Scandinavië deel 7- ÅLandseilanden.

11 augustus 2017 - Sjötorp, Zweden

We schieten al aardig op richting Nederland. We zijn inmiddels al in Zweden met prachtig weer. Lieve allemaal hartstikke bedankt, weer zulke leuke reacties die we krijgen echt te gek! Er zullen wel niet veel blogs meer komen dus dan hebben jullie allemaal weer wat meer tijd over

Omdat weinig mensen van de Ålandseilanden  gehoord hebben volgt hieronder  een korte beschrijving.  Åland is een eilandengroep en is een Finse Provincie dat ligt op de grens van de Oostzee en de Botnische Golf, het bestaat eigenlijk alleen maar uit rotsige stukken graniet in verschillende kleuren land en ligt halverwege Zweden en Finland.  In 1917 behoorden ze bij het groothertogdom van Rusland dat Finland eigenlijk was, en terwijl Finland in 1918 en 1919 vierden dat het eindelijk onafhankelijk was geworden wilden de Ålandseilanden zich liever bij Zweden aansluiten. De Volkenbond bepaalde dat ze een gedemilitariseerd, (hebben geen dienstplicht) semi-autonoom deel van Finland moest worden met Zweeds als voertaal. Zij bewonen de eilanden al duizenden jaren en hebben daardoor hun eigen cultuur behouden ook hebben ze een eigen nummerplaat, eigen postzegel, en een eigen vlag.  Er zijn ruim 26.000 eilanden waarvan 6.757 een naam hebben en zo’n 65 zijn er bewoond soms maar door 1 familie. Het inwoneraantal is ongeveer 29.000 waarvan er zo’n 40% in de hoofdstad Mariehamn wonen. Ze verdienen hun geld, op de Veerboten (honderden banen), de toeristenindustrie (15%), landbouw, visserij en in de bouw. Een uniek eigen product is de chips die worden gemaakt van op de eilanden geteelde aardappelen. De verbinding tussen Zweden en Finland ging vroeger via de Postvagen, in de zomer met de boot en in de winter over het ijs. Op de veerboten prijkt nog steeds de Postvlag.  De belasting die hier wordt geheven daarvan gaat 50% naar deze eilanden.

4 augustus 2017, vrijdag.  Als we in de haven van Kustavi zijn kunnen we nog net mee, betalen € 64,00 en voor dit geld mogen we met alle veerdiensten mee binnen deze eilanden. We leggen het betalingsbewijs achter het raam zichtbaar voor de medewerkers van de veerdiensten, je bent wel verplicht 1 overnachting te doen. Als eerste eiland gaan we naar Brando, met bruggen of dammen rij je ook weer allerlei kleine eilandjes op.  De volgende veerboot brengt ons naar Kumlinge, dit is een wat groter eiland maar als je 11 km rechtdoor rijdt dan sta je ook weer op de volgende boot. Een medewerker komt vragen waar we naartoe willen en of we hebben geboekt, euh nee we niet geboekt, het is volgeboekt zegt hij en de volgende komt in de middag, op onze vraag of en hoe we kunnen boeken zegt hij telefonisch of via internet. We zien alle motorrijders erop rijden dan nog een aantal auto’s en er is nog plek is. Na veel heen en weer gepraat kunnen we toch mee! We gaan achteruit de veerpont op, omdat we er aan die kant ook weer af moeten rijden. De Saint Anna’s Church is een kerkje gebouwd in 1484 er is net een trouwerij geweest en het bruidspaar met gevolg loopt achter de muziek aan, een vrolijke boel. Het kerkje is van buiten mooi maar van binnen prachtig met de nog originele schilderingen aan de muren en plafonds! Wij zijn de enige die naar Föglö willen, we hebben niet geboekt en er is vanuit Föglö ook geen boeking, dus gaan ze daar niet naar toe! We wijzen erop dat het op de kaart staat, hij overlegd telefonisch met de kapitein, denken wij, en ja achteruit erop we gaan weer mee! Hier rijden we naar Hastersboda om aan het strandje te relaxen, zwemmen, lezen, luieren, beetje wandelen. bosbessen plukken. En zo hoppen we over nog een aantal eilanden, geen verbodsborden, geen politie, niet harder dan 70km rijden en bijna niemand te zien, hier en daar een huis of boerderij en kerkje of een ruïne  (Bomarsuns) van een nooit voltooide Russische militaire vesting in de gemeente Sund.  Als laatste gaan we naar Mariehamn de hoofdstad, een leuk gezellig klein stadje. We winkelen en drinken wat en kopen een ticket om woensdag met de ferry naar Zweden te gaan. Er zijn 3 overtochten waarvan de goedkoopste in de ochtend is. Die boeken we. We lopen naar de haven waar een 3 master ligt die gerenoveerd wordt. Terug gekomen rijden we nog stukje het eiland op en komen bij een oud kasteel en een museum dorpje.  In Bamböle nestelen we ons. Tijd voor de fietsen. Het valt toch nog tegen er zijn behoorlijk wat hoogteverschillen dus flink klunen met een forse tegenwind. Gelukkig nemen we altijd wat te eten en drinken mee want we hebben geen cafe gezien. Tijd om de eilanden te verlaten, een prachtig gebied waar je best een vakantie kunt doorbrengen. Er zijn nog aardig wat oude molens in goede staat te zien.  De meiboom is niet meer zo mooi als tijdens de feesten rond 21 juni, de langste dag, maar ze zijn nog volop aanwezig. De zon gaat dan niet meer onder en dat vieren ze. Vroeger geloofden mensen dat planten tijdens midzomer een magische geneeskrachtige werking hebben en daarom plukten ze deze in de nacht. Vreugdevuren  werden ontstoken zodat ze zich konden beschermen tegen de duistere krachten. Iedereen trekt met Midzomer naar het platteland met familie en vrienden  om daar samen te eten, drinken en te dansen rond de prachtig versierde Midzomer- of te wel Meiboom, dit zou dan weer goed zijn voor de vruchtbaarheid! De meiboom symboliseert n.l. een Penis en de kinderliedjes die er gezongen worden hebben nogal dubbele betekenissen……… De meeste vakantiegangers die we hier hebben gezien waren Finnen en Sweden, er zijn altijd en overal wel leuke kleine strandjes te vinden vaak staat er een BBQ en ligt er hout, en altijd zijn er toiletten en kleedhokjes aanwezig. Dan komen de locals, hele families, met koelboxen en kids tot een uurtje of 21 om gezellig bij elkaar te zijn.  Finland is met de noordelijke provincie lapland ca 340.000 vierkante km groot met ruim 5 miljoen inwoners. waarvan de meesten in Helsinki, Turku en Tampere in het zuiden wonen. het ligt tussen Noorwegen, Zweden en Rusland in. Er zijn ruim 188.000 meren. waarvan het Saimaameer de grootste is, en ze zijn allemaal zo schoon dat je eruit kunt drinken. Het is de laatste wildernis van Europa, de natuur is prachtig met  dichte naald en berkenbossen, heuvels, kloven, toendra ’s en veenmoerassen.Overal bloeien de margrieten, boterbloemen, korenbloemen en lupine’s in het wild. De plaatsen en stadjes (steden), zijn zo vaak verwoest geweest door de meerdere bezettingen van Rusland en Zweden dat er van een hart van de stad niet veel over is gebleven, het doet ons aan Oost Duitsland en de Baltic denken. Apart is het wel dat alles in 2 talen staat aangegeven zelfs de straatnamen, Zweeds en Fins. Behalve dan op Åland dat is helemaal Zweeds. We hebben maar 1 tunnel gehad en die was slechts 500meter. We hebben ze niet gemist!

We sluiten Finland hierbij af en gaan ons voorbereiden op Zweden.

Tot ons volgende blog, J/P

1. Marja:
    11 augustus 2017
    Mooie foto's weer! Interessante geschiedenis.
  2. Mariette:
    12 augustus 2017
    Geweldig weer, ik heb je verslag net aan Arnoud voorgelezen, we hebben er van genoten, liefs
  3. Joop:
    12 augustus 2017
    Leuke en mooie omgeving. Maar goed dat de klep omhoog is anders hadden jullie wellicht een waterbed. Wij hebben ook 5 eilanden waar wel trots op kunnen zijn veel plezier. Mazzel.
  4. Elly Smulders:
    12 augustus 2017
    Wat een interessant verhaal over de eilanden! Dat houden we in ons achterhoofd als we weer eens naar Scandinavië gaan.
    Groetjes, Ton en Elly xxx
  5. Ellen:
    12 augustus 2017
    Wat een prachtige luchten !!!!
  6. Dick:
    12 augustus 2017
    Prachtige foto's en weer een mooi verhaal. Geniet er maar lekker van!
  7. Els:
    12 augustus 2017
    Leuk verhaal, interessante omgeving. En jullie beginnen al op echte Vikingen te lijken. . De zomer is hier wisselend. Geen bestendig weer. Dus jullie hoeven je niet te haasten.
  8. Will:
    12 augustus 2017
    Die foto van jou op rotsblok met wapperende benen en Pieter op kanon vond ik zo leuk!
  9. Ad Mutsers:
    13 augustus 2017
    weer een heel mooi verslag. vooral die eilanden die iedereen overslaat als ze reizen, behalve jullie. nog een goede reis verder.
  10. Cor:
    14 augustus 2017
    dan hier de tiende reactie. Mooi geschreven en informatief. Veel plezier in Zweden en veilige kilometers. Gr. Cor
  11. Nel:
    16 augustus 2017
    WoW wat een leesplezier weer en mooie foto,s.nog een fijne rei s verder! Liefs van ons.
  12. Anja:
    17 augustus 2017
    Reactie wel een beetje laat. Nu dus alles tot me genomen. Wel een van de mooiste gebieden en ook Europa. Komt op verlanglijstje en wie weet. Bedankt voor het uitgebreide verslag en succes met de reis richting Holland!