Scandinavië deel 6 - Finland

4 augustus 2017 - Helsinki, Finland

Hoi familie, vrienden en trouwe volgers, het is weer zover, hier komt er weer een flink blog aan. Het was weer hard "werken", maar de klus is geklaard. We bedanken uiteraard iedereen die ons elke keer weer verblijden met een reactie, zo leuk om te lezen en mochten er onder jullie nog zijn die zeggen, eigenlijk zou je dat stadje of die bezienswaardigheid nog even mee moeten pakken, doe dat dan svp want we hebben nog een beetje tijd en als we er in de buurt zijn dan nemen we dat nog even mee.

24 juli 2017 Maandag. We vertrekken om 14.00 uur. Het is zonnig en 20gr. We maken eerst de boel schoon vullen de wastobbe en doen de overige huishoudelijke klusjes. Dan gaan we een stukje E6 op waarna we over gaan naar de 971. Bij Neiden gaan we Fins Lapland in deze regio is tevens het  grootste deel van Finland. Het is 1 uur later hier. In Noorwegen wonen de meesten Lappen, 50.000, zelf willen ze Sami genoemd worden in het land van de Samen, Lapland en Lappen zien ze als een belediging.  Zweden heeft er 20,000, Finland 6.000 en Rusland 2.000 ze spreken Samisch. was het een Nomadisch volk ze volgden de Rendieren in hun jaarlijkse voedseltrek. De rendieren leverden de melk, vlees en huiden en ze waren trekdier voor de slede wat het vervoermiddel bij uitstek is in die gebieden. Maar er zijn en waren ook Samen die van de visserij leefden met name aan de Noorse kust en de jacht was en is een belangrijke rijke bron van inkomsten. Vroeger woonden ze in tenten maar in de winter leefden ze in hutten die met aarde bedekt werden om ze tegen de kou te beschermen later kwamen de hutten. Er zijn er niet veel meer die nog een Nomadisch bestaan leiden. Hun leven is niet veel anders dan van de andere Scandinaviërs. In Noorwegen, Finland en Zweden hebben ze een eigen parlement, het Sameting.  We rijden langs het op 1 na grootste meer, met 3000 eilandjes, van Finland, het Irani meer als we stoppen bij een kerkhof van de Skolt Sámi in Sevettijärvi-Näätämö, er is een klein Orthodox-kerkje de priester komt 1x per maand voor een dienst. De overledenen worden bedekt met turf, hier groeit een stekelig soort wit mos op, ziet er vreemd maar mooi uit! Er zijn nog maar zo’n 300 Skolt Sámi’s en hun cultuur is niet zo
heel veel anders dan van de Sami, de meesten (150) leven hier in dit stadje en de anderen in de plaatsjes Nellim en Keväjärvi allemaal in de buurt van Inari waar ze zijn neergestreken na de 2e wereldoorlog.  Ze spreken wel een andere taal hun muziek verschilt ook en ze hangen het Orthodoxe geloof aan. In de 16e eeuw kwam een Russische monnik St Triphon of Perchenga die hen heeft bekeerd.  De Rendieren hebben nog steeds een grote plaats in hun leven. Toevallig komt een ontzettend aardig gothic-meisje, (zwart geverfd haar donkere randen om haar ogen, ringetjes door neus, lip en oren en veel tattoo’s,)  met sleutel om het kerkje van binnen aan iemand te laten zien en vraagt ons of we ook binnen willen kijken, dat slaan we niet af. Er is ook een museum bij die we gratis kunnen bezoeken. Er staan wat traditionele hutjes, een film wordt getoond hoe het er vroeger aan toe ging, een keihard bestaan in barre weersomstandigheden. Een uitstalling van kleding, schoeisel en huiden, haartooien en nog veel meer zien we. Het is kleinschalig maar wel heel leuk.  In Fins-Lapland leven meer rendieren dan mensen, het is erg dun bevolkt maar de dieren zien we veel omdat ze veel tijd op de weg doorbrengen daar hebben ze minder last van  muggen.  Op de 955 slaan we na veel kilometers een zijweg in en komen in Lemmenjoki. Een camping en cafe wordt druk bezocht met wandelaars die met volle bepakking een dag gaan wandelen en met de kerkboot (dit zijn boten waar vroeger de mensen mee werden opgehaald als ze naar de kerk gingen), terug komen. Overnachten doen ze ergens in hutten die daar speciaal voor zijn ingericht.  In Pokka maken we ook een stop hier staan we stil bij een foto die laat zien hoe extreem koud het 28-01-1999 was,  -51.5 graden!!!!! Verder zien we af en toe een huis of wat houten vakantiewoningen er is niet veel verkeer op de weg soms wordt deze zo slecht dat we niet harder kunnen dan 20km uur.  We eindigen deze dag op de parkeerplaats van Santa Claus Village wat precies op de Poolcirkel ligt.  Natuurlijk mogen we een bezoek aan de bekendste inwoner van deze stad niet missen, Santa Klaus of te wel Joulupukki, de “echte Kerstman” die resideert in een soort kasteel, we sluiten aan in de rij wachtenden, als we aan de beurt zijn komt het meisje van alles vragen waar we vandaan komen hoe vaak we al in Finland zijn geweest enz. We vallen bijna om als hij ons in perfect Nederlands aanspreekt met “goede middag”!  Hij is het echt want hij spreekt alle talen! Dat moet ook wel want er worden talloze brieven, kaarten, tekeningen, verlanglijstjes uit alle delen van de wereld naar hier gestuurd, het duurt maar een paar minuten, de man van de kado’tjes biedt ons een foto en video aan waar we samen met hem opstaan!  De elfjes helpen ons vriendelijk als we ons precentje kopen! We zullen er wel niets mee doen maar ach souvenir zullen we maar denken.   Rovaniemi is het bestuurscentrum van de provincie Lapland en heeft ongeveer 60.000 inwoners en is sinds 1938 de hoofdstad van Fins-Lapland. We nemen een kijkje in dit stadje, er is echt helemaal niets aan, niets ouds te zien wel moderne winkels maar dat komt natuurlijk doordat de stad door de Russen in de 2e wereldoorlog totaal is verwoest en opnieuw moest worden opgebouwd. Het ligt aan de rivier de Giemajohka (samisch) en de inwoners vermaken zich uitstekend met dit warme weer (27gr) aan de oevers van deze rivier.  De weidse vlakten en bossen van het Noorden verlaten we. Het is 27gr heerlijk aan het strand en weinig muggen. In Simo aan de Botnische Golf ontmoeten we Ari, een Fin die hier een aantal huisjes heeft die hij verhuurd, een gezellige vent die ook nog eens boottochten organiseert. Als je rust zoekt en van vissen houdt dan is dit de plek om je vakantie door  te brengen.  Zijn website is: http://www.wanhapappila.com.  Hij zal je zeggen hoe je er kunt komen eventueel met het vliegtuig. Zijn Engels is prima. Hij vroeg ons het door te geven dus bij deze!

26 juli 2017 Donderdag.  Door Kokkola gaan we de 749 op het is de weg van de 7 bruggen. Van 1 van die bruggen maken we foto’s. Wat ziet dit er mooi uit allemaal handarbeid in de vorm van brei en haakwerk, is niet zo zwaar als slotjes en het kan dan ook gewoon blijven hangen. Aan het meer van Ojantie wordt het om 23.00u donker, echt nacht dus! Gaan Jacobstad (zweeds), Pietersaari (Fins) even in door het verkeersbord  keskusta=centrum te   volgen, alles staat in 2 talen. De oudjes zijn hier wel heel modern en sportief ze steppen op een step-rollater! Het enige oude gebouw dat we zien zetten we dan ook maar even op de foto.  De bossen zijn prachtig maar na en heel veel uren komen we in het gebied van de duizenden meren via de wegen 9-16 en13 stranden we in Summassaari, camperplaats bij het Spa-hotel voor €39,00 voor 2 personen incl, stroom, sauna, zwembad en ontbijt.  Zonder hondje loop je toch minder dus tijd om aan de conditie te werken, we lopen 5 km voor we verder rijden. We gaan Kuopio in, een vrij grote plaats. Het is een levendig centrum met Muziek, winkels, musea. Op de markt, het centrale plein, is het gezellig druk, vanavond vindt er een concert plaats dus lopen er honderden jongelui door de straten, we zien veel verschillende types lopen en allemaal met een blikje in hun hand. Een groot deel bij de haven is afgezet, je hebt wel een kaartje nodig om binnen te komen maar wij staan aan de haven en horen de muziek of we erbij zijn, na 1.00 uur wordt er vuurwerk afgestoken en daarna wordt het rustiger en kunnen we te bedde. De straten zijn kaarsrecht, eigenlijk rastervormig, dat komt in meerdere plaatsen voor, de gedachte daarachter is als er brand uitbreekt slaat het niet zo gauw over, tenslotte zijn bijna alle huizen van hout. Onze volgende stad is Savonlinna hier zien we het eerste kasteel van deze vakantie, het werd in 1475 in opdracht van de gouverneur van Finland gebouwd om de oostgrens van het Zweeds-Finse-rijk te verdedigen tegen de Russen.  In Kerimaki gaan we aan het meer overnachten. Hier staat de grootste houten kerk ter wereld deze reus stamt uit 1847. Erg indrukwekkend zelfs de pilaren zijn van hout. Omdat deze kerk onverwarmd is wordt in de winter het kerkje ernaast gebruikt. Over een smalle en bijzonder mooie weg rijden we over een rotsrichel uit de ijstijd, ver beneden ons aan beide kanten de meren en eilandjes van Punkaharju en rijden dan door een groot bos wat  beschermd natuurgebied is. We stoppen bij het bosbouw-museum Lusto, hier leren en zien we alles over houtbewerking, trektochten, de wilde dieren er is een stiltecentrum met een enorm groot 3 dimensionaal beeld waarin we de geluiden van de dieren horen maar ze ook zien, vogels, vlinders een zeehond enz. Indrukwekkend hoe een huis wordt gebouwd, er komt geen spijker of schroef aan te pas, prachtige houten beelden uit 1 stuk hout en nog veel meer. Heel interessant.  Imatra heeft een stroomversnelling Imatrankoski, hiervoor gaan we speciaal het stadje in om dit mee te beleven met de muziek van Sibelius en een prachtige lichtshow, maar pech voor ons het is in renovatie en pas in 2018 klaar! We gaan door naar Lappeenranta aan de Russische grens. Het is een grote Industriestad. We staan vlak bij het Linnoitus-Fort, dit is het oudste en het mooiste deel van de stad. Het Orthodoxe kerkje uit 1785 is de oudste van Finland. Langs de boulevard gezellige terrasjes en een prachtig zandkasteel. Hiervandaan kun je met de bus naar Vyborg (Rusland) en terug met de boot. Een visum aanvragen duurt drie dagen. Ondanks dat we best wel tijd hebben besluiten we toch om door te gaan naar Helsinki. Vandaag hebben we weer eens sinds ontzettend lange tijd op een 120km weg gereden en we zijn sinds we Noorwegen uitzijn door de eerste tunnel (500m) gekomen.  Aan een snelle auto heb je niets, de meeste wegen zijn 2 baans en je mag er niet harder dan 100, 80, 60, afwisselend. Het blijft uitkijken want het barst er van de flitspalen. Daarbij moet iedereen gebruik maken van deze wegen, de langlaufers (wieltjes onder de skies, fietsers, wandelaars en hardlopers.  Helsinki ligt aan de zuidkust van de Finse Golf en is de hoofdstad van Finland. Ooit was dit een klein havenplaatsje maar dat is in 2 eeuwen uitgegroeid tot een stad met meer dan 1 miljoen inwoners. We zetten de camper op een eiland, door een brug verbonden, Korkeasaari, er staan meerdere campers en rijden met de fiets over de wandel/fietsbrug in een kwartiertje het centrum in. We starten op de markt (kauppatori) dit ligt aan het water en de grote veerboten zien we vlakbij liggen. De vele kraampjes hebben het druk, het is etenstijd. We gaan de markthallen binnen hier is het ook allemaal eten en drinken en super gezellig. Je kunt aan de kade wel je broodje op willen eten maar de meeuwen vinden dit ook lekker en pikken het zo uit je handen! We halen de fietsen uit het rek en gaan fietsend de stad door, op het Senaatsplein zien we de Universiteit, het Senaatsgebouw, de Bibliotheek deze gebouwen zijn ontworpen in neoklassieke stijl. Het Centraal station in het centrum is een groot gebouw met groene klokkentoren en beelden met lampen aan de ingang, per dag passeren er ongeveer 20.000 mensen. We dachten in een restaurant binnen te lopen maar daar werden de kaartjes verkocht, zo knus en gezellig zag het eruit!  Lopend gaan we over de Rakkauden Silta brug, (Brug der liefde), deze hangt vol met met hangsloten die koppels daar hebben opgehangen in allerlei kleuren.  Met de fiets kun je net wat verder komen dan lopend en zo komen we bij de Temppeliaukio kerk uit. Een heel bijzonder bouwwerk uit een massieve -rots van binnenuit bewerkt tot een kerk, het plafond is afgewerkt met een koperen koepel dat er van buiten uitziet als een vliegende schotel. We stonden eerst boven op de rots en toen we beneden kwamen bleek er een klassiek concert aan de gang te zijn. Stil zijn we gaan zitten, door de rotswanden was de akoestiek prachtig. De kerk heeft als bijnaam “de rock kerk”. We vinden het een mooie, gezellige en levendige stad, omgeven door water, er is nog veel meer te zien en te beleven zoals de museum’s, de parken bv het Sibelius park genoemd naar de beroemde componist Sibelius waar ook een monument ter ere van hem staat, de pijpen symboliseren orgelpijpen en als er wind door waait dan klinkt het alsof iemand orgel speelt, van heel West en Noord Europa, de grootste Russisch-Orthodoxe Kathedraal, de watertoren, het operagebouw de Dom, een Lutherse Kathedraal waar 22 jaar aan gebouwd is en hoog boven alles uit torent. De trappen voor de Dom zitten vol mensen die genieten van het uitzicht, de ferry steekt hoog boven de gebouwen uit. En bijna alles is vrij toegankelijk, of kost een paar euro’s. Er zijn moderne overdekte winkelcentrums, je kunt er geweldig uit eten gaan en de drank valt wel mee, € 13,00 voor 2 halve liters bier!

Het is alweer donderdag 3 augustus en we hebben nog steeds prachtig weer, 22gr wat bewolking en zon. We rijden naar Kustavi om de veerboot naar de Åland-eilanden te nemen.  Zo voor nu weer even genoeg, we hopen dat jullie weer evenveel plezier aan dit blog mogen hebben als wij het hebben ervaren. Tot nu toe verloopt de reis naar wens, veel leesplezier, groetjes J/P

1. Joop:
    4 augustus 2017
    Leuk verhaal weer. Hebben jullie trouwens wel gecheckt toen jullie op dat eiland gingen overnachten of het geen ophaalbrug wad zodat je er af kon wanneer jullie dat zelf wildengoede reis verder. Mazzel.
  2. Marja:
    4 augustus 2017
    Mooie foto's en leuk geschreven, hoop info! Daar heb je weer een hoop werk aan gehad.
  3. Dick:
    Jeanne en Pieter,
    Het is weer een prachtig verhaal met schitterende foto's.
    Knap, zoals jullie dat doen.
    Groetjes en nog veel moois te zien.
    Dick en Sien
  4. Marianne de jong:
    4 augustus 2017
    Wat een enorm interresant verhaal weer. Jullie zien wat af zeg, daar in het hoge noorden.
    mooie foto,s erbij. Petje af hoor. Nog een fijne reis verder.
  5. Jaap en Gepke:
    4 augustus 2017
    Opnieuw prachtige foto's en mooi verhaal.Blijf vooral genieten.liefs Jaap en Gepke
  6. Josephine:
    5 augustus 2017
    geweldig mooie verhalen en. foto's
    wij zijn in de winter. geweest bij de samen wat een verschil met nu
    geniet er. nog van groetjes
  7. Mariette:
    5 augustus 2017
    wat een prachtig verhaal weer, heel veel info, ik ben er nog steeds helemaal bij, goede reis verder en houdt me op de hoogte, liefs XXX
  8. Vera:
    5 augustus 2017
    Leuk weer hoor!!! Maar ja met zo'n geweldige reis en jullie als redacteur kan het ook niet anders....
    Liefs Vera
  9. Will:
    6 augustus 2017
    Mooi reisverslag weer, en prachtige foto`s. fijne reis verder, en liefs uit Roosendaal XXX
  10. Lpc Willemen:
    8 augustus 2017
    Hoi Jeanne en Pieter , weer mooie verhalen en beelden van het hoge noorden.
    Het lijkt dat je niet veel last hebt gehad van de muggen daarboven in Finland, dit omdat het nu toch de tijd daar voor is .
    Maar je kunt ze goed missen die vervelende beestjes , reis lekker verder en we zien weer uit naar de volgende blog.
    Grt Betsie en Lammie
  11. Ingrid en Jan:
    8 augustus 2017
    Lieve mensen,wat een goed reisverslag weer,nu voor mij ook een nieuwe landschap en jullie belevenissen prachtig nog heel veel prachtige dagen toegewenst liefs Ingrid Jan
  12. Ellen:
    10 augustus 2017
    was weer leuk om mee te reizen