Onderweg naar het Zuiden

25 december 2018 - Altea, Spanje

Na het jaarlijkse familie diner in November staat de camper klaar en kunnen we gaan richting Altea.

Het is donderdag 6 december 2018 - Cuijk, km stand 294604 - Vertrektijd: 15.30 uur.                                                                                                  Onze eerste stop is Mendig in de Vulkaaneifel, een plaatsje in Duitsland in de deelstaat Rijnland-Palts. Een rustige camperplek met faciliteiten.

Traben-Trarbach Arcade in La Seu d'Urgell warme riesling toegangspoort

Het stadje Traben-Trarbach ligt aan een smalle bocht in de Moezel. De rivier snijdt het stadje in twee delen. In beide delen zijn de wijnkelders ingericht als kerstmarkten.  Het stadje is omringt door steile hellingen waar we uitgestrekte wijngaarden zien. Hier wordt de Riesling verbouwd. De wijnkelders van Traben-Trarbach zijn enorm, er is een route waarbij we deze kelders kunnen bezoeken die als Kerstmarkt ingericht zijn, wij doen er 4. De camperplek is erg vol, een eindje van het centrum af en kost €12.00 euro. We gaan op een parkeerplaats dichtbij het centrum staan. Het is erg druk, bussen vol toeristen komen af en aan en er liggen enorme cruiseschepen.Uiteraard is er veel te eten en te drinken maar wij missen de sfeer en vinden een Kerstmarkt in de buitenlucht prettiger.We nemen een gluhwein, en zijn verbaasd dat die wit is het blijkt een warme riesling te zijn, (niet echt lekker). We eten nog iets en gaan dan weer naar de camper.   De Moezel laten we achter ons om naar de Franse grens te rijden wat zo’n 116 km is. Over smalle weggetjes waar we opwekkende teksten zien staan zoals: 14 doden op deze weg of 26 zwaargewonden, bereiken we Bitche, hier is een camperplek op de Citadel.  In de regen en donker komen we aan.

Bitsche

zondag 9 december 2018

Het stortregens en dat is de hele nacht zo doorgegaan. Ook de storm heeft veel schade aangericht horen we op de radio. Jammer, want het is een mooie plek zeker om de citadel te bezoeken, maar vanwege het slechte weer laten we dit aan ons voorbij gaan. Bij Strasbourg breekt de zon door en zien we een mooie regenboog, helaas van korte duur want na 10 minuten regent het alweer en dat houd niet meer op vandaag.

gele hesjes

Onderweg komen we natuurlijk de gele-hesjes tegen, dat zijn demonstranten die zich verzetten tegen de maatregelen die de regering (Macron) neemt, waaronder de verhoging van de brandstofprijzen. Maar er is natuurlijk meer aan de hand alles wordt duurder en de gewone man met de pet kan het niet meer opbrengen.  Maar vaak kunnen we gewoon doorrijden, het is ook koud en het  regent natuurlijk. Bij 1 rotonde moesten we een minuut of 10 wachten. Ze dansen, maken grapjes en staan dagen het verkeer te ontregelen, in het midden van de rotondes zijn vuurtjes aangelegd, ik vindt het moedig dat deze mannen met vaak vrouw en kinderen hier aan mee doen. We zien veel gele hesjes achter voorruiten van auto’s liggen die tonen op deze manier hun solidariteit.                                                                                                                                We rijden door de Jura en ondanks het slechte weer zien we dat het een mooi gebied is.

In Arcon gaan we op zoek naar een distilleerderij waar Absinthe gebrouwen wordt. Het is van origine een groen drankje, dat gemaakt wordt van alcohol en het kruid Alsem. Het smaakt naar anijs is een beetje bitter en het bevat een alcoholpercentage  tussen de 50 en 70%. In Frankrijk is deze drank lange tijd verboden is geweest pas in 2011 mocht het weer op de markt gebracht worden. De schilder Vincent van Goch was een liefhebber van deze drank, dat heeft hem zijn oor gekost!  We vinden de kleinschalige distilleerderij Bourgeois waar ze met hun eigen gekweekte kruiden de Absinthe maken.

brouwerij Absinthe

Deze is gesloten, maar als we weg willen rijden komt de eigenaresse (Anna Sophie) naar buiten en laat ons binnen. We proeven 3 verschillende soorten (met water) we kopen een klein flesje (€20,00) en gaan op zoek naar de kaas van deze streek, Comte. In de enige winkel die open is en streekproducten verkoopt scoren we 2 soorten van deze kaas.  In het dorpje Les Fourgs zien we een geschikte plek om te overnachten en willen de Blauwe erin draaien als er vrouw uit het raam naar ons zwaait ons zwaait.  Pieter stapt uit en zegt dat we daar willen overnachten. Ze begrijpen elkaar niet, zij ratelt maar door Pieter probeert nog met  Google vertaalmachine haar iets duidelijk te maken wat totaal mislukt.  Haar zoon komt erbij en zegt dat er een km verderop een camperplek is bij het voetbalveld. Het is stikdonker en in de regen zien we niets we besluiten gewoon daar te gaan staan waar we stonden dus bij die vrouw met haar zoon voor de deur.   Een lekker wijntje Haut Medoc met de kaas van de streek, hoe lekker is dat om 18,30 uur?

Welkom in de sneeuw, een flink pak bij het wakker worden.

camper in sneeuw Sneeuw onderweg

Het blijft maar sneeuwen en we kunnen niet stoppen, het is ontzettend spannend want we voelen ons af en toe wegglijden! Als we eindelijk een parkeerplaats zien stoppen we en doen de sneeuwkettingen om, toch wel een klus waar we een hele tijd mee bezig zijn. Het landschap is prachtig, echte kerstplaatjes.  Uiteindelijk belanden we rond 16.00u in Izernore.  Het is koud 1 gr. maar droog en de zon komt al door als we opstaan om kwart over 8.  We hebben er inmiddels ruim 1000 km’s opzitten en vertrekken opgewekt richting Lyon. Onderweg zijn we weer een aantal gele hesjes tegen gekomen bij de rotondes wat enige oponthoud gaf.                                                                                                                  Route 66 ligt in Amerika, route 99 is van Albert Hein maar route 88 ligt hier en daar rijden we uren overheen om uiteindelijk in het stadje

mendedraaimolen

Mende aan de rivier de Lot te gaan overnachten.  De Kathedraal Saint-Privat is open. Deze is gebouwd in de 14e eeuw, werd diverse keren verwoest en had ooit de grootste klok van de christel ijke wereld. Maar ook deze ging verloren. De 2 mtr hoge klepel is wel bewaard gebleven. We zien een draaimolen een paar kinderen en verder is er niet veel te beleven.

Woensdag

0 gr, ijs op de auto’s, maar de zon schijnt.  We tikken Limoux in, is maar 267km.  Dwars door de bergen die kant op rijden is misschien wel korter maar beslist niet sneller want je kunt, met al die bochten en smalle weggetjes niet harder dan 30km per uur rijden, we komen van de zon in de regen en hoe hoger we komen hoe mistiger het wordt. De Tarn is een rivier waar we uiteindelijk bij uit komen. Dit is heel toeristisch gezien de vele campings, maar nu is er niets te doen.

Millou Viaduct

Als we Millou inrijden zien we al van verre de spectaculaire hoge tolbrug, de hoogste pijler is maar liefst 343 meter hoog, dat is hoger dan de Eiffeltoren en is 2.5 km lang en ligt over de Tarnvallei. Het is een staaltje van vakmanschap. Wij gaan er onder door en rijden door het stadje.

kerkje LimouxLimoux

Het is een dag van verkeerd rijden, komt door het slechte zicht en de vele bochten die we hebben moeten maken maar uiteindelijk zijn we om 18.10 u op de camperplek in Limoux, een heel oud (prehistorisch) stadje gelegen aan de rivier de Aude. Bijna elk jaar komen we terug het is er erg leuk en gezellig en dichtbij het centrum.

pech Limoux

donderdag 13 december 2018. Het diagnose lampje brand. Het blijkt de schakelaar van de rem te zijn en wordt vakkundig gerepareerd.

Via Andorra naar Spanje is niet zo ver maar we moeten wel de Pyreneeën over, de hoogste berg is de Col de Chioula 1431m. We kopen wat drank en tanken goedkoop € 1,02,6 per liter.  Bij de grens naar Spanje worden we altijd aangehouden, een strenge beambte vraagt, drank, tabak en hoeveel geld we bij ons hebben!

Andorra

Ik moet de schuifdeur open maken en hij neemt een kijkje binnen. Dan mogen we verder rijden.  Om kwart over 5 rijden we de camperplek van La Seu d’Urgell op, een mooie plek vlakbij de Kathedraal sta Maria, in het Catalaans geheten: Seu, we lopen na het eten het oude middeleeuwse stadje in.

boomstam aangekleed

Rond de Kathedraal zien we de oude door houten balken gesteunde arcaden. Hier zijn leuke winkeltjes en cafe’s gevestigd. Er liggen aangeklede boomstammen  met vrolijke gezichten.

La Salzadella.  Ook dit is een bekend plekje voor ons.  We hebben vaak leuke ontmoetingen maar zoals hier hebben we nog niet eerder meegemaakt.

Er komt een camper uit Frankrijk naast ons staan. Er stappen 2 vrouwen uit. Beiden hebben een kort rokje aan en dik lippenstift op. De grote vrouw, met een zwarte pruik blijkt een man te zijn.  Het vrouwtje vertelde dat ze de volgende dag naar Almeria zouden rijden om daarna naar Portugal te gaan. Ik heb veel gelachen met het vrouwtje ondanks dat we elkaar voor geen meter konden verstaan! Echt leuk zo’n stelletje die ervoor uit komen hoe ze zijn en ook op die manier reizen!

La Salzadella muurschildering

zaterdag 15 december 2018 - La Salzadella

Een leuke plek waar de ezels (muurschilderingen), ons goed in de gaten hebben gehouden. Het is droog en de zon schijnt 10 gr.  De laatste kilometers.

Zwaan en Eend thuis Altea

Als we Altea inrijden is het 21 graden, gelukkig leven Zwaan en Eend nog, een stelletje wat al jaren op ons kleine strandje vertoeft. We rijden de poort in en laden de camper uit.  Hier blijven we de komende 7 weken.

km stand: 296751, we hebben 2147 gereden.

1. Joop:
    25 december 2018
    Weg met somber weer, onderweg slechter weer, aankomst goed weer. Beter dan andersom. Mazzel.
  2. Marja:
    25 december 2018
    Leuk verhaal weer! Ik zie alles zo voor mij en het aantal gereden kilometers valt mij eigenlijk wel mee.
    Veel plezier in Altea!
    Liefs🌻
  3. Dorian:
    25 december 2018
    Fijne weken in Altea Jeanne en Pieter. Voor nu gezellige kerstdagen en de beste wensen voor 2019.
  4. Maarten:
    25 december 2018
    Mooi verhaal weer ! Leuk om sommige plekken te herkennen zoals van de Riessling (heerlijk van de wijnfeesten) Blijven mooie herinneringen Jeanne en Pieter. Fijne Kerstdagen en laten we er weer een mooi jaar van maken !!! Dikke kus van Enny en Maarten
  5. Marianne de jong:
    25 december 2018
    Wat een mooi verhaal weer. Altijd fijn om het te lezen. Nu Jeanne suxces vandaag he met de rollade, ik vond het leuk om bij de geboorte van deze aanwezig te zijn. 😄😄😄😄😄😄
  6. Jo Daems:
    25 december 2018
    weer een heerijk verhaal om ons "goesting" te laten krijgen. Ik stuur het door naar mijn camper-schoonbroer ('zwager' bij jullie...) wiens e-mail veelzeggend is: <[email protected]>.
  7. Lpc Willemen:
    Hoi Pieter en Jeanne,
    Leuk te horen dat jullie ook weer naar het zuiden zijn vertrokken , fijne dagen en een goed Nieuwjaar daar in Altea .
    Ons plan is dat we 5 Januarie ook weer richting het zuiden gaan .

Groetjes Lammie en Betsie
  8. Jacqueline:
    26 december 2018
    Moeder en Pieter, supergezellig dat jullie er weer zijn🌸
  9. Marjolijn:
    26 december 2018
    Weer lekker beetje mee gereden, dank voor de lift :)
    Ik lees dit bij de CV en kaarsjes, in Grijs Groningen.
    Zaterdag vlieg ik weer naar Faro, camper staat bij Miki.
    Ik kom medio februari naar Altea, zijn jullie er dan nog?
    Mijn familie komt 22 febr, we hebben een week een huis&auto.
    Fijne tijd daar, liefs van lijn
  10. C. Hutting:
    26 december 2018
    Geniet van de kerstdagen. Dikke knuffel
  11. Ad Mutsers:
    27 december 2018
    Hallo Jeanne en Pieter, weer een goede start van deze nieuwe reis. Alle weertypes gehad onderweg. Wij, (Cobi en Ad) wensen jullie een prettige jaarwisseling toe in Altea. en hopelijk tot ziens. P.S. De camperplaats in Limoux hebben wij ook aan onze lijst toegevoegd.
  12. Anja:
    27 december 2018
    Weer helemaal bij; gelezen en de reis gevolgd! Veel plezier in Altea. Kerstdagen inmiddels achter je maar het grote feest boven tijdens de jaarwisseling staat nog te gebeuren. Veel plezier daar en allen de groetjes.
  13. Mariette:
    27 december 2018
    Weer een geweldig verhaal , ik geniet iedere keer weer, geniet van Spanje,daar ligt toch nog steeds mijn hart, liefs Mariette 💋♥️🍷
  14. Will:
    17 maart 2019
    Hoi Jeanne en Pieter, heb nu net pas jullie reis naar Altea gelezen, hi hi een beetje laat maar er weer van genoten! Ga nu jullie verslag aan de andere kant van de wereld lezen,groetjes John & Will