietmassief is het hartje van Bourgondië, halverwege tussen Parijs en Lyon ongerept en glooiend met een top van 911 mtr.
Het is bekend om zijn vele meren, prachtige bossen met eeuwenoude bomen afgewisseld door uitgestrekte weilanden waar momenteel het water zijn weg vindt door de vele kleine waterloopjes naar de snelstromende riviertjes. En overal worden de weilanden onderbroken door heggetjes er zijn er velen en Pieter denkt dat het iets is van de Morvan.
Het is rustig op de weg en in de kleine en grote plaatsjes waar we door komen, zien we bijna niemand buiten lopen of een auto rijden. Om een paar plaatsen te noemen: Chateau Chinon, st Leger de Fougre, Onlay, Le Bouchet, St Didier s Arrone,
Onderweg zien we veel kerststalletjes heel anders dan bij ons, aan de verlichting wordt niet veel gedaan toch ziet het er heel leuk uit!
De hoofdstad Bibracte is gesticht door de keltische stam de Aedui. De stad kijkt uit over alle wegen tussen de rivieren en de bekkens van Bourgondië. Deze stad wordt verlaten bij de komst Autun (Augustodunum) en raakt in de vergetelheid.
De uitzichten zijn niet echt geweldig omdat het nevelig is.
We hebben gelezen over een Tibetaanse klooster te Paldenshangpa la Boulaye en natuurlijk willen we dat ook zien. Deze is in 1974 opgericht en bestaat uit 3 niveau’s welke het lichaam en de geest symboliseren van alle Boeddha’s.
Je kunt er terecht voor een kennismaking cursus met het boeddhisme, meditatie, yoga of het integreren van dharma in het dagelijkse leven. Van tijd tot tijd komen er bekende Lama’s naar het centrum. Wil je hier een aantal dagen verblijven dan moet je reserveren, iedereen is welkom voor een cursus of bijeenkomsten. Het is een prachtige kleurrijke tempel gelegen op het terrein van het Château de Plaige.
Na zo’n 125 km hier rondgereden te hebben besluiten we naar de volgende plaats, 80 km, Laparisse te rijden voor de overnachting. We komen er 17.30u in het donker aan.
12 dec 2024. km stand: 409311
Vandaag willen we iets meer km’s rijden dan gisteren. Maar door de plaatsjes die wij rijden valt dat niet mee, eerst een tractor die km’s voor ons rijd dan een 45km autootje, maar na 2 uur rijden wij de A71 op en vandaar de A75 ri Clermont Ferrand. Tja de keuze is geen tolwegen! Hier komt de zon te voorschijn en de hele middag blijft die schijnen onderweg prachtig mooie beelden met veel sneeuw op een hoogte vanaf 1000 meter!
Occitanië is een een regio in Frankrijk met als hoofdplaats Toulouse. Het heeft een inwonertal van meer dan 5.6 miljoen, deze worden Occitanen genoemd. Hier komen we per ongeluk terecht nadat we in Milou geen camperplek konden vinden. En het was super druk alles stond vol daarbij moest je een account aanmaken en 55 eu storten. Tenminste dat begrepen wij.
We tikken via onze Campercontactapp de plaats in en komen na een prachtige rit door een hoogvlakte bij een boerderij aan. Mooi plekje maar we worden alleen maar door honden verwelkomt, geen boer of boerin te zien. Dan naar de volgende plaats en dat is La Cavalerie. Er staan een paar campers. Ook hier zo’n zelfde automaat bij de ingang maar toegangshek is weg en de automaat heeft geen internet.
We gaan het terrein op, het is inmiddels18.00 uur en hartstikke donker op dit terrein. We installeren ons. Het is niet stil de A 75 ligt hier vlak langs, maar we nemen een borrel en gaan lekker voetbal kijken vanavond!
Tot de volgende, jullie gaan toch nog steeds mee he?

















Het is zo heerlijk om in deze wintertijden over onze grenzen te kijken!!!
Veel van de plaatsjes komen ons wel bekend voor dus erg leuk. Hopelijk gaat het weer wat warmer worden voor jullie.
Goede reis en volgende week gaan we weer uitzien naar een nieuw verhaal en foto's van jullie.
Bedankt voor de uitzichten met bijbehorende informatie.
En elk uitzicht, ver of dichtbij, heeft zijn charme wat mij betreft.
Veilige kilometers.
Mazzel🌹🙋♂️
Dikke knuffel 😘