Schotland - pechgevalletje

15 augustus 2019 - Bonar Bridge, Verenigd Koninkrijk

6 augustus 2019

We vertrekken uit Pitlochry, gisteren een ontzettend leuke avond gehad. Van mei t/m september is er een pipe-band, zang en danseresjes om de toeristen te vermaken. Al 54 jaar. Vlakbij onze parkeerplaats konden we achter de optocht aan naar het voetbalveld. Intree 14 pond voor 2 personen en kopen voor 1 pond een programma blad, hier staat een nummer in (80) waarmee we een fles goede whisky kunnen winnen! Na regen komt zonneschijn, nou net niet,  maar droog is het wel geworden! Er waren jonge meisjes die de schotse dans deden en meisjes van rond de 20 jaar. Een zanger, ik denk rond de 70 ook in kilt uiteraard, een zangeres die niet veel jonger was, echt geweldig zingen konden ze niet maar het was leuk en hilarisch zoals degene die deze avond aan elkaar kletste het deed met veel Engelse humor. O ja, dat vergeet ik bijna er was nog een groepje vrouwen die  volksdansjes deden zoals wij die ook kennen. Een 6 tal kinderen moesten mensen uit het publiek zien te bewegen met hun een dans te doen, ze waren zo verlegen durfden het eigenlijk niet te vragen maar uiteindelijk lukte het. Daarna kwamen ze nog langs met kalenders, cd’s en nog wat spul voor de verkoop en alles voor het goede doel, de instrumenten, de kilten, zo’n kilt kost toch al gauw 160 pond, we zagen in de winkel als je geheel volgens de traditie gekleed gaat, kilt, jasje, kousen, blouse, schoenen enz dan betaal je daar 600 pond voor.

Door het hart van Schotland trekken we verder om onderweg een waterval tegen te komen, schapen op de weg, een skigebied met stoeltjeslift, het giet! Maar het is wonderlijk mooi om doorheen te rijden. In Braemar maken we een stop, hier vinden elk jaar de, Royal Highland Gathering, plaats. Dit is de bekendste samenkomst  voor de traditionele Spelen, (Highland Games) hier is de koningin altijd bij aanwezig. We lopen toch maar even het veld op ook al zijn deze gepland op de 1e zaterdag van September. We bezoeken het kasteel, ligt net buiten Braemar, en rijden langs de rivier de Dee door naar Balmoral. We blijven in het Schotse weer zitten en lopen de brug over maar helaas, de koninklijke familie is aanwezig en dan is er geen plaats voor de toeristen! Dus doorrijden naar Ballater waar ook de Highland games gehouden worden en dat is dus morgen! Laten we hopen dat het wat droger wordt want we willen dit toch echt niet missen! Op de parking staan we langs Nederlanders die met een landrover rondtrekken, onze leeftijd ongeveer. Zij waren een dagje eerder bij Balmoral toen de koningin aan kwam en hebben haar live gezien. Bijzonder en toevallig!

8 augustus 2019.

De optocht komt langs de parking we zien van alle kanten de mannen en vrouwen in de kledij van de clans die ze vertegenwoordigen verzamelen, we staan heel erg gunstig! Ook hier gaan we weer achter de muziek aan om zo het veld op te lopen met heel veel anderen, de toegang is hier 12 pond p.p. en 3 pond voor het programma blad. De zitplaatsen zijn bezet. We staan nog een beetje te kijken waar we kunnen staan of zitten en zien Prins Charles vlak voor onze neus, hij staat net op het punt om weg te gaan maar we hebben hem toch nog even op de foto/film kunnen spotten. Het is ontzettend druk. De Ballater Highland games werden voor het eerst gehouden in 1864. Toen de clanleiders wedstrijden hielden om te bepalen wie de sterkste en de snelste mannen in hun clans waren. De snelsten werden vervolgens aangewezen als koeriers en de sterksten ingelijfd als soldaten.

De evenementen werden uitgebreid en er mochten ook van andere plaatsen atleten meedoen. Heden ten dage zelfs van over de hele wereld! Zo groeiden ze (1889) in populariteit en werd Monaltrie park gekozen als nieuwe locatie. Een locatie tussen de rotsen van Caigendarroch aan de ene en de overkant van de rivier Dee met bossen en heuvels aan de andere kant een zware en pittige tocht voor de hardlopers. Boomstam werpen, echt niet makkelijk, kogel slingeren, kogel stoten, touwtrekken waarbij de militairen verloren (schande natuurlijk), want volgens de overlevering waren dat de sterkste mannen! Dansen, van jong tot rond de 20 jaar, en nog veel meer. Velen hebben een plaid bij zich en een picknickmand. We zien ontzettend veel honden, dat kan hier gewoon je hond meenemen naar evenementen, strand, in cafe’s en restaurants zijn ze welkom, en overal staat wel een bak water voor ze!  Volgens ons heeft iedereen hier 1 of meerdere honden ze zijn er allemaal gek op!   Er is voor iedereen vertier van klein tot oud, en velen lopen in de schotse kledij. Bier, whisky, en andere dranken, eten, versnaperingen, en alles wat met de Games te maken zou kunnen hebben is te verkrijgen, het is een mega spektakel en als toetje staan ze, als alles voorbij is, bij ons voor op het plein nog een toegift te geven! En je staat er en je praat met iedereen, Amerikanen, Ieren, Nederlanders en Schotten. We maken kennis met de Schotse fam. Farquharson, broer en 2 zussen! En we hebben een uitnodiging op zak!’s-Avonds begint de ellende pas goed met het uitzoeken van de foto’s en films, veel te veel!!!!!

Ooit had Schotland zo’n 3000 kastelen. We worden wakker met, ja regen en dat blijft de hele dag zo. We rijden naar Stonehaven, hoog op de rots gebouwd ligt de ruïne van Dunnator Castell  deze halfvergane vesting wordt aan 3 kanten omgeven door de Noordzee de oudste delen dateren uit de 14e eeuw.  Er wordt aangenomen dat deze burcht door de picten werd bewoond. Deze aanbaden de natuurgeesten. Later zijn zij tot het christendom bekeerd. De Vikingen vielen (9e eeuw) het kasteel binnen en vernietigden het nadat ze koning Donald II hadden verslagen. In 1276 werd de kapel ingewijd toen het een katholieke nederzetting werd, maar werd door Willem Walace in brand gestoken terwijl het vol Engelsen soldaten zat die hier hun toevlucht hadden gezocht. De Kapel is opnieuw in de 16e eeuw gebouwd.Verschillende Monarchieën verbleven hier waaronder Mary Queen of Scots. Van hier is het niet ver naar Aberdeen, een grijze grauwe stad die zo mistroostig aandoet met dit sombere regenachtige weer dat we er ook weer uitrijden en onze toevlucht zoeken in Alford waar we fish (40cm) and chips eten! zeker voor 4 personen! Volgende keer 1 portie bestellen. Maar heerlijk!!!!!

We volgen de Highland Toeristic Route, een geweldige tocht door een waanzinnig mooi landschap, stijgen zo’n 20%, stoppen bij Corgarff Castle, en vervolgen onze weg de diepte in met veel bochten bergen en dalen een rollercoaster fantastisch, we zijn onderweg naar een Whisky distilleerderij als we (ik rij) in Dufftown een haakse bocht maken en de motor afslaat het stuur krijg ik maar ternauwernood de bocht om. Ik probeer de camper zo goed mogelijk neer te zetten maar we staan toch gruwelijk in de weg, gelukkig loopt de weg af en omdat Pieter wat meer kracht heeft dan ik kan hij het stuur nog wat bewegen en in zijn vrij uit laten lopen om hem verderop aan de kant zetten. Pieter had al gauw in de gaten dat dit hem niet ging lukken om te repareren. De getande snaar voor de aandrijving van de diesel inspuitpomp was defect. De ANWB gebeld, anderhalf uur later stond er een vriendelijke Wegenwacht van de AA maar ook die kon er niets mee, garagewerk. De VW dealer voor bedrijfsauto’s waar deze camper onder valt is 170 km verderop in Inverness. Onderwijl steeds telefonisch contact met de ANWB en de AA ,er is geen sleper die dat deze dag (zaterdag) nog kan doen. Wij staan langs een vrij drukke doorgaande weg en vragen of ze ons naar een parking om de hoek willen brengen waar een toilet is. Uren later komt de sleper, een norse chagrijnige man die het vreselijk druk heeft maar er kennelijk niet tegen kan. Als de camper op de sleper getrokken wordt raakt de fietsenstandaard net de grond! Hij pleurt ons midden op de parking, waar toevallig ook zijn volgende klant staat te wachten! Hij laat ons gewoon staan en vertrekt! Wij moeten de auto op zijn plek zien te krijgen wat toch een zwaar karwei is!  Maar we staan rustig en er is warm en koud stromend water in het toilet. De volgende morgen (zondag het giet) komt er een sleper eentje waarbij onze fietsenstandaard de grond niet raakt zoals bij de vorige. Een hele aardige chauffeur brengt ons naar Inverness. We worden heel netjes neergezet op de parking bij Hawco VW dealer.

Inverness is de hoofdstad van de Hooglanden en ligt aan een haven. In de zesde eeuw regeerde hier de koning der Picten, de latere Schotten, Sint Columba, die in die tijd met het bekeren tot het christendom begon, zou hem een bezoek hebben gebracht. Volgens de legende vertelde de missionaris over een eigenaardig dier in Loch Ness, dat hij onderweg had gezien.Het is een leuk stadje met een kasteel hoog boven Rivier de Ness, dit is gebouwd op de plaats van de in de 11e eeuw voor het eerst in steen gebouwde Castell Hill. In de 12e eeuw werd het Royal Burgh, 600 jaar later werd de hele stad verwoest door brand tijdens de Jacobijnse opstanden tegen de Engelsen. De beweging ontstond toen de Rooms-katholieke koning Jacobus II van de Engelse troon werd gestoten door de Protestantse Nederlandse stadhouder Willem III van Oranje, die getrouwd was met een dochter van Jacobus, Maria Stuart. Het kasteel is tegenwoordig een gerechtsgebouw. Heel veel kerken, mooie winkels zoals een kiltmakerij, Whisky proeven en kopen, Marcs en Spencer, Primark, H&M en barretjes tevens eetgelegenheden. Maar het mooiste gedeelte is toch River Ness. Maandag half 9 meld Pieter zich bij de balie, zij moeten de onderdelen bestellen en ook al is het nog niet nodig (staat gepland voor November) we besluiten om ook de distributiesnaar te vervangen. Dinsdag tegen een uurtje of 5 is de auto klaar, alles weer keurig in orde,

Met dank aan de ANWB, AA en de VW dealer (bij wie wij 3 nachten op hun terrein mochten kamperen) rijden wij weer vrolijk verder door Schotland. We hebben deze dagen goed benut door de omgeving te verkennen en veel te lopen.

Beste volgers, jullie reacties waren weer super leuk, tot de volgende J/Pxxx

1. Joop:
    15 augustus 2019
    Ik vond de geschiedenislessen op school ook al leuk.
    Wat een interessant verhaal en wat een mooi gebeuren daar.
    Jammer van jullie pechgeval maar gelukkig geen brokken en zijn jullie ook heel gebleven.
    Ik moest wel even lachen door mijn herinnering (sorry), maar mijn ouders hadden in België ook eens pech met de auto, Belgische ANWB kwam (ook nors), deed de motorkap open en het eerste wat hij zei: Total los. Ging op een boomstam zitten en ging lunchen 😀😀 mijn vader deed dit 😀😀 dus niet. Gesleept naar de garage en gerepareerd.
    Veel plezier. Mazzel.
  2. Corrie Nowee:
    15 augustus 2019
    Weer genoten van jullie reisverslag.Toch wel jammer van het weer en de autopech.Goede reis weer verder.
  3. Elly Smulders:
    15 augustus 2019
    Wat een mooi reisverslag is dit weer; je schrijft geweldig! Heel bijzonder dat je een glimp van prins Charles hebt opgevangen bij de Highland Games.
    Jammer van het pechgeval, maar fijn dat je op het terrein van de VW-garage mocht blijven staan. Wij hebben het een keer in Italië meegemaakt, maar wij moesten drie dagen naar een B&B.
    Jeanne en Pieter, veel plezier nog en we kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Xxx
  4. Jo Daems:
    15 augustus 2019
    Wij willen jullie prachtige reis gerust eens na-rijden...; ziet er prachtig uit!! Wat goed dat de camper terug helemaal hersteld is. Hadden jullie dan een tent(je) mee om te kamperen terwijl de camper hersteld werd? Ik heb enkele jaren geleden zo eens 10 dagen op camping Grand Combin gestaan (met mijn tentje en een matrasje uit dekcamper) terwijl de VW-garage in Aosta op een wisselstuk wachtte. (dat was nog met de Cali.Ex. van 1995; nu hebben we eentje van 2002)
  5. Ad Mutsers:
    15 augustus 2019
    Je ziet er schots uit Jeanne. Mooie foto's en een goed verslag.
  6. Ellen:
    15 augustus 2019
    Heerlijke reis, en ja regen hoort erbij
  7. Dick en Sien:
    15 augustus 2019
    Mooi verslag en mooie foto's. Daar geniet ik van. Beetje pech gehad met jullie VW maar het is toch goed gekomen. Fijne reis verder.
  8. Anja:
    15 augustus 2019
    Alweer wat meegemaakt; het lot beslist dan waar je verblijft. Gelukkig is de benenwagen altijd bruikbaar! Mooi verhaal en we genieten mee met al het Schotse! Op naar.... Groetjes
  9. Marianne de jong:
    15 augustus 2019
    Wat weer een heel mooi verhaal. Ja als je reis kan je van alles mee maken. Zowel leuke als vervelende voorvallen. Maar het is gelukkig allenmaal goed afgelopen, en ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal. Een hele goede voortzetting van jullie reis. Lieve groet(warm)😃😃😃van Marianne.👍👍👄👄
  10. Henny van der Velden:
    15 augustus 2019
    Weer een leuk verslag en mooie foto's. Jammer van de pech maar gelukkig best snel gerepareerd en konden jullie verder met de reis. Veel plezier nog samen.
  11. Marja:
    15 augustus 2019
    Zo! Wat een gedoe met die blauwe even zeg! Zal wel even een aardig centje hebben gekost, maar je hebt er geen andere camper voor en nu weer lekker verder toeren, hopelijk zonder problemen!🍀
  12. Will:
    15 augustus 2019
    Weer een geweldig verhaal/avontuur en prachtige foto`s, Gelukkig kunnen jullie weer verder en zijn jullie er zonder kleerscheuren vanaf gekomen! En Jeanne die pet staat je bijzonder goed, heel ondeugend hi hi.
  13. Mariette:
    15 augustus 2019
    Wat een fantastisch verslag, ik geniet samen met Arnoud, we printen jouw verslagen uit. We willen volgend jaar ook die lamt op, jullie zorgen goed voor ons, we eten de mooie lekker nu, lieve groet en mooie tijd nog, liefs 👍🍺🍷🌹♥️🥰
  14. Jan j. van der schans:
    15 augustus 2019
    Iets voor veel later.... De pechgevallen blijven het langst bij! En je kan er dan ook lachen. Het ziet er allemaal prachtig en superschots uit! Zoals je weet benijd ik je wel een beetje. En heb je niet een beetje het gevoel wij op een of ander manier een connectie hebben met de Schotse Hooglanden? Al is het alleen al door de manier, waarop wij onze Single Malt drinken. Veel plezier, er schijn wat regen aan te komen!! groet Big John
  15. Riekie Gerrits:
    Hoi Jeanne en Pieter wat een hebben jullie weer meegemaakt
    Wat een pech maar anders hadden jullie ook moois niet gezien het is een lust om te lezen zo mooi En al die mooie foto’s er bij Jullie zijn echt wereld reizigers ... wat je toch mee kan maken
    Nu is de. Camper weer klaar en de reis kan weer beginnen
    Wens jullie nog mooie tochten en een gezellige reis lieve Groetjes Riekie
  16. Cor:
    16 augustus 2019
    leuke pet Jeanne, en voor Pieter geen schots rokje?

verdere reis zonder pech gewenst,
  17. C. Hutting:
    17 augustus 2019
    Nou nou wat een belevenissen voor jullie!! Ik lees het graag. Regen en pech??? Jullie gaan gewoon door met genieten. Fijn om te lezen, goeie reis verder. Knuffel
  18. Els:
    18 augustus 2019
    Ahh... Wat een mooi verslag weer. Ik zie het allemaal voor me.
    Jammer van al die regen, maar daar waren jullie op voorbereid.
    Die highland games! Perfect dat jullie die hebben meegemaakt.
    Jammer van die autopech. Gelukkig is het goed afgelopen. Het had erger gekund.
    Nu óp naar het volgende avontuur. Ik ben benieuwd en zit op het vinkentouw!
    💋
  19. Josephine:
    mooi om te lezen
    idee om maar findhorn te gaan een woonwerkgemeenschap
    opgericht in 50 tiger jaren.
    moeite waard
  20. Nel Spies:
    Hoi,hoi

Wat een belevenissen weer! Jullie leven is echt niet saai.
    Fijn dat alles weer goed kwam met de bus,
    Wel spannend hoor,hopelijk nu beter weer daar,hier veel regen ontzettend droog
    Dus prettig voor het groen.

Weer bedankt voor al je werk op papier,
    Nog veel reisplezier.

Grts van ons,
  21. Bart:
    22 augustus 2019
    Ach, zo'n oud besje mag al eens kuren hebben. Leve de pechverhelping! Leuk om jullie wedervaren te volgen, veel "wanderlust" verder!
    Bart & Caro
  22. Lpc Willemen:
    22 augustus 2019
    Regen hoort er af en toe bij met een reis door Schotland, fijn dat de auto weer gerepareerd is en dat jullie de reis kunnen voortzetten, En neem er een lekkere Schotse whisky op of misschien wel twee. Fijn vervolg en tot de volgende