EUROPAREIS VAN NOVEMBER T/M APRIL 2013 - EPILOOG

2 mei 2013 - Cuijk, Nederland

Allereerst willen wij nogmaals onze "medereizigers" bedanken voor zijn/haar positieve en leuke reacties op onze reislogger.
We hopen dat iedereen er veel leesplezier aan heeft gehad. Waar we langs kwamen hebben we bekeken en soms met een omweg zijn we de monumenten of dorpjes gaan opzoeken. Het is een interessante en leerzame reis geworden voor ons, met spectaculaire hoogtepunten.
Een lange reis door verschillende landen van Europa hebben we gemaakt en 5 1/2 maand zijn we weggeweest,  het is ons niet tegengevallen.
De VW California bus Camper is een bewuste keuze en maakt het mogelijk om de smalste weggetjes te nemen en in de  kleinste dorpjes te komen.
 Ook overnachten wij veel vrij, op pleintjes, natuurgebieden, haventjes en stranden.
Dit geeft ons het idee dat we de bevolking beter leren kennen. We hebben ons nooit onveilig gevoeld en de mensen kwamen spontaan  een praatje met ons maken als de schuifdeur openstond, dat ging gepaard met arm en handgebaren, en waren enthousiast als ze hoorden dat we uit "Ollanda" kwamen.
Ons reisbloq  komt positief over maar natuurlijk hebben we ook wel eens gebaald als er weer eens een waanzinnige actie in het verkeer plaatsvond, en met name in Italië, elke 2 baans weg is een 3 baans. De vele omleidingen die niet of nauwelijks aangegeven stonden om maar te zwijgen van de zeer slechte wegen.  Deze reis is een ware aanslag op het veersysteem van de camper geweest met als tol de schokbrekers (lekkage).
Soms waren de smalle straatjes, gewoon door het chaotisch parkeren en de steile (natte) hellingen, het doordouwen en onverantwoord inhalen van de automobilisten,  stressvol maar dat hoort ook bij het reizen met een camper.
Van alle landen hebben we genoten, Portugal, met de prachtige steden Porto en Lissabon, door de koude maar weergaloos mooie hoogvlakte van Spanje op zoek naar Don Quichotte en zijn  helper Pancho, dan de natuurlijke schoonheid van de Franse Riviera,  het dwergstaatje Monaco en zo Italië in waar we de meeste tijd hebben doorgebracht met als hoogtepunt Rome en Sicilië, maar waar wij vooral van onder de indruk waren zijn de veelzijdige landschappen met de leuke kleine dorpjes die vaak zo verrassend mooi waren en de ontzettend leuke contacten met de bevolking en andere camperaars die we onderweg tegen zijn gekomen.
Misschien hebben we een aantal van jullie op ideeën gebracht en als er vragen zijn dan horen wij dat graag. Je kunt altijd een bericht op onze reislogger achterlaten.
Voor brandstof hebben we rond de € 2000,00 uitgegeven dit is incl verwarming, het aantal km's was ruim 15000
De campingprijzen lagen tussen de € 10,00 en € 20,00.
Voorlopig is dit ons laatste verslag,

We wensen iedereen een hele fijne zomer met mooi weer,
2 mei 2013  Groeten Pieter en Jeanne en  Xanti

Manarola

1. Wim en Petra:
    2 mei 2013
    Wat n super gave reis hebben jullie gemaakt en zo ondernemend, vol inspiratie en energie!!
    En dat 15000 kilometers lang.....pfff niet mis, maarre...
    de laatste foto van de reisblogger is wel heel bijzonder en ook treffend,
    samen zoveel gezien en het zo gezellig hebben......
    kortom dit is toch echte liefde!!!
    Hopelijk maken jullie nog zo'n mooie reis en mogen we weer mee genieten...

Liefs,
    Wim & Petea
  2. Janneke en Onno:
    2 mei 2013
    Mooi reisverslag, wat een geweldige reis. We zijn blij dat jullie weer veilig en wel thuis zijn, kunnen we nog lekker een keer samen borrelen zowel binnenhuis als buiten.
    Liefs de Schutjes
  3. Dorian:
    2 mei 2013
    Wat een reis Jeanne en Pieter. Het was geweldig om jullie te volgen.
    Groetjes, Dorian
  4. Vera:
    2 mei 2013
    Welkom weer in Nederland!
    Groetjes Vera
  5. C. Hutting:
    3 mei 2013
    hallo jeanne en pieter, ik heb met jullie mee gereisd en genoten van jullie verhaal. Welkom thuis en mooi weer is met jullie meegekomen, dus als je eens zin hebt in Hollands terrasje zijn jullie altijd welkom bij mij.
    en... zoals op de laatste foto te zien is LOVE IS STILL IN THE AIR!!!!
    Lieve groetjes, Ellie
  6. Nel:
    3 mei 2013
    tjonge wat was dit een te gek verslag !,k heb er echt van genoten om zo met jullie mee te gaan op reis op deze manier.
    Maar wat was ik blij dat jullie weer veilig terug zijn in Nederland.
    hartstikke bedankt en veel geluk en gezondheid

liefs Nel
  7. Anja:
    4 mei 2013
    Hoi reizigers. Geweldig mooie streken bekeken en daardoor veel routes gereden. Heel veel nieuwe ideeen opgedaan en ja, het zal nog wel even duren maar dan gaan we vast en zeker weer aan de slag; bij leven en welzijn!
    Jullie veel rustige momenten toewensend in goede gezondheid en tot horens! Lieve groetjes Leen en Anja vanuit Altea.
  8. Marjolijn:
    4 mei 2013
    zie nu pas dat jullie ook een reisblog hadden...
    ziet er heel goed uit! las al een stukje, maar 5 maanden.... heb dus nog heel wat verhalen in te halen.
    Ik heb mijn reis Marokko afgesloten, nu weer solo.
    Door Spanje, eind mei terug in NL ?
    tot ziens in Koudum?
  9. Mariette:
    7 mei 2013
    Wat hebben jullie een prachtige reis gehad, ik vind het heel fijn dat ik jullie heb kunnen volgen en ik ben blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn gekomen , tot spoedig ziens,
    veel groetjes en liefs , Mariette
  10. Liesbeth Rem:
    25 mei 2013
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn na zo`n mooie reis. Zou leuk zijn om jullie bij een volgend Exclusive-treffen te kunnen ontmoeten en de verhalen live van jullie te kunnen horen.
    Groet Liesbeth Rem.