Slovenië-Oostenrijk-Duitsland en thuis

15 november 2015 - Cuijk, Nederland

4 november 2015 Pirovac
We genieten tot ver in de ochtend van de zon en zee. Een stralende dag en meteen al rond de 20gr. We blijven de 8 volgen tot we de weg naar Obravac opgaan. Het is schokkend om onderweg de kapotgeschoten huizen te zien van de laatste oorlog, 1991-1995. Een spookstad met af en toe een bewoond huis ertussen. Een monument met de gevallenen, zoveel jonge jongens, doet tragisch aan in dit eenzame landschap. We hebben het over de stadjes Novigrad en Islam Grcki die zwaar getroffen zijn.
De E 65 is een prachtige weg door een zeer ruige kust, de bergen reiken met de voeten in het water. Werkelijk de hele kustweg aan de Adriatische kust vanaf Montenegro tot aan Rijeka, daar zijn we afgeslagen, is de meest mooie die we ooit gezien hebben. We gaan de bergen in om bij, Brod na Kupi, de grens over te gaan, maar eerst maken we de kronen op.
Kroatië is een prachtig schoon land en heerlijk om door te rijden. De mensen zijn niet onaardig maar bemoeien zich ook niet met je, je kunt bijna overal wel een plekje vinden om te overnachten, al is het in het hoogseizoen wel lastiger denken wij omdat we veel verbodsborden voor campers hebben gezien langs de kust. De zee is helder, kortom een prima vakantieland.
Dag mooi Kroatië.
Slovenië is een euroland en we kunnen ook weer met euro's terecht. Aan de grens kopen we een vignet voor € 15,00. Het is net of we nu al in de Oostenrijkse Alpen zijn aangekomen. Alles ziet er keurig uit er hangen maiskolven te drogen aan de schuren. In Zuzemberk op een heuvel bij de kerk vinden we een plekje voor de overnachting. Wat gaan we nog doen is de vraag, we hebben nog een week te gaan. We hoeven net niet te tossen, het wordt Wenen. Dwars door het bosrijke gebergte in de mooiste herfsttinten, rijden we naar de Oostenrijkse grens en bij Graz gaan we zonder te stoppen de grens over. Later wordt ons gevraagd of we geen vluchtelingen hebben gezien, nee niet bij onze grensovergangen.
Wenen is de hoofdstad van Oostenrijk en heeft ongeveer 1,8 miljoen inwoners en is een wereldstad die ligt aan de Donau. We zetten de camper op de camperplek, Oberlaa Thermen (camper contact), en gaan met de fiets Wenen in. Het is 14 gr en het motregent. Niet te geloven toch dat we een paar dagen terug nog aan zee in ons niemendalletje zaten? Het valt nog niet mee om zonder kaart het oude centrum te vinden. Bij het hauptbahnhof scoren we een plattegrond van Wenen. We zitten met een bakkie de route te bepalen als er een man ons over de grote problemen komt vertellen, eerder waren er heel veel vluchtelingen in dit station!  Als eerste gaan we naar het Schloss Schönbrunn een van de bezienswaardigheden, deze werd in de achttiende eeuw in Rococo stijl gebouwd als zomerverblijf voor de Oostenrijkse keizers deze regeerden over een rijk dat 8x zo groot was als Oostenrijk nu, maar is vooral bekend geworden door Elisabeth (Sissy) en Franz Jozeph die er in de 19e eeuw woonden. Het was hier dat muzikale talenten als Mozart voor de keizers op mochten treden.
Als we aankomen komt er al meteen een bewaker op ons af, honden en fietsen mogen niet binnen de poort, de fietsen kunnen we wel buiten laten maar Xanti? Dat betekend dat ik met de fietsen en Xanti buiten blijf. Ik krijg een leuk gesprek met een jong vrouwtje die ook met hond staat te wachten. Pieter fotografeert het gebouw en de tuinen die enorm groot zijn er is ook nog een dierentuin in dit park. Dit paleis ligt een eindje buiten het oude centrum en voor ons geen probleem daar naartoe te fietsen. Het is een zeer oude stad met monumentale gebouwen. De Weense Staatsopera, hier kun je de werken van Mozart, Beethoven en Haydn beluisteren, ook het Concertgebouw is zeer bekend, het nieuwjaarsconcert, wat elk jaar op 1 januari wordt uitgezonden op TV, ook in Nederland en waar wereldwijd een miljard mensen naar kijken, komt hiervandaan. Eigenlijk zou je hier over een paar weken moeten zijn, dan is er de kerstsfeer waar we nu al de voorbereidingen van zien. Na de Wienerschnitzel, daar ontkom je niet aan natuurlijk, fietsen we in het donker naar de camper. We zijn op de heen- zowel als op de terugweg flink omgereden. De buitenwijken zijn ook heel leuk.

zondag 8 november
1 dag in Wenen is te kort, dus de fiets weer gepakt de zon schijnt (16gr) we gaan. Als eerste naar Het Prater, een ontzettend groot park met veel kastanjebomen en niet ver van het centrum, ideaal dus voor de inwoners om de drukte te ontvluchten. Binnen dit park is een pretpark met onder andere een historisch reuzenrad uit 1897, een klein planetarium, een treintje deze rijdt over een 38 cm breed spoor door het park. Er is een hardloopwedstrijd gaande, wat een hoop gezelligheid geeft. We fietsen door naar de straat, Löwengasse waar we aparte huizen van de architect Friedensreich Hundertwasser gaan bekijken. Deze man, geboren in 1928, was kunstenaar, architect en eco-pionier en nam later de naam Hundertwasser aan. Hij wilde dat de mensen in zijn huizen in harmonie met de natuur zouden leven daarom werden zijn huizen vaak voorzien met bloemen en bomen op de daken.
We fietsen langs de Donau, zien de Stephansdom, een katholieke kathedraal die stamt uit de middeleeuwen. De zuidelijke toren van 137 meter hoog is een belangrijk hoogtepunt. De Pestzuil, een monument om bij stil te staan.
Ook Wenen heeft te lijden gehad van de pest met als gevolg 16000 doden.
Er zijn nog zoveel belangrijke en interessante gebouwen een week zou nog te kort zijn. Wij vonden het zo gezellig om gewoon te wandelen op de promenades, de sjieke winkels te bekijken, een terrasje te pakken en te genieten van de mooi geklede dames en heren die lopen te flaneren. Maar we hebben zeker de sfeer geproefd. Wenen is absoluut de moeite waard maar ga dan zonder hondje! We rijden langs de Donau naar Passau een leuk stadje waar drie rivieren samenkomen, de Donau, de Inn en de Ilz, de naam is afgeleid van de Romeinse vesting Batavis. Sinds 1803 hoort Passau bij de Duitse deelstaat Beieren. Regelmatig komt het voor dat hier, zoals in 2013, enorme overstromingen zijn.
Het wordt tijd om even een stukje snelweg te nemen wat niet wegneemt dat we de Donau steeds weer terug zien. Bij Bad Abbach nemen we de camperplek (campercontact) en gaan lekker nog even genieten van de Kaiser-thermen en sauna baden. We hebben nog een beetje tijd dus we gaan weer toeristisch rijden en komen uiteindelijk in Rothenburg ob der Tauber terecht waar we op de camperplek gaan staan voor € 10,00. In de avond gaan we het stadje in, alles is al in kerstsfeer, we krijgen meteen zin in de kerst die we dit jaar maar weer eens in Nederland met onze familie gaan vieren.
Ook bij daglicht is het een prachtig stadje, een mooi uitzicht hebben we als we over de overdekte stadswal lopen.                                                                                                                                                    Hiervandaan volgen we de Romantische strassen die van Main tot aan de Alpen loopt. We volgen de bruine borden tot aan Amorbach. Dan de snelweg en gassen.
Oostenrijk en Duitsland zijn met name voor camperaars heerlijke landen met goede camperplekken, ze zijn mooi met leuke kleine authentieke dorpjes, schoon en je kunt er goed eten en drinken.
Dag dag dag................................

Epiloog,
Vanaf 22 augustus t/m 13 november zijn we weggeweest en helaas het zit er op voor ons en voor jullie medereizigers. Het was een fantastische reis. Zoals jullie hebben gelezen zijn het toch vooral de contacten die we onderweg hebben opgedaan waar wij van hebben genoten, de hartelijkheid, de gastvrijheid, de bereidheid tot helpen dat heeft ons echt geraakt.
Bij geen enkele grens hebben we problemen gehad, er is niet 1 keer in de camper gekeken, Xanti hebben ze niet gezien, ze valt natuurlijk ook niet op als ze aan mijn voeten ligt.
We zijn niet ziek geweest van het water of het eten. Xanti heeft het een ruime week zwaar gehad maar ook zij is helemaal hersteld.
In geen enkel land hebben we een onveilig gevoel gehad terwijl wij toch overal gestaan hebben voor een overnachting.
Als je lang onderweg bent en op een paar vierkante meters samen moet leven dan knalt het wel eens, ook bij ons we zijn niet anders dan iedereen.
Pieter is de oude diesel en ik de snelle benzinemotor. Jullie snappen vast wel dat dit wel eens wrijving geeft,
maar ach, dat hoort er gewoon bij.
14 landen hebben we doorkruist, we zijn in een ander werelddeel geweest, 14508  kilometers hebben we gedraaid, de camper heeft zich kranig gehouden wat toch bijzonder is als je nagaat wat die allemaal heeft moeten doorstaan, temperaturen van 38 gr en meer, vastgezeten in het zand, stijgingen van 15% en regelmatig toch wel slechte wegen, dit zijn maar een paar van de ongemakken. En ondanks de negatieve publiciteit op dit moment blijft de oude VW t4 toch een goed product.

Lieve mensen tot de volgende keer

We bedanken degene die zo trouw zijn met reacties, zowel op ons reisblog, Facebook, mails en app,s, altijd leuk om iets te horen, fijn dat jullie met ons mee zijn gegaan.

Dit reisverslag maken we omdat we het leuk vinden maar ook voor familie, vrienden en (camperaars) die misschien deze reis of een gedeelte ervan willen maken,                                       daarom vermelden we vaak de bedragen, entree- en tolgelden, wegnummers enz. Altijd handig om teweten merken wij.
Wij wensen iedereen  fijne feestdagen met of zonder familie of vrienden, en een goed, gezond en reislustig 2016 toe.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Pieter en Jeanne,  Xanti

Met dank aan: het boek van Dolf de Vries waar we veel aan hebben gehad in Albanië en Macedonië, de VVV's als we die al konden vinden, de mensen onderweg die ons tips hebben gegeven, de reisboeken die we bij ons hadden en natuurlijk wat we konden vinden op het internet.
foto's: Pieter                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      tekst: Jeanne

1. Jaap en Gepke:
    15 november 2015
    Prachte zon reis en fijn te horen dat jullie ook mensen zijn. Kom nu maar naar Altea om stoom af te blazen.
    Lieve groet± Jaap en Gepke
  2. Marianne de jong:
    Hallo Jeanne en Pieter,
    Bedankt voor de mooie reisverslagen. Ik heb er met veel plezier allenmaal gelezen. Nu weer naar Holland. Zal toch ook wel weer even wennen zijn, maar inderdaad gezellig weer kerst bij de familie. Hoop je volgend jaar te zien in Altea. Fijne dagen en een gezond mooi warm liefdevol 2016 voor jullie.lieve groet van Marianne.
  3. Ellen:
    15 november 2015
    Wanneer is de volgende reis en waar naar toe :-)
  4. Joop:
    15 november 2015
    Mooie reisverhalen gelezen en goed dat jullie weer veilig in Nederland zijn aangekomen.
    Zal maar niet vragen wie de Sint en wie de Piet is, want dat spreekt natuurlijk voor zich. Tot ziens in Almere.
    Mazzel.
  5. Ad Mutsers:
    15 november 2015
    Het was weer een heel mooie reis en zeer interessant om te volgen. Als camperaar kan ik dat zeer waarderen.
    Ik hoop nog veel reisverslagen van jullie te mogen lezen.
  6. Evert:
    16 november 2015
    Ha die Piet en Sjaan, wat lees ik over die oude diesel .Nou een oude diesel gaat langer mee dan een oude fiets.
    Fijn dat jullie weer richting huis gaan, zijn weer benieuwd naar je reis ervaring.
    Spreken wel weer eens af
    Groetes. Jopie. Evert
  7. Elly Smulders:
    16 november 2015
    Wat hebben wij genoten van jullie reisverhalen! We hebben er heel veel aan, want zo'n reis staat ook nog op ons verlanglijstje. We zullen er t.z.t. zeker uit putten!
    In elk geval zien we elkaar in juni; gezellig!!!
    Hartelijke groet,
    Ton en Elly
  8. Nel:
    16 november 2015
    wat jammer dat het reisboek af is ,wat een geweldig verslag .,mooie foto,s fijn dat we het mee mochten lezen en beleven . heerlijk dat jullie weer veilig terug zijn! tot gauw.
    groet Nel.
  9. Herman Geurts:
    17 november 2015
    Mooi verhaal weer! welkom thuis.
    Groeten van ons
  10. Mariette:
    18 november 2015
    Welkom thuis en hartlijk bedankt voor alle reisverslagen ik heb er van genoten, ik hoop iets van jullie te horen, veel liefs, Mariette XXX
  11. Will:
    21 november 2015
    Hallo Jeanne en Pieter,
    Ook deze reis weer bijzonder genoten van jullie avonturen, bedankt en welkom thuis, we bellen
    groetjes en liefs Will
  12. Dirkje:
    25 november 2015
    Lieve Jeanne en Pieter, wat een heerlijke reis hebben jullie gemaakt, en wat hebben we mee mogen genieten. Prachtige foto's gezien en grappige verhalen gelezen. Het was mooi om een aantal landen en plaatsen door jullie ogen te zien. Die kijken toch weer anders en dat hoort ook zo. Servië, Kroatië, Oostenrijk, allemaal oude bekenden van mij en John, maar door jouw verslag werden het vrienden die je opnieuw leert kennen. Dank je wel, voor het delen van alle mooie plekken, de fantastische momenten. We zijn blij dat jullie een veilige reis hadden en een behouden thuiskomst.