FATIMA EN LISSABON EUR.REIS DEC 2012

7 december 2012 - Lisbon, Portugal

4-12-2012 - We blijven de kust, N 109 volgen, en komen in Aveiro om bij de Mac even onze mails te bekijken en de reisblog te verzenden, het internetgebeuren gaat niet zo makkelijk hier, zelfs bij de Mac heb je een code nodig. Vanaf hier is de weg niet bijzonder, de stranden en duinen lijken lichtelijk op Nederland helaas zijn  de wegen  zeer slecht. In Fiqueira da Foz overnachten we tussen een 25 tal campers, een grote parkeerplaats bij een Marcado Munucipal, een markt waar van alles wordt verkocht zoals: vis, vlees groenten, fruit, bloemen, speelgoed, kleding, enz., hier doen we onze boodschappen om weer verder te trekken naar Fatima.

Baseliek fatima

Het laatste stuk van de weg van leira naar Tomar is 45 km over de N113 hier komen we door bosgebied. In Fatima aangekomen blijkt het ontzettend rustig te zijn, geen boetedoeners die op de knieën over een marmeren pad gaan, wel mensen met kaarsen van 2 mtr lang en er worden ledematen van was verbrand als offer voor Maria. Heb je pijn in je been dan offer je een been van was. Er komen dagen voor dat hier 100.000 duizend mensen aanwezig zijn. Fatima is een bedevaartsplaats te vergelijken met Lourdes. In tegenstelling tot Lourdes komen de meeste mensen hier om boete te doen. De basiliek heeft een 65mtr hoge toren en een voorplein die 2 maal zo groot is als het St. Pieterplein in Rome. De duizenden pelgrims komen om te herdenken dat Maria hier aan 3 herderskinderen is verschenen, zij zagen een lichtende vrouwenfiguur in een steeneik. Lucia, een van de drie kinderen hoorde het geheim van Fatima. Deze zijn lang bewaard gebleven in Rome. In de talloze winkeltjes worden religieuze souvenirs verkocht. We kopen niets maar geven eurootjes aan de zwervers en zielenpootjes die hier rondlopen.  Wij worden niet echt vrolijk van deze plek toch blijven we overnachten onder het toeziend oog van de toren van de Basiliek en tussen een paar zwervers in tentjes. Om 07.00 uur worden we gewekt door een oorverdovend klokkengeluid.  Een enkele keer kom je ze tegen, ongezellige humeurige buren, man maakt het vogelkooitje schoon, vrouw komt buiten en reageren niet op onze vrolijke goedemorgen! Lekker vroeg vertrekken we deze dag richting Lissabon. We rijden niet langs de kust maar via Santarèm, daar doen we onze boodschappen, het landschap is wisselend, bossen en glooiende vruchtbare vlaktes. En ja hoor net weer op weg, politiecontrole en weer moeten we naar de kant, nu willen ze behalve Pieter zijn rijbewijs en paspoort ook die van mij zien! We vragen of hij Xanti's paspoort ook moet hebben, kon hij wel om lachen. Het is kwart over 2 Portugese tijd en Pieter moet blazen en weer wordt het nummer van zijn rijbewijs opgeschreven! De 5 zat al wel in het uur, maar nee wij hadden alleen nog maar koffie op. Pieter krijgt een handdruk en we kunnen verder gaan, het landschap wordt mooier met olijfboomgaarden, we komen op de N3, veel industrie, uitstoot van vieze stinkende walmen.

Graf van herderskinderwachten op!!! Jeanneboodschappen doenBlazen

Rond 16.00 uur rijden we Lissabon binnen en zien als we de A1 afgaan onder ons op de bermen hutjes van boordkarton met golfplaten dakjes of gewoon van kartonnen dozen een soort van hutje gemaakt, af en toe een groentetuintje, gewoon langs de snelweg, hier heerst een enorme armoede. De Camping ligt een beetje achteraf maar is erg mooi met internet alleen moet je daarvoor in een speciale ruimte gaan zitten. Lissabon is de hoofdstad van Portugal, en telt ongeveer 2 miljoen inwoners incl. voorsteden, deze stad wordt gescheiden door de rivier de Tejo (de Taag), het is een belangrijke handels- en havenstad. In 1755 werd het door een aardbeving verwoest (15000 mensen kwamen om) en in de 18e eeuw weer opgebouwd. En de ouderen onder ons weten het misschien nog wel, er is 25 augustus 1988 een enorme brand geweest, de brandweer kon niet bij de brandhaard komen waardoor veel straten met historische gebouwen zijn verbrand.

kijk rivier de TaagDe Elevador de Santa Justa, lift

6 december -  2012. We weten dat het regent we weten ook dat het de hele dag blijft regenen, maar ja we zijn nu hier dus we moeten wel met bus 714 naar het centrum. Xanti blijft thuis is tenslotte geen weer voor honden. Slechts € 1,75 per kaartje daar zit je wel bijna 1 uur voor in de bus naar het centrum. Jammer voor ons stappen we veel te vroeg uit en moeten we opnieuw kaartjes kopen voor het volgende traject. We stappen in een straatje uit en gaan meteen een koffieshop in voor koffie en een lekker appelgebakje. Dan in de regen naar Castelelo de São Jorge lopen, ik koop onderweg een paraplu voor maar € 3,00 hopende dat ik daar de rest van de dag mee doorkom, Pieter heeft er 1 maar alles druipt op mijn schouder en mijn jas is niet echt meer waterdicht. We kijken in leuke straatjes naar de rivier de Taag (Tejo), alles is wazig maar we zien toch dat die zo breed is als een zee! Het kasteel, een fort uit 1147, heeft dienst gedaan als, theater, gevangenis en wapendepot.

oude tramin de tramdemonstratie Assembleia da ReplublicaTriomfboog Praca do Comèrcio lissabon

Het kasteel is niet meer authentiek maar in de tuinen kun je heerlijk wandelen.Door de nauwe straatjes van de wijk Santa Cruz gaan we weer naar beneden en nemen een oud trammetje denkende dat we dan een leuk rondje gaan maken,en dat we wat kunnen zien van de stad, nee dus, de ramen zijn beslagen en het is barstens vol, als het eindelijk wat minder druk is en wij een leuk plaatsje hebben bemachtigd, zegt de bestuurder, finish, wij en een aantal andere toeristen kijken elkaar eens aan en zeggen, finish??? Ja we moeten eruit en weten niet waar we zijn, dus gaan we met de benenwagen de rails volgen om weer terug bij het begin te komen. Wat zijn wij toch leuk bezig vandaag, we dachten voorbereidt te zijn hebben alles gelezen van Lissabon maar vergeten een stratengids mee te nemen wel het toeristische Lissabon-boek zo zwaar als een telefoonboek en daar loopt Pieter de hele dag mee in zijn rugzak en met bananen. De metro zat ook al niet mee, konden geen kaartje kopen.

lift trammetjeTriomfboog Praca do Comèrcio lissabon

Op de terugweg komen we wel een lift tegen die eruit ziet als een tram, eentje die op eigen kracht de steile helling neemt, helaas ging die niet de kant op die wij moesten hebben. Dus blijven we lopen in de stromende regen. En mijn plu'tje van € 3,00 is allang ter ziele gegaan. O wat zijn wij nat. De zin in eten begint te knagen en we gaan een klein restaurantje in, Pieter neemt een steak en ik witte vis. Ook nu weer valt het tegen maar het is warm en de wijn/bier is heerlijk een espresso met cognac/whiskey na maakt het allemaal goed. Als we buiten komen is het donker  het plenst nog steeds, de verlichting in de straten en pleinen is zo mooi alles is al in kerstsfeer.

kerstbalblijven lachen!!!!!!

We gaan maar weer terug naar de camping denkend dat Xanti wel nodig naar buiten moet, als we een uur later daar aankomen, echt zeiknat tot op het bot, wil ze niet naar buiten! (Geef haar eens ongelijk!)   Wij zijn letterlijk en figuurlijk een stel verzopen katten. Toch was het een leuke dag en hebben we veel gezien. 7 december LISSABON IN DE ZON.                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Dag 2 en de zon schijnt dus stappen we op bus 714 naar de wijk Belèm dat ligt aan de monding van de Taag, deze wijk is verbonden met de Portugese Gouden Eeuw. Belèm is een groene wijk met veel musea, parken en tuinen. Bussen vol toeristen worden hier uitgespuwd, vooral Spanjaarden. Toch ligt dat heel gevoelig, we hebben gemerkt dat als we iets in het Spaans vragen, bv rode wijn of bier, zij dat niet leuk vinden. Een beetje Duitsland-Nederland?

zeeheldenHendrik de zeevaardertorre de belem

Hier bekijken we het Monument der ontdekkingen. Dit enorme monument staat vlak aan het water en is in 1960 gebouwd ter eren van de 500ste verjaardag van de dood van Hendrik de Zeevaarder. Het 52 mtr hoge monument herinnert aan de zeelieden, ontdekkers en alle anderen die bijdroegen aan de snelle ontwikkeling tijdens het tijdperk van de ontdekkingen. We lopen naar Torre de Belèm, een prachtige toren met kantelen die versierd zijn met het kruis van de christenorde. Het ligt bijna in de Taag. We zoeken de bushalte weer op en gaan naar het centrum om van daaruit bus 759 te nemen naar Oceanàrio de Lisboa.  Dit was ooit de plek van Expo '98. Er zijn veel op gezinnen berekende attracties. Tot 1990 was het nog een braakliggend terrein. Nu staan er futuristische gebouwen en prachtige overkappingen boven de perrons van Santiago Calatrava's Orientestation. Hier ligt ook het Oceanarium, pronkstuk van de Expo.

Oceonãriohaai Oceonãriokwallen OceonãrioOceonãrio_

Het ligt omringd door water. Er is een centraal bassin met een diversiteit aan grote en kleine vissen, Hamerhaaien leven vredig naast brasems, barracuda's en roggen. Ze worden allemaal, bevers, haaien, roggen, pinquins vogels enz, gevoerd en zijn het jagen een beetje kwijt geraakt.  We verlaten het geheel en nemen bus 750 naar de camping waar we het dagmenu eten, brrrrrrrrrr.                                                                                                                                                                                                                 Morgen maar weer zelf een potje koken.  2 dagen Lissabon, mooi geweest een zeer drukke chaotische stad (verkeer) maar met mooie monumenten en pleinen en een enorme geschiedenis.  In de zon (18 gr) heel gezellig en veel levendiger.  Obrigada(do) Lissabon. Groetjes J/P

1. Jackie:
    8 december 2012
    Wat een positivo's zijn jullie zeg! Ik heb me rot gelachen met jullie verslag, ik zag het helemaal voor me, verzopen katten! En dan Xantili die lekker binnen blijft, slim ding, haha!
    Hopelijk verder een zonnig verloop van de reis, kus Jackie
  2. Dorian:
    8 december 2012
    Alweer een leuk verhaal en mooie foto's. Op deze manier geniet ik samen met jullie van deze reis. Kijk uit naar de volgende etappe.
    Groetjes, Dorian
  3. Evert:
    8 december 2012
    Leuk om het allemaal mee te maken, wat betreft het eten jammer zelf maar eens een potje koken.
    Verhongeren doen jullie niet .
    Tot horens weer Jopie /// Evert
  4. Margot:
    8 december 2012
    Jullie ziijn volleerde reisgidsen!! Boeiend om te lezen.
    Als jullie in het zuiden zijn; Lagos is een leuk stadje!
    Veel plezier in het zonnige zuiden,
    Margot
  5. Marja:
    8 december 2012
    Nou, jullie treffen het niet met het weer! En met uit eten gaan ook al niet. Hier in Nederland is het ook niet best geweest met het weer. Vandaag een mooie vriesdag met veel zon, maar het zal wel weer de laatste dag zijn, er is ijzel en regen op komst.
    Vooral doorgaan met genieten!
    Liefs, Marja
  6. Mariette:
    9 december 2012
    hallo, wat een geweldig verhaal weer, ik zie jullie als 2 doornatte mensen die toch enorm genieten, op naar het volgende, ik geniet iedere keer weer, houd me op de hoogte, veel plezier en goede reis, liefs Mariette
  7. Els:
    9 december 2012
    Hallo verzopen katje en kater.
    Wat jammer voor jullie. Met zo'n regen loop je met je ziel onder je arm in zo'n stad. Nog naar Sintra geweest?of gewoon lekker richting Algarve.Als je nog in Lissabon bent.... ga naar Rua das portas de sanro antao 58, verlengde van rua augusta, na rossio. Daar, aan de rechterkant, is een heeeel mooi portugees restaurant achter een grote houten deur. je zou het van de buitenkant niet zeggen, maar is zooo geweldig. Doen!
    En anders.....onthouden voor de volgende keer. De moeite waard.
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende reisverhaal. Weten jullie trouwens dat je pas drie weken weg bent??? Nog maaaaanden te gaan.
    Veel plezier.
  8. Corrie Nowee:
    Hallo avonturiers,

Leuk van jullie reisverhalen te mogen mee genieten.Jammer dat het zo regende in Lissabon.Hoop dat jullie beter weer krijgen.Veel plezier nog.
  9. Broer:
    10 december 2012
    Hoi vrienden. Prachtig verhaal.Ga zo door tot Sicilieë.Weet ik tenminste waar jullie uithangen.
    By care full.
    Voel me goed!. Reis met jullie mee.
  10. Annamaria:
    11 december 2012
    geweldige foto's. Als verzopenkatjes dachten jullie niet waar is de droogtrommel, maar jullie zullen hier wel weer een op lossing voor gevonden hebben, maar dat horen we wel.Wat ook leuk is dat je oude bekenden langs zit komen.Goed dat Broer zich goed voelt Een Oude Taaie
  11. Iefke en john:
    12 december 2012
    Hallo waaghalzen!
    Jullie zijn ook zeker nog nooit zo vaak naar de MAC geweest.
    Mooi dat jullie Xanti "thuis" hebben gelaten met dit hondeweer, maar ja, jullie zijn tenslotte natuurlijk een echte Hollandse jongen en meid die weer en wind trotseren.
    Geweldig leuke, mooi en veelzijdig en met humor geschreven verhalen en veel ondersteunende foto's van jullie grandioze trip.
    Hopenlijk de komende periode wat minder nattigheid.
    Veel succes en plezier de komende periode!
    Groetjes van ons!