Spanje we gaan terug naar Nederland

16 juni 2024 - Escarrilla, Spanje

Hallo lieve trouwe volgers, wat een leuke reacties hebben we weer gehad!

Cella, 10 juni, na het ontbijt lopen we nog even naar de waterput, deze zou de grootste, breedste  en diepste geboorde put van Europa zijn gebouwd in de 12e eeuw tussen 1729 en 1731 in opdracht van het hof van Aragon. De omtrek is 130 meter de diepte 9 meter. Een natuurlijke bron van zoet en drinkbaar water.  Het zorgt er ook voor dat er behalve Cella nog 6 steden gebruik maken door irrigatiesloten.

Fuente de Cella Watergrot

Het is indrukwekkend dat zeker en kraakhelder.  Een kapelletje, restaurant en tuinen omringen deze bron.

.plaza de Torreshet gevecht

Ernaast ligt ook een Arena die ziet er van buiten nog prachtig uit wij denken dat er hier nog wel eens gevechten zouden kunnen plaatsvinden tussen de Torero en de Stier.

!kerk bij Arena worden ze hier ingezegend en wie dan de stier of de Toreador?

We hebben hier een mooi uitzicht over Cella.

We gaan verder nu over 2 baanswegen door vooral vlak landschap en eindigen na een km of 90 in Daroca. Zetten de blauwe op een binnenplaats die we via Park for Night vinden en lopen 1 van de 2 poorten binnen van dit middeleeuwse stadje.

oude foto van de Puerte Baja poort

Puerte Baja poort

Het lijkt of we in een filmstad lopen wat een prachtig plaatsje is dit met authentieke pleintjes de zeer smalle straatjes de kerk en de arcades, het is ommuurd overal waar je omhoog kijkt zie je wel iets van wat er over is van de muur en het kasteel en lopen aan de andere kant de Puerte Baja poort uit, deze verkeerd in goede staat en heeft 2 imposante rechthoekige torens. We komen op een plein waar de Veinte Cañas-fontein met 20 uitlopen zich bevindt.

mooi he

nog smaller?

Uiteraard moeten we in dit prachtige plaatsje ff genieten van een drankje!

11 juni 24- dinsdag, het is frisjes en bewolkt als we opstaan we vertrekken rond 10.00u.

ff relaxen Daroca

In Calatayu, hier waren we op de heenweg ook, we tanken en gaan naar de camperplek om alles te legen en weer te vullen. We rijden door, onderweg zien we de stier van Spanje die kom je echt door het hele land tegen deze is heel mooi niet bekladderd door grafiti! Wederom een mooie rit, over de N126 naar Cascante, prachtig heuvelachtig, vlakke groene of gele velden, af en toe een dorpje bijna niet te onderscheiden in het landschap, en dan komen we bij de Ebro, een rode draad voor ons want altijd als we op welke manier ook naar en van Spanje rijden, komen we deze rivier altijd tegen. Is niet zo gek natuurlijk want deze stroomt van de Cantabrische bergen naar de middellandse zee, met een lengte van bijna 930 km is het de op 1 na langste rivier van Spanje.

Over de Ebrowaterstanden EbroEbro

Het is tevens een belangrijke bron van water voor irrigatie en drinkwater voor miljoenen mensen in de regio's waar de rivier doorheen stroomt.

En dan komen wij in een echt spectaculair gebied, een semi woestijn in het Zuid Oosten van Navarra.

kaart van het gebiedpreciese liggen van Bardenas

De beroemdste rotsformaties van de Bardenas Reales heten Castildetierra en Pisquerra het is een structuur die als sprookjesachtig bekend staat die normaal gesproken wordt aangetroffen in woestijnen en dorre gebieden. In de loop van miljoenen jaren is het gevormd door erosie processen die het gevolg zijn van waterkracht en wind (Cierzo). Een van de beste voorbeelden, een kolom van broze rotsen afgedekt door harde rotsen zoals zandsteen die bestand zijn tegen effecten van duizenden jaren natuurlijke erosie.

De rots zo mooiBardenas Realesde herder van Bardenas

In 2000 verklaarde Unesco dit gebied tot Biosfeerreservaat. Het is erg populair voor de toeristen omdat de serie Came off Trones een groot gedeelte zich hier afspeelde.

We rijden er dwars doorheen zoals we ook een aantal jaren terug gedaan hebben. Het is adembenemend maar wel veel drukker dan toen!

Eerst de boodschappen doen bij Eroski een enorm groot winkelcentrum met allerlei winkels maar wij gaan voor eten en drinken en kopen voorraad voor een dag of 4!

In Sábada rijden we nog even naar het kasteel maar dat is gesloten. In een document uit 1125 is dit kasteel voor het eerst genoemd. Het is een middeleeuws kasteel met hoge muren en 7 vierkante torens. De binnenkant hebben we dus helaas niet kunnen zien. Men vermoedt dat Sancho van Navarra opdracht heeft gegeven tot de bouw ervan.

Kasteel Sádaba

We gaan naar een camperplek in Uncasstillo, deze blijkt in een droge rivier te zijn, nu zit er wel wat water in maar we besluiten dat niet te doen en zoeken het iets hogerop en vinden een parkeerplaats bij het onderwijscentrum met mooi uitzicht op kerk en kasteel. Er cirkelt de hele tijd een steenarend boven ons in de buurt van de kerk!

ons mooie overnachtigsplekje "Uncasstillo"

roover

13 juni, donderdag

We lopen het plaatsje in naar de kerk daar is ook de informatie, een grote ruimte die bezet wordt door 1 man je kunt er van alles pakken aan folders van het hele gebied. Er is eigenlijk niks te doen we gaan de oude treden op die bij de kasteel horen en komen boven bij een hek, alles is gesloten we lopen om het kasteel heen dan hebben we in elk geval onze stappen gemaakt.

straatje in Uncasstillo

Uncasstillo uitzicht

Het is een gerestaureerd kasteel, herbouwd door de Orde van Santiago in de 19e eeuw waarvan de Torre del Homenaje opvalt. Het kost € 3 om te bezoeken, alleen in het weekend open. Het uitzicht van bovenaf op het dorpje is bijzonder mooi.

Van waar wij stonden was het heel makkelijk bereikbaar.

De rit gaat door natuurgebieden waaronder ,de ruta de los Casstillos, in de verte zien we de Pyreneeën, door de Sierra de Santo Domingo waar we in Longas een heerlijke plek vinden waar we lekker een relaxed middagje doorbrengen met lezen en niks doen. We vervolgen onze weg heel relaxed het is 1 groot natuurgebied prachtig ik verval in herhaling dat merk ik wel! In Sabiñánigo doen we eerst boodschappen bij de Mercadona en gaan de grote parkeerplaats op waar we op een camperplek gaan staan. We zetten de stoeltjes buiten in de schaduw, binnen is het zo heet, we zitten net met een drankje als er een vriendelijke politieman komt zeggen dat we tot maandag kunnen blijven staan maar dan moeten we weg vanwege de markt, hij lacht en maakt nog ff een praatje, zo kan het ook denken wij dan! Geen gezeik over camperaktiviteiten buiten!

15 juni, zaterdag- er zijn behoorlijk wat campers bijgekomen  we hebben al aardig wat “heuveltjes”gehad maar gaan nu echt de Pyreneeën in en komen onderweg door hele leuke plaatsjes in Sarvés stoppen we voor een koffie met, het is bij een paardenmanege waar je, als je wilt, een tocht op kan maken. De hoefsmid is druk met het beslaan van de paarden. Het is gezellig druk met fietsers en motorrijders deze weg is dan ook een eldorado voor hen!

Sarvés, bij de paardenmanege

We stoppen in Biercas en gaan gezellig het dorpje in, bekijken de kerk en belanden op een terras. We blijven hier overnachten. Als we na het eten een wandeling gaan maken komen we in een enorme drukte terecht er is van alles te doen. Een feesttent met muziek, drank, kinderen die tot laat mee mogen en er spelen. Uiteraard passen wij ons aan en doen mee, een vrouw die alleen is zoekt contact met mij en we gaan samen dansen, heel gezellig allemaal maar we drinken veel te veel en liederlijk zat gaan we na 24 uur naar de camper waar we omvallen van de slaap maar de herrie en het gebonk van de bassen uit de feesttent gaat tot de volgende morgen 7.00 uur door dus van slapen komt helemaal niks.

mandenmakerBiescas mandenmaker naast de camper

Biescas

16 juni zondag- we rijden 14 km verder naar Escarilla en gaan de camping op! Rustdag er komt voetbal en dat mag niet gemist worden.

Camping Escarillo

We zijn nu een week onderweg morgen rijden we Frankrijk in!

Bedankt allen die met ons meereizen, groetjes J/P

1. Marianne de jong:
    16 juni 2024
    Wat zien jullie weer mooie plaatsen in Spanje. Heel interresant allenmaal. Dank daar voor. Ik kan er ook van genieten. Goede reis vetder hoor.💋❤️🤩👍🙏
  2. Cees van der Schans:
    👍🥂prachtig stuk
  3. Ad:
    16 juni 2024
    Mooie reis. Leuke tips voor ons om ook een keer langs te rijden.
  4. Nel:
    Altijd geweldig.
  5. Mariette:
    16 juni 2024
    Mooi verslag weet, als ik het zie en lees, krijg ik weer heimwee!!! Zoals ik lees hebben jullie het weer fantastisch gehad, ik geniet zo van jullie verhalen, goede reis verder, tot horens 🙋‍♀️🙋‍♀️🙋‍♀️🥂🍾🌹💐😘
  6. Henny van der Velden:
    16 juni 2024
    Weer genoten van het reis verslag en natuurlijk de foto's. Prettige reis verder. En geniet van de voetbalwedstrijd 🍷🍺⚽
  7. Joop:
    16 juni 2024
    Mooi verhaal en dito foto's.
    Beaucoup de plaisier en France.
    Du pain, du vin et du boursin, bon appetit.
  8. Els:
    16 juni 2024
    Heb het verslag weer ademloos gelezen. Zo leuk.
    Jammer dat ik hier op de bank zit ......
  9. Dick en Sien:
    16 juni 2024
    Weer een mooi verhaal en prachtige foto's.
    War minder mooi is dat ik weer in het ziekenhuis lig. Hou weer t
  10. Dick en Sien:
    16 juni 2024
    Het is weer een mooi verhaal met prachtige foto's.
    Wat me voeten.eeinder mooi is dat i k weer i n het ziekenhuis lig met
    Teveel vocht achter de longen en de benen en de voeten.. Groetjes van ons. Ook voor Pieter
  11. Marja van Straaten:
    16 juni 2024
    En nog steeds mooi weer hè!
    Blijf maar nog even weg.
  12. Anja:
    17 juni 2024
    Ja, eigenlijk begin ik nu een beetje jaloers te worden. Wat een schoonheid aan luchten en landschappen. Die zonnige blauwe uitstraling! Die rust. Nu over je verhaal zusje; meegereisd en weer helemaal het vakantiegevoel door je verhaal. Meegekeken op de kaart en weer helemaal b(l)ij. Nog een Franse trip te gaan maar ook hier kijken wij naar uit. Succes beiden !
  13. Nel:
    17 juni 2024
    Hee zuipschuiten,fijn dat t allemaal goed en fijn verlopen is.Geniet nog van alles,en tot horens en ziens.

Nogmaals veilige reis terug.

Jouw reactie